کالای خواب چیست؟ | بهترین راهنمای انتخاب محصول

کالای خواب چیست؟ | بهترین راهنمای انتخاب محصول

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

زمان خرید کالای خواب با دنیایی از طرح ها و رنگ ها مواجه می شوید؛ اما این همه ماجرا نیست، در خرید روتختی موارد مهمتری هست که باید به آنها توجه کافی داشته باشید.

کالای خواب مجموعه محصولاتی هستند که هنگام ورود به اتاق خواب با آن ها مواجه می شوید؛  تشک ، محافظ تشک، ملحفه ها، لحاف و بالش ها تا رانر تخت و لحاف لایت همه به عنوان کالای خواب شناخته می شوند. در صورتی میتوانید از محصولات باکیفیت و درجه یک بهره مند شوید که به یک فروشگاه کالای خواب معتبر مراجعه کنید.

 این مطلب به شما کمک می کند هنگام خرید این محصولات بهترین تصمیم گیری ممکن را انجام دهید:

·         آشنایی با انواع کالای خواب

·         پارچه مناسب برای کالای خواب

·         تراکم پارچه چیست؟

·         پارچه کالای خواب باید چه تراکمی داشته باشد؟

·         چه پارچه ای برای کالای خواب مناسب است؟

·         بهترین پارچه برای کالای خواب

شاید ساده ترین راه برای طبقه بندی محصولات خواب این باشد که هر چیزی که با خواب مرتبط است را به عنوان محصولات خواب و لوازم جانبی در نظر بگیرید. در حال حاضر تخت خواب و لوازم جانبی آن را که اغلب از چوب یا فلز ساخته شده اند به عنوان سرویس خواب می نامیم. ، وقتی در مورد کالای خواب صحبت می کنیم  به پتو، بالش، روتختی و غیره اشاره می کنیم.

آشنایی با انواع کالای خواب:

آیا با وسایل خواب آشنا هستید؟ انواع مختلف بالش، ملحفه، روتختی و غیره در اندازه ها، رنگ ها و طرح های مختلف ممکن است انتخاب را دشوار کند. چطور ممکن است کسی نداند بالش و پتو برای چیست؟ اما در دنیای گسترده کالاهای خواب، درک محصولات اولیه و عملکرد آنها می تواند به شما در انتخاب آنچه نیاز دارید کمک کند.

·         تشک:

انواع مختلفی از تشک برای خرید وجود دارد: تشک طبی ، تشک فنری و تشک طبی فنری از معروفترین آنهاست. بهترین پیشنهاد برای خرید تشک آخرین مورد (تشک طبی فنری) است، چون دوام بیشتری دارد و در عین حال خصوصیات طبی را هم همراه خود دارد. هنگام خرید تشک به سایز تختخواب توجه کنید:

  • سایز تشک نوزاد: ۷۰ در ۱۳۰ سانتیمتر
  • سایز تشک نوجوان: ۸۰ در ۱۸۰ سانتیمتر
  • سایز تشک یکنفره: ۹۰ در ۲۰۰ سانتیمتر
  • سایز تشک یک و نیم نفره: ۱۲۰ در ۲۰۰ سانتیمتر یا ۱۴۰ در ۲۰۰ سانتیمتر
  • سایز تشک دونفره: ۱۶۰ در ۲۰۰ سانتیمتر (کویین) یا ۱۸۰ در ۲۰۰ سانتیمتر (کینگ)

·         روتشکی (ملحفه تشک):

روتشکی یا ملحفه کش دار یا ملافه قطعه ای است که دیواره دارد و در لبه آن کش دوخته شده است، هنگام خرید این محصول باید علاوه بر سایز تشک (در بالا گفته شد) به ارتفاع دیواره نیز توجه کنید و هنگام خرید حتما برای ملحفه تشک سفارشی آن را به اطلاع فروشنده برسانید.

·         روبالش:

همانطور که از نام آن مشخص است، روبالشی پوششی برای بالش است. روبالشی که به طور معمول مستطیل است و در اندازه های مختلف موجود است، دارای ورودی است لبه دار یا زیپ دار که بالش از طریق آن وارد می شود. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید سایز روبالش است (روبالش های استاندارد ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر هستند).

·         روتختی :

جذابترین قسمت اتاق خواب و قسمت اصلی دکوراسیونی آن است، روتختی ها انواع مختلفی دارند. برای خرید روتختی دونفره یا یک نفره اصولا مشکلی نیست، اما خرید روتختی یک و نیم نفره اغلب سخت است و تنها فروشگاه های معتبر روتختی محصول مناسب این نوع تختخواب را دارند.

·         پتو:

اگرچه استفاده از پتو به‌تنهایی به‌عنوان پوشش بدن بسیار رایج‌تر است،پتوها معمولا از پشم، پنبه، پلی‌استر یا الیاف ترکیبی تهیه می‌شوند. اگر بودجه شما کم است یا بعنوان یک محصول مسافرتی به آن نگاه می کنید پتوی ژله ای گزینه خوبی برای خرید است.

·         لحاف:

لحاف ها معمولاً با الیاف پشم، پر یا الیاف گیاهی مانند پنبه پر می شوند و پارچه بیرونی آنها معمولاً پنبه ، کتان یا پلی استر است. این محصول خواب در طرح ها و رنگ های متعددی ارائه می شود. علاوه بر این، بسیاری از افراد لحاف را با روتختی به عنوان یک محصول می شناسند.

·         روکش لحاف (کاور لحاف):

سرویس های کاوری duvet cover set  محصولات استاندارد در اکثر کشورهای دنیا به شمار می روند، از لحاظ کارایی چون کیسه ای هستند با  درب زیپ یا دکمه دار زمان شستشو به راحتی خارج و در منزل شسته می شوند، فقط باید توجه کرد لحاف داخلی آن (لحاف لایت duvet) هم زمان خرید باید تهیه شود، لحاف لایت پرمیوم و لحاف لایت دو در یک از بهترین محصولات موجود در بازار هستند.

·         بالش:

بالش های استاندارد برای خواب معمولا ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر هستند، و تفاوت آنها در جنس روکش و نوع پرکننده است:

  • بالش طبی: پرکننده از نوع فوم یا مموری فوم است، مناسب برای افراد با مشکلات گردن، قیمت بالا
  • بالش نیمه طبی: پر کننده از الیاف میکرو فایبر است، مناسب برای افراد با عادات خواب معمولی، قیمت متوسط
  • بالش الیافی: پرکننده از نوع الیاف هالو یا بال فایبر، مناسب برای تزئین یا تکیه گاه، قیمت پایین

·         کوسن:

کوسن ظاهری تزئینی دارد و معمولا در اندازه های کوچک ۴۰ در ۴۰ عرضه می شود اما سایز های مختلفی مانند ۵۰ در ۵۰ یا ۸۰ در ۸۰ هم موجود هست. در انتخاب و خرید آن باید توجه کنید:

  • کوسن الیافی: قسمتی است که پرکننده است و داخل روکوسنی قرار می گیرد.
  • روکوسن یا کاور کوسن: قسمتی است که روی کوسن الیافی کشیده، پارچه ای است و ظاهر محصول است.

·         بالش اروپایی:

یک کوسن با سایز بزرگ ۸۰ در ۸۰ است، یک آیتم تزئینی زیبا و متفاوت که پشت بالش های اصلی قرار می گیرد.

·         دامن تخت خواب (چین):

دامن تخت یک پوشش تزئینی است که از تشک تا پای تخت امتداد دارد. هدف اصلی این محصول خواب پوشاندن چهارچوب تخت یا باکس است، بنابراین اگر می خواید بی نظمی زیر تخت پیدا نباشد یا باکس شما دیده نشود این محصول را باید همراه ملحفه سفارش دهید.

کالای خواب چیست؟ | بهترین راهنمای انتخاب محصول

پارچه مناسب برای کالای خواب:

انتخاب پارچه مناسب ممکن است چالش برانگیزتر از تصمیم گیری در مورد رنگ باشد. کیفیت پارچه ملحفه ها تاثیر مستقیم بر عمر و عملکرد روتختی  ملحفه و روبالش ها دارد، تجربه خواب را لذت بخش می کند و در کل یک صرفه جویی عالی در هزینه هاست.

قیمت پارچه ملحفه ای بر اساس میزان الیاف طبیعی به کار رفته در آن تعیین می شود و هرچه میزان الیاف طبیعی به کار رفته کمتر باشد ارزان قیمت تر است.

·         پارچه پنبه ای:

پنبه طبیعی است؛ گرمای بیش از حد ندارد اگر ترکیب خوبی داشته باشد پرز نمی دهد و دوام آن خوبست، پارچه های پنبه ای با کتان متفاوت هستند اما در زبان انگلیسی cotton  معادل پنبه است.

·         پارچه لینن:

لینن پارچه مرغوبی است و از لحاظ ظاهری یک ساختار کتان مانند دارد منتهی روزنه های آن بازتر است، به لحاظ قیمت از پنبه و کتان گرانقیمت تر است و عمر کمتری دارد؛

·         پارچه کتان:

همه ما تجربه استفاده از پارچه کتان را داریم، اکثرا لباس های کتان را بر تن کرده ایم و این تجربه خوشایند را به خاطر داریم، جالب است بدانید کتان قدیمی ترین پارچه بدست آمده از تمدن بشری است، ضمن قدمت زیاد دوام بسیار زیاد این نوع پارچه زبانزد خاص و عام است.

پارچه های کتان برای سرویس خواب نیز بی نظیر هستند؛ ملحفه های کتان عمر زیادی دارند، پرز نمی دهند، رنگشان ثابت است ، تنفس دارند و خنک هستند؛ همه اینها کتان را به پارچه ای بینظیر برای کالای خواب تبدیل کرده است.

·         پارچه پلی استر:

برای افرادی که قیمت ارزان محصول برای آنها اولویت است پارچه های پلی استر پیشنهاد می شوند؛ دوام بالاست اما گرمای زیاد بعلت تنفس پایین عیب این پارچه هاست، ضمن اینکه بروز حساسیت های پوستی از عواقب استفاده این نوع پارچه است.

ترکیبی به طور معمول، ترکیبات دارای یک نوع پنبه هستند. آنها ارزان و مقاوم در برابر چین و چروک هستند. ماندگاری طولانی دارد.

·         پارچه بامبو:

خرید ملافه بامبو انتخاب جذابی است؛ امروزه از الیاف بامبو برای تولید منسوجات استفاده می شود. بدیهی است که اکثریت قریب به اتفاق منسوجات بامبو همراه با الیاف دیگر (معمولاً پنبه) تولید می شوند. برای ایجاد این منسوجات، خمیر بامبو ابتدا از طریق یک روش شیمیایی حل می شود، سپس دوباره سخت می شود و در نهایت به الیاف تبدیل می شود. این روش پارچه ای بادوام و با بافت ابریشم مانند تولید می کند. پارچه تنسل:

Tencel  نام خود را از برندی از پارچه ساخته شده از درخت اکالیپتوس گرفته است. پارچه تنسل ذاتا نرم، ارتجاعی و ضد میکروبی است. این پارچه دوستدار محیط زیست است زیرا برای ساختن آن به آب، انرژی و مواد شیمیایی کمتری نسبت به پنبه نیاز دارد. تنسل پارچه خوبی با کیفیت های بسیار خوب است، اما به خوبی کتان نفس نمی کشد و می تواند احساس چسبندگی یا رطوبت را در شما ایجاد کند.

تراکم پارچه چیست؟

تراکم (تعداد تار و پود پارچه در هر سانتی متر مربع است) مثلا یک پارچه مرغوب و با کیفیت با تراکم ۳۰۰ است که تراکم آن را با یک وسیله خط کش مانند (پود شمار) اندازه می گیرند.

باور مرسوم این است که هر چه تراکم پارچه بیشتر باشد، کیفیت آن بالاتر است. اگرچه این همیشه درست نیست. پارچه‌ای با چگالی کم که از الیاف ظریف‌تر مانند پنبه مصری ساخته می‌شود، نرم‌تر از پارچه‌هایی با تراکم بالا است که از پنبه کم‌کیفیت تهیه می‌شود.

پارچه کالای خواب باید چه تراکمی داشته باشد؟

هرچه چگالی (تراکم پارچه) بیشتر باشد، تعداد الیاف بیشتر است و در نتیجه استحکام بیشتر است. البته پارچه هایی با ترکم بیش از حد (پلی کتان، پلی استر، تراویرا) ممکن است کمی خشن باشند، بنابراین از پارچه هایی با تراکم ببیش از اندازه بالا اجتناب کنید. پارچه های با تراکم مناسب (۲۰۰ تا ۳۰۰) نه تنها نرم تر هستند بلکه گران تر نیز هستند!

به دلیل فاصله بیشتر بین تار و پود ، منسوجات با چگالی خیلی کم نرم هستنداما مستعد چروک شدن هم هستند. با این حال، طول عمر کمتری دارند و به راحتی نخ کش و پاره می شوند.

چه پارچه ای برای کالای خواب مناسب تر است؟

اینکه کدام پارچه برای سرویس خواب مناسب تر است کاملا به بودجه شما و اولویت های شما بستگی دارد، اما در کل می توان یک جمع بندی ارئه داد که مجموعه ای از کیفیت و خصوصیات ارزشمند با قیمت ارزنده خریداری شود.

·         قیمت کالای خواب:

امروزه قیمت روتختی و ملحفه ها یکی از فاکتورهای اساسی در انتخاب است. ممکن است خرید روتختی ارزان را بهترین گزینه بدانید اما توجه داشته باشید هیچ ارزانی بی علت نیست، پس با دیدن بنر حراج روتختی آرامش خود را حفظ کرده منطقی رفتار کنید …!

·         ارگانیک بودن کالای خواب:

طبیعی با ارگانیک بودن کالای خواب مسئله مهمی است، از لحاظ سلامتی، محیط زیست و تجربه شما … اما در کل در انتخاب روتختی و سایر قسمت ها سرویس خواب باید موارد دیگری را هم لحاظ کرد.

·         دوام کالای خواب:

آنچه یک خرید را ارزشمند میکند دوامی است که محصول دارد، گاهی ممکن است بگویید من فرد تنوع طلبی هستم و دوست دارم چند ماه یکبار روتختی و ملحفه ها را عوض کنم. این ممکن است جذاب باشد اما به چه قیمتی؟ به قیمت از دست دادن سلامتی و پرکردن کمد ها از وسایل بی مصرف؟

کالای خواب چیست؟ | بهترین راهنمای انتخاب محصول

بهترین پارچه برای کالای خواب:

با توجه به تمام مواردی که در بالا گفته شد میتوان یک انتخاب صحیح با در نظر گرفتن دوام ، سلامتی و قیمت معقول برای کالای خواب و روتختی ارئه داد که همه موارد بالا را دریک بالانس خوب بتواند حفظ کند:

·         پارچه کتان:

از لجاظ قیمت یک انتخاب مناسب است ، نسبت به پارچه های پلی استر و مصنوعی که سلامت شما را به خطر می اندازند و تجربه استفاده خوبی برایتان رقم نمی زنند گران قیمت تر است اما نسبت به پارچه های تمام پنبه ، لینن و بامبو مناسبتر است بنابراین در یک تعادل قیمیت قرار دارد.

از لحاظ دوام نسبت به تمام پارچه های ارگانیک دیگر دوام بهتری دارد چون تراکم آن مناسب است، رنگ دهی در شستشو ندارد پرز دهی نیز ندارد. بنابراین یک سرویس خواب ساده تمام کتان گزینه عالی برای انتخاب است.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود