تست ریون (IQ) بهترین راه برای پیدا کردن ضریب هوشی شما

تست ریون (IQ) بهترین راه برای پیدا کردن ضریب هوشی شما

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

آزمون ماتریس‌های پیش‌رونده ریون، که به RPM نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از تست‌های غیرزبانی است که از آن برای اندازه‌گیری و سنجش استدلال قیاسی، سنجش قوه ادراک و توانایی درک مفاهیم انتزاعی، به‌خصوص در مسائل آموزشی استفاده می‌کنند.

تست هوش ریون که با نام تست IQ نیز شناخته می شود، متداول‌ترین آزمونی است که در این حوزه و در چند نوع مختلف، برای بازه سنی ۵ سال به بالا طراحی شده است. این آزمون ۶۰ سوال دارد و برای پاسخگویی، باید با توجه به الگوهای ارائه شده، پاسخ صحیح را انتخاب کنید.

در این مقاله آموزشی ابتدا توضیح کوتاهی درباره چیستی و چگونگی تست هوش ریون به شما ارائه داده می‌دهیم، سپس درمورد انواع تست IQ ریون و اعتبار آن صحبت می‌کنیم.

تست هوش ریون چیست؟

تست هوش ریون یکی از معتبرترین تست‌های سنجش هوش در جهان است که از آن در زمینه‌های مختلفی مانند روان‌شناسی، ارزیابی ضریب هوشی و هنگام استخدام استفاده می‌کنند. جالب است بدانید در وجود هر انسانی دو مدل هوش وجود دارد: هوش سیال و هوش متبلور که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

روانشناسی انگلیسی، به‌نام جان کارلیل ریون، آزمون ریون را بر اساس دو مولفه‌ عنصر g اسپیرمن و بهره هوشی طراحی و تدوین کرد. ریون پس از اینکه به سرپرستی مدرسه‌ای برای کودکان ناتوان درآمد، ،متوجه شد آزمون‌های رایجی که در مدارس وجود دارد، استاندارد لازم را نداشته، پاسخ‌های دشوار دارند و تفسیرشان هم دقیق نیست. بعد از آن بود که اقدام به طراحی آزمون ریون کرد.

اگر به مباحث بهره هوشی و انواع تست هوش علاقه‌مند باشید، حتما می‌دانید که هوارد گاردنر، تست هوشی طراحی کرد که به تست گاردنر شهرت دارد. گاردنر معتقد بود انسان تنها یک هوش ندارد و چندین هوش مختلف دارد که عبارتند از:

  • هوش زبانی کلامی
  • هوش منطقی ریاضی
  • هوش تصویری فضایی
  • هوش موسیقیایی
  • هوش بدنی جنبشی
  • هوش بین‌فردی
  • هوش درون‌فردی
  • هوش طبیعت‌گرا
  • هوش هستی‌گرا

با فرض اینکه با نظریه گاردنر موافق باشیم، در این بررسی، می‌خواهیم به سوال اساسی بسیاری از افراد پاسخ بدهیم: «ضریب هوشی من چند است؟» و علاوه‌بر آن، توانایی افراد را برای حل مسئله و استدلال منطقی و همچنین تفکر انتقادی مورد ارزیابی قرار دهیم.

هما‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، هر انسانی دارای دو هوش سیال و هوش متبلور است. هوش سیال، قابلیت تفکر، حل مسائل و استدلال انتزاعی است. به بیانی دیگر می‌توان گفت هوش سیال، مستقل از تجربه یا دستورالعمل قبلی به درک مسائل می‌پردازد. مثلا حل کردن معماها با استفاده از این هوش انجام می‌پذیرد. هوش متبلور، برخلاف هوش سیال، یادگیری از تجارب و آموزه‌های قبلی است. از آن‌جایی که هوش متبلور برپایه تجربیات است، هرچه سن بالاتر می‌رود و تجربه‌ها بیشتر می‌شود، این هوش هم در انسان قوی‌تر می‌شود. خواندن مطالب برای امتحان، یک نمونه از کارهایی است که برپایه هوش متبلور انجام می‌شود.

تست هوش ریون که با نام تست IQ نیز شناخته می شود

انواع تست ریون:

ماتریس‌های پیش‌رونده ریون، در سه گروه، طراحی شده‌اند:

  • ماتریس‌های پیش‌رونده استاندارد: (Standard Progressive Matrices)
    این نوع از تست هوش ریون، در واقع اصلی‌ترین حالتی است که در ابتدا منتشر شد. در این مجموعه، طراحی تمام سوالات با رنگ مشکی و سفید انجام شده. این نسخه ۵ مجموعه دارد که هرکدام از آن‌ها شامل ۱۲ بخش می‌شود. روند سوالات نیز به‌گونه‌ای است که از سطح آسان شروع شده و به‌تدریج سخت می‌شود.
  • ماتریس‌های پیش‌رونده رنگی: (Colored Progressive Matrices)
    این نسخه، برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله و همچنین افرادی که محدودیت‌های فیزیکی و یا ذهنی دارند، طراحی و تدوین شده است. در این نوع از تست هوش ریون، بیشتر سوالات، با زمینه رنگی طراحی شده‌اند تا از نظر بصری برای پاسخ‌دهندگان این گروه محرک باشند.
  • ماتریس‌های پیش‌رونده پیشرفته: (Advanced Progressive Matrices)
    در این نسخه که مناسب افراد بزرگسال و افرادی است که هوش بالایی دارند، مانند مدل اول، سوالات به‌صورت سیاه و سفید طراحی شده. روند پیش‌رفت سوالات نیز به‌گونه‌ای است که از آسان شروع شده و به‌تدریج سخت می‌شود. این نسخه در مجموع، شامل ۴۸ بخش است.

آیا می‌توان به تست هوش ریون اعتماد کرد؟

تست ریون به‌دلیل این‌که یک تست هوش تصویری است، برای تمام افراد، با هر فرهنگ و زبانی قابل استفاده است. همین موضوع باعث شد، بسیاری از مشکلات زبانی و فرهنگی، که در تست‌های قبلی وجود داشت، برطرف شود. همچنین افرادی که توانایی خواندن و نوشتن ندارند هم می‌توانند از این آزمون استفاده کنند.

طی یک تحقیق آماری، محققان به این نتیجه رسیدند که بین سوالات و محتوای تست هوش ریون، هماهنگی درست و استانداری وجود دارد و محاسبه ضریب هوشی در این تست، درست انجام می‌شود. از طرفی با استقبال زیاد روانشناسان از این تست، محبوبیت و اعتبار تست ریون بیشتر شد و جای بیشتری در بین مردم بازکرد.

در سال ۱۹۴۲ ارتش بریتانیا، از تست هوش ریون در آزمون‌های گزینش خود استفاده کرد. از آن زمان به بعد، بسیاری از کشورها، از این تست در ارتش‌های خود استفاده کردند. تمام این دلایل، تست هوش ریون را به یکی از معتبرترین و کاربردی‌ترین تست‌های هوش در جهان تبدیل کرده است.

شاید تنها ایرادی که بتوان روی تست ریون گذاشت، این باشد که این تست، و سایر تست‌هایی که ضریب هوشی افراد را می‌سنجند، تنها قادر به اندازه‌گیری مولفه‌های اکتسابی هستند که اغلب در مدارس به افراد آموزش داده می‌شود. ویژگی‌هایی مانند خلاقیت، استعداد و چیزهایی از این دست، در این آزمون‌ها قابل اندازه‌گیری نیستند.

چگونه از تست ریون استفاده کنیم؟

سوالات مربوط به تست هوش ریون، مجموعه‌ای از طرح‌های بصری هندسی هستند که در صورت سوال، یکی از گزینه‌ها خالی است. در بخش پاسخ،  بین ۶ تا ۸ جواب وجود دارد که فرد آزمون‌دهنده، باید از میان آن‎ها، قطعه موردنظر را انتخاب کند.

آزمون هوش ریون، شامل ۶۰ سوال است و همان‌طور که گفته شد، روند آن‌ها به این‌صورت است که از آسان شروع شده و به‌تدریج سخت می‌شوند.

آزمون‌دهندگان، برای پاسخ به این ۶۰ سوال، به زمانی حدود ۴۵ دقیقه نیاز دارند.

تست ریون چه چیزهایی را به ما نشان می‌دهد؟

پس از انجام تست IQ ریون، ما به برخی از مهارت‌های درون خود پی می‌بریم. از جمله:

  • دقت و توجه به جزئیات
  • استدلال و تفکر مفهومی
  • توانایی حل مسئله و رمزگشایی
  • بهبود توانایی‌های شناختی
  • دسته‎بندی و ترتیب‌بندی مسائل
  • مهارت الگویابی
  • تجزیه و تحلیل
  • تفکر انتقادی
  • مهارت دیداری

دیجیاتو
۲ نظر

ورود