بهترین جت های جنگنده ساخت لاکهید مارتین؛ از P-38 Lightning تا F-22 Raptor

بهترین جت های جنگنده ساخت لاکهید مارتین؛ از P-38 Lightning تا F-22 Raptor

اگر یک نام باشد که در چند دهه گذشته بر صنعت هواپیماهای نظامی حکمرانی کند، آن نام کمپانی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) خواهد بود. در کمال ناباوری، فهرست هواپیماهای جنگی و به طور خاص، جنگنده هایی که توسط این کمپانی آمریکایی ساخته شده به هیچ عنوان طولانی نیست. لاکهید مارتین یک کمپانی سازنده تکنولوژی های پیشرفته، امنیتی، پشتیبانی نظامی و هوافضاست که در بثسدا، مریلند واقع شده است. این کمپانی عمدتاً در زمینه مطالعات، طراحی، تکامل، ساخت، تولید، نوآوری و روزآمدسازی سیستم ها، محصولات و خدمات تکنولوژی مدرن فعالیت می کند.

9 جت جنگنده برتر ساخت کمپانی لاکهید مارتین

بدون شک، تسلط ایالات متحده بر صنعت نظامی جهان بدون تکنولوژی های نوآورانه و بسیار پیشرفته لاکهید مارتین ممکن نبود. تکامل پرنده های پیشرفته از لحاظ تکنولوژی برای بخش نظامی و دفاعی این کشور بسیار حیاتی است و با معرفی تکنولوژی پنهانکاری که دورنمای توانمندی های جنگی ایالات متحده را تغییر داده است، لاکهید مارتین توانسته صنعت هوانوردی نظامی را به یک سطح جدید منتقل کند.

9 جت جنگنده برتر ساخت کمپانی لاکهید مارتین

نوآوری، کارآیی و هدف مندی از اهداف کلیدی توسعه لاکهید مارتین و پیشرفت محصولات آن بوده اند. جت های جنگنده لاکهید مارتین از اولین سال های تاسیس این کمپانی تا نسل های پیشرفته امروزی همواره از همتایان خود یک سر و گردن بالاتر بوده اند. برتری هوایی لاکهید مارتین در میدان نبرد از طریق تحقیقات، آزمایش ها و تست های میدانی بی وقفه برای تولید جت های جنگنده با کارآیی بالا، پیشرفته و برتر میسر شده است.

9 جت جنگنده برتر ساخت کمپانی لاکهید مارتین

و در شرایطی که بخش Skunk Works به عنوان بخش تحقیقی این کمپانی باعث خلق برخی از بهترین جت های جنگنده تاریخ شده است، آرمان لاکهید مارتین همچنان ثابت باقی مانده است: ساخت هواپیماهای آزمایشی و تکنولوژی های مدرن در خفای کامل با سرعتی که رقیبان توان پا به پا آمدن با آن را ندارند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۹ مورد از بهترین جت های جنگنده ای که تاکنون توسط کمپانی لاکهید مارتین ساخته شده آشنا کنیم.

9 جت جنگنده برتر ساخت کمپانی لاکهید مارتین

۱- Lockheed P-38 Lightning

بله درست است این یکی جت نیست اما هنوز هم Lockheed P-38 Lightning این لیاقت را دارد که در فهرست بهترین جنگنده های ساخته شده توسط لاکهید مارتین قرار داشته باشد. Lockheed P-38 Lightning یک جنگنده بمب افکن با سرعت و ارتفاع پرواز بالا است که در دوران جنگ جهانی دوم برای نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ساخته شد. نمونه اولیه این جنگنده بمب افکن اولین پروازش را در ۲۷ ژانویه ۱۹۳۹ انجام داد، پروازی که به خلبانی بنجامین کلزی انجام شد. P-38 در چندین نبرد هوایی به عنوان جنگنده بمب افکن، جنگنده شبانه و جنگنده اسکورت با توانمندی حمل باک سوخت اضافی برای مسافت های طولانی تر به کار گرفته شد. P-38 در طول جنگ جهانی دوم توانست تعداد زیادی از جنگنده های آلمانی را ساقط کند و لقب «شیطان دم چنگالی» را بدست آورد.

لاکهید مارتین در خفای کامل موفق شد چندین قابلیت پیشرفته را در این هواپیمای نظامی به کار گیرد که شامل انقلابی ساختاری و قابل توجه در بدنه بود، جایی که پنل های پوستی آلومینیومی کنار هم قرار گرفته بودند، تغییر ساختاری که اصطکاک آیرودینامیکی تولید شده در حین پرواز با سرعت بالا را به شدت کاهش داده و قدرت بیشتری را با جرم کمتری تولید می کرد. همچنین به عنوان یک ویژگی معمول برای جنگنده های آن زمان، داشتن سوپرشارژر توربو که عملیاتی بدون سروصدا و عملکرد بهتر در ارتفاعات بالا را فراهم می کرد نیز از دیگر قابلیت های این جنگنده بمب افکن بود. P-38  می توانست دقیقه ای تا ۳,۳۰۰ فوت ارتفاع بگیرد و اولین هواپیمای نظامی جهان بود که به سرعت ۴۰۰ مایل بر ساعت رسیده و از آن عبور کرد. این جنگنده بمب افکن می تواند ۱۰۰ مایل بر ساعت سریع تر از جنگنده های دوران خود پرواز کرده و با برد ۱,۰۰۰ مایل دریایی خود می توانست مقدار قابل توجهی بار حمل کند.

9 جت جنگنده برتر ساخت کمپانی لاکهید مارتین

۲- Lockheed P-80 Shooting Star

جنگنده P-80 Shooting Star  اولین جت جنگنده آماده مبارزه بود که توسط نیروی هوایی ارتش ایالات متحده به کار گرفته شد. این جنگنده در سال ۱۹۴۳ توسعه یافته و اولین پروازش را در ۸ ژانویه ۱۹۴۴ انجام داد و به اولین جت جنگنده با موتور توربوجت آمریکا تبدیل شد که اولین نبرد تمام جت جهان را پیروز شد. این هواپیما به این دلیل لقب «ستاره تیرانداز» را دریافت کرد که از سرعت بسیار بالایی برخوردار بود در شرایطی که برخی از مدل های آن توانسته بود از سرعت ۶۰۰ مایل بر ساعت عبور کند.

بدنه آن که با ساختاری به شکل گلوله ساخته شده بود همراه با بالچه های همسطح و پوسته صیقلی توانست قدرت خود را به عنوان یک جنگنده تهاجمی به رخ بکشد که به شش مسلسل M3 Browning، ۸ راکت غیرهدایت شونده HVAR و دو بمب ۱,۰۰۰ پوندی مسلح بود. P-80 Shooting Star دارای برد معمول ۷۱۷ مایل دریایی بوده و تا ارتفاع ۴۶,۸۰۰ فوت پرواز کند. این هواپیما می توانست با نرخ ۶,۸۷۰ فوت در دقیقه اوج بگیرد.

۳- Lockheed F-94 Starfire

F-94 Starfire اولین نسل از جت های جنگنده و یک رهگیر کارآمد در تمام شرایط آب و هوایی برای نیروی هوایی ایالات متحده بود. F-94 اولین جت جنگنده ایالات متحده بود که سیستم موتوری پس سوز داشته و اولین جنگنده رهگیر با موتور جت مناسب عملیات در همه شرایط آب و هوایی بود که در جنگ کره در سال ۱۹۵۳ در نبردهای هوایی به کار گرفته شد. این هواپیما اولین پروازش را در ۱۶ آوریل ۱۹۴۹ انجام داد. Starfire برخی از ویژگی های ظاهری T-33 Shooting Star را داشت، از جمله دم، بال و اسباب فرود. ویژگی های دیگری نیز در این جنگنده دیده می شد که شامل بازطراحی بدنه و قسمت دماغه بلندتر مجهز به توپ بود. این جنگنده همچنین به سیستم کنترل آتش خودکار Hughes E-1 ، رادار AN/APG-33 و دوربین هوشمند توپ Sperry A-1C برای مراحل پایانی رهگیری مجهز بود. F-94 Starfire دارای حداکثر سرعت ۶۴۰ مایل بر ساعت و برد معمول ۷۰۰ مایل دریایی بود. سقف پروازی آن ۵۱,۴۰۰ فوت بوده و نرخ اوج گیری آن نیز به ۷,۹۸۰ فوت بر دقیقه می رسید.

۴- Lockheed F-104 Starfighter

Lockheed F-104 Starfighter d یک هواپیمای مافوق صوت رهگیر است که به طور گسترده ای به عنوان یک جنگنده بمب افکن در دوران جنگ سرد به کار گرفته شد. این هواپیما در دهه ۱۹۵۰ به عنوان یک جنگنده برای درگیری های روزانه به کار گرفته شد و در نهایت در اواخر دهه ۱۹۶۰ به یک جنگنده کارآمد در تمام شرایط آب و هوایی تبدیل شد. در شرایطی که این جنگنده بمب افکن در ابتدا برای نیروی هوایی ارتش ایالات متحده طراحی شده بود اما بعدها توسط ناتو و دیگر کشورها به کار گرفته شد. Starfighter برای اولین بار در ۴ مارس ۱۹۵۴ به پرواز درآمد. F-104 Starfighter مجلل اما بادوام یک هواپیمای جنگی بی نقص برای اتحاد ناتو بود.

این جنگنده بمب افکن اولین جنگنده ای بود که می توانست برای مدتی طولانی سرعت ۲ ماخ را حفظ کند که رکوردهای بسیاری را در جهان در زمینه ارتفاع و سرعت پرواز به نام خود ثبت کند. این هواپیمای به یک توپ ۶ لول گاتلینگ M61A1، چهار فروند موشک AIM-9 Sidewinder و دیگر بمب ها و راکت ها مجهز بود. F-104 Starfighter  دارای سرعت حداکثری ۱,۵۲۸ مایل بر ساعت بوده و توانایی پرواز در بدترین شرایط آب و هوایی و سهمگین ترین طوفان ها را نیز داشت. برد عملیاتی این جنگنده بمب افکن بیش از ۳۶۰ مایل دریایی بوده و سقف پروازی آن به بیش از ۵۰,۰۰۰ فوت می رسید.

۵- Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon یک جنگنده سوپرسونیک، چند منظوره با برتری هوای قابل توجه است که در ابتدا توسط کمپانی جنرال داینامیکس ساخته شده بود، پیش از اینکه این کمپانی در سال ۱۹۹۳ توسط لاکهید مارتین خریداری شود. F-16 در ابتدا به عنوان یک جنگنده روزانه دارای برتری هوایی ساخته شده بود اما بعدها به یک جنگنده چندمنظوره با توانایی عملیات در تمام شرایط هوایی تغییر کارکرد داد. از زمان اولین پروازش در دسامبر ۱۹۷۶، این جنگنده با قدرت مانور بالا، توانایی مبارزه هوا به هوای قابل توجه و تهاجمی هوا به سطح توانسته کارآیی های مختلف و عملکرد قابل توجهش را در عملیات هایی با هزینه نسبتاً پایین به اثبات برساند.

این جنگنده سبک وزن نسل چهارمی دارای یک پوشش حبابی بدون قاب روی کابین برای دید بیشتر و بهتر، کنترل کننده کناری برای مانور ساده تر و صندلی های ایجکت مایل ۳۰ درجه ای برای کاهش اثر نیروی جاذبه روی خلبان و البته اولین نمونه از سیستم پرواز با سیم به منظور شتاب بیشتر و ثبات بهتر بود. جنگنده مذکور دارای یک توپ چرخشی داخلی شش لوله ای M61 Vulcan، انواعی از موشک های هوا به هوا، هوا به سطح و ضد کشتی در کنار راکت ها و بمب ها بود. Fighting Falcon دارای حداکثر سرعت ۹۲۱ مایل بر ساعت در سطح دریا و ارتفاع پروازی ۵۰,۰۰۰ پایی بود. برد عملیاتی این جنگنده ۲۹۵ مایل دریایی در عملیات های حمله به اهداف زمینی با چهار بمب ۱,۰۰۰ پوندی اعلام شده است.

۶- Lockheed F-117 Nighthawk

Lockheed F-117 Nighthawk یک جنگنده تهاجمی پنهانکار دو موتوره است که در سال ۱۹۷۸توسعه یافت. اگر چه F-117 اولین هواپیمای عملیاتی شده بود که به تکنولوژی پنهانکاری مجهز بوده و عموماً از آن به عنوان یک جنگنده پنهانکار یاد می شود اما ذاتاً یک هواپیمای مخصوص حمله به اهداف زمینی بود. در ۱۸ ژوئن ۱۹۸۱ بود که نمونه اولیه این هواپیما اولین پروازش را انجام داد. F-117 دارای سیستم پرواز با سیم، دو موتور توربوفن غیر پس سوز F404 جنرال الکتریک و بخش آویونیک دیجیتالی با سیستم های مسیریابی و تهاجمی پیشرفته بود. همچنین این جنگنده به دو بمب لیزری GBU-10, GBU-12 یا GBU-27، گلوله های هدایت شونده GBU-31 JDAM INS/GPS و بمب هسته ای B-61 مجهز می شد. F-117 Nighthawk با حداکثر سرعت ۶۸۴ مایل بر ساعت پرواز کرده، برد آن ۹۳۰ مایل دریایی بوده و می تواند تا ارتفاع ۴۵,۰۰۰ فوت پرواز کند.

۷- Lockheed Martin F-22 Raptor

F-22 Raptor یک جنگنده تاکتیکی رادارگریز دو موتوره است که در دسامبر ۲۰۰۵ وارد سرویس شد. این جنگنده که برای نیروی هوایی ایالات متحده توسعه یافته، ذاتاً به عنوان جنگنده ای برای داشتن برتری هوایی طراحی شده بود اما می تواند به عنوان یک جنگنده تهاجمی و هواپیمای ویژه جنگ الکترونیکی با توانمندی های هوش سیگنالی است. اولین پرواز این هواپیماF-22 اولین پروازش را در ۷ سپتامبر ۱۹۹۷ انجام داد. F-22 Raptor به عنوان بهترین و بی نقص ترین جت جنگنده جهان طراحی شد. این جنگنده نسل پنجم مخصوص برتری هوایی به ترکیبی از تکنولوژی های رادارگریزی نسل چهارم، قدرت مانور بسیار بالا، توانایی سوپرکروز، سنسورهای منحصربفرد، آویونیک یکپارچه، سیستم هشدار موقعیتی، همراه با موشک های هوا به هوای برد بلند و سلاح های مخصوص حملات هوا به زمین مجهز بود که فرصت شلیک اول را در مقابل دشمن برای این جنگنده پیشرفته فراهم می ساخت.

F-22 Raptor با بهره بردن از توانایی سوپرکروز خود، در سرعت سوپرسونیک ۱,۲۲۰ مایل بر ساعت برای مدت طولانی پرواز می کرد. برد معمول آن ۱,۶۰۰ مایل دریایی با دو باک سوخت خارجی بود و ارتفاع پروازی آن به ۶۵,۰۰۰ فوت می رسید. F-22 یکی از سریع ترین جت های جنگنده جهان است.

۸- Lockheed Martin A-4AR Fightinghawk

A-4AR Fightinghawk یک جنگنده بمب افکن روزآمد شده از مدل A-4M Skyhawk است که از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ برای نیروی هوایی آرژانتین ساخته شد. لاکهید مارتین ۳۰ فروند از A-4M Skyhawk های متعلق به تفنگداران ویژه دریایی ایالات متحده را روزآمد کرده و به سیستم آویونیک F-16 Fighting Falcon مجهز نمود. این هواپیما به عنوان Fightinghawk طراحی شده و مدل اولیه آن در دسامبر ۱۹۹۹ اولین پروازش را انجام داد.

نسخه روزآمدسازی شده شامل یک قاب بدنه کاملاً جدید و قدرتمند، موتورهای Pratt and Whitney J52P-408A، صندلی های ایجکت Douglas Escapac 1-63 و کلاهخودهای پرواز HGU-55/P، سیستم تولید اکسیژن داخلی Honeywell، رادار AN/APG-66V2، کنترل ساسات دم دستی، باس داده ای MIL-STD-1553B، دو کامپیوتر عملیاتی AN/AYK-14، دریافت کننده هشدار راداری، سیستم جنگ الکترونیک داخلی و سیستم شناسایی دوست و دشمن بود. A-4AR Fightinghawk دارای سرعت حداکثری ۶۷۱ مایل بر ساعت و برد معمول ۱,۷۰۰ مایل دریایی بود. این جنگنده می توانست تا ارتفاع ۴۲,۲۵۰ فوت پرواز کرده و نرخ اوج گرفتن آن ۸,۴۴۰ فوت بر دقیقه بود.

۹- Lockheed Martin F-35 Lightning II

جنگنده پنهانکار چندمنظوره F-35 Lightning II اولین بار در ۱۵ دسامبر ۲۰۰۶ به پرواز درآمد. این جنگنده بسیار پیشرفته که برای حاکمیت هوایی و عملیات های تهاجمی طراحی شده به سیستم جنگ الکترونیک، هوش مصنوعی، دیده وری، کسب هدف و توانمندهای تجسسی (ISTAR) مجهز است. F-35 دومین جنگنده نسل پنجمی در سرویس نیروی هوایی ایالات متحده و اولین جنگنده پنهانکار با تیک آف کوتاه و فرود عمودی است. F-35 برای شکست پیشرفته ترین سیستم های تهدید در زمان حال و آینده، روی زمین و در آسمان طراحی شده است.

این جنگنده نسل پنجمی دارای قدرت پنهانکاری منحصربفرد و بی رقیب، شتاب و قدرت مانور قابل توجه، سیستم آویونیک یکپارچه، سنسورهای چند طیفی، سیستم های کامپیوتری بسیار نوآورانه ای است که برای آگاهی لحظه ای به دیگر سیستم ها متصل است و همچنین توانمندی های اجتناب از کشف راداری مجهز شده است. F-35 Lightning II دارای حداکثر سرعت ۸۰۶ مایل بر ساعت در سطح دریا بوده و می تواند تا ارتفاع بیش از ۵۰,۰۰۰ پایی پرواز کند. برد معمول آن ۱,۵۰۰ مایل دریایی بوده و برد عملیاتی آن به ۷۶۰ مایل دریایی در جریان عملیات های تهاجمی می رسد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود