زغال فعال چیست؟

زغال فعال چیست؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

زغال فعال پودری سیاه رنگ است که، از حرارت دادن چوب در دمای بسیار بالا تولید می شود. زغال در طی فرایندهای فیزیکی و شیمیایی مختلف فعال سازی می شود.

زغال فعال تولید شده در این روش سطح جذب بسیار بالایی برای جذب آلاینده های مختلف دارد. زغال فعال کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف از جمله تصفیه آب و فاضلاب، صنایع دارویی و بهداشتی و … دارد.

طی فرایند فعال سازی روی سطح زغال فعال روزنه های کوچکی ایجاد می شود و زغال منبسط و متخلخل تر می شود. در واقع فرایند تولید زغال فعال و فعال سازی آن باعث تولید این ماده شیمیایی منحصر به فرد می شود، که مانند یک اسفنج برای جذب آلاینده ها عمل می کند.

زغال فعال چیست؟

انواع زغال فعال چه کاربردهایی دارند؟

زغال فعال در انواع مختلفی تولید می شود که، هر کدام کاربرد مشخصی دارند. انواع زغال فعال و کاربرد هر کدام در زیر بررسی شده است:

۱- زغال فعال پودری

زغال فعال پودری دارای اندازه ذره ای بین ۵-۱۵۰ آنگستروم می باشد. کربن فعال پودری هزینه تولید کمی دارد. زغال فعال پودری برای جذب در فاز مایع کاربرد دارند.

کربن فعال پودری به میزان مناسب با مایع مورد تصفیه ترکیب می شود و پس از مخلوط شدن، ته نشینی و فیلتراسیون از بین می رود.

۲- زغال فعال گرانول یا دانه ای

زغال فعال گرانول با سایز ۰.۲-۵ میلی متر تولید می شود. کربن فعال گرانول نسبت به نوع پودری سختی و مقاومت بالاتری دارد و حمل آن نیز آسان تر است. زغال فعال گرانول قابلیت استفاده از فاز گاز و مایع را دارد و می تواند بارها فعال سازی شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

در فاز مایع، زغال فعال در ستون هایی که مایع از آنها عبور می کند فشرده می شود. در کاربردهای فاز گازی نیز به دلیل داشتن جریان کافی، افت فشار قابل قبولی در بستر کربن ایجاد می کند.

فاصله زمانی فعال سازی مجدد زغال فعال گرانول به طور میانگین ۱۸ ماه است و در طی فرایند فعال سای، حدود ۵-۱۵ درصد کربن فعال از بین می رود.

۳- زغال فعال اکسترود

زغال فعال اکسترود با اندازه ۱-۵ میلی متر برای بازیابی حلال، تصفیه گاز و کنترل گازهای خروجی از ماشین ها استفاده می شود. فرایند اکسترود کردن زغال فعال باعث تولید محصولی مقاوم و مناسب برای مصارف سنگین است.

شکل اکسترود این نوع زغال فعال باعث ایجاد افت فشار کمی در سیستم می شود که در کاربردهای مختلف به خصوص فاز گازی اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این کربن فعال اکسترود برای مصارفی مانند تهیه ماسک های پوستی و شامپو نیز استفاده می شود.

مهم ترین مزیت های زغال فعال

زغال فعال چیست؟

زغال فعال به دلیل سطح جذب بالایی که دارد، در بسیاری از صنایع و کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین مزیت های کربن فعال شامل موارد زیر است:

  • سفید کردن دندان ها:

زغال فعال با از بین بردن پلاک ها، باکتری و لکه های داندان و لثه را به خود جذب می کند. بنابر این بوی بدن دهان از بین می رود و بیماری های لثه تا حد زیادی بهبود پیدا می کند و دندان ها روشن می شوند.

  • تمیز کردن زخم ها و بهبود جای گزیدگی حشرات:

زغال فعال خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری دارد که، باعث می شود درد و تورم ناشی از گزیدگی حشرات را کاهش دهد.

  • از بین بردن چربی پوست:

زغال فعال چربی های پوست را به خود جذب کرده و به همین دلیل از آن در تولید ماسک ها و بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

  • جلوگیری از نفخ شکم:

زغال فعال را به صورت قرص و کپسول نیز تولید می کنند. استفاده از قرص زغال فعال باکتری های روده را جذب کرده و نفخ و ناراحتی های گوارشی را بهبود می دهد.

  • فیلتراسیون آب:

کربن فعال منابع آلاینده آب شامل برخی از فلزات سنگین، بو، طعم، رنگ، کلر و … را از جذب می کند. فیلترهای کربن فعال باید هر چند وقت یک بار تعویض شوند.

  • جلوگیری از اسهال:

زغال فعال قابلیت جذب سموم روده را دارد، بنابراین این اعتقاد وجود دارد که شاید بتواند باکتری های عامل اسهال را نیز به خود جذب کند.

آیا زغال فعال عوارضی هم دارد؟

زغال فعال چیست؟

زغال فعال اگر به صورت درست و مطابق با حد استاندارد در کاربردهای مختلف استفاده شود، عوارضی بسیار کمی دارد. اما مصرف خوراکی آن برای مدت طولانی می تواند باعث ایجاد عوارض زیر شود:

۱- مدفوع سیاه

۲- زبان سیاه

۳- استفراغ و اسهال

۴- یبوست

۵- انسداد دستگاه گوارش و …

مقدار مصرف خوراکی کربن فعال حتما باید طبق نظر پزشک باشد. معمولا برای رفع آلودگی های گوارشی ۵۰-۱۰۰ گرم از این ماده برای بیمار تجویز می شود. برای گاز روده مقدار ۵۰۰-۱۰۰۰ میلی گرم در روز معمولا تجویز می شود.

زغال فعال از کجا بخریم؟

زغال فعال برای کاربردهای مختلف صنعتی در فروشگاه و وب سایت های مختلف و برای مصارف بهداشتی و خوراکی را از داروخانه می توانید تهیه کنید.

کربن فعال دارای برندهای وارداتی بسیار معتبری است که، از طریق فروشندگان مختلف در بازار به فروش می رسد. برای خرید زغال فعال اصل از بهترین برندهای وارداتی توصیه می شود، به فروشگاه ها یا وب سایت های معتبر مراجعه کنید تا از اصالت محصول اطمینان داشته باشید.

علاوه بر این می توانید با استفاده از فرصت مشاوره رایگان این مجموعه های معتبر نسبت به انتخاب محصول متناسب با نیازتان نیز تصمیم گیری درستی داشته باشید.

بدون نظر

ورود