پسر خود را چگونه تربیت کنیم که همسر آینده اش قدردان مان باشد؟

پسر خود را چگونه تربیت کنیم که همسر آینده اش قدردان مان باشد؟

با وجود آنکه جامعه بعضی رفتارهای نادرست را برای مردان صرفاً به دلیل مرد بودن پذیرفته می داند، خوشبختانه بیشتر این رفتارها ریشه ی فرهنگی دارند نه بیولوژیک و تحت تأثیر هم سن و سالان، بستگان، معلمان و رسانه ها به وجود می آیند. و از آنجایی که این موارد اکتسابی هستند، کارهایی هست که والدین می توانند برای تبدیل کردن پسران خود به مردانی خوب انجام دهند.

۱- شاغل باشید

تحقیقات نشان داده شاغل بودن مادر اثر مثبتی بر فرزندان از هر دو جنس دارد. دختران چنین مادرانی در آینده اغلب شغل هایی با حقوق بالاتر دارند و به درجات بالای شغلی می رسند و در مورد پسران چنین مادرانی نیز احتمال کمک کردن آن ها در کارهای خانه و مراقبت از اعضای خانواده بیشتر است. این پسران نگاه مترقی تری هم نسبت به نقش های جنسیتی دارند.

۲- تشویقش کنید احساساتش را بروز دهد

بعضی خصوصیات که به طور کلیشه ای «مردانه» تلقی می شوند، مثل بروز ندادن احساسات خود، در حقیقت بسیار طاقت فرسا و محدودکننده هستند. بر اساس تحقیقات، مردانی که رفتارهای مردانه ی سنتی مثل پنهان کردن احساسات خود دارند، احتمال تجربه ی افسردگی و اتخاد تصمیمات پرریسک در آن ها بیشتر است.

به همین دلیل، بسیاری از پسرانی که والدین آن ها چنین طرز فکری دارند، با حس خجالت و شرمندگی از احساسات خود بزرگ می شوند. آن ها تبدیل به مردانی ناتوان از گفتگو می شوند، احساسات خود را بروز نمی دهند یا پرخاشگرانه انتقاد می کنند، امری که برقراری رتباط و داشتن روابط باثبات و سالم را برای او دشوار می سازد. بنابراین لازم است ابراز احساسات و توانایی صحبت درباره ی مسائل شخصی خود را به پسرتان را یاد دهید.

۳- نشان دهید کارهای خانه خود به خود انجام نمی شوند

تحقیقات نشان داده زوج هایی که کارهای خانه و رسیدگی به فرزندان را کمابیش به شکل برابر میان خود تقسیم می کنند، شادتر از زوج هایی هستند که این کار را انجام نمی دهند. مردان امروزه مشارکت بیشتری در امور خانه دارند: مقدار کاری که در خانه به دست زن ها انجام می شود کاهش یافته و مردان مقدار بیشتری از کارهای خانه را برعهده می گیرند.

با صحبت درباره ی تقسیم کارهای خانه، الگوی پسرتان شوید. پسرها باید از سن کم یاد بگیرند که همه ی اعضای خانواده مانند یک تیم هستند. این امر همچنین مانع از شکل گیری نگاه سوگیرانه در آن ها نسبت به بعضی کارها می شود و پسرتان را شایسته تر، خودکفاتر و برای دوران بزرگسالی آماده تر می سازد.

۴- مرزبندی و احترام را به او یاد دهید

پسرتان را از سن کم با مفهوم خودمختاری جسمی آشنا کنید. اجازه دهید بداند که حق دارد تصمیم بگیرد چه کسی بدنش را لمس کند و اینکه این موضوع در مورد بقیه ی افراد هم صدق می کند. وقتی بزرگ تر شد، برایش توضیح دهید که اظهارنظرها و شوخی های ناخواسته یا نامناسب – درباره ی هم دخترها و هم پسرها – تحت هیچ شرایطی بی اشکال نیستند. او را راهنمایی کنید که چطور می تواند با دختر مورد علاقه اش صحبت و توجه او را به خود جلب کند و اینکه رابطه عاطفی سالم چه ویژگی هایی دارد.

شکل مناسب ابراز محبت را با مثال به او یاد دهید. تحقیقات نشان داده نوجوانانی که در جو خانوادگی مثبتی رشد می کنند اغلب از توانایی بیشتری در حل مشکلات مربوط به روابط عاطفی برخوردارند و ریسک داشتن خشونت در روابط عاطفی در آن ها کمتر است. بر لزوم حفظ احترام یکدیگر، صرف وقت و تلاش، ابراز قدردانی و عذرخواهی در هنگام اشتباه در روابط عاطفی، تأکید کنید.

۵- جلوی ایجاد ذهنیت «مرد  کله شق» را بگیرید

مردان پر زور، عجول و کله شق با رفتارهای مردانه شاید در فیلم ها جذاب باشند اما در زندگی واقعی چندان اینگونه نیست. متأسفانه انتظارات اجتماعی می تواند این احساس را در پسرها ایجاد کند که باید لجوج، پرخاشگر یا حتی خشن باشند.

برای جلوگیری از ایجاد این ذهنیت، برای پسر خود توضیح دهید که گرچه خشم و استیصال احساسات طبیعی ای هستند، اما نمی تواند آن ها را به گونه ای ابراز کند که دیگران در معرض خطر یا خشونت قرار گیرند. به او کمک کنید روش های مناسب برای مدیریت این احساسات را بیابد. همچنین بسیار مهم است که پسرتان فردی در جایگاه پدر در میان اطرافیان خود داشته باشد که نمونه ی خوبی از مردانگی سالم برای او باشد. در صورت نبود پدر، این فرد می تواند عمو یا پدربزرگ باشد.

 ۶- رسیدن به خود و رعایت بهداشت فردی را یادش دهید

پسرها باید از سن کم رعایت بهداشت فردی و به خود رسیدن را یاد بگیرند. این مسأله به خوب لباس پوشیدن محدود نمی شود، بلکه درمورد سلامتی و مهارت هایی هم هست که برای مراقبت از خود در سنین بالاتر لازم هستند. پسرها باید اتو کردن لباس ها، مسواک زدن، درست کردن موها، استفاده از دئودورانت، کوتاه کردن ناخن ها و حمام کردن را یاد بگیرند.

مردانی که به خود نمی رسند و بهداشت شخصی را رعایت نمی کند در روابط عاطفی و شغل خود با مشکل رو به رو می شوند. این امر این پیام را به شریک عاطفی و همکاران او دارد که آنقدری مهم نیستند که پیش آن ها تمیز و آراسته باشد.

۷- اهمیت مقوله ی رضایت را به او آموزش دهید

در دوران نوجوانی مفهوم رضایت را به پسر خود یاد دهید. برایش توضیح دهید که چه کاری پیشروی نامناسب تلقی می شود، چطور اجازه بگیرد و عوامل مختلف چگونه می تواند قضاوت یک فرد و رضایت دادن او را تحت تأثیر قرار دهد.

به پسر خود کمک کنید رک بودن را تمرین کند. «من از تو خوشم می آید. دوست داری که …؟» این جمله ای صریح اما غیر لجوجانه است. به او یاد دهید به انتخاب دیگران، هر چه که باشد، احترام بگذارد. به علاوه به او بگویید که اگر فرد مقابلش بی میل بود، نباید دلیلش را بپرسد یا تلاش کند پاسخ او را تغییر دهد. و حتماً مطمئن شوید که پسرتان درک می کند که همه ی این موارد درباره ی خودش هم صدق می کند.

منبع: brightside
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • حسام دی ۲۸, ۱۴۰۱

    خاک بر سر متعصب های جنسی جنس مخالف ستیز (فمینیست جماعت) که توی بریتانیا فقط ۳ درصد و توی آمریکا زیر سی درصد مردم خودشون رو فمنیسیت میدونند.
    شما ها وقتی خود اروپایی ها و آمریکایی ها رو نمی تونید قانع کنید می خواید ایرانیا رو قانع کنید؟
    خاک بر سرتون.

  • Gabriel دی ۲۸, ۱۴۰۱

    اونوقت این اراجیف یعنی چی؟؟؟کی باید به دخترا یاد بده مستقل باشن بار مسئولیتهاشون و سختی رسیدن به خواسته هاشون رو صرف دختر بودن نندازن گردن پسرا؟!

    • حامد دی ۲۹, ۱۴۰۱

      یه مطلب خیلی خوب درباره آموزش یسری کارا به پسرا بود
      یکم نفس عمیق بکشید و اگر براتون آموزنده بود استفاده کنید
      اگر آموزنده نبود برید یه مطلب آموزشی هم راجب دختر ها بخونید!

  • Haru دی ۲۹, ۱۴۰۱

    عالی بود
    دیدن این مطالب خیلی امیدوارکننده است و نوید یک جامعه بهتر رو میده