پیش بینی تورم سال ۲۰۲۳ در کشورهای مختلف جهان و ایران + اینفوگرافیک

پیش بینی تورم سال ۲۰۲۳ در کشورهای مختلف جهان و ایران + اینفوگرافیک

تورم در مقیاس جهانی در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و در بسیاری از کشورها به بالاترین سطح خود رسید. در اینفوگرافیک پایین، با استفاده از گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی توسط صندوق بین المللی پول (IMF)، به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که آیا تورم جهانی در سال ۲۰۲۳ کاهش می یابد؟

چه کشورهایی بیشترین نرخ تورم را در سال 2023 خواهند داشت؟

در سال ۲۰۲۳ همچنان تورم در بسیاری از کشورها دیده می شود

چه کشورهایی بیشترین نرخ تورم را در سال 2023 خواهند داشت؟

در حالی که صندوق بین المللی پول ادعا می کند که تورم جهانی در اواخر سال ۲۰۲۲ به اوج خود رسیده است، انتظار می رود نرخ تورم در سال ۲۰۲۳ در بسیاری از نقاط جهان بالاتر از حد معمول باقی بماند. به دنبال نرخ تورم جهانی ۸.۸ درصدی در سال ۲۰۲۲، صندوق بین المللی پول نرخ ۶.۶ درصدی را برای سال ۲۰۲۳ و نرخ ۴.۳ درصدی را برای سال ۲۰۲۴، پیش بینی کرده است.

خبر خوب این است که انتظار می رود تورم دو رقمی که تقریباً نیمی از جهان در سال ۲۰۲۲، تجربه کرد، امسال کمتر باشد. از سوی دیگر، با نگاهی به کشورهایی مانند زیمبابوه، ونزوئلا، ترکیه و لهستان، نمی توان شاهد کاهش تورم در تمام نقاط جهان، بود.

کشورهایی با بالاترین نرخ تورم در سال ۲۰۲۳

چه کشورهایی بیشترین نرخ تورم را در سال 2023 خواهند داشت؟ چه کشورهایی بیشترین نرخ تورم را در سال 2023 خواهند داشت؟
در حالی که کشورهای فوق برای حفظ قدرت خرید خود می‌جنگند، اما برخی از نقاط جهان در این شرایط بحرانی در وضعیت فوق‌العاده خوبی هستند. پیش بینی می شود بسیاری از کشورهای آسیایی، به ویژه ژاپن، تایوان و چین، همگی در سال آینده شاهد تورم کمتر از ۳ درصد باشند.

وقتی صحبت از تورم پایین می شود، ژاپن بیشتر به چشم می آید. انتظار می‌رود این کشور با کنترل‌ شدید قیمت‌ها، نرخ‌های بهره منفی و جمعیت سالخورده، شاهد نرخ تورم ۱.۴ درصد در سال ۲۰۲۳ باشد.

محرک های تورم

در حالی که افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی، عامل اصلی تورمی است که در سال ۲۰۲۲، جهان شاهد آن بود، چشم انداز اقتصاد جهانی صندوق بین المللی پول نشان می دهد که تورم اصلی که قیمت غذا، انرژی، حمل و نقل و مسکن را شامل نمی شود، در حال حاضر نیز یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ تورم در جهان است.
چه کشورهایی بیشترین نرخ تورم را در سال 2023 خواهند داشت؟

دقیقا چه چیزی بر تورم جهانی اثر می گذارد؟

چه کشورهایی بیشترین نرخ تورم را در سال 2023 خواهند داشت؟

مواردی مانند فشارهای هزینه زنجیره تامین و اثرات قیمت های بالای انرژی است که به آرامی به صنایع و روندهای متعدد در بازار کار مانند در دسترس بودن مشاغل و افزایش دستمزدها، می رسد و این عوامل اقتصاد کلان در طول سال ۲۰۲۳، بر تورم جهانی تاثیر می گذارد.

چه کشورهایی بیشترین نرخ تورم را در سال 2023 خواهند داشت؟

درگیری روسیه و اوکراین و آثار ماندگار همه‌گیری کرونا نیز در پیش‌بینی‌های تورم امسال نقش دارد. در حالی که آثار ماندگار همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۲، عمدتاً در چین بیشتر به چشم می خورد، اما احیای احتمالی سویه های جدید کرونا، همچنان بهبود اقتصادی را در سراسر جهان تهدید می کند و جنگ همچنان در سطح بین المللی اثر خود را بر جای می گذارد.

تلاقی عوامل اقتصاد کلان در حال حاضر بر خلاف آنچه در مدت زمان طولانی دیده ایم است. اگرچه تخصص پیش‌بینی‌کنندگان می‌تواند به ما دیدی کلی بدهد، اما اینکه در واقعیت این عوامل چه تاثیری می گذارند، باید منتظر بمانیم و ببینیم.

منبع: visualcapitalist
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • . بهمن ۲۳, ۱۴۰۱

    بمیرم برای آمریکا و بریتانیا ؛(
    مردمشون یه وقت کمر نشکنن. مسئولان اونا (نظ.ا..م) رو با مسئولان(ن.ظا.م) ما مقایسه کن

    • ……. بهمن ۲۴, ۱۴۰۱

      ساندیس بهت میرسه نگران نباش ??