حکم حبس برای نماینده سابقی که مدعی خرید ملک در ترکیه توسط خانواده قالیباف شده بود

حکم حبس برای نماینده سابقی که مدعی خرید ملک در ترکیه توسط خانواده قالیباف شده بود

ماجرای جنجالی سفر خانواده ی محمدباقر قالیباف به ترکیه برای خرید سیسمونی که به «سیسمونی گیت» شهرت یافت، پس از افشاگر آن، وحید اشتری، این بار گریبانگیر غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده ی سابق مجلس شده که مدعی خرید ملک در ترکیه توسط خانواده ی قالیباف شده بود.

اردیبهشت امسال، پس از افشای ماجرای سفر خانواده ی رئیس مجلس به ترکیه، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در مصاحبه ای مدعی شد داماد محمدباقر قالیباف در یکی از بهترین محله های ترکیه دو دستگاه آپارتمان به ارزش ۲۰ میلیون لیر معادل ۴۰ میلیارد تومان خریداری کرده است.

پس از این مصاحبه، احسان عسگری، مشاور رئیس مجلس اعلام کرد محمدباقر قالیباف از جعفرزاده ایمن آبادی به دلیل انتشار مطلب کذب و تشویش اذهان عمومی و تکرار یک ادعای تکذیب‌ شده در خصوص خرید ملک در ترکیه شکایت خواهد کرد.

روز گذشته اعلام شد دادگاه تجدید نظر با تایید حکم دادگاه بدوی، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی را به دلیل نشر اکاذیب درباره سفر فرزند رییس مجلس به ترکیه به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم کرده است و این حکم برای یک سال تعلیقی می باشد.

پس از انتشار این خبر، نماینده پیشین مجلس صدور رای ۹۱ روز حبس تعلیقی در پرونده شکایت قالیباف از خود را تایید کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی ، در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر حکم ۹۱ روز حبس تعلیقی خود گفت: «یک دادگاهی تشکیل شد و موضوع دادگاه هم در راستای سوالی بود که من در خصوص خرید آپارتمان از سوی آقای قالیباف در ترکیه داشتم.»

وی مدعی شد: «متاسفانه نه لایحه من و نه مستندات من خوانده نشد و گفتند باید به ترکیه بروی تا تائید مستندات خود را بگیری. متاسفانه رفتار آقای قاضی به نحوی بود که آقای قالیباف به وکیل احتیاج نداشت!»

وی ادامه داد: «من گفتم شما وزارت امور خارجه دارید، از آن‌ها بخواهید که تایید را بگیرند. شما حتی می‌توانید اصالت امضاهای همسر آقای قالیباف و داماد ایشان را تایید کنید؛ این افراد برای چه به ترکیه رفته‌اند و قرارداد خرید واحد مسکونی را به عنوان شاهد و حکم امضا کرده‌اند؟ در کمال تاسف رای را در کمتر از ۲۴ ساعت صادر کردند. من لایحه خودم را تقدیم حقوق‌دانان کشور می‌کنم که ببینند چقدر لایحه محکمی بود. سوال من از آقای قاضی این بود که تلویزیون ترکیه سه شب در خصوص خرید آپارتمان توسط رئیس مجلس ما فیلم پخش کرد، آقای قالیباف بگوید این‌ها دروغ است.»

وی افزود: «کاش قوه قضائیه جایی بود که مردم ما می‌توانستند از مسئولان سوال کنند. من درخواست تجدید نظر کردم اما دادگاه تجدید نظر من را نخواست و خودشان رای را تائید کردند. من به دیوان شکایت کردم. دادگاه به جای بررسی از من می پرسید این مدارک را از کجا آوردی؟ یک کسی بگوید این قرارداد جعل است.»

وی تاکید کرد: «فساد هیچ فردی حتی مسئولان در هر رده‌ای که باشند نباید انکار و لاپوشانی شود، وگرنه وضعیت همین است که مردم از عصبانیت به خیابان می‌ریزند.»

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: «من در حال نگارش کتابی هستم و همه این موارد را ثبت خواهم کرد؛ آقای قالیباف یا هر مقام مسئول دیگری بداند این سوالات در تاریخ خواهد ماند.»

خبرگزاری دولتی ایسنا اردیبهشت امسال درباره ی ادعای مطرح شده از سوی جعفرزاده ایمن‌ آبادی درباره ی خرید ملک در ترکیه توسط خانواده ی قالیباف نوشته بود:

از همان دقایق ابتدایی افشای سفر به ترکیه، یک روزنامه‌نگار در توییتر بدون ارائه هیچ سند و مدرکی مدعی شد که خانواده محمدباقر قالیباف، دو دستگاه آپارتمان در مجتمع «اسکای‌لند» به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان خریده‌اند. این ادعا روز گذشته توسط غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی تکرار شد. جانباز ۷۰ درصد و نماینده مجلس دهم که او هم بدون ارائه هیچ سند و مدرکی در مصاحبه با یک سایت خبری گفت: «هیچ مشکلی با سفر خارجی ندارم؛ اما مدارک و مستنداتی موجود است که نشان می‌دهد قالیباف دو دستگاه اپارتمان را در ترکیه خریداری کرده است!»

برخی معتقدند که این ادعای ایمن آبادی دارای رنگ و بوی تصفیه حساب سیاسی است؛ چرا که بیش از آنکه به ماجرای سیسمونی گیت پرداخته باشد، پای حساب و کتاب دوستان قدیمی را پیش کشیده است. ایمن آبادی گفته که سخنان علی مطهری و محمود صادقی برای حاکمیت تلخ بود و حالا باید با رئیس مجلس یازدهم کاری کنند که به ناحق با غلامرضا تاجگردون کردند.

فیلمی هم بامداد امروز به وقت تهران روی خروجی ایندیپندنت قرار گرفت. مردی پشت یک میز نشسته و ده‌ها برگه پر از نوشته به زبان ترکی استانبولی را تورق می‌کند. دوربین با فاصله مشخص از متون فیلم ضبط کرده است و تقریبا هیچ چیز مشخص نیست. شاید ایندیپندنت فارسی گرافیست، ویدئوژورنالیست و تجهیزات ساده ضبط صفحه نمایش (اسکرین رکورد) را ندارد. ۱۵ برگه پر از نوشته تورق می‌شود اما هیچ چیز گیر مخاطب نمی‌آید. در پایان هم برای نام و امضای «محمد بحیرایی» – کسی که ایندیپندت فارسی مدعی شده از نزدیکان امیررضا بحیرایی، داماد محمدباقر قالیباف است – نشان داده می‌شود، نام و امضایی که شاید هر کسی بتواند آن را جعل کند.

حالا مصاحبه جعفرزاده ایمن آبادی برایش دردسرساز شده است؛ چرا که ساعاتی بعد از انتشار مصاحبه اداره اخبار مجلس اعلام کرد که محمدباقر قالیباف شکایتی تنظیم کرده که در اسرع وقت در اختیار مراجع قضایی قرار خواهد گرفت. مشاور رئیس مجلس هم در توییتر به جعفرزاده ایمن آبادی با کنایه گفت که «رسانه‌های سعودی اسناد قابل دفاعشان را به آقای ایمن آبادی برسانند تا شاید ایشان در دادگاه برای کذبیات خود دفاعی داشته باشند.»

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی هم در پاسخ گفت: «در مصاحبه با سایت دیده بان گفتم: ظاهرا علاوه بر سیسمونی گیت‬⁩ دو واحد آپارتمان در ترکیه بنام داماد قالیباف خریداری شده، آقای قالیباف‬⁩ بجای توضیح و عذر خواهی، از من ⁧‫شکایت‬⁩ کرده! دادگاه علنی برگزار و به پرونده آقای قالیباف در شهرداری تهران‬⁩ و املاک نجومی‬⁩ و فایل صوتی‬⁩ نیز رسیدگی شود».

اما ماجرای سیسمونی گیت پیش از جعفرزاده ایمن آبادی، گریبان افشاگر آن، وحید اشتری، فعال رسانه ای، را گرفته بود.

اشتری تیر ماه امسال در توییتی حکم پرونده ی اتهامی خود بابت افشای سفر خانواده قالیباف به ترکیه را اعلام کرد.

او در این توییت نوشت: «دو سال حبس تعزیری و ممنوعیت از هرگونه فعالیت در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های مکتوب، سخنرانی و یا هر چیز دیگر، بابت افشای خبر سیسمونی نوه آقای قالیباف و خیریه آقای حسین طائب و مطالب مرتبط با هولدینگ یاس و …»

او شهریور امسال در توییت دیگری اعلام کرد دادگاه کیفری حکم ۱۸ ماه حبس تعزیری او را تائید کرده است.

وحید اشتری، اواخر فروردین ماه امسال در توییتر خود با انتشار تصاویری از زهرا مشیر، همسر محمدباقر قالیباف، به همراه دخترشان مریم قالیباف و همسرش امیررضا بحیرایی در فرودگاه استانبول، مدعی شد آن ها برای خرید سیسمونی به ترکیه سفر کرده بودند. به ادعای اشتری، در میان بار آن ها وسایلی مانند کالسکه و کیف نوزاد و تخت تاشوی کودک دیده شده بود.

تنها ساعاتی پس از مطرح شدن این ادعا، الیاس قالیباف، فرزند رئیس مجلس با انتشار پستی در اینستاگرام خود سفر خانواده اش به ترکیه را تأیید کرد. او اما مدعی شد این سفر برای خرید سیسمونی نبوده. الیاس قالیباف همچنین این سفر را مخالف نظر و مشی و مرام پدر خود و خطای فرزند دانست که نباید به پای پدر نوشته شود. او گفت به سهم خود از مردم عذرخواهی می کند.

این تنها واکنش خانواده ی قالیباف به ماجرای سیسمونی گیت بود و رئیس مجلس خود تاکنون هیچ توضیح رسمی ای دراینباره ارائه نکرده است.

افشای این سفر واکنش های زیادی را در پی داشت و حتی برخی خواستار استعفا یا عذرخواهی رئیس مجلس شدند.

نمایندگان مجلس از جمله کسانی بودند که به این اتفاق واکنش نشان دادند. برخی نمایندگان این ماجرا را تاوان ایستادگی رئیس مجلس در برابر جریان هایی خاص دانستند و برخی نیز مخالفت وی با طرح صیانت را دلیل این اتفاق عنوان کردند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود