جزئیات جدید درباره حادثه تلخ مرگ مهسا امینی از زبان وکیل خانواده وی

جزئیات جدید درباره حادثه تلخ مرگ مهسا امینی از زبان وکیل خانواده وی

خانواده مهسا امینی از عاملان دستگیری او شکایت کرده اند. همچنین یکی از وکلای این خانواده توضیحات جدیدی درباره ی جزئیات حادثه ی تلخ مرگ مهسا امینی ارائه داده است.

برخلاف اظهارات سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ مبنی بر اینکه در زمان بازداشت مهسا امینی، نیروهای گشت ارشاد مجهز به دوربین البسه نبودند، وکیل خانواده امینی مدعی است روی لباس مأموران گشت ارشاد دوربین نصب شده بود.

شکایت خانواده مهسا امینی از عاملان دستگیری او

صالح نیکبخت، یکی از وکلای خانواده مهسا امینی روز چهارشنبه ۶ مهر به خبرگزاری ایسنا گفت: «من به همراه علی رضایی، دیگر همکارم، وکالت اولیای دم پرونده مهسا امینی را برعهده گرفتیم. روز دوشنبه ۴ مهر آقای رضایی در دادسرای جنایی حضور یافت و توضیحاتی را به آقای شهریاری ریاست دادسرای جنایی داد و پس از آن بازپرس ویژه پرونده از وکیل پرونده و پدر و برادر و خاله مهسا امینی تحقیق کردند.»

وی افزود: «ما در این جلسه از سرپرست دادسرای جنایی و بازپرس محترم پرونده تقاضا کردیم با توجه به وضعیت خاص پرونده، تحقیقات لازم و دقیق از نحوه بازداشت تا جریان انتقال مهسا به بیمارستان کسرا و ارائه فیلم و عکس همه لحظات بازداشت و ماندن او در پلیس اخلاقی در اختیار ما قرار گیرد و حق دسترسی دائم به پرونده داشته باشیم. آقای شهریاری در این جلسه ضمن اعلام همدردی با خانواده مهسا، قول دادند که به دقت به پرونده رسیدگی شود و هر آنچه که مورد درخواست ما باشد صورت گیرد. ایشان قول داد که علاوه بر پزشکان پزشکی قانونی، هیات پزشکی که خانواده مهسا امینی معرفی می‌کنند نیز در جریان تحقیقات و ایرادات احتمالی وکلا و خانواده قرار گیرند و به نظرات آنان نیز توجه شود.»

نیک بخت همچنین گفت: «والدین مهسا امینی از عاملان دستگیری مهسا از زمان رسیدن او به پلیس امنیت اخلاقی و سپس جریان تحقیقات و صحبت کردن با او، شکایت کردند.»

توضیحات وکیل خانواده مهسا امینی درباره پرونده مرگ وی

صالح نیکبخت همچنین دیروز شنبه ۹ مهر از تشکیل جلسه پزشکی قانونی درباره این پرونده خبر داد.

نیکبخت درباره ی آخرین وضعیت پرونده موکلش به خبرگزاری ایسنا گفت: «به دنبال درخواست وکلای خانواده امینی و نیز خواسته اولیای دم، رسیدگی پزشکی قانونی با حضور گروهی از اساتید برجسته و جراحان مغز و اعصاب معروف در کشور که اکنون بازنشسته هستند و در هیچ کار دولتی یا خصوصی اشتغال ندارند، در ابتدا مورد قبول آقای شهریاری سرپرست دادسرای جنایی قرار گرفت و وکلا و خانواده امینی انتظار داشتند زمان تشکیل جلسه در هفته جاری اعلام و به وکلا و خانواده امینی فرصتی داده شود که این پزشکان را معرفی و از دادسرا تقاضا کنند هرگونه اعلام‌ نظر در مورد نحوه و علل فوت اعلام شود.»

وی افزود: «روز پنج شنبه هفته گذشته ریاست محترم دادسرای جنایی به آقای امینی اعلام کرده بود که ساعت ۱۳ امروز (شنبه) در جلسه‌ای که در مرکز پزشکی قانونی در تهران تشکیل می شود، حضور یابد. با توجه به اینکه آقای امینی دچار اندوه ناشی از کشته شدن دخترش مهسا بود، او هیچ گونه تمایلی به حضور در این جلسه را نداشت ولی با این حال وقتی موضوع را با وکلا مطرح کرد ما به او توصیه کردیم به دلیل اینکه می خواهیم پرونده منحصرا از طریق مرجع قضایی پیگیری شود این بار حضور یابد و به سوالات احتمالی آن جلسه پاسخ دهد.»

وکیل مدافع خانواده مهسا امینی افزود: «به همین جهت ما (وکلا) او را همراهی کردیم و در ساعت مقرر در مرکز پزشکی قانونی در خیابان بهشت حضور یافتیم و بعد حدود یک ساعت معطلی زمانی که ما به علت برگشت آقای امینی به شهرشان می خواستیم از پزشکی قانونی خارج شویم ولی مقامات پزشکی قانونی درخواست کردند که ما نرویم و در جلسه‌ای که از ساعت ۱۰ صبح امروز تشکیل شده بود حضور یابیم و در جلسه پس از اظهارات آقای شهریاری به سوالاتی که او از آقای امینی و ما کردند پاسخ دادیم.»

وی ادامه داد: «ما از نحوه تشکیل جلسه، بدون اعلام قبلی آن به ما در زمانی که ما امکان حضور و درخواست شرکت پزشکان مهم را داشتیم انتقاد کردیم و او توضیحاتی داد و گفت که هنوز شما می توانید مشاوران خود را معرفی کنید. ما گفتیم البته به شرط اینکه قبل از اینکه پزشکانی که بی طرف هستند و هیچ وابستگی به دستگاه دولتی ندارند و عمدتاً اساتید پزشکان حاضر در زمینه جراحی مغز و اعصاب و متخصص هستند، قبل از اعلام نظر حضور یابند و پس از بررسی اسناد و مدارک موجود اعلام نظر کنند. متأسفانه در حین جلسه متوجه شدیم جلسه ۳ الی ۴ ساعت قبل تشکیل شده و برخی از پزشکان نظرات خود را اعلام کرده بودند و حتی در توضیحات بعدی برای ما اعلام کردند که فوت زنده یاد مهسا امینی ناشی از خونریزی مغزی یا ورود ضربه جسم خارجی نبوده و ممکن است علت داخلی داشته باشد.»

نیک بخت تصریح کرد: «مطابق سوالاتی که ما از پزشکان متعدد هم جراحان مغز و اعصاب و قلب و پزشکان داخلی کرده بودیم و نیز با توجه به عکسی که قبل از فوت مهسا در رسانه ها منتشر شده بود و نشان می داد گوش او خونریزی کرده، اعلام کردیم که با توجه به آن عکس و شواهد موضوع حکایت از این دارد که حادثه ورود ضربه بوده است و به هیچ وجه اظهاراتی که پزشکان گفتند درست نبود.»

وکیل مدافع خانواده امینی ادامه داد: «ما گفتیم اگر نظریه پزشکی قانونی این است ما آن را نمی پذیریم و خواهان این هستیم که این پرونده همانطور که رییس قوه قضاییه دستور داده بود به صورت ویژه رسیدگی شود و معنای ویژه بودن این است که در چارچوب‌های دست و پاگیر رسیدگی صورت نگیرد و خواهان آن هستیم که در جلسه دیگری در پزشکی قانونی با حضور پزشکان متخصصی که ما معرفی می کنیم این موضوع رسیدگی شود و لازمه این کار با توجه به آثار پیش بینی نشده‌ای که مرگ مهسا در داخل ایران و خارج برای ایران بوجود آورده، نباید مصالح ملی فدای این گونه مصلحت داری ها شود.»

وی در پایان گفت: «در آخر جلسه با توضیحاتی که آقای شهریاری دادند و هرچند که صریح، مطلبی را نگفتند ولی در کل اعلام کردند که ما سعی می کنیم نظرات پزشکان و متخصصان از طرف شما شنیده شود و ما تقاضا کردیم در اجرای نظر رییس قوه قضاییه، هیاتی حقیقت یاب برای رسیدگی به کل موضوع و سیر حرکت از زمانی که مهسا در پارک طالقانی دستگیر شده و نیز تمام عکس‌ها و فیلم هایی که از لحظه دستگیری ایشان و بردن او به داخل بند و انتقال او از بند به پلیس امنیت مورد بررسی قرار گیرد و آن عکس ها و فیلم‌ها و نیز فیلم دوربین پلیسی که روی لباس های او نصب شده بود و حتی او به دخترخاله مهسا گفته بود که شما نیایید جلو و عکس شما هم می‌افتد و من مجبورم شما را هم ببرم و اظهارات او در دادسرا همه در معرض قضاوت عمومی قرار گیرد.»

مصاحبه وکیل خانواده مهسا امینی درباره ابهامات پرونده مرگ وی

صالح نیکبخت همچنین گفتگویی با روزنامه اعتماد داشته که در ادامه آن را می خوانید:

چرا فکر می‌کنید، ممکن است، نظر پزشکان مستقل با نظر کارشناسان پزشکی قانونی متفاوت باشد؟

بر اساس اعلام پزشکان متخصص و کارشناسان مستقل، مرگ مهسا هیچ ارتباطی با بیماری قبلی ایشان که برداشتن یک خال یا غده کوچک در بالای چشم ایشان بوده، ندارد. ضمن اینکه مهسا در گذشته هیچ سابقه بیماری قلبی و عروقی و کلیوی نداشته است. نمی‌توان مرگ آنی او را (یک ‌ساعت پس از دستگیری) به بیماری‌های قبلی و زمینه‌ای ارتباط داد. خانواده او می‌خواهند بدانند، خونی که از پایین جمجمه پشت گردن و گوش او تراویده است، ناشی از چه نوع بیماری یا تروما (یعنی ضربه خارجی) است.

خانواده مهسا، تراوش این خون را در چه زمانی دیده و متوجه آن شده‌اند؟

عکسی از مهسا، زمانی که در بیمارستان بوده منتشر شد که نشان می‌دهد این خون از پشت سر پایین جمجمه و گوش او جاری شده است. بسیاری از حاضران نیز این خون را دیده‌اند. از سوی دیگر رد این خون در پشت گردن، پایین جمجمه توسط غسالان، پدر و مادر و نزدیکان مهسا رویت شده است. البته برخی پزشکانی قانونی اعلام کرده‌اند این خون مربوط به پس از مرگ مهساست. این دیدگاه مورد قبول خانواده مهسا و ما وکلا قرار نگرفته است. همه این ابهامات با انتشار فیلم دوربین فردی که مهسا را دستگیر کرده رفع می‌شود.درخواست ما انتشار هر چه سریع‌تر این فیلم است.

یکی دیگر از ابهامات این پرونده، مربوط به اظهارنظرهای ابتدایی پزشکان بیمارستان کسری است که اعلام کرده بودند، ضربه‌ای به سر مهسا وارد شده است. آیا در این خصوص بررسی خاصی داشته‌اید؟

در این زمینه یکی از درخواست‌های ارایه آن را داشته‌ایم، پرونده بالینی مهسا در بیمارستان کسری بوده است. همچنین تحقیق از پزشکانی که وظیفه مراقب و پرستاری از او را داشته‌اند. مساله مهم‌تر این است که فیلم‌های داخل ون و دوربین فردی که مهسا را دستگیر کرده در کنار فیلم‌هایی که در محل گشت ارشاد در خیابان وزرا وجود داشته است، ارایه شود. به اعتقاد من و نیز پزشکان معتبر و افراد آگاهی که مورد مشورت قرار گرفته‌اند، مهسا به‌طور قطع قبل از اینکه به مرکز گشت ارشاد برسد، مورد ضربه قرار گرفته است. همچنین بعد از حضور در بازداشتگاه نیز احتمال ورود ضربه به او زیاد است. همه این ابهامات به راحتی از طریق پخش فیلم دوربین‌هایی که در محل وجود دارد، روشن خواهد شد. هرگونه اهمال در انتشار این تصاویر، ممکن است اعتماد عمومی به پزشکی قانونی و سایر نهادهای مسوول را خدشه‌دار سازد. امیدواریم مسوولان قضایی و متولیان امر زمینه انتشار این تصاویر را فراهم سازند.این درخواست مهم خانواده مهساست.

یک پرسش از ابتدای بحث ذهنم را درگیر ساخته، شما در صحبت‌های‌تان بارها از واژه «قتل مهسا» استفاده کردید، چرا می‌گویید که مهسا به قتل رسیده است؟

این پرونده توسط قوه قضاییه با عنوان قتل به دادسرای جنایی ارجاع شده است. این عنوان را ما به کار نبرده‌ایم، بلکه رییس دستگاه قضایی دستور رسیدگی ویژه به دادسرای جنایی داده است. اما باید تاکید کنم که خانواده هرگونه رای از طریق بررسی بی‌طرفانه با حضور کمیته حقیقت‌یاب مستقل و با بررسی پزشکان معتمد را می‌پذیرند، اما اگر اجازه داده نشود، پزشکان معتمد بررسی‌های خود را انجام دهند، فیلم‌های مورد اشاره منتشر نشوند و به نشانه‌ها متقن توجه نشود قابل قبول نخواهد بود. ضمن اینکه بدون ایجاد این زمینه‌های شفاف، حتی اگر حکمی صادر شود، ممکن است قانونی باشد اما افکار عمومی را اقناع نخواهد کرد.

دامنه بررسی‌های شما تا کجا خواهد بود. آیا تنها به دنبال مجازات متهمان رده پایین هستید یا به نظرتان موضوع باید لایه‌های بیشتری را در بر بگیرد و صادرکنندگان دستور گشت ارشاد نیز باید پاسخگو شوند؟

باید قبول کرد، در مورد مهسا امینی، قتل سیاسی، دسته‌ای یا سازمانی وجود نداشته است. اما رفتاری که ماموران انجام داده‌اند و مهم‌تر از آن برخی تلاش دارند لایه‌هایی از اصل موضوع را پنهان کنند، باعث شده تا سیمای کشور در سطح جهانی خدشه‌دار شود.

از سوی دیگر بسیاری از زنان ایرانی نگرانند، چراکه مهسا پوشش نامتعارفی نداشته است. بسیاری از افراد جامعه این نوع پوشش و آزادتر را دارند. برخورد گشت ارشاد اساسا غیرقانونی بوده است. به موجب تبصره ذیل ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، جرم موضوع این ماده این است که افرادی که حجاب شرعی را رعایت نکرده‌اند، مساله هستند. حجاب شرعی معانی مختلفی دارد و علمای اسلام نیز از این مساله تعابیر متفاوتی دارند. ارایه تعبیر محدود از این مفهوم اساسا وظیفه پلیس ارشاد نیست. حتی اگر مهسا (و هر دختر دیگری) صدبار پرخاش کرده باشد، نباید با او برخورد می‌شد، هیچ دادگاهی نیز دستور دستگیری این افراد را نداده است. بنابراین اساس موضوع جرم است. مهسا سرحال و سالم توسط گشت ارشاد دستگیر شده اما ساعاتی اندک دچار مشکلی شده که نهایتا باعث مرگ او شده است. باید دید چه عاملی وضعیت مهسا را از وضعیت نرمال به مرگ کشانده است. بنابراین از نظر خانواده دستور‌دهندگان این دستور نیز مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.

این موضوع در دستور رییس قوه قضاییه نیز ذکر شده تا هر شخصی در هر رده و عنوانی که مسوول بوده، مجازات شود. بدون تردید مرگ مهسا یک مرگ طبیعی نبوده است. اما اگر پزشکی قانونی اصرار کند که حقیقت همانی است که ما می‌گوییم، نشان می‌دهد که میلی به آشکار شدن حقیقت ندارند.ما هم بدون حضور کمیته حقیقت‌یاب مستقل نظر پزشکی قانونی را قبول نخواهیم کرد.

بر اساس اعلام پزشکان متخصص و کارشناسان مستقل، مرگ مهسا هیچ ارتباطی با بیماری قبلی ایشان که برداشتن یک خال یا غده کوچک در بالای چشم ایشان بوده، ندارد. ضمن اینکه مهسا در گذشته هیچ سابقه بیماری قلبی و عروقی و کلیوی نداشته است. نمی توان مرگ آنی او را(یک‌ساعت پس از دستگیری) به بیماری های قبلی و زمینه ای ارتباط داد.خانواده او می خواهند بدانند، خونی که از پایین جمجمه پشت گردن و گوش او تراویده است، ناشی از چه نوع بیماری یا تروما(یعنی ضربه خارجی) است.

روایت رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از عمل تومور مغزی مهسا امینی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص جزئیات عمل تومور مغزی مهسا امینی توضیحاتی ارائه داد.

حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص اظهارات عجولانه برخی از افراد درباره دلیل فوت مهسا امینی اظهار داشت: «پس از وقوع این حادثه کمیته حقیقت‌یابی متشکل از انجمن‌های پزشکی مرتبط با موضوع تشکیل شد و نتایجی که تا کنون به دست آمده نشان می‌دهد در جمجمه بیمار هیچ نشانی از شکستگی یا خونریزی زیر عنکبوتیه، خونریزی بافت مغزی وجود ندارد.»

وی با بیان اینکه ضربه مغزی که بتواند باعث مرگ فرد شود با خون‌ریزی یا سایر علایم مرتبط همراه است گفت: «هیچ نشانی از موارد ذکر شده در سی تی اسکن‌های بیمار مشاهده نشده است. مردم جامعه حق دارند که با این سوال مواجه شوند که چرا یک شخص جوان بدون ضربه مغزی جان باخته است؟ این سوال برای پزشکان نیز به وجود آمده بود اما بررسی سی‌تی اسکن و پرونده بیمار نشان می‌دهد مهسا امینی در بیمارستان میلاد جراحی مغز انجام داده است و همه تصاویر نشان می‌دهد باز کردن جمجمه بیمار از سمت راست مغز برای خارج کردن تومور جراحی انجام شده است و آثار جراحی روی جمجمه مشهود است؛ همچنین قسمتی از تومور نیز در مغز بیمار باقی مانده است.»

قناعتی توضیح داد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد بیمار به دلیل انجام این جراحی به دیابت بی‌مزه نیز مبتلا بوده است. نظرات تکمیلی ارایه خواهد شد. پرونده بیمار باید توسط کمیته حقیقت یاب به صورت کامل بررسی شود تا حقی از خانواده بیمار تضییع نشود.»

۱۰ نظر

ورود

  • H مهر ۱۰, ۱۴۰۱

    روزیاتو
    نظرات رو که سانسور میکنی
    لااقل یه دکمه لایک و دیسلایک بزار، تا اونهایی که از آزادی بیان مطلق اینجا برخوردار هستن، و میتونن هر دروغ و سفسطه یی رو نشر بدن، یه چیزایی رو بفهمن

  • حامد مهر ۱۰, ۱۴۰۱

    چرا وکیل ها و خانوادش هر روز یه ادعای جدید میارن؟احساسم اینه یه عده دارن از اب گل آلود ماهی میگیرن

  • PH مهر ۱۰, ۱۴۰۱

    اینا اولش گفتن اصلا سابقه بیماری نداشته بعد پرونده پزشکی میاد بیرون گفتن فقط برای سرما خوردگی می رفت دکتر بعد سابقه رفتن پیش دکترای مغز و اعصابش میاد بیرون الان هم میگن دوربین بهشون وصل بود حرف باد هواست دیگه کنتر که نمی ندازه چون دختر خالش گفته وکیل بی سواد تو دادگاه باید مدرک رو کنی مدرک نه دروغ

    • همش نقشه بوده مهر ۱۰, ۱۴۰۱

      پسر خاله یا پسر عمه اش هم عضو رسمی و رده بالای کومله هست و چندتا مصاحبه داشته.
      اینام که به هیچکی رحم ندارن. تجزیه طلبای لعنتی. من یقین دارم نقشه بوده و این تجزیه طلبها کشتنش.

      • PH مهر ۱۰, ۱۴۰۱

        متاسفانه کشور ما پر شده از یه عده مرده خوار
        با مرگ مهسا می خوان به جایی برسن

        • سامی مهر ۱۰, ۱۴۰۱

          گرگ های وحشی شرف دارن به بی وجدان هایی که کشتن یه دختر بی گناه رو نادیده میگیرن و برای تعصبات متوهمانه خودشون مرگش رو ماله کشی میکنن. اسم خودشون رو میزارن انسان، و ادعای حقوق بشر و دین داری و مسلمون بودن هم میکنن

          • محمد بهمن ۲۲, ۱۴۰۱

            برو بمیر تو رو خدا. مادر وپدرش وکسایی که به بهانهمرگش شانتاژ کردن چجور خونهای ریخته شده رو جواب میدن انشالله امنشونو میگیره. بگذارید خود مرده جواب بیحجابیشو بده تا بعد…

    • محمد بهمن ۲۲, ۱۴۰۱

      …….. مزدور سعودی. انشالله با نتانیاهو محشور بشین همه شما اختشاشیا

  • ایران مهر ۱۱, ۱۴۰۱

    تو رو خدا سایبری ها رو ببین . ریختن تو سایت روزیاتو . واقعا هم جاتون همینجاست . بیاین توی اینسنگرام یا توییتر ، دو روزه جمعتون میکنن