به عنوان نامی که مترادف با ژانر وسترن است، کلینت ایستوود در فیلم های وسترن کلاسیک بسیاری ایفای نقش کرده است اما بهترین فیلم های وسترن کلینت ایستوود کدامند؟ چطور فیلم های وسترن ایستوود را رتبه بندی می کنید؟ با حرفه بازیگری و کارگردانی که بیش از نیم قرن تداوم داشته است، کلینت ایستوود با فیلموگرافی گسترده ای که از وسترن های اسپاگتی تا تریلرهای جنایی هالیوودی و درام های ورزشی متفاوت است، مشارکت عمده ای در صنعت فیلمسازی داشته است. نکته جالب استقبال سینما دوستان و منتقدان از فیلم هایی است که کلینت ایستوود در طی این ۵۰ سال در مقام بازیگر و کارگردان در ساخت آن ها مشارکت داشته است، در شرایطی که در دهه دهم از زندگی اش، ایستوود همچنان به ساخت فیلم و بازیگری ادامه می دهد.
جدای از تنوع فیلم هایش، میراث کلینت ایستوود کمابیش بر اساس حرفه بازیگری او در فیلم های وسترن تعیین می شود. جدای از حضور کوتاه و نام ذکر نشده اش در برخی فیلم های دوران جوانی، درام های کمدی و فیلم های کابویی در دهه ۵۰، ایستوود با نقش نمادین مرد بدون نام در فیلم وسترن اسپاگتی مشهور A Fistful of Dollars (1964) ساخته سرجیو لئونه به یک ستاره پرفروش تبدیل شد، فیلمی که بعدها با ساخته سه گانه دلار با مشارکت ایستوود و لئونه دنبال شد. برای نشان دادن اهمیت رابطه شان، ایستوود در هنگام دریافت جایزه اسکار برای فیلم وسترن Unforgiven در سال ۱۹۹۲، جایزه خود و فیلمش را به سرجیو لئونه تقدیم کرد.
علیرغم شهرت بین المللی اش، کمتر کسی می تواند به طور کامل فیلموگرافی گسترده و متنوع ایستوود را درک کند. در حالی که ایستوود فیلم های کلاسیک غیروسترن باکیفیت متعددی در کارنامه خود دارد- برای مثال سری فیلم های Dirty Harry، Play Misty For Me (1971) و Gran Torino (2008)- این فهرست صرفاً روی فیلم های وسترن کلینت ایستوود تمرکز کرده و آن ها را از بهترین به بدترین رتبه بندی کرده است.
۱۲- Ambush at Cimarron Pass (1958)
بعد از یک سری نقش های کوچک در فیلم های کابویی در دهه ۵۰ که حتی در تیتراژ نیز نامی از ایستوود وجود نداشت و کسب اعتباری برای خود با بازی در سریال Rawhide ، ایستوود اولین نقش بزرگ خود در سینمای وسترن را در فیلم Ambush at Cimarron Pass در سال ۱۹۵۸ بدست آورد. به کارگردانی جودی کوپلان، این فیلم در مورد یک واحد گشت زنی کوچک ارتش است که با بی میلی با گروهی از سربازان سابق کنفدراسیون متحد می شوند، بعد از اینکه گروهی از بومیان آمریکایی به آن ها حمله می کنند. کلینت ایستوود خود از توصیف «بی کیفیت ترین وسترنی که تاکنون ساخته شده است» برای این فیلم استفاده کرده و می گوید که بعد از تماشای آن در سینماها نزدیک بود به کلی از بازیگری کناره گیری کند. وی بعد از تماشای این فیلم به خانه بازگشت و به همسرش گفت: «می خواهم کناره گیری کنم. می خواهم به دانشگاه برگردم. باید کاری با زندگی ام بکنم».
۱۱- Joe Kidd (1972)
فیلم Joe Kidd به کارگردانی جان استرجس داستانی در مورد یک شکارچی جایزه بگیر سنگدل سابق به نام جو کید با بازی ایستوود است که توسط یک ملاک ثروتمند (رابرت دووال) اجیر می شود تا یک راهزن انقلابی مکزیکی به نام لوییس چاما (جان ساکسون) را دستگیر نماید. این فیلم با بهره بردن از شهرت ایستوود که با فیلم Dirty Harry در سال قبل بدست آمده بود، ایستوود را در نقش مشابه یک انسان درستکار اما قانون گریز به کار می گیرد که قطب نمای اخلاقی شخصی اش برایش اهمیت بیشتری نسبت به قوانین دولتی دارد. شوربختانه، Joe Kidd اتکای بیش از حدی روی شهرت و اعتبار ایستوود داشته و نمی تواند نهایت استفاده را از شخصیت او در داستان فیلم بکند، که باعث می شود فیلم یکی از بدترین فیلم های وسترن ایستوود باشد. اما نقش جو کید یکی از ماندگارترین نقش ها در شخصیت های متعدد و متنوع کلینت ایستوود در نقش قهرمان فیلم های وسترن است.
۱۰- Paint Your Wagon (1969)
فیلم Paint Your Wagon یک موزیکال وسترن بر اساس نمایشنامه برادووی به همین نام است که بسیار متفاوت از چیزی بود که طرفداران نقش های همیشگی ایستوود به عنوان یک ستاره وسترن، در آن زمان از او انتظار داشتند. داستان فیلم در یک کمپ معدن کاری در دوران تب جستجوی طلا در کالیفرنیا روایت شده و در مورد شخصیت بن رامسون (لی ماروین) است، معدن یابی که به صورت تصادفی با واگنی صدمه دیده مواجه می شود و شخصیت پاردنر (ایستوود) و برادر مرده اش را در آن پیدا می کند. بعد از اینکه در هنگام دفن کردن جنازه برادر پاردنر طلا کشف می کنند، این دو شهری بدون نام را می سازند، شهری از چادرهای جستجوگران طلا که تنهایی شان باعث می شود برای جذب یک شریک زندگی مونث با هم درگیر شوند. علیرغم اینکه یک موفقیت تجاری قابل توجه بود، این فیلم با نقدهای منفی منتقدان مواجه شد که یکی از دلایل آن این بود که ایستوود خوانندگی هایش را در فیلم خود انجام داده بود.
۹- Honkytonk Man (1982)
حالا که بحث موزیکال تازه است، Honkytonk Man ایستوود را در نقش رد دارد، یک خواننده موسیقی کانتری و وسترن که در دوران رکود بزرگ اقتصادی در اثر ابتلا به سل در حال مرگ است. ایستوود در این فیلم با پسرش- کایل ایستوود برادر اسکات ایستوود– همبازی است که در اینجا نقش شخصیت ویت، برادرزاده جوان رد را بازی می کند، موزیسین آینده داری که عمویش را الگوی خود قرار داده و در یک سفر جاده ای طولانی به عنوان آخرین اجرای رد در نشویل، عمویش را همراهی می کند. این فیلم از یک طرف فیلمی در مورد سفر جاده ای و از طرف دیگر یک ماجراجویی دوران بلوغ است و یکی از دلگرم کننده ترین و متفاوت ترین فیلم های وسترن کلینت ایستوود به شمار می آید.
۸- Two Mules For Sister Sara (1970)
به عنوان دومین همکاری کلینت ایستوود با دن سیگل، کارگردان فیلم های هری کثیف، فیلم آمریکایی-مکزیکی Two Mules For Sister Sara، ایستوود را در کنار شری مک لین دارد، جایی که وی نقش یک هفت تیرکش به نم هوگان و شرلی نقش یک راهبه جوان به نام سارا را ایفا می کند. بعد از نجات سارا از دست گروهی از مردان که قصد تجاوز به او را دارند، هوگان و سارا به مناطق مجاور تحت نفوذ انقلابیون مکزیکی فرار کرده و در ادامه هوگان به استخدام آن ها در می آید تا در مقاومت در برابر ارتش فرانسه به آن ها کمک کند. اما شخصیت سارا نیز در ادامه نشان می دهد که بسیار متفاوت از یک راهبه مودب است و این موضوع اتفاقات جالبی را بین دو شخصیت اصلی رقم می زند.
۷- Hang ‘Em High (1968)
فیلم Hang ‘Em High به کارگردانی تد پست، یک وسترن متفاوت آمریکایی ساخته سال ۱۹۶۸ است که ایستوود در آن نقش جد کوپر را بازی می کند، مردی که از اعدام جان سالم به در می برد، شکنجه و اعدامی که به ناحق به او تحمیل شده بود. او در ادامه توسط یک مارشال فدرال استخدام شده و فرصت تازه ای برای زندگی می یابد، البته تنها به یک شرط: اینکه نمی تواند به دنبال انتقام از کسانی برود که قصد داشتند او را دار بزنند. البته از آنجایی که با یک فیلم وسترن با بازی ایستوود مواجه هستیم، وقتی جد می فهمد که آزار دهندگان او عامل جنایات دیگری نیز هستند، از دستور مارشال ایالتی سرپیچی می کند. در هنگام انتشار، فیلم Hang ‘Em High بسیار موفق بود، هم در باکس آفیس و هم از نگاه منتقدان سینمایی.
۶- Pale Rider (1985)
به کارگردانی و تهیه کنندگی کلینت ایستوود، فیلم Pale Rider یک وسترن فانتزی آمریکایی با بازی ایستوود در نقش یک شخصیت مبهم به نام واعظ (Preacher) است، مردی عدالت طلب که می خواهد از یک شهر معدنکاوی کوچک در برابر گروهی از مردان خشن محافظت کند که توسط یک ملاک محلی به نام کوی لاهود اجیر شده اند. لاهود که می خواهد معادن و زمین های جستجوگران طلا در شهر را به زور از آن ها بگیرد، با شخصیت واعظ روبرو می شود که مقابلش می ایستد. با توجه به مشارکت عمده ایستوود در ساخت این فیلم، موفقیت Pale Rider نشان دهنده پیشرفت ایستوود به عنوان یک فیلمساز در طی سال ها بود.
۵- High Plains Drifter (1973)
همانند شخصیت مرد بدون نام در سه گانه Dollars سرجیو لئونه، ایستوود در فیلم High Plains Drifter نیز نقش یک هفت تیرکش بی نام را بازی می کند، فیلمی وسترنی ساخته سال ۱۹۷۳ که ایستوود خود کارگردانی آن را بر عهده داشته است. ایستوود در این فیلم هفت تیرکشی است که ظاهراً تصادفی و بی هدف وارد شهری معدنی می شود و در می یابد که مهارت های او در تیراندازی بسیار مورد نیاز است، زیرا گروهی جنایتکار باعث ایجاد رعب و وحشت در این شهر کوچک شده اند. در حالی که مردم شهر بی اطلاع هستند، ارتباطی بین این هفت تیرکش مرموز و این جنایتکاران وجود دارد و او برای حل یک درگیری قدیمی به شهر آمده است.
۴- Cry Macho (2021)
به عنوان شاهدی بر ثبات حیرت انگیز ایستوود به عنوان یک فیلمساز، Cry Macho ایستوود ۹۱ ساله را در نقش مایک مایلو دارد، یک ستاره بازنشسته اسب سواری نمایشی در تگزاس که توسط رییس سابقش هاوارد پولک اجیر می شود تا به مکزیک رفته و پسرش، رافا، را از دست مادر الکلی اش (لتا) نجات دهد. لتا که تمایلی به دست کشیدن از پسرش ندارد، مایک را تهدید کرده و گروهی آدمکش را به تعقیب او می فرستد، در حالی که مایک از مکزیک فرار می کنند. اما به محض عبور از مرز و ورود به خاک آمریکا، مایک در می یابد که پسرک به صورت مخفیانه وارد ماشین او شده و بدین ترتیب مایک فرصتی می یابد تا معنای یک مرد واقعی بودن را به او بفهماند. Cry Macho بیشتر یک فیلم سفر جاده ای است که ما را به یاد داستان بلوغ دیگر فیلم او، Honkytonk Man می اندازد.
۳- The Outlaw Josey Wales (1976)
همانطور که پوستر و نام فیلم The Outlaw Josey Wales نشان می دهد، در اینجا با یک داستان انتقام جویانه پر از خونریزی در مورد جوزی ولز مواجه هستیم، مردی با بازی کلینت ایستوود که برای انتقام از نیروهای اتحاد که همسر و فرزندش را کشته اند، به نیروهای کنفدراسیون می پیوندد. بعد از کشتن برخی از مردان کاپیتان تریل، ولز به تگزاس فرار کرده تا زندگی تازه ای را آغاز کند. اما آرامشی که ولز می خواهد در زندگی اش داشته باشد به سرعت از بین می رود، وقتی برای سر او جایزه تعیین شده و زندگی او و خانواده جدیدش به خطر می افتد. وقتی این فیلم در سال ۱۹۷۶ منتشر شد به عنون یک فیلم ماندگار در ژانر وسترن مورد استقبال قرار گرفت، فیلمی که اشاره ای عمیق به تاریخچه آمریکا و دوران تلخ پس از جنگ داخلی دارد.
۲- Unforgiven (1992)
به کارگردانی و تهیه کنندگی کلینت ایستوود، Unforgiven دو جایزه اسکار اول ایستوود را برایش در پی داشت و به خاطر تاثیر فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناختی اش در آرشیو فیلم ملی ایالات متحده به ثبت رسید. اگر به خاطر فیلم Cry Macho نبود، Unforgiven می توانست آخرین فیلم وسترن کلینت ایستوود باشد، فیلمی که ایستوود خود می خواست آخرین فیلمش در این ژانر باشد. در این فیلم، ایستوود نقش ویل مانی را بر عهده دارد، هفت تیرکش میانسالی که مدت هاست تفنگش را زمین گذاشته و روی کشاورزی و بزرگ کردن فرزندانش، بعد از مرگ همسرش، متمرکز شده است. اما وقتی شریک قدیمی مانی (مورگان فریمن) او را ترغیب می کند که برای آخرین ماموریت از بازنشستگی خارج شود، مانی خود را در درگیری با یک کلانتر محلی (جین هکمن) می یابد که اجازه آتش به اختیاری و خودسری را در شهرش نمی دهد.
۱- The Dollars Trilogy (1964 – 1968)
سه فیلم در صدر این فهرست، سه گانه کلاسیک دلار از سرجیو لئونه بدون شک اوج حرفه کلینت ایستوود در ژانر وسترن است. ایستوود در سه فیلم وسترن A Fistful of Dollars (1964), For A Few Dollars More (1965) و The Good, The Bad, and The Ugly (1968) نقش شخصیت ماندگار مرد بدون نام را بازی می کند. The Good, The Bad, and The Ugly سومین فیلم و بهترین فیلم این سه گانه بوده و یکی از بهترین فیلم های وسترن تاریخ سینما به شمار می آید، فیلمی که از نگاه کوئنتین تارانتینو بهترین فیلم تاریخ سینماست.
در این فیلم های وسترن اسپاگتی که در آن ایستوود نقش سه شخصیت بی نام متفاوت را بازی می کند، شخصیت ایستوود در میانه یک دشمنی طولانی بین راهزنان، عملیات های جایزه بگیری و یک سفر حماسی در طول بیابان ها برای یک گنج دفن شده گرفتار می شود. علیرغم نقدهای متفاوت به خاطر بی اعتمادی به فیلم های وسترن اسپاگتی، سه گانه دلار باعث شد نام کلینت ایستوود مترادف با ژانر وسترن باشد که او را به یکی از بهترین، ماندگارترین و محبوب ترین بازیگران تمام دوران تبدیل کرد.
خوب بد زشت در ژانر وسترن کمتر فیلمی بهش میرسه ، سه شخصیت متفاوت که دنبال ی چیز هستن