چرا بعضی زن ها حین بارداری دوباره باردار می شوند؟

چرا بعضی زن ها حین بارداری دوباره باردار می شوند؟

دست کم ۳ مورد شناخته شده و تأیید شده از زنانی وجود دارد که در حالی که دوران بارداری خود را سپری می کردند بار دیگر باردار شدند. این بچه ها دوقلو نیستند. پدیده ای که از آن می خواهیم صحبت کنیم بسیار عجیب تر است. تمامی این زنان مطمئن هستند که در ابتدا تنها یک بچه باردار شده بودند اما چند ماه بعد متوجه شدند یک بچه ی دیگر نیز باردار شده اند. در ادامه می خواهیم ببینیم پزشکان چه نظری در اینباره دارند و اینکه آیا احتمال وقوع این پدیده ی نادر در برخی زنان بیشتر است یا خیر.

این اتفاق بسیار نادر است اما علیرغم همه ی احتمالات بیولوژیک رخ می دهد

عوامل زیادی هست که بارداری را تبدیل به تجربه ای دشوار می کند، مانند تهوع صبحگاهی، گرفتگی عضلات پا، سوزش معده و بسیاری موارد دیگر. اما یکی از مزایای بارداری این است که شما و همسرتان دیگر لازم نیست نگران باشید که مبادا رابطه جنسی تان منجر به بارداری شود، دست کم به مدت ۹ ماه. چرا که تصور این وجود دارد که زنی که باردار است دیگر نمی تواند دوباره باردار شود.

اما برخی اخبار حبرت آور باعث خواهد شد احساس کنید هر آنچه درباره ی بارداری و باروری می دانید برعکس بوده است. چرا که معلوم شده شما می توانید بچه ی دیگری به رحم خود اضافه کنید، حتی زمانی که بچه ی دیگری درون آن در حال رشد است.

بارداری مضاعف اتفاق نادری است. حتی هیچ آماری وجود ندارد که نشان دهد این اتفاق هر چند وقت یک بار رخ می دهد، اما بر اساس علم، امری ممکن است. لازم نیست نگران رخ دادن آن برای خود باشید، فقط بدانید که امر کاملاً غیرممکنی نیست. اما چرا؟

بارداری مضاعف درصورتی می تواند رخ دهد که بدن زن از یک ترفند ویژه استفاده کند

همه ی ما می دانیم که بدن زنان در دوران بارداری از تخمک گذاری دست می کشد. چند عامل دیگر هم هست که مانع بارداری مضاعف می شود. در این وضعیت رحم به گونه ای خود را مطابقت می دهد که بتواند یک تخمک بارور شده را در خود حمل کند و بعید است اجازه ی پیوستن یک جنین دیگر به جنین فعلی را دهد.

به علاوه، در حین بارداری، بدن زن یک پلاگ مخاطی تولید می کند که از بچه در برابر عفونت ها مراقبت می کند و همچون یک مانع در برابر چیزهای دیگری همچون لقاح مجدد عمل می کند.

برای داشتن بارداری مضاعف، باید یا حین بارداری دوباره تخمک گذاری کنید یا یک رحم جداگانه ی دیگر داشته باشید یا رحم دیگری که به طور کامل شکل نگرفته. هر دو سناریو به قدری نادر هستند که پزشکان نتوانسته اند علت وقوع آن ها را مورد بررسی قرار دهند. به کمتر از ۱۰ مورد از این پدیده در پژوهش های پزشکی اشاره شده، اما این پدیده وجود دارد و به موضوع بسیاری از پژوهش های بعدی بدل شده است.

در بارداری مضاعف زمان زایمان چگونه است؟

در خصوص زمان زایمان، بارداری مضاعف می تواند کار را اندکی پیچیده کند اما نه به میزان قابل توجهی. شما با یک بچه ی ۸ ماهه و یک بچه ی ۳ ماهه رو به رو نمی شوید.

چنین بچه هایی فاصله ی سنی اندکی از یکدیگر دارند. در اغلب موارد بچه هایی که بین هفته های ۳۷ و ۳۸ بارداری متولد می شوند از سلامتی برخوردارند، به همین دلیل مادری که دچار بارداری مضاعف شده می تواند زمان زایمان خود را چیزی بین زمان تولد بچه ی بزرگ تر و بچه ی کوچک تر خود در نظر بگیرد.

اگر هر دو بچه رشد طبیعی داشته باشند، ممکن است ریسک بالایی برای مادری که آن را در شکم خود حمل می کند، نداشته باشد. از سویی دیگر، در صورتی که فاصله ی سنی بچه ی کوچک تر به میزان قابل توجهی باشد یا نسبت به بچه ی بزرگ تر کمتر رشد یافته باشد، ممکن است مشکلاتی به وجود آید.

بیشتر بخوانید:

بارداری دوم یک زن در حین بارداری؛ مورد عجیب مادر انگلیسی

منبع: brightside
دیجیاتو
بدون نظر

ورود