میشل یئو چگونه از یک بالرین به اولین زن آسیایی نامزد اسکار بهترین بازیگر بدل شد؟

میشل یئو چگونه از یک بالرین به اولین زن آسیایی نامزد اسکار بهترین بازیگر بدل شد؟

میشل یئو در فیلم های موفق و پرفروش زیادی حضور داشته و نزدیک به ۴ دهه است که در عرصه ی بازیگری فعالیت دارد. برخلاف بسیاری از بازیگران زن، او اغلب در فیلم های اکشن حضور دارد و همواره مخاطبان را با بازی خود شگفت زده می کند. اما در پس همه ی این ها، چیزهای زیادی درباره ی او وجود دارد که بسیاری از مردم از آن ها بی خبرند.

باله و مسابقه زیبایی

این بازیگر ۶۰ ساله در ابتدا قصد داشت به دنبال حرفه ی رقص برود و بالرین شود. علاقه ی میشل به رقص او را از مالزی به انگلیس برای تحصیل در آکادمی سلطنتی رقص کشاند. به علاوه او می خواست مربی باله هم شود. اما متأسفانه به دلیل یک آسیب دیدگی از ناحیه ی پشت که او را مجبور به رها کردن حرفه ی رقص کرد، این آرزو هرگز محقق نشد.

با این حال، میشل از پا ننشست. بعد از پایان تحصیلاتش، مادرش او را در مسابقات «دوشیزه دنیا» (Miss World) در مالزی ثبت نام کرد و میشل برنده ی آن مسابقه شد.

بیشتر بدلکاری هایش را خودش انجام می دهد

بعد از معرفی شدنش توسط دیکسون پون، از مؤسسان شرکت فیلمسازی D&B Films، میشل فرصت حضور در یک آگهی تبلیغاتی را در کنار جکی چان به دست آورد. از آن زمان فعالیت او در سینمای هنگ کنگ اوج گرفت و او شروع به بازی در فیلم هایی همچون «بله بانو» (Yes, Madam)، «ببر خیزان، اژدهای پنهان» (Crouching Tiger, Hidden Dragon) و «اَبَر پلیس» (Supercop) کرد. به لطف پیشینه اش در زمینه ی رقص، در آن فیلم ها به یک هنرمند رزمی بدل شد، گرچه هرگز هیچ آموزشی در این زمینه ندیده بود.

بازی در «جیمز باند»

میشل بعد از ورود به سینمای انگلیسی زبان در یکی از قسمت های «جیمز باند»، فیلم «فردا هرگز نمی میرد» (Tomorrow Never Dies) نقش آفرینی کرد. به گفته ی خودش، از اینکه توانسته بود در این فیلم بازی کند احساس خوشبختی می کرد، امری که به نقطه ی عطفی در فعالیت بازیگری او، به ویژه در آن زمان بدل شد. او در اینباره گفته: «خیلی غرورآفرین بود چون آن شخصیت یک زن چینی بود که شانه شانه و پا به پای بزرگ ترین جاسوس دنیا، جیمز باند جلو می رفت.»

دشواری های فعالیت در هالیوود به عنوان یک بازیگر آسیایی

میشل با وجود داشتن نزدیک به ۵۰ فیلم در کارنامه ی خود، اذعان دارد که هرگز نتوانست به یکی از بازیگران تراز اول هالیوود بدل شود. او پیشنهادات کاری زیادی دریافت می کرد اما همه ی آن ها نقش هایی برای کسی شبیه به او بودند. میشل در اینباره گفته: «نژاد من نباید اهمیت داشته باشد، اما این درگیری همیشه وجود داشته. دست کم بگذارید یک بار چیز دیگری را امتحان کنم.»

در مقطعی او به مدت ۳ سال هر پیشنهادی که ممکن بود تصور بدی از زنان آسیایی ایجاد کند را رد می کرد، تا اینکه دوباره به هالیوود بازگشت.

اما همه چیز زمانی تغییر کرد که او در نقش اصلی فیلم «همه چیز همه جا همزمان» (Everything Everywhere All at Once) ظاهر شد، فیلمی که توانایی بازیگری او را اثبات کرد و در نهایت، پای او را به رقابت بزرگ اسکار کشاند. میشل در اینباره گفته: «به این اتفاق فکر کرده بودم. و نه فقط خودم؛ بلکه احساس می کنم تمام آسیایی تبارها به آن فکر کرده اند. آن ها پیشم می آیند و می گویند: “تو داری این کار را برای ما انجام می دهی.”»

جایزه ای که سال ها در انتظارش بود

مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۳ روز دهم ژانویه برگزار شد و میشل در آن به خاطر بازی اش در فیلم «همه چیز همه جا همزمان» جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. او پس از دریافت جایزه اش با اشاره به دیگر بازیگران آسیایی گفت: «این جایزه برای همه ی آن هایی هم هست که حامی آن ها بودم، آن هایی که پیش از من آمده بودند، آن هایی که شبیه من هستند و همه ی آن هایی که قرار است این مسیر را با من بیایند.»

علاوه بر آن، میشل نامزد اسکار بهترین بازیگر زن شده است، امری که او را به اولین بازیگر آسیایی بدل ساخته که شانس دریافت یکی از ارزشمندترین جوایز سینمایی دنیا را به دست آورده است.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود