روش شستن انواع لباس‌ها – هر لباس رو چجوری بشوریم؟

روش شستن انواع لباس‌ها – هر لباس رو چجوری بشوریم؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

روش شستن لباس به‌صورت صحیح می‌تواند تأثیر زیادی بر دوام و عمر لباس‌های شما داشته باشد. به‌عنوان‌مثال: اگر از آب گرم برای شستن لباس ابریشمی استفاده کنید، ممکن است دیگر آن صافی و جنس قبل را نداشته باشند. برای حفظ رنگ، شکل و درخشندگی لباس، استفاده از دمای مناسب آب و روش شستن لباس موضوع مهم است که متاسفانه در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شود.

نکات مهم قبل از شستن لباس‌ها

قبل از اینکه روش شستن لباس‌ها را بدانید، باید از این موضوع اطلاع داشته باشید که قبل از شستن لباس‌ها چه نکاتی مهم است.

دو نکته اصلی وجود دارد که باید قبل از شستشوی لباس‌های خود باید در نظر داشته باشید: پارچه و رنگ لباس. شما باید بر اساس رنگ لباس و پارچه، لباس‌هایتان را بشویید. لباس‌های رنگ روشن و تیره هرگز نباید با هم شسته شوند. برخی از پارچه‌ها مانند جین باید با فشار و حتی دمای آب بالا شسته شوند؛ در حالی که پارچه‌های ظریف مانند ترمه را باید به‌آرامی بشویید.

روش شستن انواع لباس‌ها - هر لباس رو چجوری بشوریم؟

بنابراین، مهم است که لباس‌های خود را بر اساس نوع پارچه برای شستشو کنار بگذارید. اگر می‌خواهید لباس‌های شما بهترین عمر و دوام را داشته باشند، همیشه دستورالعمل‌های برچسب شستشوی لباس را دنبال کنید.

بررسی کنید که آیا لباس‌های شما رنگی هستند یا خیر؟ همچنین باز کردن دکمه‌های پیراهن قبل از شستن بسیار مهم است. در روش شستن شلوار جین، از قبل زیپ شلوار جین و لباس خود را ببندید. شاید این موضوع کمی ابتدایی به‌نظر برسد، اما یکی از مهم‌ترین مراحل قبل از شستشو است.

به یاد داشته باشید که در صورت ریختن لکه روی لباس‌ها، هرچه زودتر لکه‌ها را از بین ببرید، بهتر است. شستن و خشک کردن لباس لکه‌دار بدون از بین بردن لکه باعث می‌شود لکه محکم‌تر روی پارچه لباس شما بماند و دیگر از بین بردن آن‌ها کار ساده و راحتی نیست!

روش شستن انواع لکه

دو نوع روش شستن لباس وجود دارد، شستشوی دستی یا شستشوی اتوماتیک با استفاده از ماشین‌لباسشویی معمولی یا اتوماتیک. در مورد شستشوی دستی، مدت‌هاست که از آن صرف‌نظر شده است، مگر در موارد خاصی که نمی‌توان از ماشین لباسشویی معمولی استفاده کرد.

پس از اختراع ماشین لباسشویی، شستن لباس‌ها به یکی از کارهای آسان و ساده برای خانم‌های خانه‌دار تبدیل شد و برای تمیز کردن و حفظ رنگ‌های روشن آن، نکات مهمی در هنگام شست و شو باید رعایت شود.

۱- شستشو با ماشین لباسشویی اتوماتیک:

اولین قدم این است که با توجه به انواع پارچه‌ها و خاصیت پارچه، لباس‌ها را بر اساس رنگ و نوع پارچه‌ها دسته‌بندی کنید و به رنگ‌ها توجه کنید تا رنگ‌ لباس‌ها بهم نگیرد.

ماشین‌های لباسشویی دارای گزینه‌ای برای تعیین بار مناسب با توجه به میزان لباس می‌باشند. وقتی لباس کم است باید سایز کوچک انتخاب شود، اما اگر مقدار لباس زیاد است سایز بزرگتر انتخاب شود.

روش شستن انواع لباس‌ها - هر لباس رو چجوری بشوریم؟
  • توجه کنید و دستورالعمل‌های شستشوی هر نوع لباس را به خوبی بخوانید، زیرا این دستورالعمل‌ها شامل نوع پارچه‌ای که این قطعه از آن ساخته شده است، نحوه شستن و نحوه خشک کردن آن است.
  • دانستن دمای مناسب با توجه به نوع پارچه و رنگ آن، مهم است. استفاده از آب گرم برای لباس‌هایی که دارای رنگ‌های روشن هستند، توصیه می‌شود. برای لباس‌های تیره هم می‌توان از آب سرد استفاده کرد.
  • مواد شوینده، سفید‌کننده و نرم‌کننده مناسب برای هر نوع لباس را در ماشین‌لباسشویی قرار دهید و درب ماشین‌لباسشویی خوب و محکم ببندید.
  • برخی از انواع لباس‌ها را می‌توان با ماشین لباسشویی خشک کرد، در حالی که برخی دیگر نیاز به خشک کردن معمولی دارند.

۲- شستن لباس‌ها با دست:

  • اولین قدم مطالعه دستورالعمل شستشو است.
  • به دمای آب مصرفی در فرآیند شستشو توجه کنید و دمای آب سرد تا ولرم با دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر نباشد. شستشو را می‌توان با پر کردن لگن با آب، قرار دادن مواد شوینده لباسشویی و هم زدن آب شروع کرد تا اطمینان حاصل شود که مواد شوینده به خوبی توزیع شده و لباس‌ها در سینک قرار می‌گیرند.
  • لباس‌ها را باید حداقل پنج دقیقه در ظرفشویی خیس کنید و سپس پارچه لباس را با دست خوب بمالید.
  • آن را با آب و مایع پاک‌کننده بشویید. پس از آن، ظرفشویی را با آب تمیز و گرم پر می‌کنیم و لباس را خوب می‌شوییم.

روش شستن لباس با توجه به جنس پارچه

دستورالعمل‌های کلی برای فرآیند شستشو بسته به نوع پارچه لباس مورد نظر دارد. برای هر پارچه شما باید یک نوع شستشو را مدنظر داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

۱-لباس‌های پنبه‌ای:

دستورالعمل شستشو برای هر لباس باید خوانده شود و با توجه به نوع لکه و کثیفی روی آنها از مواد تمیز کننده مخصوص استفاده شود.

پنبه یکی از موادی است که تحت تاثیر دمای آب شستشو قرار می‌گیرد و درجه متوسط آن بهترین است تا دمای بالا باعث آسیب به لباس و جمع شدن آن نشود. آب سرد برای حفظ ثبات رنگ ترجیح داده می‌شود. توصیه می‌شود از کلر استفاده نکنید، زیرا مواد پنبه را از بین می‌برد.

یکی از دلایل چروک شدن لباس‌ها استفاده از خشک کن برای خشک کردن لباس‌های نخی است، بنابراین آویزان کردن آن‌ها برای خشک شدن توصیه می‌شود.

۲- لباس سفید:

لباس‌های سفید باید به تنهایی شسته شوند و با لباس‌های رنگی مخلوط نشوند. لباس‌ها را در دمای مناسب در ماشین لباسشویی قرار دهید تا سفیدی خود را حفظ کرده و از سفید‌کننده و کلر استفاده نکنید.

۳- لباس‌های تیره:

دسته بندی لباس‌ها بر اساس رنگ مشکی، تیره و لباس‌های گران قیمت باید به روش خشک شسته شوند. دسته بندی لباس‌ها بر اساس نوع پارچه‌ای که از آن ساخته شده‌اند. لباس‌ها را بر اساس درجه کثیفی‌شان مرتب کنید و ماشین لباسشویی را با توجه به شدت لباس‌ها تنظیم کنید. لباس‌ها را با آویزان کردن آن‌ها در مکانی دور از آفتاب خشک کنید تا رنگ‌ها محو نشوند.

۴. لباس‌های جین

روش شستن لباس جین با سایر لباس‌ها کمی خاص و متفاوت است. لباس‌هایی مانند شلوار جین حتی پس از اولین استفاده نیاز به توجه ویژه دارد. اگر می‌خواهید سال‌ها از لباس‌های جین مورد علاقه‌تان لذت ببرید، باید در زمان شستشو نکاتی را مد نظر قرار دهید. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه شلوار جین را بدون رنگ پریدگی بشویید، این مراحل را دنبال کنید و ظاهر شلوار جین خود را در حد نو نگه دارید.

  • اطمینان حاصل کنید که قبل از شستن، برچسب مراقبت از پارچه روی لباس خود را بررسی کرده‌اید و برای جلوگیری از انتقال رنگ، شلوار جین خود را جدا از سایر موارد بشویید.
  • اگر شلوار جین شما قابل شستشو با ماشین لباسشویی است، قبل از قرار دادن آن در ماشین لباسشویی، آن را به بیرون برگردانید.
  • برای شلوار جین از آب سرد و مواد شوینده استفاده کنید.
  • شلوار جین خود را خشک کنید.

دستورالعمل‌های خشک کردن روی برچسب مراقبت از پارچه را دنبال کنید. به طور کلی، اگر شلوار جین شما را کمی مرطوب از خشک کن بیرون بیاورید، دوام بیشتری خواهد داشت. آنها را صاف کنید و بگذارید روی یک سطح صاف یا چوب لباسی خشک شوند.

نکته: اگر یک شلوار جین تیره دارید، آن را در ماشین‌لباسشویی با آب سرد و با رنگ‌های تیره دیگر بشویید تا از محو شدن جین جلوگیری کنید. برای قرار دادن این نوع لباس در ماشین‌لباسشویی، سعی کنید ملایم‌ترین چرخه شستشو را انتخاب کنید. ماشین لباسشویی خود را روی چرخه ملایم تنظیم کنید و سردترین گزینه آب را انتخاب کنید. مقدار کمی ماده شوینده اضافه کنید، سپس بگذارید شسته شود. در زمان خرید لباس زنانه به‌خصوص شلوار جین حتما از فروشنده در مورد شستسوی لباس سوال کنید یا اینکه برچسب مراقبت از لباس را روی آن بخوانید.

۵. لباس‌های چرمی

در میان خریدهای لباس زنانه شیک ، لباس‌های چرم انتخاب عالی هستند که هم جلوه  زیبایی به استایل شما می‌بخشند و هم اینکه اگر درست نگهداری و شسته شوند، عمر طولانی‌تری نسبت به سایر لباس‌ها دارند. تماس مداوم با رطوبت (عرق، باران، ادرار، الکل و غیره) می‌تواند باعث سفت شدن چرم شود. روش شستن لباس‌چرمی، به این صورت است که قبل از آن باید تمام سطح لباس چرمی، پاک‌کننده‌ها را روی یک ناحیه کوچکتر و کمتر قابل مشاهده آزمایش کنید. چند دقیقه صبر کنید. اگر متوجه اعوجاج رنگ نشدید، بقیه مورد را ادامه دهید.

روش شستن انواع لباس‌ها - هر لباس رو چجوری بشوریم؟

برای شستن لباس چرمی این نکات را مدنظر قرار دهید:

  • هنگام شستن چرم هرگز از مواد شوینده قوی مانند مواد شوینده استفاده نکنید.
  • سعی کنید با حداقل فشار و دمای آب شستن این نوع لباس‌ها را انجام دهید.
  • همیشه محصولی را انتخاب کنید که به حفظ روغن‌های روان‌کننده طبیعی چرم کمک کند نه اینکه آنها را از بین ببرد. آب گرم و صابون، بهترین راه‌حل پاک‌کننده برای از بین بردن علائم و لکه‌ها روی لباس چرمی است.
  • چرم را هرگز نباید در مقابل منبع حرارت مستقیم خشک کرد زیرا به چرم آسیب می‌رساند و همچنین باعث سفت شدن آن می‌شود.

۶.لباس‌های کتان

روش شستن لباس کتان به این صورت است که اگر لکه یا علامتی روی لباس کتان شما وجود دارد سعی کنید قبل از شستشو آن لکه را پاک کنید. می‌کنیم قبل از شستن لباس‌های کتان دستورالعمل‌های مراقبت روی برچسب روی لباس‌های کتان را بررسی کنید.شستشوی پارچه کتان مراقبت خاصی لازم دارد که حتما باید به آن‌ها توجه داشته باشید. مانند سایر لباس‌ها که بالا توضیح دادیم. همچنان استفاده از دماهای توصیه شده مهم است؛ برخی از لباس ها به آب سرد نیاز دارند در حالی که برخی دیگر را می‌توان در آب گرم تری شستشو داد.

اگرچه می‌توانید تمام لباس‌های کتان، تونیک‌ها، شلوارها و پیراهن‌های خود را در ماشین لباسشویی بشویید، اما برخی از این لباس‌ها ممکن است نیاز به شستشوی دستی داشته باشید. لباس‌های کتان با کیفیت پایین‌تر ممکن است به خوبی کتانی‌های ظریف‌تر شسته نشوند. خرید از یک خرده‌فروش معتبر که از پارچه کتان با کیفیت بالا در لباس‌های خود استفاده می‌کند به این معنی است که لباس‌های شما بهتر شسته می‌شوند و ماندگاری بیشتری دارند.

در نظر داشته باشید که پیروی نکردن از دستورالعمل‌های شستشو ممکن است به پارچه آسیب برساند یا چروک شود. لباس‌های کتان خود را همیشه در چرخه ملایم دستگاه بشویید و این لباس‌ها را با آب خیلی سرد و خیلی گرم نشویید. اگر امکان انتخاب سطح آب در ماشین لباسشویی وجود دارد، همیشه از حداکثر پیشنهادی استفاده کنید. لباس شما باید آزادانه در ماشین لباسشویی حرکت کند.

اطمینان حاصل کنید که سایر اقلام موجود در ماشین لباسشویی از نظر رنگ، وزن و دستورالعمل شستشو شبیه لباس‌های کتان شما باشد. اگر لباس‌های کتانی را با دست می‌شویید، فقط از حرکات ملایم حرکت استفاده کنید. سعی کنید هرگز پارچه را چروک نکنید، نپیچانید یا مالش ندهید.

۷. لباس‌های ابریشمی

لازم است که حتما قبل از اقدام برای شستشو، برچسب روی لباس را بخوانید. اگر برچسب نشان می‌دهد که شستن لباس‌ها با دست مشکلی ندارد، می‌توانید این کار را در آب سرد و با استفاده از مواد شوینده ملایم انجام دهید. قبل از شستشو، لباس را خیس کنید، سپس با آب سرد بشویید. آب اضافی را با حوله جذب کنید و به دور از نور خورشید آویزان کنید تا خشک شود.

از شوینده مناسب استفاده کنید

یادتان باشد که شوینده‌های بهتر = نتیجه بهتر است.

اگر واقعاً می‌خواهید از اقلام ظریف در حین شستن در خانه محافظت کنید، مهم است که انواع شوینده‌ها را در اختیار داشته باشید. یک شوینده روزمره برای لباس نازک اصلا مناسب نیست و می‌تواند پشم و ابریشم را خراب کند. سعی کنید از شوینده‌های مناسب استفاده کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن لباس‌ها خود را تمیز کنید. مهم‌ترین چیزی که باید در هنگام برخورد با لکه‌ها به خاطر بسپارید این است که هر چه سریعتر، بهتر باشد.

بیشتر پارچه‌ها، مانند پنبه، مودال، نایلون و پلی‌استر با شستشوی ۳۰ درجه سانتی‌گراد و مواد شوینده معمولی خوب شسته می‌شوند. اگر مطمئن نیستید، همیشه بهتر است ابتدا برچسب مراقبت را بررسی کنید، سپس لباس‌هایتان را بشویید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد روش شستن لباس صحبت کردیم. همان‌طور که گفتیم پارچه و لباس‌ها بر اساس جنسی که دارند، هر کدام باید به یک روش شسته شوند تا حداکثر دوام و کارایی داشته باشند و رنگشان ثابت باقی بماند. روش شستن لباس چرمی با روش شستن لباس کتان یا حتی پشمی متفاوت است.

یک نظر

ورود

  • احمد اسفند ۱۳, ۱۴۰۱

    سلام. مرسی از توضیحات خوبتون. با خوندن این مقاله خیلی کارم راه افتاد. ممنون از سایت خوبتون