بیوگرافی همسر شهید مطهری و واکنش ها به درگذشت او

بیوگرافی همسر شهید مطهری و واکنش ها به درگذشت او

اعظم (عالیه) روحانی، همسر آیت‌الله مرتضی مطهری و مادرزن علی لاریجانی پنجشنبه ۴ اسفند ماه، در سن ۸۴ سالگی درگذشت. مراسم تشییع همسر شهید مطهری در روز شنبه برگزار می شود و قرار است پیکر همسر شهید مطهری در قم به خاک سپرده شود.

خانواده شهید آیت‌الله مطهری در اطلاعیه‌ای، خبر از درگذشت همسر شهید مطهری داد: «به اطلاع ملت شریف ایران می‌رساند که همسر استاد شهید آیت‌الله مطهری در شب جمعه و شب میلاد امام حسین علیه‌السلام دار فانی را وداع گفتند. بدون شک آثار کثیر و توفیق الهی آیت‌الله مطهری جز با همراهی و فداکاری مثال‌زدنی ایشان که خود اهل علم و ادب بودند امکان‌پذیر نبود. مراسم تشییع و تدفین پیکر پاک ایشان متعاقبا اعلام می‌شود».

بیوگرافی اعظم روحانی همسر شهید مطهری

آیت‌الله خامنه‌ای پیش از ظهر جمعه، ۵ اسفند ضمن قرائت فاتحه، بر پیکر اعظم روحانی همسر شهید مطعری، نماز اقامه کردند. در این مراسم جمعی از اعضای خانواده و بستگان شهید مطهری نیز حضور داشتند.

در آخرین اخبار اعلام شده، مراسم تشییع اعظم روحانی همسر شهید مطهری از خیابان شهید کلاهدوز (دولت) بلوار کاوه به طرف شمال، خیابان شهید اخلاقی شرقی، خیابان شهید مطهری، بن بست داراب غربی، پلاک ۲۴ آغاز خواهد شد.

واکنش ها به درگذشت اعظم روحانی همسر شهید مطهری

بیوگرافی اعظم روحانی همسر شهید مطهری
اعظم روحانی همسر شهید مطهری و عفت مرعشی

عفت مرعشی، همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت اعظم روحانی را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت خانم عفت مرعشی بدین شرح است: «خبر درگذشت خانم اعظم (عالیه) روحانی همسر ارجمند استاد شهید آیت الله مطهری، موجب تاثر و تألم فراوان شد. خاطرات بسیاری بیش از ۵۰ سال دوستی ناگسستنی از آن مرحومه در سینه دارم که هرگز از یاد نخواهم برد. اینجانب ضمن تسلیت مصیبت درگذشت این بانوی وارسته برای آن مرحومه غفران الهی و برای بازماندگان، صبر جزیل مسالت می نمایم‌.»

بیوگرافی اعظم روحانی همسر شهید مطهری

سید محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز و رئیس دفتر و معاون رئیس جمهوری دوران اصلاحات در یادداشتی که در تکریم همسر شهید مطهری نوشت: «نیمی از احترام جامعه برای مطهری و دانش و اندیشه او را باید به خانم بزرگوار او اختصاص داد چون بزرگان بدون همسران نیکو موفق نمی‌بودند. مطهری فرزندان بسیار خوبی دراد و یقین دارم اگر از هر کدام سؤال شود به نقش بی‌بدیل مادرشان اذعان دارند.»

ابطحی در انتها به نکته‌ای که پیش از این کم تر مورد توجه قرار گرفته، اشاره کرده است. او می گوید با وجود اینکه اختلافات شدیدی بین دکتر علی شریعتی با مرتضی مطهری بود تا جایی که حتی پس از درگذشت شریعتی، مطهری علیه او بیانیه صادر کرد، اما برادر اعظم روحانی، داماد دکتر علی شریعتی است.

بیوگرافی اعظم روحانی همسر شهید مطهری

مرتضی مطهری در نامه ای به آیت الله خمینی در سال ۱۳۵۶ و چند ماه پس از درگذشت علی شریعتی می‌نویسد:

«اخیراً می‌بینم‌ گروهی‌ که‌ عقیده‌ و علاقۀ درستی‌ به‌ اسلام‌ ندارند و گرایش‌های‌ انحرافی‌ دارند، با دسته‌بندی‌های‌ وسیعی‌ در صدد این‌ هستند که‌ از او بتی‌ بسازند که‌ هیچ‌ مقام‌ روحانی‌ جرأت‌ اظهار نظر در گفته‌های‌ او را نداشته‌ باشد.

این‌ برنامه‌ در مراسم‌ چهلم‌ او در مشهد-متأسّفانه‌ با حضور بعضی‌ از دوستان‌ خوب‌ ما-و پیشتر در ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ در مسجد قبا اجرا شد، تحت‌ عنوان‌ اینکه‌ بعد از سیّد جمال‌ و اقبال‌ و بیش‌ از آنها این‌ شخص‌ رنسانس‌ اسلامی‌ به وجود آورده‌ و اسلام‌ را نو کرده‌ و خرافات‌ را دور ریخته‌، و همه‌ باید به‌ افکار او بچسبیم‌. ولی‌ خوشبختانه‌ با عکس‌العمل‌ شدید گروهی‌ دیگر مواجه‌ شد، و به علاوه‌ هوشیاری‌ و حسن‌ نیّت‌ امام‌ مسجد که‌ متوجّه‌ شد توطئه‌ای‌ علیه‌ روحانیّت‌ بوده‌ در شب‌های‌ آخر فی‌الجمله‌ اصلاح‌ شد.

عجبا! می‌خواهند با اندیشه‌هایی‌ که‌ چکیدۀ افکار ماسینیون‌، مستشار وزارت‌ مستعمرات‌ فرانسه‌ در شمال‌ آفریقا و سرپرست‌ مبلّغان‌ مسیحی‌ در مصر، و افکار گورویچ‌، یهودی‌ ماتریالیست‌، و اندیشه‌های‌ ژان‌ پُل‌ سارتر، اگزیستانسیالیست‌ ضدّ خدا، و عقائد دورکهایم‌، جامعه‌شناسی که‌ ضدّ مذهب‌ است‌، اسلام‌ نوین‌ بسازند! پس‌ و علی‌ الاسلام‌ السّلام‌.

به‌ خدا قسم‌ اگر روزی‌ مصلحت‌ اقتضا کند که‌ اندیشه‌های‌ این‌ شخص‌ حلاّجی‌ شود و ریشه‌هایش‌ به‌ دست‌ آید و با اندیشه‌های‌ اصیل‌ اسلامی‌ مقایسه‌ شود، صدها مطالب‌ به‌ دست‌ می‌آید که‌ بر ضدّ اصول‌ اسلام‌ است‌، و به علاوه‌ بی‌پایگی‌ آنها روشن‌ می‌شود. من‌ هنوز نمی‌دانم‌ فعلاً چنین‌ وظیفه‌ای‌ دارم‌ یا ندارم‌؛ ولی‌ با اینکه‌ می‌بینم‌ چنین‌ بت‌سازی‌ می‌شود، فکر می‌کنم‌ که‌ تعهّدی‌ که‌ درباره‌ی این‌ شخص‌ دارم‌ دیگر ملغی‌ است‌. در عین‌ حال کوچک ترین گناه این مرد بدنام کردن روحانیت است.»

بیوگرافی اعظم روحانی همسر شهید مطهری

این نامه از چند جهت مورد انتقاد نیروهای انقلابی قرار گرفت و آیت الله خمینی نیز دست‌کم به صورت علنی پاسخ نداد.

در پی این همه سال اما این که آقای ابطحی خبر می‌دهد برادر همسر شهید مطهری یا دایی علی مطهری داماد دکتر شریعتی است موضوع جالبی است.

بیوگرافی اعظم روحانی همسر شهید مطهری

بیوگرافی اعظم روحانی همسر شهید مطهری

اعظم (عالیه) روحانی در سال ۱۳۱۷ به دنیا آمد و در سن ۱۴ سالگی با مرتضی مطهری ازدواج کرد. عروسی آنها و آخرین برادر شهید مطهری در یک شب برگزارشد. این زوج ۲۶ سال با هم زندگی مشترک داشتند و ثمره این ازدواج چهار دختر به نام های فریده (همسر علی لاریجانی)، وحیده، حمیده، سعیده و سه پسربا نام علی، محمد و مجتبی است

همسر شهید مطهری درخصوص شرایط زندگی خود گفته بود: «من بسیار دختر با نشاط و فعالی بودم. آن روزها دخترها کمتر درس می‌خواندند و درس خواندن آنها هم عجیب و هم دشوار بود، ولی من در همان شرایط در خانواده‌ای بزرگ شده بودم که زبان فرانسه می‌خواندم. مادرم راضی نبودند من که با رفاه بزرگ شده بودم، گرفتار زندگی محدود و حتی می‌توان گفت فقیرانه یک مرد روحانی شوم! از سوی دیگر از طرف خانواده مادری هم چندین و چند خواستگار ثروتمند، صاحب منصب و اسم و رسم‌دار داشتم و مادرم اصرار داشتند با یکی از آنها ازدواج کنم.»

ازدواج و آشنایی اعظم روحانی با شهید مطهری

بیوگرافی اعظم روحانی همسر شهید مطهری

اعظم روحانی همسر شهید مطهری در مورد ازدواج خود با وی چنین گفته است: «من خیلی جوان بودم که با ایشان ازدواج کردم. پدرم روحانی و مادرم از خانواده متمولی بودند. آقای مطهری شاگرد پدرم بودند و پدرم فوق‌العاده به ایشان علاقه داشتند و فکر می‌کردند اگر ایشان را از دست بدهند، در واقع گوهر گرانبهایی را از دست داده‌اند و انصافاً هم درست فکر می‌کردند. تفاوت سنی من و آقای مطهری زیاد بود و خود ایشان هم آن‌طور که بعدها فهمیدم ترجیح می‌دادند همسری را انتخاب کنند که این‌قدر جوان نباشد، ولی پدرم معتقد بودند فردی با خصلت‌های آقای مطهری، هر سن و سالی که داشته باشد انسان یگانه و ممتازی است و تفاوت سن و مسائلی از این قبیل در برابر علم، دانش و تدبیر ایشان هیچ ارزشی ندارد».

با توجه به تاکید بر علم آموزی توسط آیت الله مطهری، خانم روحانی دیپلم ادبی و طبیعی گرفت و شهید مطهری به ایشان عربی آموختند. اعظم روحانی پیش از این اظهار داشت: «از دوازده سالگی شعر گفته ام اکنون اشعار بسیاری دارم که در طی این سال ها سروده ام. اگر فرزندان کمک کنند آنها را در کتاب چاپ خواهم کرد.»

ظاهرا در سال های اولیه زندگی مشترک، از لحاظ اقتصادی به شدت تحت فشار بودند، همسر شهید مطهری در این خصوص گفته است: «قطعاً سخت بود و زندگی با آقای مطهری در چند سال اول به‌قدری از نظر معیشت دشوار بود که بالاخره ایشان به خاطر اینکه از این نظر وضعیت بهتری پیدا کنیم، قم را که بسیار به آن علاقه داشتند، رها کردند و به تهران آمدیم.»

بیوگرافی اعظم روحانی همسر شهید مطهری

او در خصوص فعالیت های سیاسی خودش به عنوان یک زن گفته بود: «من جزء اولین زنانی بودم که وارد سیاست شدم، اما از سیاست بیزار هستم .سیاست عرصه پاکی نیست و اصلا دوست ندارم مردم را تشویق به ورود به این عرصه کنم.دوست ندارم بچه ها وقت خود را به این امور بدهند. گاهی جلسات سیاسی هست. مسایل را هم پیگیری می کنیم اما آنطور که مغز خود را به سیاست بدهیم نیست.حیف نیست آدم درگیر سیاست شود؟ شما سیصد سال به سینه بزن که فلان کس رئیس جمهور شود آنکه خدا بخواهد می شود؛ بی خود وقت ما تلف شده است.»

همسر شهید مطهری در واکنش به لایحه ای در مجلس که به مردان اجازه ازدواج مجدد بدون کسب اجازه از همسر اولشان را می دهد گفته است: «من با این لایحه به شدت مخالفم. اصلا به نظر من مجلس نباید وارد این مسائل شود و دخالت کند».

شهادت همسر

بیوگرافی اعظم روحانی همسر شهید مطهری

استاد مطهری در سن ۵۷ سالگی سه ماه پس از پیروزی انقلاب توسط گروهک فرقان ترور شد. یازدهم اردیبهشت ۵۷ ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه راهی منزل دکتر سحابی برای شرکت در جلسه ای بودند که حادثه ترور به وقوع پیوست. اعظم روحانی درخصوص این خبر گفته بود: «گاهی فکر می‌کنم واقعاً چطور توانستم این مصیبت بزرگ را تاب بیاورم.»

دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • احمدجمشیدی اسفند ۶, ۱۴۰۱

    ایشان در سن ۵۱ سالگی به شهادت رسیدند نه ۵۷ سالگی وسال ۵۸ این اتفاق افتاد روحشان شاد.

  • رضا اسفند ۶, ۱۴۰۱

    آقای مطهری متولد ۱۲۹۸ بودند،در سال ۱۳۵۸ ترور شدند ،یعنی شصت ساله بودند،ایشان یازدهم اردیبهشت ترور شدند،چرا دوازدهم اردیبهشت را روز معلم نامگذاری کردند؟
    ورود امام، ۱۲بهمن و روز پیروزی انقلاب ۲۲بهمن میباشد. مدت ۱۱روز درگیری طول کشید، چرا این ۱۱روز را دهه فجر میگویند. در حالیکه یازده روز است.

  • دهقان اسفند ۸, ۱۴۰۱

    سلام بر روح. بلند. او. درود خدا بر. آن. عالمه. سلام. و درود خداوند بر چنین زنان. پاک و محترمی که علم را. بر هر چیز دیگری ترجیح. دادند. و سلام و درود. خداوند بر تربیت یافتگان در دامن. این. بانوی محترمه. خداوند اورا با همسر شهیدش محشور فرماید