چطور فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنیم؟

چطور فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنیم؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در گذشته برای این‌که بتوانید خریدی انجام دهید، مجبور می‌شدید تا به فروشگاه‌های مختلف و حضوری در سطح شهر بروید، محصول مورد نظر خود را از میان خیل عظیمی از فروشگاه‌ها پیدا کنید و در نهایت نیز با قیمت هنگفتی که نمی‌توانستید آن را با فروشگاه‌های دیگر مقایسه کنید، بخرید. این مشکل رفته‌رفته با گسترش اینترنت، نیازی را میان مخاطبان ایجاد کرد، شرکت‌هایی مثل آمازون کار خود را با فروش اینترنتی کتاب‌های مختلف آغاز کرده‌اند و امروزه، فروشگاه‌های اینترنتی در رأس سایت‌های پربازدید جهان قرار دارند.

دیگر نیازی نیست که برای جذب مخاطبان و فروش محصولاتتان صحبت کنید؛ داشتن ویترینی به نام سایت  به‌تنهایی می‌تواند تمام آن‌چه مخاطب نیاز دارد را جلوی چشمانش قرار دهد. سوال اصلی این‌جاست که چگونه می‌توانیم فروشگاه اینترنتی‌ که نیاز داریم را راه‌اندازی کنیم؟ در این مطلب قصد داریم نه‌تنها به این سوال پاسخ دهیم، بلکه به شرح مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی بپردازیم و بگوییم که در ساخت فروشگاه‌های اینترنتی، چه تفاوتی میان فروشگاه‌های شخصی و فروشگاه‌های تحت مالکیت کسب‌وکار وجود دارد.

چطور فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنیم؟

ایجاد سایت شخصی برای فروش اینترنتی

بسیاری از ما، کسب‌وکارهای اینترنتی و شخصی متفاوتی داریم که هرکدام با کارکرد متفاوتی، فعالیت می‌کنند؛ شما ممکن است بلاگر یا اینفلوئنسری باشید که می‌خواهید کتابی از خودتان را به فروش برسانید یا ممکن است کسب‌وکار اینترنتی کوچکی برای خودتان راه‌اندازی کرده باشید که می‌خواهید فعالیت آن را در فضای آنلاین نیز آغاز کنید و برای این‌کار نیاز دارید که یک سایت داشته باشید.

در هر حالت، در ابتدا باید بدانید که آیا می‌خواهید فروشگاه اینترنتی‌تان، یک بستر شخصی باشد که در آن، جدا از مطالبی که خودتان به اشتراک می‌گذارید، بخش فروشگاهی راه‌اندازی کنید یا این‌که می‌خواهید برند کوچکی برای خود پیدا کنید و از این راه به کسب درآمد بپردازید. دانستن این موضوع در ابتدای مسیر ساخت یک سایت فروشگاهی، امری بسیار ضروری است.

شناخت دقیق و کامل یک محصول

پیش از این‌که بخواهید ساختن سایت‌تان را شروع کنید، باید درباره محصولی که می‌خواهید به‌فروش برسانید، نحوه ارسال آن برای مشتریان‌تان و حتی این‌که مشتریان شما چه کسانی هستند، اطلاعاتی کسب کنید چراکه داشتن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا دید بهتری در ساخت سایت فروشگاهی‌تان داشته باشید.

با پرسیدن سوال‌‌های کوچک شروع کنید؛ به‌عنوان مثال، مشتریان شما قرار است از چه دسته و گروهی باشند و به چه موضوعاتی و محصولاتی علاقه دارند؟ چگونه می‌توانید راه ارتباطی بهتری با آن‌ها برقرار کنید و آن‌ها قرار است چگونه شما را بشناسند؟ آیا سایت شما قرار است فقط روی یک محصول خاص تمرکز داشته باشد یا این‌که طیف وسیعی از محصولات مختلف را شامل می‌شود؟

ایده‌پردازی برای سایت فروشگاهی

در مرحله سوم از مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی، باید به دنبال ایده‌ای برای ظاهر سایت‌تان بگردید. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در جذب مخاطبان و مشتریان بالقوه به شما کمک ویژه‌ای می‌کند، ظاهر سایت شما است؛ اگر ظاهر سایت‌تان، تجربه کاربری خوبی به مخاطبان منتقل کند، از این طریق می‌توانید به راحتی مشتریان بالقوه خود را به اشخاصی وفادار تبدیل کنید که نه‌تنها برای یک سفارش، بلکه برای خرید دیگر محصولات نیز به سایت شما سر می‌زنند.

انتخاب اسم، خرید دامنه و هاست

در این مرحله، شما می‌دانید که فروشاه اینترنتی شما، چه محصولی را برای فروش شامل می‌شود و می‌دانید که می‌خواهید سایت شما به لحاظ زیبایی‌شناسی، چه ظاهری داشته باشد. حالا زمان آن فرا رسیده که نامی برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید؛ نامی که نه‌تنها در ذهن مخاطبان بماند، بلکه برای آن‌ها جذاب و دل‌نشین باشد.

نحوه راه اندازی سایت فروش اینترنتی عموماً با خرید دامنه و هاست آغاز می‌شود. بعد از این‌که نام خود را انتخاب کرده‌اید، باید دامنه‌ای را برای خود انتخاب و خریداری کنید و به موازات آن نیز، به فکر هاست برای سایت خود باشید. عموماً اشخاصی که تجربه‌ای اولیه از سایت‌سازی دارند، دست به خرید هاست ویندوز می‌زنند اما هاست‌های دیگری مثل هاست لینوکس نیز برای خریداری وجود دارد.

چطور فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنیم؟

طراحی سایت فروشگاهی

حال مرحله سخت ماجرا آغاز می‌شود؛ شما در این مرحله باید به طراحی سایت‌تان بپردازید. عموم طراحان سایت‌های فروشگاهی از سیستم‌های مدیریت محتوایی مثل وردپرس و جوملا استفاده می‌کنند چراکه از قالب‌های آماده برای طراحی سایت پشتیبانی می‌کنند و در عین حال، بستری بسیار خوب برای مدیریت سایت و درخواست‌های فروش را شامل می‌شوند.

با این حال، ابزارهای دیگری مثل فروشگاه ساز برای ایجاد یک سایت فروشگاهی وجود دارد که در ادامه بیش‌تر به جزئیات آن اشاره می‌کنیم:

استفاده از سایت سازها

در دوران امروزی، ساختن سایت فرآیندی ساده‌تر را در مقایسه با گذشته شامل می‌شود و شما به سادگی می‌توانید با استفاده از سرویس‌ها و ابزارهایی مانند  Wix.com یا نمونه‌های داخلی، اقدام به ساخت سایت‌ خود کنید که می‌تواند کارکردهای متنوعی مثل بلاگ یا فروشگاه اینترنتی را داشته باشد. با یک جست‌وجوی ساده و نوشتن عباراتی مثل «سایت ساز ایرانی» یا «فروشاه ساز ایرانی» می‌توانید نمونه‌های داخلی بسیار خوبی پیدا کنید که در طول مسیرِ ساخت فروشگاه اینترنتی، شما را همراهی می‌کنند و به‌سبب تجربه کاربری آسانی که دارند، در راحت‌ترین و سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید.

اتصال درگاه‌های پرداخت بانکی به سایت‌ها

در مرحله نهایی و بعد از آن‌که سایت شما طراحی و راه‌اندازی شد، نوبت آن می‌رسد که یک درگاه پرداخت بانکی را به سایت‌تان متصل کنید چراکه سفارشات شما از داخل سایت انجام می‌شود و روشی باید وجود داشته باشد که کاربران و مشتریان بتوانند پول را به حساب شما واریز کنند.

مدل‌های زیادی از درگاه‌های پرداخت بانکی وجود دارد که در ادامه به هر کدام اشاره می‌کنیم:

  • درگاه‌های پرداخت مستقیم: برای دریافت این درگاه‌ها، باید به شکل مستقیم با بانک‌های دولتی و خصوصی، قراردادی را منعقد کنید تا بتوانید از درگاه آنلاین آن‌ها استفاده کنید.
  • درگاه‌های پرداخت واسط: ارتباط و اخذ قرارداد با شرکت‌های بانکی می‌تواند مشکل‌ساز باشد و به همین خاطر هم، شرکت‌های شخص ثالثی پا به عرصه گذاشته‌اند که راه ارتباطی میان شما و بانک‌های مختلف هستند و خدمات درگاه پرداخت را به شما ارائه می‌دهند.

سخن آخر

در این مطلب درباره نحوه راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی صحبت کردیم و به شرح مراحل اولیه برای ساخت فروشگاه اینترنتی اشاره کردیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

بدون نظر

ورود