همه چیز درباره دانشگاه امام صادق (ع)؛ از منابع درآمد تا فارغ التحصیلان مشهور

همه چیز درباره دانشگاه امام صادق (ع)؛ از منابع درآمد تا فارغ التحصیلان مشهور

در روزهای گذشته خبر هک شدن وبسایت دانشگاه امام صادق (ع) بار دیگر نام این دانشگاه را بر سر زبان ها انداخته است.

روز جمعه ۳۰ دی ماه خبرگزاری تسنیم اعلام کرد وبسایت رسمی دانشگاه امام صادق (ع) مورد حمله هکری قرار گرفته و از دسترس خارج شده است. بر اساس تصویر درج شده در صفحه ی نخست این وبسایت، این حمله توسط گروه هکری موسوم به بلک ریوارد صورت گرفته بود.

۲ روز بعد از این اتفاق، روابط عمومی دانشگاه امام صادق (ع) بیانیه ای در این رابطه صادر کرد که بخش هایی از آن خبرساز شد.

این بیانیه هدف از این حمله سایبری را «برهم زدن آرامش و امنیت روانی استادان، دانشجویان و پژوهشگران این مجموعه و ایجاد خلل در حرکت علمی کشور» اعلام کرد و این نفوذ سایبری را «بیانگر هراس دشمنان از حرکت رو به رشد این مجموعه علمی» دانست.

این دانشگاه همچنین در اقدامی عجیب، در بیانیه ی خود به تکذیب پیشاپیش اطلاعات هنوز منتشر نشده پرداخت.

در بخشی از این بیانیه آمده بود: «بدیهی است اطلاعات موجود در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام مانند همه مراکز علمی دیگر، مربوط به امور علمی، پرسنلی و اداری است. از همین رو، با توجه به سابقه اخیر گروه حمله کننده در جهت تخریب وجهه مجموعه‌های موثر از طریق ایجاد شایعات، اطلاعات منتشره از سوی آن، به ویژه در زمینه‌هایی غیر از مطالب مرسوم و موجود در مراکز علمی، مخدوش خواهد بود.»

تأکید دانشگاه امام صادق (ع) بر مخدوش بودن اطلاعاتی که شاید از سوی هکرها منتشر شود شبهاتی را ایجاد کرد، چرا که تا پیش از انتشار این بیانیه هنوز هیچ اطلاعاتی از سوی گروه هکری منتشر نشده بود که قابل تکذیب باشد.

سوم بهمن ماه، یک روز پس از صدور این بیانیه، گروه هکری بلک ریوارد به انتشار اسنادی پرداخت که مدعی بود از حمله سایبری اخیر خود به دانشگاه امام صادق (ع) به دست آمده اند.

بر اساس یکی از این اسناد ادعایی، دانشگاه امام صادق (ع) برای درآمدزایی مزرعه استخراج رمزارز ایجاد کرده و زمانی که برخی از مزرعه‌ ها به دلیل مصرف بالای برق پلمب شده بود، موفق شد از دادگاه مجوز رفع پلمب را بگیرد.

تاریخچه، مدیران و منابع درآمد دانشگاه امام صادق

دانشگاه امام صادق یک دانشگاه غیر انتفاعی روزانه است که سیستم آموزشی آن ترکیبی از علوم جدید و علوم حوزوی است و هدف از تأسیس این دانشگاه، آموزش نیروی انسانی با توانایی علمی در یکی از رشته‌ های دانشگاهی همراه با دانش دینی برای مدیریت در سمت‌ های کلیدی و اصلی جمهوری اسلامی عنوان شده‌ است.

این دانشگاه ابتدا در سال ۴۸، توسط دو نفر از کارآفرینان مشهور آن زمان، حبیب لاجوردی و محمدتقی برخوردار، با نام «مرکز مطالعات مدیریت ایران» و با هدف تربیت مدیران کارآمد در زمینه‌ های اقتصادی و صنعتی تأسیس شد. این مرکز شعبه ی مطالعات مدیریت دانشگاه هاروارد ِ آمریکا بود و در آن دروس حوزه مطالعات مدیریت با نظارت استادان هاروارد تدریس می‌ شد.

با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، این مرکز مصادره و به دانشگاهی تبدیل شد که امروز آن را با نام دانشگاه امام‌ صادق (ع) می‏‌ شناسیم.

اعضای هیئت مؤسس دانشگاه امام صادق (ع) پس از انقلاب اسلامی عبارت بودند از: آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، آیت الله سید علی خامنه‌ای، آیت الله محمد امامی کاشانی، آیت الله ابراهیم امینی، محمدعلی نوید، سید رحیم خانیان، آیت الله حسینعلی منتظری، آیت الله حسین نوری همدانی، آیت الله محمد یزدی و ابراهیم اسرافیلیان.

مطابق با اساسنامه اولیه ی دانشگاه، ابتدا آیت الله منتظری، ریاست عالیه این دانشگاه را برعهده داشت اما پس از خلع وی از جانشینی رهبر انقلاب اسلامی، وی از این سمت استعفا داد و مسئولیت هیئت امنای دانشگاه امام صادق (ع) بر عهده ی آیت الله محمدرضا مهدوی کنی گذاشته شد. وی تا پایان عمر ریاست این دانشگاه را عهده دار بود.

آیت الله مهدوی کنی

پس از درگذشت آیت الله مهدوی کنی در سال ۹۳، فرزند وی، حجت‌ الاسلام دکتر محمدسعید مهدوی‌ کنی تا سال ۹۷ ریاست دانشگاه امام صادق (ع) را برعهده داشت.

پس از آن با حکم صادق آملی لاریجانی رئیس هیئت امناء دانشگاه، حجت الاسلام دکتر حسینعلی سعدی به عنوان رئیس جدید دانشگاه امام صادق (ع) تعیین شد. وی هم‌اکنون ریاست این دانشگاه را بر عهده دارد.

در این دانشگاه محل تحصیل آقایان و بانوان کاملاً مجزا است.

از بدو تأسیس پردیس خواهران دانشگاه امام صادق (ع) در سال ۶۹ تاکنون، ریاست آن برعهده ی همسر آیت الله مهدوی کنی، قدسیه سرخه ای بوده است.

بسیاری از دیگر اعضای خانواده ی مهدوی کنی نیز فارغ التحصیل و عضو هیأت علمی این دانشگاه هستند و در بخش های مختلف آن مشغول به کار بوده اند. برای مثال، فرزندان آیت الله مهدوی کنی، محمدسعید و صدیقه مهدوی‌ کنی، ریاست اداره گزینش دانشجویان در پردیس های برادران و خواهران را عهده دار بوده اند.

قدسیه سرخه ای

دانشگاه امام صادق (ع) گرچه دانشگاهی غیرانتفاعی است، اما هیچگونه شهریه‌ ای از دانشجویان خود دریافت نمی‌ کند.

به گفته ی مدیران دانشگاه امام صادق (ع)، این دانشگاه بودجه ای از دولت دریافت نمی کند و با کمک های خیرین که بیشتر آن ها از بازاریان و تولیدکنندگان هستند، اداره می شود.

بر اساس اظهارات مسئولین این دانشگاه، بیشتر اموال این مجموعه را هدایای خیرین تشکیل می دهد. برای مثال، زمین های پردیس خواهران توسط یک خیر زرتشتی به این دانشگاه اهدا شده است.

همچنین به گفته ی مدیران دانشگاه امام صادق (ع) بخشی از اموال این دانشگاه با هدف تداوم تأمین مالی به شرکت هایی اقتصادی تبدیل شده است.

مجموعه کارخانجات ریسندگی و بافندگی و پوشاک جامعه، شرکت دارویی و بهداشتی لقمان، پاساژ نور، پاساژ میلاد نور، مجتمع ذوب آهن فولاد خزر و و شرکت بازرگانی لوح‌ زرین‌ جامعه، بخشی از منابع درآمد دانشگاه امام صادق (ع) برای تأمین هزینه های آن هستند.

شرایط تحصیل در دانشگاه امام صادق (ع)

پذیرش دانشجویان در این دانشگاه، روندی متفاوت از سایر دانشگاه ها دارد و به کسب حد نصاب لازم در کنکور سراسری خلاصه نمی شود.

پس از عبور از آزمون کتبی کنکور، واجدین شرایط جهت انجام پذیرش نهایی، به واحد گزینش ارجاع داده می‌ شوند. این گزینش در ۴ مرحله‌ ی گزینش دینی، گزینش علمی، گزینش اخلاقی و گزینش سیاسی صورت می‌گیرد. در این مرحله، علاوه بر انجام مصاحبه‌ حضوری، تحقیقات میدانی از محل سکونت داوطلب انجام شده و سوابق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داوطلب مورد بررسی قرار می‌ گیرد.

طول مدت تحصیل در این دانشگاه، برای آقایان به عنوان سابقه‌ ی خدمت سربازی در نظر گرفته می‌شود و آن ها می‌ توانند بلافاصله پس از اتمام دوره‌ کارشناسی، جهت تحصیل در دوره‌ کارشناسی ارشد دانشگاه امام صادق (ع)، بدون شرکت در کنکور سراسری و صرفاً با قبولی در آزمون داخلی دانشگاه، وارد مقطع بعدی شوند.

اما این مزیت، شامل حال دانشجویان دختر نمی‌ شود و آن ها جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه باید مجدداً در کنکور سراسری شرکت کنند.

دانشجویان پس از فراغت از تحصیل، به طور رسمی متعهد خواهند شد که به میزان نیمی از دوره‌ تحصیلی خود را در مکانی که دانشگاه تعیین می‌ کند، خدمت نمایند.

همان طور که گفته شد، محل تحصیل خواهران و برادران، کاملاً مجزا از یکدیگر بوده و دانشکده‌ های آن‌ ها نیز متفاوت است.

پردیس خواهران دانشگاه امام صادق (ع)

پردیس برادران در بزرگراه چمران در حوالی پل مدیریت قرار دارد و پردیس خواهران نیز در شهرک غرب، در حوالی میدان صنعت واقع شده است.

دانشکده های پردیس برادران عبارتند از: الهیات، معارف اسلامی و اقتصاد، معارف اسلامی و علوم سیاسی، معارف اسلامی و حقوق، معارف اسلامی و مدیریت، معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، حوزه‌ علمیه‌ امام صادق، مرکز زبان‌ های خارجی.

دانشکده های پردیس خواهران نیز عبارتند از: معارف اسلامی و علوم تربیتی، معارف اسلامی و فلسفه و کلام اسلامی، معارف اسلامی و حقوق، معارف اسلامی و فقه و حقوق.

همانطور که گفته دانشگاه امام صادق (ع) هیچگونه شهریه‌ ای از دانشجویان خود دریافت نمی‌ کند و امکانات رفاهی آن همچون خوابگاه دانشجویان رایگان است. حتی دانشجویان بومی که ساکن تهران هستند نیز می‌ توانند از این خوابگاه‌ های رایگان استفاده کنند. هزینه‌ های تغذیه نیز در این دانشگاه به میزان دانشگاه‌ های دولتی است.

چهره های دولتی فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع)

دانشگاه امام‌صادق (ع) یکی از مراکز تولید نیرو برای مدیریت کشور محسوب می شود.

فارغ‏‌التحصیلان دانشگاه امام‌صادق (ع) در دولت سید محمد خاتمی عبارت بودند از: عبدالله رمضان‌ زاده سخنگوی دولت، مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس و خسرو تهرانی مشاور امنیتی خاتمی.

مدیران امام‌ صادقی در دولت محمود احمدی‌ نژاد هم شامل سید محمد حسینی در وزارت ارشاد و سعید جلیلی بودند.

در دولت حسن روحانی، حضور امام‌ صادقی ‏‌ها به چهره ‏‌های امنیتی- فرهنگی مثل حسام‌الدین آشنا و کاظم جلالی خلاصه شد.

امام‌ صادقی ‏‌های دولت ابراهیم رئیسی عبارتند از: حجت عبدالملکی وزیر سابق کار، علی باقرکنی معاون سیاسی وزارت امورخارجه، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، محمد حسینی معاون رئیس ‏‌جمهور در امور مجلس، میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و امور استخدامی کشور، مجید عشقی رئیس سازمان بورس، وحید یامین‌ پور معاون وزیر ورزش و جوانان و علی صالح‏‌آبادی رئیس‏‌ ‎سابق بانک مرکزی.

فریدالدین حداد عادل، فرزند غلامعلی حدادعادل هم از این دانشگاه برآمده است. وی عضو شورای اندیشه‏‌ورزی شبکه سوم صدا و سیما است.

حسین کرمی (قائم‏‌ مقام پیشین معاونت صداوسیما)، جهانگیر بیابانی (رئیس سابق شبکه آموزش سیما)، علی جعفری و… نیز دانش‏‌آموخته ی این دانشگاه هستند.

همچنین رضا معین ‏‌آبادی، سید احمد سادات، ناجی چنانی، خسرو فریادرس، حسین رضی و علی درستکار… از مدیران و مجریان سابق و فعلی شبکه برون‏‌مرزی العالم و شبکه‏‌های داخلی هستند که بخشی از جمع امام‏‌ صادقی‏‌های این سازمان را تشکیل می‏‌دهند.

دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • پوریا بهمن ۵, ۱۴۰۱

    عجب ….شده
    هاروارد کجاوو این کجا?‍♂️
    …به جای جای این مملکت

  • امیر بهمن ۶, ۱۴۰۱

    اطلاعات منتشر نشده ولی میدونن چه اطلاعاتی به سرقت رفته

  • یک امام صادقی بهمن ۶, ۱۴۰۱

    سلام. برخی اطلاعات این صفحه اشتباه است. از جمله اینکه طول تحصیل در این دانشگاه به جای خدمت سربازی است. امام صادقی ها هم بعد از تحصیل باید به سربازی بروند

  • مصطفی بهمن ۶, ۱۴۰۱

    را برعهده داشت اما پس از خلع وی از جانشینی رهبر انقلاب اسلامی، از این سمت استعفا داد . اطلاعات ناسالم ای بود – علاوه بر گاف هایی که نویسنده از سر ندانی نوشته بود – که توی کامنت ها هم اشاره کردند – شیطنت های زیادی هم موقع نگارش متن انجام شده بود

  • ب ز بهمن ۸, ۱۴۰۱

    قبول من گوشام دراز ودم هم دومتر دراوردم فقط از مغزهای متفکر ونخبگان دانشگاه امام صادق می خواهم این تورم کوچولوی بیگانه امریکایی را از صحنه روزگار محو کنند فقط همین بیشتر نه
    تمنای کوچولوی برادر خودرا پذیرا باشید
    سانسورنکنیدا

  • داداش بهمن ۹, ۱۴۰۱

    واسه ملت معلوم شده که صادق و صادق ها چه کسانی هستند و هدفشان چیست .امیدوارم این صادق های نا صادق دست از سر این ملت بدبخت بردارند . چه جالب هر کدام از شاخه های تحصیلیش یک معارف اولش آمده بود .حالا میشود نتیجه گرفت که معارف چه به روز این سرزمین کهن آورده است.و چگونه روزگار مردم را سیاه کرده است