از مش ساده و آجدار چه استفاده‌هایی در ساختمان سازی می‌کنند؟

از مش ساده و آجدار چه استفاده‌هایی در ساختمان سازی می‌کنند؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

مش، یک وسیله کاربردی در ساختمان‌سازی به‌حساب می‌آید که به عنوان قالب دائمی نیز شناخته می‌شود. این وسیله به گونه‌ای طراحی شده که لبه‌های باز آن شبکه، هنگام ریختن بتن در پشت قالب قرار می‌گیرد. از سوی دیگر یک گوه مکانیکی برای اتصال با بلوک بتنی نیز در کنار آن قرار دارد. در این مطلب قصد داریم کاربردهای مش ساده و آجدار را برای شما توضیح دهیم.

مش ساده و آجدار چه ویژگی‌هایی دارند؟

طراحی این ابزار به نحوی است که با استفاده از آن کیفیت اتصال در ساختمان‌سازی را می‌توان به شدت کنترل کرد. از سوی دیگر استحکام، چسبندگی و برش می‌تواند با بهره‌گیری از این ابزار بررسی شود. این ابزار در دو نوع ساده و آجدار طراحی و ساخته می‌شود.

کاربردهای مش ساده و آجدار متنوع است. به عنوان مثال؛ در صورتی که هنگام ریختن ماده ثانویه این ابزار در دسترس باشد، دیگر هیچ نیازی به حفاری، کندن و سایر فرآیندها نخواهید داشت. به عبارت دیگر، این وسیله می‌تواند زمان ساخت را کوتاه کند و در عین حال موجب افزایش استحکام بتن شود. از قالب مش فلزی ساده و آجدار به طور گسترده در ساخت‌وساز بتنی استفاده می‌شود.

شکل ظاهری مش ساده و آجدار به چه صورتی است؟

این وسیله معمولا به صورت یک سطح ناهموار ساخته می‌شود که می‌تواند آب‌بندی بسیار عالی را برای بتن‌ریزی در مرحله بعدی ارائه دهد.

ابزار مزبور همچنین می‌تواند کار ریختن ماده ثانویه را مستقیما بدون نیاز به سوراخ کردن، کندن، تمیز کردن یا نگهداری مورد نیاز با دست، انجام دهد تا بلوک بتنی قدیمی و جدید به یک بدنه کامل تبدیل شود.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای مش ساده و آجدار این است که در صورت به کار بردن آن، دیگر نشتی در ساختمان وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر قالب دائمی نیازی به برداشتن قالب یا آب‌بندی جدید ندارد، بنابراین می‌توان از آن مستقیما برای ریختن بتن در مراحل بعدی بهره برد. به این ترتیب کار آماده‌سازی آب‌بندی بسیار آسان‌تر خواهد بود.

بررسی دیگر کاربردهای مش ساده و آجدار

این محصول چند کارایی مختلف دارد، برش آن به آسانی انجام می‌شود و می‌توان آن را برای نیازهای مختلف پشتیبانی از قالب، خم کرد.

مش، همچنین می‌تواند از آسیب رساندن به بتن با سوراخ کردن و کنده شدن آن جلوگیری کند. از طرف دیگر باز شدن ورق قالب مش ساده یا آجدار می‌تواند به تقسیم شدن فشار وارده از ملات سیمان کمک کند. به این ترتیب، روش بسیار کارآمدتری از قالب‌های سنتی در اختیار ساختمان‌ساز‌ها قرار می‌گیرد. به‌طوری که تقاضای مربوط به تهیه تعداد بیشتر پشتیبانی قالب و هزینه نیروی کار و مواد به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

نحوه استفاده از مش ساده و آجدار به این صورت است که ورق قالب آن روی سطح بتن باقی می‌ماند. در عین حال به‌دلیل تغییر دما می‌تواند از ترک خوردن بتن جلوگیری کند. همچنین می‌توان میله فولادی را به‌راحتی از طریق قالب مش ساده و آجدار عبور داد و به‌طور دائمی آن را در جای خود محکم کرد.

دهانه‌های مخصوص روی آن می‌تواند باعث شود میله فولادی با قطر کمتر از ۱۲ میلی‌متر به راحتی عبور کند. میله فولادی بزرگ‌تر را نیز می‌توان با بریدن دهانه‌های مش عبور داد. بعد از عبور میله، برش‌ها را می‌توان به حالت اولیه بازگرداند. در نهایت نیز می‌توانید میله‌ها را با عبور از دهانه‌های مش به‌راحتی تنظیم کنید.

انواع مختلف مش ساده و آجدار کدامند؟

از مش ساده و آجدار چه استفاده‌هایی در ساختمان سازی می‌کنند؟

مش به‌صورت توری دنده‌ای، مش فلزی منحنی و انواع دیگر طراحی و ساخته می‌شود. این وسیله بخشی از سازه‌های بتنی یکپارچه محسوب می‌شود که باعث تقویت بتن می‌شود. از آن در احداث ساختمان‌ها در مکان‌های مختلف مانند مناطق شهری، مزارع و مناطق حومه شهر استفاده می‌شود. این بخشی از کاربردهای مش ساده و آجدار به حساب می‌آید.

میلگردهای تقویت‌کننده مش جوش داده‌شده دارای قطرهای مختلفی از ۳ تا ۴۰ میلی‌متر هستند که در جهت عمود بر یکدیگر قرار گرفته و شبکه‌ای مربع یا مستطیل شکل را تشکیل می‌دهند.

اندازه دهانه مش تقویت‌کننده از ۵۰ میلی‌متر تا ۲۵۰ میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود. مش‌های تقویت‌کننده سنگین نیز با قطر میله‌های ۱۲ میلی متر و بالاتر و مش‌های سبک با قطر میله‌های از ۳ میلی‌متر تا ۱۲ میلی‌متر تولید می‌شوند.

روش‌های انتخاب توری مش ساده و آجدار

در زمان انتخاب و خرید مش باید مواردی مانند کیفیت توری سیمی، مواد، اندازه ورق مش، دهانه مش و هدف از استفاده از آن در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال؛ اگر برای گچ‌کاری به مش بتنی نیاز دارید، باید توری سیمی نازک استفاده کنید. به عبارت دیگر کاربردهای مش ساده و آجدار برای کارهای مختلف، متفاوت است و شما باید این مسئله را در زمان خرید ابزار مزبور در نظر بگیرید.

برای بتن‌ریزی به‌منظور ساخت یک ساختمان، باید موارد متعددی را در نظر بگیرید. از جمله اینکه شبکه تقویت‌کننده بتن در ساختمان مذکور باید بر اساس استانداردهای موجود انتخاب شود. مشخصات شبکه تقویت‌کننده بتن برتر به شرح زیر است:

  • مواد: میلگرد فولادی ضد زنگ، میله‌های فولادی گالوانیزه.
  • قطر: ۳ میلی متر – ۴۰ میلی متر.
  • سبک میله‌های فولادی: آجدار یا صاف.
  • شکل باز شدن مش: مربع یا مستطیل.
  • فاصله بین میله‌ها: ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ میلی متر.
  • عرض ورق مش:۶۵ متر – ۳.۸ متر و طول از ۰.۸۵ متر، ۶ متر، ۹ متر، ۱۲ متر.
  • اندازه‌های مش: ۶.۰ متر × ۲.۴ متر، ۴.۸۰ متر × ۲.۴ متر، ۳.۶ متر × ۲ متر، ۲ متر × ۴ متر.

در واقع، می‌توان گفت که مش فولادی آجدار و ساده تقویت‌کننده، به جزء جدایی‌ناپذیر سازه‌های بتن مسلح تبدیل شده و برای تقویت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی کاربردهای انواع مش ساده و آجدار

کاربردهای مش ساده و آجدار متنوع است. اما انواع آن نیز تنوع زیادی دارد و باید از هر نوع در جای مخصوص خود استفاده کرد. انواع مش موجود در بازار برای کاربردهای مختلف به شرح زیر است:

  • مش برای تقویت فونداسیون
  • مش مخصوص تقویت بنایی
  • مش مخصوص برای کف ساختمان
  • مش تقویتی مورد استفاده در کارهای جاده‌ای
  • مش سنگر
  • مش تقویت شده دیوار آجری

مش بتن مسلح پل

این نوع مش برای تقویت سازه پل‌ مانند تیرها، دهانه، عرشه پل و بسیاری از کاربردهای دیگر در پل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این منظور از ورق‌های مشبک تقویت‌کننده بتن تغییر شکل یافته با اندازه مش مربع ۲۰۰ میلی‌متر بهره می‌گیرند .

مش تقویت کننده مربع میز به عنوان یک ابزار تقویت کننده، از میلگرد فولادی آجدار با کیفیت برتر با دهانه ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلی‌متری تولید می‌شود که که از آن در پل‌ها، بزرگراه‌ها و تقویت دیوارها بهره می‌برند.

مش تقویت کننده مستطیلی هم، عناصر بتنی نازک مانند دال‌های کف و دیوارهایی را که در یک جهت نسبت به جهت دیگر به استحکام بیشتری نیاز دارند، تقویت می‌کند.

جمع‌بندی

شرکت پیوان یکی از مراکز بزرگ کشور در زمینه تهیه و توزیع انواع کالاهای تخصصی مورد استفاده در بازار فولاد ایران به حساب می‌آید.

در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری در زمینه قیمت انواع مش در پیوان به دست آورید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود