خوراکی های مفید برای کاهش اوره خون

خوراکی های مفید برای کاهش اوره خون

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

خون در بدن ما مایع مهمی است که از قلب، شریان‌ها، مویرگ‌ها و سیاهرگ‌ها عبور می‌کند و اکسیژن و تمام مواد مغذی لازم را به سلول‌های بدن ما می‌رساند. همراه با آن، خون مواد زائد تولید شده توسط متابولیسم را نیز حمل می‌کند که مهمترین آن‌ها دی اکسید کربن است، از بافت‌ها به اندام‌ها، که از آنجا این مواد زائد از بدن دفع می‌شوند. به همین دلیل است که بسیاری از ما اغلب نگران چگونگی کاهش اوره خون و خوراکی‌های مفید برای کاهش اوره خون هستیم؟

اما افزایش سن و اغلب به دلیل افزایش مصرف پروتئین‌های غذایی منجر به افزایش تولید اوره در بدن ما می‌شود. این افزایش تولید اوره ممکن است باعث افزایش اوره پلاسما/سرم در خون ما شود.

این ناحیه یک محصول زائد است که به دلیل تجزیه پروتئین ها توسط کبد تولید می شود. از طریق خون ما حمل می‌شود، توسط کلیه‌های ما فیلتر می‌شود و از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود. اما، اگر کبد شما سالم نباشد، ممکن است پروتئین‌ها آنطور که باید توسط کبد تجزیه نشوند. و اگر کلیه‌های شما سالم نیستند، ممکن است به درستی فیلتر نشوند. هر یک از این دو می‌تواند منجر به تغییراتی در میزان اوره خون در بدن شود که منجر به مشکلات سلامتی خاصی مانند:

  • نیاز مکرر به ادرار کردن
  • درد در مفاصل و استخوان
  • گرفتگی عضلات
  • پاهای بی قرار هنگام خواب
  • خارش
  • خستگی
  • تورم در بازوها و پاها
  • از دست دادن اشتها

چرا سطح بالای اوره خون بد است؟

سطوح بالا اوره در خون شما می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد. غلظت بالای اوره خون ممکن است منجر به استرس اکسیداتیو در سلول ها شود. اوره خون بالا همچنین نشان دهنده افزایش تجزیه پروتئین است که می تواند بیشتر با کاهش عملکرد سیستم ایمنی همراه باشد. مطالعات نشان داد که سطوح بالای اوره خون نیز نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به عفونت است.

سطوح بالای اوره خون نیز با افزایش خطر سکته مغزی در طی جراحی قلب و بسیاری از پیامدهای نامطلوب در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و سایر مشکلات قلبی مرتبط است. اوره خون حتی می‌تواند منجر به کاهش عملکرد کلیه و سایر عملکردهای کلیه شود.

خوراکی های مفید برای کاهش اوره خون

چگونه اوره خون را کاهش دهیم؟

اول از همه، اگر علائم ذکر شده در بالا را دارید، باید به دنبال کمک پزشکی باشید تا علت اصلی سطح بالای اوره خون خود را پیدا کنید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که برای تشخیص و درمان بهتر، آزمایش های پزشکی خاصی را برای تعیین محدوده اوره خون خود انجام دهید.

رژیم غذایی و اوره خون: خوراکی های مفید برای کاهش اوره خون

همه ما مقادیری اوره در خون خود داریم. اما، برای کسانی که سطح آنها خیلی بالا است، احتمال اختلال در برخی از اعضای بدن وجود دارد و به همین دلیل، بدن نمی تواند اوره اضافی را به طور موثر از بدن خارج کند. این اوره بیشتر در کبد انباشته می شود و غلظت بالاتری از اوره در خون ایجاد می کند و مشکلاتی را در کلیه ها و سایر اندام های داخلی دیگر ایجاد می کند. در چنین شرایطی، یکی از موثرترین راه‌ها برای بازگرداندن زندگی به مسیر درست و دریافت حمایت از اندام‌هایتان، اعمال برخی تغییرات شدید رژیم غذایی است:

۱. مصرف پروتئین خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید

هنگامی که کلیه های شما آسیب می بینند، در شرایطی نیستند که بتوانند پروتئین را به درستی فیلتر کنند. از مصرف غذاهای پر پروتئین مانند ماهی، گوشت قرمز، لوبیا، آجیل، غلات و لبنیات خودداری کنید.

۲. سبزیجات قلیایی بیشتری مصرف کنید

سبزیجات قلیایی مانند هویج، سیب زمینی، کلم چینی و غیره به خنثی کردن ادرار و کاهش اثرات سطوح بالای اوره خون کمک می کنند.

۳. مصرف برخی غذاها

برخی غذاها مانند خیار، فلفل دلمه ای قرمز، لیمو، زردچوبه و دارچین به دلیل خواص کاهش کراتینین و اوره شناخته شده اند. با این حال، بهتر است با یک متخصص پزشکی مشورت کنید و در این مورد از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

۴. مقدار زیادی آب بنوشید و همیشه هیدراته بمانید

کم آبی می تواند منجر به کاهش حجم خون و افزایش املاح خون از جمله اوره شود و در نتیجه سطح اوره خون شما را افزایش دهد. نوشیدن آب بیشتر و مکرر باعث افزایش تکرر ادرار می شود و در نتیجه اوره و کراتینین بیشتری از بدن دفع می شود.

۵. فیبر بیشتری بخورید

مشخص شده است که فیبر به میزان قابل توجهی سطح کراتینین و اوره را در افراد مبتلا به برخی بیماری های مزمن کلیوی کاهش می دهد. فیبر بیشتری را از طریق غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل دریافت کنید.

۶. مصرف نمک خود را کاهش دهید

مصرف بیش از حد نمک مقصر ابتلا به فشار خون بالا است. به ویژه غذاهای فرآوری شده مملو از نمک هایی مانند فسفر و سدیم هستند که به نوبه خود باعث بسیاری از مشکلات کلیوی می شود. بیشتر غذاهای کامل و فرآوری نشده را در نظر بگیرید و به جای نمک از گیاهان و ادویه ها برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.

۷. معرفی بهترین عرقیات گیاهی برای کاهش اوره

مصرف منظم عرقیات گیاهی زیر میزان دفع اوره از طریق ادرار را زیاد می‌کنند و از تجمع در بدن و رسوب کردن آن جلوگیری می‌کنند. در ادامه به معرفی این عرقیات گیاهی برای کاهش اوره خون استفاده می‌شوند می‌پردازیم.

  • عرق خارشتر
  • عرق شوید
  • عرق خاسک خاسک
  • عرق شاه تره
  • عرق گزنه
خوراکی های مفید برای کاهش اوره خون

رژیم غذایی کم پروتئین: خوراکی های مفید برای کاهش اوره خون چیست؟

رژیم غذایی کم پروتئین برای کلیه های ما سخت تر است. بنابراین، چنین رژیم غذایی همیشه بهترین گزینه برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی است. وقتی پروتئین می خوریم، بدن ما ترکیبی به نام اوره تولید می کند. اگر کلیه های ما آسیب ببینند یا به درستی کار نکنند، ستاره های اوره در خون ما جمع می شوند و می توانند باعث خستگی مداوم و از دست دادن اشتها شوند.

افرادی که سطح اوره خون بالایی دارند و مشکلات کلیوی دارند باید برای مدت طولانی از رژیم غذایی کم پروتئین پیروی کنند. چنین رژیمی مصرف غذاهای پر پروتئین را محدود می کند و بر خوردن مقدار زیادی سبزیجات تازه، میوه ها و چربی های سالم تمرکز می کند. افرادی که از مشکلات کلیوی یا اوره خون بالا رنج نمی‌برند، معمولاً چنین رژیم‌هایی توصیه نمی‌شوند، زیرا ممکن است منجر به کمبود مواد مغذی و بسیاری دیگر از مشکلات سلامتی شود. همیشه قبل از انتخاب چنین برنامه غذایی از یک متخصص تغذیه و متخصص مراقبت های بهداشتی مشاوره بگیرید.

۱. غذاهایی که می توانید برای کاهش سطح اوره و کراتینین خون مصرف کنید

غذاهای کم پروتئین: میوه ها (بدون میوه های خشک)، سبزیجات (بدون نخود، لوبیا و ذرت)، چربی های سالم (روغن زیتون و آووکادو) و گیاهان و ادویه جات مختلف.

غذاهایی که می توان در حد اعتدال مصرف کرد: چای و قهوه، شکر، آبنبات، سس مایونز، کره و سس ها و سس ها.

غذاهای با محتوای پروتئین متوسط: غلات صبحانه، نان، ماکارونی، جو دوسر، برنج و ذرت.

۲. غذاهایی که برای کاهش سطح اوره و کراتینین خون باید از آنها پرهیز کرد

غذاهای سرشار از پروتئین: گوشت، مرغ، ماهی و صدف، لبنیات از جمله شیر، پنیر و خامه، غذاهای سویا، نخود، لوبیا، عدس و ژلاتین.

غذا یک جزء ضروری از سلامت کلی ما است. این فقط یک سوخت نیست که بدن ما را به کار می‌اندازد. آنچه برای خوردن انتخاب می کنیم، بلوک های سازنده سلامتی ما را تشکیل می دهد. ما واقعا همان چیزی هستیم که می خوریم. از این رو، این غذایی است که می خوریم، که می تواند و انجام می دهد، بر سلامتی تاثیر می گذارد.

وقتی مشکلات سلامتی خاصی مانند سطح بالای اوره خون و کلیه های مشکل دار داریم، بهترین راه برای احساس بهتر و محافظت از اندام های حیاتی در برابر آسیب بیشتر این است که به آنچه برای خوردن انتخاب می کنیم نگاهی دقیق بیندازیم.

غذاهای نزدیک به طبیعت مانند سبزیجات، میوه ها، لوبیا و نخود، آجیل و دانه ها، غلات کامل و گوشت هایی که به طور طبیعی تغذیه میشوند، بهترین ها برای بدن ما هستند. غذاهایی که در قوطی‌ها، شیشه‌ها و جعبه‌ها عرضه می‌شوند، فرآوری شده‌اند و دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی، نگهدارنده‌ها و پرکننده‌ها هستند و بهتر است از آنها اجتناب شود.

منبع: https://diet2nourish.com/blog/how-to-reduce-blood-urea-by-diet/

بدون نظر

ورود