علت بیشتر شدن احتمال سرماخوردگی در زمستان بالاخره کشف شد

علت بیشتر شدن احتمال سرماخوردگی در زمستان بالاخره کشف شد

مادرها همیشه در زمستان به فرزندان خود تأکید می کنند که لباس کافی بپوشند تا سرما نخورند.

حالا به نظر می رسد که احتمالاً همیشه حق با مادرها بوده چرا که تحقیقات می گوید هوای سرد ما را در برابر سرماخوردگی آسیب پذیرتر می کند.

پژوهشی نشان داده در داخل بینی ما یک پاسخ ایمنی وجود دارد که در دماهای پایین تر سرکوب می شود، امری که ما را بیشتر مستعد سرماخوردگی می سازد.

دانشمندان می گویند این یافته اولین مدرک بیولوژیکی است که نشان می دهد چرا با کاهش دمای هوا، احتمال افزایش جهشی بیماری های تنفسی همچون سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا بیشتر می شود.

مجرای تنفسی فوقانی (بینی، دهان و گلو) مسیر اصلی ابتلا به این بیماری ها است، چه با استنشاق ویروس و چه با وارد کردن آن به وسیله ی دست ها.

محققان بیمارستان بوستون و دانشگاه نورث ایسترن در آمریکا به وجود یک پاسخ ایمنی در داخل بینی پی بردند که تا پیش از این ناشناخته بود، پاسخی که با ویروس های عامل عفونت های مجرای تنفسی فوقانی مقابله می کند.

آزمایشات بیشتر نشان داد این پاسخ ایمنی در هوای سرد متوقف می شود.

دکتر بنجامین بلیر، از نویسندگان این پژوهش می گوید: «قبلاً تصور این بود که علت شیوع سرماخوردگی و آنفلوانزا در ماه های سرد سال این است که مردم در فضاهای بسته بیشتر می مانند، یعنی جایی که ویروس های هوابرد امکان گسترش بیشتری دارند.»

«با این حال، تحقیق ما به ریشه ی بیولوژیک تفاوت فصلی شیوع عفونت های ویروسی تنفسی می پردازد که هر ساله می بینیم، که آخرین آن ها هم در همه گیری کرونا مشاهده شد.»

این گروه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۸ پی بردند یک پاسخ ایمنی مادرزادی وجود دارد که در صورت استنشاق یک باکتری از طریق بینی فعال می شود.

سلول هایی که در جلوی بینی قرار دارند متوجه حضور باکتری می شوند و به عنوان یک مکانیسم دفاعی، در پاسخ میلیاردها کیسه ی کوچک مملوء از مایع را به سمت بیرون پمپاژ می کنند. به این کیسه ها به نام وزیکول های خارج سلولی گفته می شود.

این بسته های دفاعی پروتئین های حفاظتی را هم به کار می گیرند که از خواص ضد میکروبی جهت مقابله ی بیشتر برخوردارند.

اینکه آیا ویروس ها هم عکس العمل مشابهی را ایجاد می کنند یا خیر، موضوع پژوهش جدید این گروه تحقیقاتی بود که این هفته در نشریه علمی Allergy and Clinical Immunology منتشر شد.

این محققان پی بردند وزیکول ‌های خارج سلولی را دستگاه ایمنی بدن تولید می کند و نتیجه ی نهایی مشابه است اما فرآیندی که این اتفاق توسط آن رخ می دهد با عفونت های باکتریایی متفاوت است.

این گروه تحقیقاتی متوجه شدند وزیکول ‌های خارج سلولی مثل یک تله عمل می کنند، یعنی ویروس ها را به سمت خود جذب می کنند و به این ترتیب، جلوی عفونت را می گیرند.

دانشمندان اما وقتی دما را به زیر ۵ درجه سانتیگراد رساندند، متوجه شدند این مکانیسم تله اندازی اثربخشی کمتری پیدا کرده بود.

محققان پی بردند در دماهای زیر ۵ درجه سانتیگراد، در مقایسه با دمای اتاق، تعداد وزیکول ‌های خارج سلولی ۴۲ درصد کاهش یافته بود.

دکتر دی هوانگ، یکی از دیگر نویسندگان این پژوهش می گوید: «مجموع این یافته ها توضیحی برای تفاوت فصلی عفونت های مجرای تنفسی فوقانی به دست می دهد.»

محققان پی بردند با کاهش دما، اثربخشی این سیستم در مقابله با ویروس های کرونا و راینو، دو گونه ی اصلی از ویروس های سرماخوردگی، کمتر می شود.

این دانشمندان حالا امیدوارند بتوانند در آینده این موضوع را درباره ی بیماری های دیگر هم مورد بررسی قرار دهند.

منبع: yahoo
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود