اختلال عاطفی فصلی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

اختلال عاطفی فصلی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

اختلال عاطفی فصلی (که افسردگی تابستانی و افسردگی زمستانی هم گفته می شود) می‌تواند باعث شود میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا در طول ماه‌های زمستان یا تابستان از علائم افسردگی رنج ببرند، اما راه‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد.

زمستان اتفاقات خوب زیادی را به همراه دارد؛ از شب‌های دنج گرفته تا شادی‌های جشن. اما خیلی ها از ماه‌های سرد سال وحشت دارند و متحیرند که چرا زمستان می‌تواند اینقدر فصل افسرده‌کننده ای باشد.

پاسخ یک چیز است: اختلال عاطفی فصلی (SAD).

اعتقاد بر این است بسیاری از افرادی که چنین نظری دارند تحت تاثیر اختلال عاطفی فصلی قرار دارند. این اختلال می تواند باعث ایجاد علائم شدید افسردگی شود که ماه ها طول می کشد.

همانطور که به سمت پاییز پیش می رویم و روزها کوتاه تر و شب ها طولانی تر می شود، افراد بیشتری شروع به تجربه علائم اختلال عاطفی فصلی می کنند.

در این مطلب روزیاتو، خواهید خواند که چرا اختلال SAD رخ می دهد و بهترین نکات را برای مبارزه با آن می توانید بخوانید.

اختلال عاطفی فصلی یا SAD چیست؟

SAD مخفف عبارت Sesonal Affective Disorder نوعی افسردگی است که در یک الگوی فصلی پدید می آید و از بین می رود.

این اختلال گاهی اوقات به عنوان “افسردگی زمستانی” نیز شناخته می شود زیرا معمولاً با ماه های سردتر همراه است. اما در کل دو نوع SAD وجود دارد.

شروع پاییز، که به عنوان “افسردگی زمستانی” شناخته می شود، زمانی است که علائم اختلال در اواخر پاییز شروع شود و معمولا در زمستان در شدیدترین حالت خود قرار می گیرد. این رایج ترین نوع SAD است.

نوع دیگری از این اختلال با شروع بهار ایجاد می شود که “افسردگی تابستانی” نام دارد و زمانی است که علائم در ماه های بهار و تابستان ظاهر می شود.

اختلال SAD در زمستان بیشتر رایج است زیرا در ماه های زمستان نور کمتر و ویتامین D کمتری دریافت می کنیم.

همانطور که می دانید، «ویتامین آفتاب» به تنظیم خلق و خوی ما کمک می‌کند. دلیلش این است که این ویتامین در آزادسازی انتقال‌دهنده‌های عصبی تقویت‌کننده خلق و خو، دوپامین و سروتونین نقش دارد.

این اختلال در بین زنان شایع تر است و چهار نفر از هر پنج نفر مبتلا به اختلال عاطفی فصلی زن هستند. اما فراتر از جنسیت، افرادی که احتمال بیشتری برای تجربه SAD دارند، افرادی هستند که از قبل در برابر بی ثباتی عاطفی آسیب پذیر هستند.

علائم هشدار دهنده اختلال عاطفی فصلی

تعدادی از علائم وجود دارد که باید هنگام شناسایی SAD به آنها توجه کرد، از جمله:

  • بی حالی مداوم
  • از دست دادن علاقه به فعالیت های عادی
  • احساس ناامیدی، گناه و بی ارزشی
  • خواب طولانی تری و سخت بیدار شدن در صبح
  • کاهش میل جنسی
  • مشکل در تمرکز
  • افزایش وزن و هوس کربوهیدرات
  • احساس بی حالی
  • تحریک پذیری

چگونه می توان SAD را درمان کرد؟

موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی (NICE) توصیه می کند که SAD باید به همان روش سایر انواع افسردگی درمان شود. این درمان می تواند شامل درمان هایی مانند درمان شناختی رفتاری یا داروهای ضد افسردگی باشد.

کنترل علائم SAD ممکن است سخت باشد، اما در درمان پزشکی راه های ساده ای وجود دارد که می توانید با اثرات این اختلال مبارزه کنید.

توصیه می شود که تا حد امکان در معرض نور روز قرار بگیرید و در ماه های زمستان، ماندن در خانه می تواند وسوسه انگیز باشد، اما کمبود نور با بی حالی مرتبط است. بیرون رفتن را در اولویت قرار دهید؛ حتی اگر فقط پیاده روی نیم ساعته در اطراف پارک محل زندگی تان باشد.

بدن خود را هر روز حرکت دهید و ورزش باعث ترشح هورمون های احساس خوب می شود که حال طبیعی را بهبود می بخشد. علاوه بر این، بدن در مدیریت هورمون استرس، کورتیزول، بهتر می شود.

نکته دیگر برای کمک به SAD این است که هر روز را با یک “مراقبه ذهن آگاهی” شروع کنید. این کار به شما کمک می کند تا درک بهتری از وضعیت عاطفی خود در آن روز داشته باشید تا بتوانید روز خود را به گونه ای حساس به آن برنامه ریزی کنید.

ایجاد یک “کیت خود تسکین دهنده” نیز می تواند در مواقعی که احساس ضعف یا اضطراب می کنید کمک کند. آن را با وسایلی که به نظرتان آرامش می بخشد، با استفاده از هر یک از حواس خود پر کنید؛ مانند یک پتوی نرم، یک شمع معطر، دمنوش های گیاهی تسکین دهنده، یک دفترچه یادداشت برای نوشتن افکار و غیره.

توصیه نهایی دریافت درمان برای اختلال عاطفی فصلی است. درمان می‌تواند به شما کمک کند الگوهای فکری منفی را به چالش بکشید که می‌تواند علائم را تشدید کرده و یک برنامه سفارشی برای کمک به شما برای مقابله بهتر با تغییرات خلقی ایجاد کند.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

با ۹ روش عمده برای مقابله با افسردگی فصلی آشنا شوید

بی‌حوصله، خسته و غمگین؛ با افسردگی فصلی بیشتر آشنا شوید

با نشانه های «افسردگی تابستانی» و راهکارهای مقابله با آن آشنا شوید

بی‌حوصله شده‌اید؟ شاید «افسردگی پاییزی» دارید

روش هایی طبیعی برای افزایش هورمون های شادی در بدن و دور کردن غم

منبع: mirror
بدون نظر

ورود