راه اندازی یک شبیه ساز توفان در دانمارک برای افزایش آگاهی درباره تغییرات اقلیمی + ویدئو

راه اندازی یک شبیه ساز توفان در دانمارک برای افزایش آگاهی درباره تغییرات اقلیمی + ویدئو

بسته به محل زندگی تان ممکن است ذهنیت متفاوتی درباره ی آب و هوای بد داشته باشید.

با این حال، با توجه به موج های گرمای رکوردشکن و سیل های ویرانگری که دنیا امسال تجربه کرد، بیشتر دانشمندان بر این باورند که تغییرات اقلیمی در حال وخیم تر کردن وضعیت آب و هوا است.

به منظور افزایش آگاهی درباره ی این موضوع، اولین مرکز عمومی شبیه سازی توفان دنیا در شهر نوردبورگ ِ دانمارک راه اندازی شده است.

در این مرکز دو شبیه ساز وجود دارد که به افراد این امکان را می دهند که بادی با حداکثر شدت یک یک توفان درجه دو را تجربه کنند. توفان های درجه دو بادهایی با سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دارند.

ترولز نیم اندرسون، مدیر پروژه ی پارک علم جهان ِ دانمارک که این مرکز شبیه سازی در آنجا قرار گرفته، می گوید: «این شبیه سازها برای هر سنی جذابیت دارند و این امکان را به آن ها می دهند که حسی را تجربه کنند که به هیچ شکل دیگری قابل تجربه نیست.»

او همچنین می گوید: «این شبیه ساز روشی برای آشنایی با باد و جلب کردن توجه ها به این عنصر طبیعت است. و همه هم آن را دوست دارد.»

«هدف همیشگی ما این بوده که علم را سرگرم کننده کنیم و با این کار بازدیدکنندگان خود را تحت تأثیر قرار دهیم تا جستجوگر شوند و از توانایی حل مسأله برخوردار شوند.»

تحقیقات می گوید به دلیل افزایش دمای هوای کره زمین، توفان های استوایی بیشتری در شهرهای پرجمعیتی که بر روی میانگان یا همان عرض های جغرافیایی میانی قرار گرفته اند، مثل پکن، نیویورک و توکیو رخ خواهد داد.

به علاوه، دانشمندان متوجه شده اند که بارندگی رکوردشکنی که باعث جاری شدن سیل در ماه ژوئیه ی سال جاری میلادی در آلمان و بلژیک شد، با احتمالی ۹ برابری بر اثر تغییرات اقلیمی بود.

ماه گذشته نیز پژوهشی درباره ی وضعیت آب و هوای کره زمین از سوی سازمان جهانی هواشناسی منتشر شد.

این پژوهش نشان داد دنیا در حال تجربه ی دمای هوای بالای و فزاینده و سیل ها، خشکسالی ها و موج های گرمای ویرانگری است که تغییرات اقلیمی عامل آن هستند.

به گفته ی تام ناتسن، دانشمند ارشد اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا، دمای هوای بالاتر شاید فاصله ی میان وقوع توفان ها را کمتر نکند، اما احتمال شدیدتر شدن توفان ها را بیشتر می کند.

هدف از راه اندازی مرکز شبیه سازی توفان در دانمارک، افزایش آگاهی درباره ی وخیم شدن آب و هوای کره زمین بر اثر تغییرات اقلیمی با استفاده از فراهم آوردن امکان تجربه ی بادهای شدید یک توفان درجه دو است.

این شبیه ساز که برای افراد ۵ تا ۸۰ سال مناسب است، خطرات و عواقب حرکت در توفان را هم نشان می دهد.

در این شبیه ساز شرکت کنندگان در برابر بادی شدید قرار می گیرند و سعی می کنند با عبور از میان یک تونل باد خود را به کلیدی که در انتهای تونل قرار دارد برسانند و آن را فشار دهند.

جلوه های ویژه، شرکت کنندگان را در حالی که سعی می کنند تا حد ممکن خود را با حرکت باد وفق دهند، در میان شهر، کوه، جنگل یا بیابان قرار می دهند.

بازدیدکنندگان همچنین می توانند درباره ی علمتوفان، آیرودینامیک (شاخه‌ا ی از دینامیک گازها)، انرژی بادی و فیزیک یاد بگیرند.

این شبیه ساز اختراع شرکتی به نام Storm Adventures Ltd است که مؤسس آن قهرمان ورزش های بادی مثل سقوط آزاد است.

اینگس اوگستکلنز، مؤسس مرکز شبیه سازی توفان دانمارک می گوید: «ما قصد داریم بیشتر از ۱۰۰ تا از این شبیه سازها را در سرتاسر دنیا بسازیم تا بازدیدکنندگان مراکز علمی و تفریحی، شهربازی ها و دیگر مکان ها بتوانند باد را تجربه کنند. بادی که در این شبیه ساز تولید می شود از ۳۵ کیلومتر بر ساعت برای کودکان شروع می شود و بالاترین حد آن توفان درجه دو است.»

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود