چگونه شب یلدا را برای کودکان سرگرم‌کننده کنیم؟

چگونه شب یلدا را برای کودکان سرگرم‌کننده کنیم؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سفره یلدا مثل سفره نوروز رنگارنگ و جذاب است. شاید در نگاه اول خوراکی‌های جورواجور و رنگارنگ زمستانی هر کسی را جلب خود کند اما خوب که فکر کنیم، اهالی خانه‌ای که آن سفره از رنگ‌هایش مهم‌تر است. اصلا چه کسی دوست دارد مهمان خانه‌ای باشد که صمیمیت از آن رخت بسته؟

چگونه شب یلدا را برای کودکان سرگرم‌کننده کنیم؟

انگار زیبایی پازل یلدا به دورهمی و صمیمیت آن وابسته است. شب یلدا حتی گاهی درست مثل آجیل مشکل‌گشا عمل می‌کند. دست همه اعضای خانواده را می‌گیرد و با جمع آشتی می‌دهد و مشکلات را در خود حل می‌کند. هر کدام از اعضای خانواده در هر سنی از این تصویرند. بچه‌ها دوباره شور و نشاط را به جمع خانواده برمی‌گردانند و صحبت‌ بزرگترها را از چارچوب‌های تکراری و خسته‌کننده خارج می‌کنند. صاحب خانه زنبیل را برمی‌دارد و سرخ‌ترین انار و هندوانه و تخمه‌ها و باقالی و چغندرهای لطیف را برای شب چله انتخاب می‌کند. پدربزرگ-مادربزرگ‌ها هم بهترین و براق‌ترین واژه‌هایشان را مرور کرده و شروع به تعریف داستان‌های شاهنامه و حکایت‌های قدیمی می‌کنند. یادتان هست آن روزها که از هیچ تکنولوژی خبری نبود، یکی از رسم و رسوم شب چله همین بود که موسفیدهای هر خانواده‌ای، سردی ابتدای زمستان را با گرمای قصه‌ها و پند و اندرزها دلچسب می‌کرده‌اند؟

حال و هوای یلدای این سال‌ها اما خیلی فرق کرده و رسم و رسومات بروزرسانی یا همان آپدیت نیاز دارند تا یلدا همچنان بین ما نفس بکشد. شب چله به ما گوشزد می‌کند که «با وجود همه مشکلات همچنان اتحاد، صمیمیت و دورهم بودن ما در شب‌های بلند زمستان معجزه می‌کند»، اما برای تحقق این پیغام به کمی کمک و همراهی ما نیاز دارد. رساندن این پیغام از طریق داستان و قصه‌ها به کودکان شاید مهم‌ترین وظیفه ما در قبال آن‌ها برای تحمل روزهای سخت زندگی در آینده دارد.

البته کودکان علاقه‌ای به دنبال‌کردن داستان‌های بلند و شنیدن پند و اندرزهای طولانی را ندارند. شاید بهتر است بگذاریم پرنده قصه‌ها خودش روی شانه بچه‌ها بنشیند و درس‌هایش را از زبان شخصیت‌های جذاب و امروزی برایشان نقل کند. انگار نیاز است رسم قدیمی و مفید نقل قصه را هم برای کودکان این نسل به‌روز کنیم. الان در دنیای موبایل اپلیکیشن‌هایی مانند «قصه‌های صوتی پرنده» با نصب رایگان روی گوشی‌های همراه می‌توانند به بهترین نحو ممکن از طریق تصاویر کودکانه و صداپیشگی جذاب راویان قصه با بچه‌ها ارتباط برقرار کنند. درست است که کودکان نسل امروز به تکنولوژی وابسته‌تر از نسل‌های قبلی هستند اما هنوز هم ذات ماجراجوی آن‌ها برای شنیدن هزاران داستان عطش دارد.

چگونه شب یلدا را برای کودکان سرگرم‌کننده کنیم؟

خانواده اپلیکیشن پرنده به مناسبت شب یلدا و در راستای همراه کردن کودکان با دنیای قصه‌ها، تصمیم دارد به ۱۵ نفر از کودکانی که در اپلیکیشن پرنده قصه گوش دهند مبلغ ۱۵۰ هزار تومان موجودی هدیه در حساب دیجیتال کودک و نوجوان زی‌پاد اختصاص دهد. پس بیاید در این شب یلدا کودکان را به شیوه مدرن با قصه‌ها آشتی دهید و آن‌ها را در شادی شرکت در یک قرعه‌کشی کودکانه سهیم کنید.

بدون نظر

ورود