گاف تازه رئیس جمهور آمریکا؛ اشتباه جو بایدن در تلفظ نام نخست وزیر جدید انگلیس + ویدئو

گاف تازه رئیس جمهور آمریکا؛ اشتباه جو بایدن در تلفظ نام نخست وزیر جدید انگلیس + ویدئو

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز گذشته انتخاب اولین نخست وزیر غیر سفید پوست انگلیس را «نقطه عطفی پیشگامانه» خواند، اما از ادای صحیح نام او ناتوان ماند.

بایدن در جریان سخنرانی خود در مراسمی که به مناسبت جشن هندی دیوالی در کاخ سفید برگزار شده بود، گفت قرار است ریشی سوناک که اصلیت هندی نیز دارد، بعد از ملاقات با شاه چارلز، به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس معرفی شود.

با این حال، رئیس جمهور آمریکا در ادای نام سوناک به مشکل برخورد. بایدن بعد از چندین تلاش نافرجام، در نهایت نام او را «راشی سوناک» عنوان کرد، جدیدترین مورد از گاف های متعددی که به گمانه زنی ها درباره ی افت توانایی ذهنی او دامن خواهد زد.

سوناک ۴۲ ساله ی مولتی میلیونر و رئیس سابق یک صندوق پوشش ریسک، جوان ترین رهبر انگلیس در دوران مدرن محسوب می شود و سومین رهبر آن در کمتر از دو ماه. حزب او یعنی حزب محافظه کاران انگلیس مدت ها است با کشمکش های قابل توجهی دست و پنجه نرم می کند.

خانواده ی سوناک در دهه ی ۱۹۶۰ به انگلیس مهاجرت کردند، در دورانی که بسیاری از مردم مستعمرات سابق انگلیس به این کشور مهاجرت می کردند تا به بازسازی آن بعد از جنگ جهانی دوم کمک کنند.

بایدن در صحبت های خود گفت: «به ما خبر رسیده که [ریشی سوناک] حالا نخست وزیر انگلیس است. نقطه عطفی پیشگامانه و این مهم است.»

کارین جین پیر، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد بایدن در روزهای آینده با سوناک تماس خواهد گرفت و خاطر نشان کرد که بر اساس پروتکل ها، رئیس جمهور آمریکا برای گفتن تبریک باید تا ملاقات نخست وزیر جدید انگلیس با پادشاه این کشور و دعوت رسمی از او برای تشکیل یک دولت جدید صبر می کرد.

با این حال، یکی از اعضای حزب مخالف سوناک در پارلمان این کشور در توییتر خود علیه وی صحبت کرد و مدعی شد انتخاب سوناک با توجه به ثروت شخصی عظیم او، دستاوردی برای آسیایی ها محسوب نمی شود.

نادیا ویتم، نماینده ی حزب کارگر انگلیس خطاب به دنبال کنندگان توییتر خود نوشت که رهبر جدید انگلیس «طرف آن ها نیست».

ویتم ۲۶ ساله که خود ریشه ی هندی دارد، در این توییت نوشت: «انتخاب ریشی سوناک به عنوان نخست وزیر دستاوردی برای آسیایی ها محسوب نمی شود. او یک مولتی میلیونر است که در مقام نخست وزیر مالیات بر سود بانک ها را کاهش می دهد و در عین حال، از بزرگ ترین افت در استانداردهای زندگی در انگلیس از سال ۱۹۶۵ تاکنون، چشم پوشی می کند. چه سیاهپوست باشید، چه سفیدپوست و چه آسیایی: اگر دخل و خرج تان باهم جور درنمی آید، سوناک طرف شما نیست.»

این توییت بعداً، به دنبال تماس رهبران حزب کارگر انگلیس با ویتم برای حذف آن، پاک شد.

سوناک پس از پیروزی در رقابت بر سر رهبری انگلیس در حزب محافظه کار این کشور، حالا اولین نخست وزیر هندی انگلیس، اولین نخست وزیر این کشور با اصالتی آسیایی و جوان ترین نخست وزیر آن ظرف بیش از ۲ قرن گذشته است.

سوناک بعد از استعفای لیز تراس که تنها ۴۵ روز نخست وزیر انگلیس بود، به دفتر نخست وزیری در خیابان داونینگ ِ لندن نقل مکان خواهد کرد.

نخست وزیر هند، نراندا مودی نیز در توییتر خود انتخاب سوناک را به او تبریک گفت.

سوناک پیش تر درباره ی اهمیت هویت آسیایی اش برای خود صحبت کرده بود. او در مصاحبه ای به بی‌بی‌سی گفته بود: «من از نسل اول مهاجران انگلیس هستم. پدر و مادر من به اینجا مهاجرت کردند، بنابراین ما با یک نسل از کسانی رو به رو هستیم که خودشان اینجا به دنیا آمده اند اما پدر و مادرشان نه و به این کشور آمده تا زندگی جدیدی بسازند.»

اولین و تنها نخست وزیر دیگر انگلیس از میان گروه های اقلیت، بنجامین دیسریلی یهودی بود که در سال ۱۸۷۴ نخست وزیر این کشور شد.

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود