تور ۲ دقیقه ای از تولید گز در کارخانه

تور ۲ دقیقه ای از تولید گز در کارخانه

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

هر استان یا شهر نماد خاصی برای خود دارد که برخی از این نماد‌ها در حیطه خوراکی‌های خوش طعم و عطر هستند. کمتر کسی پیدا می‌شود که با نام قطاب به یاد یزد نیافتد یا اینکه وقتی اسم دامغان به میان می‌آید، تصویر پسته در ذهن او نقش نبندد. همین موضوع برای اصفهان هم صادق است؛ استانی که عنوان بهترین گز را از آن خود کرده است. این شیرینی خوشمزه را می‌توان در هر جای ایران یا حتی با دستور‌های خانگی درست کرد؛ اما چیزی که در کارخانه اصلی آن تولید می‌شود، طعم دیگری دارد.

بسیاری از افراد گمان می‌کنند تمامی شیرینی‌هایی که توسط کارخانجات درست می‌شوند، مضر بوده و برای سلامتی انسان‌ها به‌خصوص کودکان، مناسب نیستند. اما وقتی بحث تولید گز اصفهان باشد، لازم نیست نگران نا‌سالمی‌ها باشید؛ چراکه در زمان تولید، از مواد اولیه طبیعی و سالم استفاده می‌شود. حتی این ماده جذاب، علاوه‌بر طعم خوب، برای کودکان سرشار از سلامتی است؛ چون در بسیاری از مدل‌های آن مغز‌هایی مانند پسته استفاده می‌شود. برای اطلاع از طرز تهیه این خوراکی لذیذ و پرطرفدار در کارخانه، با ما همراه باشید.

گز چگونه تولید می شود؟

گام به گام مراحل تولید گز اصفهان

در اصل می‌توان تولید این شیرینی جذاب و چشم‌نواز را به ۲ دسته کلی سیاه‌چاشنی و سفیده تقسیم کرد. در مرحله سیاه‌چاشنی، شیرین‌کننده‌های اولیه مانند عسل، شکر و گزانگبین با هم ترکیب شده و سپس در مرحله بعدی که سفیده باشد، به مخلوط سفیده تخم‌مرغ، گلاب و انواع مغز‌ها افزوده می‌شوند. برای اینکه بهتر با این مراحل آشنا شوید، تمامی مراحل را برایتان طبقه‌بندی کرده‌ایم. در تور کارخانه‌گردی بهترین گز اصفهان ما را همراهی کنید.

مرحله اول؛ سیاه چاشنی

  • اولین بخش از این مرحله مربوط به آماده‌کردن مغز‌ها مانند پسته و بادام درختی است. برای انجام این کار لازم است اول آن‌ها را تمیز کرده و سپس بر‌اساس ماهیت‌شان، کار‌های دیگر را اعمال کرد. برای مثال: از آنجایی‌که بادام درختی مغزی سفت دارد، باید آن را کمی بو داد.
  • برای اینکه بتوان از شیرین‌کننده گزانگبین به خوبی استفاده شود، باید گزانگبین را از حالت خالص در آورده، پاک کرده و عصاره آن را گرفت. برای تولید گز اصفهان و گرفتن عصاره گزانگبین، باید آن را آب کرد.
  • برای حل‌کردن شکر نیاز به آب است؛ اما از آنجایی‌که عصاره گزانگبین را هم دارید که چندان غلیظ نیست، در نهایت یک شیرینی شل تحویل می‌گیرید. پس بهتر است برای این کار، شکر را در همان عصاره‌ای که از قبل به‌دست آورده‌اید، حل کنید. انجام این کار باعث ماندگاری بیشتر محصول هم می‌شود.
  • فرقی نمی‌کند که قصد تولید چه نوع گزی را داشته باشید، در هر صورت باید از ماده‌ای استفاده کنید که کشسانی لازم را برایتان فراهم آورد. شربت گلوکز اینجا کاربرد خود را نشان می‌دهد. برای تولید گز اصفهان به بهترین شکل ممکن، می‌توانید از میزان ۲ به ۳ برای شکر و گلوکز استفاده کنید.
  • آخرین مرحله از ترکیب چاشنی‌های مختلف، افزودن عسل است. این ماده شیرین باید بسیار مرغوب و طبیعی باشد. در زمان اضافه‌کردن آن به دیگر چاشنی‌ها باید دقت داشته باشید که مقدار آن یک‌سوم مقدار گلوکز باشد. اغلب کارخانجات از عسل‌های گون و کنار بختیاری که طعم بی‌نظیری دارند، استفاده می‌کنند.
  • آخرین بخش از مرحله سیاه‌چاشنی مربوط به ترکیب تمام چاشنی‌ها به وسیله پاتیل است. برای ترکیب‌شدن تمامی مواد لازم است دمای ۸۰ درجه را برای آن‌ها فراهم کرده و اجازه دهید به مدت ۲ ساعت با هم مخلوط شوند. در دقیقه‌های پایانی خواهید دید که ترکیبی سفت و یک‌دست دارید.

گز چگونه تولید می شود؟

مرحله دوم؛ سفیده

  • اولین بخش از مرحله دوم تولید گز اصفهان، مختص به مخلوط‌کردن سفیده تخم‌مرغ به مدت ۲۰ دقیقه است. از آنجایی‌که به این شیرینی ماده نگهدارنده اضافه نمی‌شود، رعایت نکات بهداشت و استریلیزه‌بودن در این بخش بیش از پیش اهمیت دارد.
  • سپس نوبت اضافه‌کردن سفیده‌ها به پاتیل و موادی است که از قبل با هم ترکیب شدند. پیش از افزودن سفیده‌ها باید دمای کار را به ۴۰ درجه برسانید تا تخم‌مرغ‌ها پخته نشوند. سپس به آن‌ها اجازه دهید تا ۲ ساعت با هم مخلوط شده و ترکیب سفید‌رنگی را ایجاد کنند.
  • از آنجایی‌که عطر و طعم عسل در مراحل پخت کم می‌شود، در این فرآیند کمی دیگر از عسل برای بهبود طعم در پاتیل ریخته می‌شود.
  • افزودن رایحه مطبوع باید با توجه به مغزی که از قبل در مخلوط استفاده شد، انتخاب شود. هل، گلاب و زعفران از رایحه‌های پر‌طرفدار هستند. برای مثال: رایحه هل بیشتر برای مغز بادام به‌کار می‌رود؛ چراکه با آن همخوانی دارد.
  • برای افزودن مغز‌ها به‌خصوص مغز پسته، باید این کار را در ۱۵ دقیقه انجام داده و آن را کم‌کم بیافزایید؛ چون در غیر این‌صورت بخشی از گز دارای پسته بوده و بخشی دیگر مغز ندارد!
  • در این مرحله از تولید گز اصفهان، به مواد اجازه داده می‌شود که خنک شود.
  • پس از خنک‌شدن، حال نوبت این است که ۲۴ ساعت در فضای باز بمانند تا حالت بیات پیدا کنند. این کار باعث خوش طعم‌تر‌شدن شیرینی می‌شود.
  • مرحله آخر هم مربوط به برش‌زدن و سپس بسته‌بندی است.
  • خرید گز پس از اتمام مراحل امکان‌پذیر است.

گز چگونه تولید می شود؟

 معرفی محبوب ترین انواع گزهای اصفهان

نوع آردی

فرآیند تولید گز اصفهان مدل آردی ۴۲ درصد پسته، از ابتدا تا زمانی‌که در آرد غلتانده می‌شود، مانند دیگر انواع است. البته میزان پسته متغیر بوده و با دیگر درصد‌ها هم تولید می‌شود. نوع آرد به‌کار‌رفته، از آرد نول است. خرید گز آردی ۴۲ درصد پسته، برای دوست‌داران آن بسیار به‌صرفه است؛ چراکه با وجود آرد، ماندگاری بالایی داشته و به‌زودی خشک نمی‌شود.

نوع لقمه ای

چنانچه قصد خرید گز لقمه‌ای ۴۲ درصد پسته را دارید، باید بدانید که این نوع، در بسته‌های کوچک و به‌صورت لقمه‌ای ارائه می‌شود؛ در صورتی‌که ترکیبات آن همانند مدل‌های دیگر است. تولید گز اصفهان در این مدل، برای افرادی که قصد خرید سوغاتی دارند، بسیار مناسب است.

گز شاهکار؛ تولیدکننده و صادرکننده مرغوب ترین گزها

خرید گز اصفهان اصل و مرغوب، زمانی‌که نتوانید کارخانه اصلی آن را پیدا کنید، بسیار دشوار است. برای خرید گز آردی اصفهان و انواع دیگر بهتر است به گز شاهکار که اولین تولید‌کننده این شیرینی خوش طعم است، مراجعه کنید. این مجموعه تنها وظیفه تولید گز اصفهان را بر‌عهده نداشته و به صادرات گز هم می‌پردازد. با تمام این اوصاف می‌توان این کارخانه را بهترین مجموعه از تولید این شیرینی محبوب در اصفهان دانست که توسط حاج محمود طهماسبی تاسیس شده است. برای خرید گز آنلاین می‌توانید به وب سایت این مجموعه مراجعه کرده و از محصولات لذیذ آن‌ها استفاده کنید.

یک نظر

ورود