وزیر ارتباطات: استفاده از فیلترشکن جرم می شود! + ویدئو

وزیر ارتباطات: استفاده از فیلترشکن جرم می شود! + ویدئو

وزیر ارتباطات از تلاش ها برای جرم انگاری فروش و استفاده از فیلترشکن در کشور خبر داد.

عیسی زارع‌ پور، وزیر ارتباطات امروز در حاشیه ی جلسه ی هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «استفاده از ابزارهای فیلترشکن برای دستگاه‌ ها و گوشی‌ ها آسیب‌ پذیری‌ های جدی به دنبال دارد چون راه رخنه ی هکرها را تسهیل می کند. به همین دلیل به مردم توصیه می کنم تا جایی که می توانند از این ابزارها استفاده نکنند. فروش و استفاده از فیلترشکن غیرمجاز است اما متأسفانه جرم انگاری نشده است. اما حالا تلاش هایی در حال انجام است تا علاوه بر غیرمجاز بودن، جرم انگاری هم شود. این کار جزء وظایف بنده نیست و نهادهای مربوط باید آن را دنبال کنند.»

افزایش محدودیت های اینترنتی کشور طی هفته های گذشته، از جمله فیلتر اپلیکیشن های پراستفاده ی اینستاگرام و واتس اپ که با تصمیم مسئولان و به دلیل ناآرامی های اخیر صورت گرفت، رشد شدید تقاضا برای فیلترشکن را به دنبال داشته است، تا جایی که پایگاه خبری آمریکایی اکسیوس مدعی شد درخواست های روزانه در ایران برای فیلترشکن نسبت به پیش از اعتراضات اخیر ۳ هزار درصد رشد داشته است.

چند روز قبل وزیر ارتباطات از برداشته شدن تمامی محدودیت‌ های اینترنتی کشور، جز فیلترینگ دو اپلیکیشن واتس‌ اپ و اینستاگرام، خبر داد، اما درست در همان روز روند مسدودسازی فیلترشکن ها به اوج خود رسید تا جایی که تقریباً تمامی این ابزارها از کار افتادند.

پس از این اتفاق، سعید نقوی‌ الحسینی، بازرس هیأت مدیره اتحادیه فناوران رایانه تهران با تأیید اینکه قطع سرویس برخی اپلیکیشن‌ های خارجی باعث افزایش خرید فیلترشکن در بازار ایران شده، اظهار کرد مردم به اپلیکیشن‌ های ایرانی اعتماد ندارند و از فروش فیلترشکن در برخی مراکز خدماتی موبایل تا ۲۸۰ هزار تومان خبر داد. وی تأکید کرد مردم می‌ توانند در صورت خرید فیلترشکن هایی که کارکرد ندارند و یا گران هستند، به اتحادیه مراجعه و شکایت کنند.

در شهریور ماه سال ۹۸، محمدجواد آذری‌ جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی، در جلسه علنی مجلس از وجود مافیای فیلترشکن و تجارت چند صد میلیاردی فروش فیلترشکن در کشور سخن گفته بود. در سال ۹۹ که در آن زمان ۳۰ میلیون نفر در کشور از فیلترشکن استفاده می‌ کردند، چرخه مالی تجارت فیلترشکن ۶۰۰ میلیارد تومان و ماهانه ۵۰ میلیارد تومان در سال برآورده شده بود.

محدودیت های اینترنتی کشور در هفته های گذشته خسارت عظیمی به کسب و کارهای اینترنتی وارد ساخته و معیشت میلیون ها ایرانی را در معرض خطر قرار داده است.

از سویی دیگر کارشناسان هشدار داده اند تبعات این محدودیت ها به خسارت دیدن کسب و کارهای کوچک محدود نمی شود.

فیلترینگ شدید اینترنت کشور، استارتاپ های ایرانی را هم با مشکلات زیادی رو به رو ساخته است چرا که این شرکت ها برای ادامه فعالیت، رفع مشکلات و در نهایت توسعه ی نرم‌ افزاری نیازمند ابزارهای مختلفی هستند که در حال حاضر بسیاری از آن‌ ها به دلیل تحریم یا فیلتر از دسترس خارج شده‌ اند.

حسین سلاح ورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران نیز اظهار کرد: «محدودیت اینترنت در یک ماه گذشته باعث شده نه تنها فرایند کسب و کار و تولید دچار اختلال شود بلکه از لحاظ اعتبار حتی تماس تجاری را از دست داده‌ایم.»

کمیسیون کسب‌‌‌‌‌‌ و کارهای دانش‌‌‌‌‌‌ بنیان اتاق ایران هم با اشاره به سهم صنعت ICT از تولید ناخالص داخلی اعلام کرد سرمایه‌ گذاری در این حوزه تحت‌ تأثیر شرایط اینترنتی موجود کاهش پیدا کرده است و سرمایه‌‌‌‌‌‌ گذاران داخلی و خارجی رغبتی به حضور در این بازار ندارند.

اعتراض ها به محدودیت های اینترنتی اخیر کشور نیز بی نتیجه بوده و مسئولان کشور در پاسخ تنها بر استفاده از اپلیکیشن های داخلی تأکید داشته اند.

وزیر ارتباطات در اظهاراتی هزینه ی خسارت کسب‌ و کارهای مجازی در هفته های اخیر را بر عهده ی معترضان دانست و با تأکید بر اینکه پلتفرم های داخلی اصلاً قابل مقایسه با گذشته نیستند، از مردم دعوت کرد از این پلتفرم ها استفاده کنند، زیرا قابلیت‌ هایی دارند که بعضاً در برخی نسخه‌ های خارجی وجود ندارد.

همچنین محمود لیائی، معاون وزیر ارتباطات گفت مردم باید از قبل به فکر چنین روزی و محدود شدن اینستاگرام می‌ بودند و به هشدار مسئولان برای کوچ به پلتفرم‌های داخلی توجه می‌ کردند. او همچنین گفت: «چند سالی است مسئولان تأکید می‌کنند که کسب‌وکارها به‌جای استفاده از ابزاری خارجی نظیر اینستاگرام از پلتفرم‌های رسمی که حاکمیت آماده کرده استفاده کنند و آنجا را رونق دهند. اما متأسفانه مردم به این صحبت‌ها توجهی نداشتند و کسب‌وکار خود را در پلتفرم‌های داخلی توسعه ندادند. الان به دلیل شرایط کشور اینستاگرام فیلتر شده و همه مردم نمی‌توانند دسترسی داشته باشند. اگر اینستاگرام خودش ایرانی‌ها را محدود می‌کرد چه جوابی می‌خواستند بدهند؟»

مطالب مرتبط
۵ نظر

ورود

  • بهمن مهر ۲۷, ۱۴۰۱

    بالاخره مردم خدمت گزار اینها هستند یا اینها خدمتگزار مردم؟ آقای لیانی خیلی از موضع بالا حرف میزنه . صندلی وزارتخانه را با کرسی عرش اشتباه گرفته

    • بماند... مهر ۲۷, ۱۴۰۱

      این نوع نگاه‌کردن‌ به‌بقیه، از تفکرات و ویژگی‌های دیکتاتورهاست.

  • جواد مهر ۲۷, ۱۴۰۱

    به زودی در سراسر دنیا :
    ایران با بیش از ۸۰ میلیون مجرم رکورد تعداد مجرم های یک کشور را شکست!! ☠️

  • HH مهر ۲۷, ۱۴۰۱

    واقعا جای صحبتی باقی نمیمونه فقط میشه به این سبک تفکر تاسف خورد. آقای زارع پور کلا مسئله رو اشتباهی گرفته. اگه میتونید به جای این حرفا فضای مجازی رو درست مدیریت کنید نه اینکه اشتباه بدتری رو مرتکب بشید. وزارت ارتباطات بدجوری توی جاده خاکیه.

  • h مهر ۲۸, ۱۴۰۱

    “دهانت را می بویند
    مبادا که گفته باشی دوستت دارم”

    از این مستبدان جز این انتظار نمیره