راهنمای ۱۵ مورد از جاهای دیدنی کاشان

راهنمای ۱۵ مورد از جاهای دیدنی کاشان

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

کاشان شهری دیدنی با قدمتی تاریخی، مقصدی جذاب برای گردشگران است. این شهر تاریخی در طول سال، میزبان گردشگران بسیاری بوده که در هتل های کاشان اقامت دارند. برخی از آثار تاریخی کاشان، قدمتی ۷۵۰۰ ساله دارد که با فرهنگ و سنت اجدادمان برابری می‌کند. لازم است قبل از سفر به کاشان با جاذبه‌های گردشگری این شهر آشنا شد. در ادامه به ۱۵ مورد از جاهای دیدنی کاشان اشاره می‌کنیم.

باغ فین کاشان

باغ فین کاشان از پرطرفدارترین مکان‌های گردشگری و دیدنی کاشان است که اکثر افراد آن را می‌شناسند. این باغ از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کاشان به‌شمار می‌رود. این باغ زیبا رابطه بسیار نزدیکی با فرهنگ و معماری ایرانی دارد. قدمت این باغ بسیار زیاد بوده و براساس اسناد تاریخی، جمشید یکی از فرمانروایان قدیمی ایران، فرمان ساخت این باغ را داده است.

این باغ از اصلی‌ترین جاهای دیدنی کاشان است و یکی از بزرگترین باغ‌های به‌ثبت رسیده در یونسکو می‌باشد. این باغ مورد توجه پادشاهان زیادی بوده و در زمان حکومت آل بویه و ایلخانان به وسعت باغ افزوده شده و در این میان فرمانروایانی بوده‌اند که به مرمت باغ پرداختند.

حمام فین کاشان

گردشگران بسیاری برای دیدن حمام فین کاشان به این شهر سفر می‌کنند. این حمام جایی است که امیرکبیر صدراعظم حکومت قاجار، در آن کشته شد. حمام فین بیشترین معروفیت خود را پس از مرگ امیرکبیر به دست آورد. اما معماری زیبای حمام، اثری فوق‌العاده است که نمی‌توان از آن غافل شد.

حمام دارای دو قسمت است که یک بخش آن به فرمان فتحعلی شاه برای اشراف زاده‌های قاجار ساخته شد و بخش دیگر در دوران صفویه ساخته شد که مختص خدمتکاران بود. از بخش‌های جالب حمام که مورد توجه قرار گرفته، وجود هفت کاشی است که قدمت آن‌ها به پانصد سال می‌رسد و در بخش خزینه حمام خدمه قرار گرفته است.

حمام سلطان احمد

حمام سلطان احمد با تزیین کاشی‌های آبی و طلایی، و گچ بری‌های زیبا، یکی از جاهای دیدنی کاشان است. علاوه بر آن، نقاشی‌های زیبای روی دیوار، شیشه‌های رنگی و سقف‌های طاق‌دار از دیگر مواردی است که در زیبایی این حمام تاثیر بسزایی دارند.

زیبایی حمام تنها به تزیینات داخل حمام مربوط نمی‌شود و پشت بام حمام با طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی، تزیین شده است. در یک کلام می‌توان گفت، حمام سلطان احمد برای عکاسی‌های حرفه‌ای، مکان بسیار مناسبی می‌باشد که بهتر است در سفر به کاشان از این جاذبه دیدنی بازدید کرد.

مسجد جامع کاشان

مسجد جامع کاشان مکانی مذهبی است که بخشی از هنر اصیل ایرانی را در خود جای داده و بر روی هر دیوار آن، طرح‌هایی زیبا از کاشی‌کاری و نوشته‌های منحصر به فرد مشاهده می‌شود. این مسجد قدمتی ۸۰۰ ساله دارد و از برجسته‌ترین جاهای دیدنی کاشان می‌باشد. قبل از مسلمان شدن ایرانیان و رواج اسلام، این مسجد به‌عنوان آتشکده‌ای برای عبادت زرتشتیان بوده است.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ

بنای تاریخی مسجد و مدرسه آقا بزرگ، یک مجموعه بزرگ است و یکی از جاهای دیدنی کاشان به‌شمار می‌رود که هر گردشگری در سفر به کاشان لازم است از این مجموعه دیدن نماید. این ساختمان در زمان قاجار بنا شده و بر اساس اسناد تاریخی، شخصی به نام حاج محمدتقی خانبان هزینه ساخت این مجموعه را به‌ عهده داشته است. این مجموعه متشکل از بخش‌هایی مانند مقصوره، شبستان‌ها، هشتی ورودی، صحن مرکزی و سردر مسجد و مدرسه است.

معماری دقیق و جالب توجه مسجد و مدرسه آقا بزرگ از موارد خاص این مجموعه می‌باشد. در معماری جالب این بنا، سقف به صورت گنبدی طراحی شده تا در تابستان هوای خنک و تازه در سقف جریان پیدا کند و باعث شود در تابستان کل ساختمان خنک باشد. ساخت این مجموعه بزرگ از دوران قاجار شروع شده و تا بر تخت نشستن ناصرالدین شاه به طول انجامیده است‌.

خانه های دیدنی کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان، خانه‌های تاریخی و زیبای این شهر است. شهر کاشان با خانه‌های معروف ایرانی، به‌عنوان شهر خانه‌های تاریخی، معروف شده است. از خانه‌های تاریخی کاشان می‌توان به خانه تاریخی احسان، خانه طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، خانه مرشدی، خانه عباسیان و خانه عامری‌ها، اشاره کرد که قدمتی ۲۰۰ ساله دارند.

خانه تاریخی احسان

خانه تاریخی احسان، نخستین خانه ساخته شده در کاشان است. این خانه به‌دست میرزا آقا احسان بنا شده و اکنون به‌عنوان هتل سنتی، تغییر کاربری داده و میزبان توریست‌ها و گردشگران خارجی می‌باشد. خانه احسان در سال ۱۳۸۰ توسط مهندس محمد مروج حسینی خریداری شد و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این خانه تاریخی یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان به‌شمار می‌آید.

تالار فیلم و تئاتر، سالن اجتماعات، کتابخانه، کرایه دوچرخه، کارگاه سفالگری و… از امکانات رفاهی این هتل سنتی می‌باشد. در این بنا موزه‌ای قرار دارد که آثار ارزشمند منوچهر شیبانی، در آن به‌نمایش گذاشته شده است. بعد از بازدید از خانه احسان می‌توان به‌راحتی از مکان‌های دیدنی دیگر کاشان مانند خانه تاریخی اشرافی، خانه منوچهری، تیمچه امین الدوله و کوشک صفی نیز بازدید کرد.

راهنمای 15 مورد از جاهای دیدنی کاشان

خانه بروجردی‌ها

در میان این خانه‌های تاریخی، خانه بروجردی‌ها با معماری زیبای و داستان عاشقانه خود معروف شده است. خانه بروجردی‌ها شباهت بسیاری به معماری خانه طباطبایی‌ها دارد و دلیل این شباهت این است که پسر آقای بروجردی به دختر آقای طباطبایی علاقمند بوده و آقای طباطبایی شرطی برای این وصلت گذاشته است و آن هم، ساخت خانه‌ای کاملا شبیه به خانه طباطبایی برای دخترش بوده است. به‌همین خاطر خانه‌ای شبیه به خانه طباطبایی‌ها با تفاوت بسیار کمی ساخته شد که به خانه بروجردی‌ها معروف شده است.

خانه عباسیان

خانه عباسیان یکی از زیباترین بناهای ایرانی اسلامی است. این خانه، معماری بسیار زیبا و منحصر به فردی دارد که میزبان گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری می‌باشد. زیبایی این ساختمان، عنوان زیباترین بنای ایرانی اسلامی را از آن خود کرده است. در هنگام بازدید از این خانه تاریخی و زیبا می‌توان از منو متنوع رستوران آنجا، غذای مورد علاقه خود را سفارش داد.

در این خانه تاریخی بعضی از فیلم‌ها و سریال‌های قدیمی مانند فیلم‌های مسافر ری، خانه‌ای در تاریکی، جابربن حیان و ملاصدرا، فیلم‌برداری شده است. این خانه در سال ۱۳۷۷ مورد بازسازی قرار گرفت و در همان سال در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار سنتی کاشان

از دیگر جاهای دیدنی کاشان، بازار سنتی این شهر است که در سال ۱۳۵۵ به ثبت آثار ملی رسیده است. براساس نظر مورخان و باستان شناسان قدمت تاریخی این بازار بزرگ به دوران صفویان می‌رسد. در ابتدای بازار، آهنگران و رنگرزها مشغول به کار هستند و در قسمت‌های دیگر بازار کفشدوزها، پارچه فروش‌ها و خیاط‌ها مشغول به فعالیت می‌باشند.

این بازار علاوه بر مسائل اقتصادی از حیث تاریخی هم ارزش بسیاری برای شهر کاشان دارد. با بازدید از این بازار می‌توان برخی از جاذبه‌های دیگر مانند تیمچه امین الدوله، تیمچه بخشی، مسجد میدان میرعماد، مسجد کفشدوزک‌ها، مسجد طمقاچی‌ها و… را بازدید کرد. گردشگرانی که اقامتگاه سنتی سرای صباغیان کاشان را برای اقامت انتخاب کرده‌اند، دسترسی راحتی به این بازار خواهند داشت.

موزه عروسک‌سازی

از دیگر جاهای دیدنی کاشان، موزه عروسک و اسباب بازی است که بسیار جذاب و دیدنی می‌باشد. موزه عروسک و اسباب بازی این شهر، برخلاف اسمش بزرگسالان را نیز به خود جذب می‌کند. در موزه عروسک و اسباب بازی کاشان می‌توان با اسباب بازی‌های سنتی ایران آشنا شد.

این موزه جذاب، مکانی مناسب برای یادآوری خاطره بزرگترها با وسایلی است، که با آن‌ها در ایام کودکی بازی می‌کردند. امکاناتی ازجمله اقامتگاه بومگردی، بخش نمایش و کارگاه‌های آموزشی کودکان، در این موزه وجود دارد که می‌تواند چندین ساعت گردشگران را در آنجا سرگرم کند.

تپه سیلک یا زیگورات

تپه سیلک یکی دیگر از معروف‌ترین جاهای دیدنی کاشان است که کمتر کسی است که نام این تپه را نشنیده باشد اما ماهیت تپه‌های باستانی کمتر شناخته شده است. تپه سیلک با نام زیگورات هم شناخته می‌شود و زیگورات به‌عنوان نیایشگاه ایرانیان باستان بوده است.

برای مصالح این سازه‌های باستانی از گل و خاک رس استفاده شده است که مشهورترین این نیایشگاه‌ها، تپه سیلک می‌باشد. این تپه در سال ۱۳۱۰ کشف شد که قبل از آن، مردم کاشان تصور می‌کردند این مکان نفرین شده است. این جاذبه تاریخی پس از به راه افتادن سیل، از زیر خاک بیرون آمد و خود را به نمایش گذاشت.

این مکان دیدنی از دوتپه تشکیل شده که بر روی هر کدام گورستان‌هایی با قدمتی سه هزار و پانصد ساله وجود دارد که این موضوع نمایانگر تمدن قدیمی و کهن این ناحیه از کاشان است. به طوری که محققان و تاریخ‌ شناسان معتقدند که این تپه‌ها از اولین مکان‌هایی بوده که ایرانیان باستان در آنجا سکونت داشته‌اند.

شهر زیرزمینی نوش آباد

از دیگر جاهای دیدنی کاشان شهر زیرزمینی نوش‌آباد است، که یک مکان توریستی می‌باشد. این شهر اعجاب انگیز در عمق ۴ تا ۱۸ متری سطح زمین قرار گرفته است. طبق نظر باستان شناسان این سازه تاریخی، قبل از ظهور اسلام توسط انسانهای دوران باستان برای استفاده نظامی و دفاعی ایجاد شده است. این سازه تاریخی در نوش آباد در نزدیکی شهر کاشان قرار دارد.

این شهر زیرزمینی دارای سه طبقه بوده که طبقات آن متشکل از اتاق‌ها، چاه‌ها، راهروها و تونل‌ها می‌باشد. چاه‌های قائم، طبقات این سازه را به هم متصل می‌کند. بسیاری از افراد، شهر زیرزمینی نوش آباد را به نام شهر اویی می‌شناسند. این شهر زیرزمینی وسعتی نزدیک به ۴ کیلومتر دارد که با ارتفاع ۴ تا ۱۸ متر، به تونلی دراز شباهت دارد که عنوان بزرگترین شهر زیرزمینی جهان را از آن خود کرده است.

شهر قمصر کاشان

یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی کاشان، قمصر است. قمصر کاشان به خاطر گلاب و عطر و بوی گل‌های محمدی، زبان‌زد تمام مردم می‌باشد. بهترین زمان برای بازدید از این شهر اواسط فصل بهار است. در فصل بهار، این شهر به بهشت روی زمین معروف شده است. باغ‌ها و دشت‌های قمصر در فصل بهار، پر از گل‌های خوش‌رنگ محمدی می‌شود که کل شهر را عطرآگین می‌کند. جلوه زیبا و تماشایی رویش گلها در این شهر بسیار رویایی است که اصلا قابل توصیف نیست.

راهنمای 15 مورد از جاهای دیدنی کاشان

غار نیاسر کاشان

غار نیاسر یا غار سوراخ رئیس، یک مکان‌ تاریخی است که در سفر به کاشان می‌توان از آن بازدید کرد. این غار عجیب دو هزار سال قدمت دارد که طبق اسناد تاریخی، حکاکی‌هایی که بر روی آن انجام شده، کار ‌دست انسان‌ها بوده تا مکانی برای برگزاری مناسبت‌های مذهبی باشد. البته این فرضیه‌ای است که مورخان مطرح کرده‌اند. درون غار نیاسر یا همان غار سوراخ رئیس، راه‌های باریک و تودرتویی قرار دارد که برای گردشگران بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود.

آتشکده نیاسر کاشان

آتشکده نیاسر کاشان یک بنای تاریخی و قدیمی است که از جاهای دیدنی کاشان به‌شمار می‌رود و بنام چهار قاپو و چهار دروازه، نیز شناخته می‌شود. این آتشکده دارای قدمت بسیار طولانی بوده که نسبت به آثار تاریخی دیگر نیاز به مرمت زیادی ندارد و همچنان پابرجا باقی مانده است. این آتشکده مکانی برای عبادت زرتشتیان بوده که در ارتفاعات نیاسر قرار دارد و طبق نظر مورخان، قدمت آن مربوط به دوره ساسانیان است.

آبشار نیاسر

آبشار نیاسر یکی از جاهای دیدنی و تفریحی کاشان است که در دل طبیعت قرار گرفته و زیبایی خاصی به آن منطقه داده است. آبشار نیاسر حدود ۲۵ متر ارتفاع دارد و در فصل زمستان و بهار به بیشترین حد خود می‌رسد و در پاییز و تابستان، کمترین میزان خود را دارد.

بدنه رسوبی و آهکی آبشار، این آبشار را بی نظیر کرده است. در آب آبشار نیاسر مقداری آهک وجود دارد که در طی سال‌ها به شکل لایه لایه و به صورت قندیل روی هم قرار گرفته‌اند و جلوه زیبا و خاصی به این آبشار داده است.

آب و هوای نیاسر مخصوصاً قسمت‌های نزدیک به آبشار، تفاوت زیادی با آب و هوای کاشان و شهرهای اطرافش دارد. کاشان آب و هوای گرم و خشک و کویری دارد و نیاسر آب و هوای سرد و کوهستانی! به‌همین دلیل یکی از جذاب‌ترین و بهترین مکان‌های تفریحی و گردشگری کاشان به‌شمار می‌رود.

کویر ابوزید آباد

یکی از تفریحات کاشان، کویرگردی در کویر ابوزید آباد است که یکی از جاهای دیدنی کاشان به‌شمار می‌رود. در این کویرگردی می‌توان از کاروانسرای صفوی و شهر زیرزمینی نوش‌آباد نیز بازدید کرد و همچنین سری به روستای تاریخی ابیانه زد که قدمت این روستا به دو هزار سال می‌رسد. پس از آن می‌توان به قلعه کرشاهی و کوه یخاب رفت. بهترین فصل برای کویر گردی و آفرود سواری، فصل زمستان و پاییز است.

بدون نظر

ورود