ادعاها و واکنش ها درباره ویدئوی ضرب و شتم زن معترض به مسمومیت دختران + ویدئو

ادعاها و واکنش ها درباره ویدئوی ضرب و شتم زن معترض به مسمومیت دختران + ویدئو

در ادامه ی ماجرای ویدئوی منتشر شده از برخورد خشن چند مرد با یک زن در مقابل یکی از مدارس تهران که دانش آموزان آن دچار مسمومیت شده بودند، خبرگزاری فارس با انتشار ویدئوی دیگری مدعی شده زن مذکور در روز حادثه با سر دادن شعار و درگیری با مأموران درصدد متشنج کردن فضا برآمده بود.

خبرگزاری فارس پیش تر نیز در روز بعد از حادثه مدعی شده بود این زن فرزندی در آن مدرسه نداشت.

فارس در این رابطه نوشت:

بررسی‌های تکمیلی و هویتی نشان می‌دهد این زن ۵۴ ساله هیچ فرزندی در مدرسه دخترانه ۱۳ آبان تهرانسر ندارد و در طول چند ساعت حضورش مقابل مدرسه مکرراً اقدام به تشویق دانش‌آموزان و عابران به سردادن شعارهای ساختارشکنانه کرده است.

البته شیوه نامناسب برخورد با این خانم مورد اعتراض و پیگیری مسئولان قرار گرفته و وزیر کشور و سازمان قضایی نیروهای مسلح برای برخورد با فرد خاطی دستورهایی داده‌اند اما تیتر اخبار و ویدئوهای منتشرشده از این ماجرا همچون برخورد با مادر یکی از دانش‌آموزان مسموم‌‌شده مدرسه ۱۳ آبان واقعیت ندارد.

این خبرگزاری همچنین روز گذشته ویدئوی جدیدی منتشر کرد که به ادعای فارس، زن مذکور را در حال تلاش برای متشنج کردن فضا، پیش از وقوع درگیری نشان می دهد.

فارس در اینباره نوشته است:

به‌دنبال پخش تصاویری از برخورد نامناسب با یک خانم در مقابل مدرسه ۱۳ آبان تهرانسر که منجر به احضار و بازداشت چند نفر شد، فیلم جدیدی به دست خبرنگار فارس رسیده که ساعت‌های پیش از آن لحظه درگیری را نشان می‌دهد.

بر اساس فیلم این‌خانم ساعت‌ها درمقابل مدرسه به تشنج‌آفرینی پرداخته و با سردادن شعار و فحاشی تلاش کرده احساسات عمومی را علیه ماموران انتظامی و امنیتی تهییج کند.

تصاویر منتشرشده از لحظات فحاشی، درگیری فیزیکی با ماموران و تهییج عواطف توسط این خانم به گونه‌ای‌ست که شائبه برنامه‌ریزی قبلی برای ایجاد درگیری و تصویربرداری از آن را تقویت می‌کند.

تصاویر برخورد با او به‌سرعت در رسانه‌های ضدایرانی منعکس شد و آن‌ها مدعی شدند که این زن، مادر یکی از دانش‌آموزان است اما بعد مشخص شد او هیچ فرزندی در مدرسه نداشته.

ماجرای ویدئوی ضرب و شتم یک زن در مقابل مدرسه شهدای ۱۳ آبان

در ادامه ی ماجرای مسمومیت سریالی مدارس دخترانه، روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه دانش آموزان ده ها مدرسه در سرتاسر کشور دچار مسمومیت شدند.

یکی از این مدارس دبیرستان دخترانه شهدای ۱۳ آبان در محله تهرانسر در شهر تهران بود که در همان روز ویدئویی از برخورد خشن با یک زن در مقابل این مدرسه در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

این ویدئو نشان می داد چند مرد که یکی از آن ها لباس چریکی نظامی به تن داشت این زن را احاطه کرده بودند؛ یکی از آن ها جلوی دهانش را گرفته، یکی دستش را و دیگری که لباس شخصی به تن داشت، یقه ی زن را از پشت گرفته بود و با شدت به سمت خود می کشید.

در ویدئوی منتشر شده علت درگیری و هویت زن روشن نبود اما بسیاری حدس می زدند وی مادر یکی از دانش آموزان مسموم شده ی این مدرسه بوده و این درگیری در پی اعتراض او به مسمومیت دانش آموزان رخ داده بود.

این ویدئو سر و صدای زیادی به پا کرد و با موجی از واکنش های انتقادی مواجه شد.

واکنش پلیس

انتشار این ویدئو واکنش مقامات رسمی کشور را نیز به دنبال داشت.

روز پس از انتشار ویدئو، دفتر سخنگوی فراجا در اطلاعیه ای از پیگیری جدی این موضوع خبر داد. همچنین در این اطلاعیه تأکید شد «کارکنان پلیس هیچ نقشی در آن حادثه نداشتند و پلیس ضمن تبرا جستن از اینگونه اقدامات، پس از انجام بررسی‌های لازم، نتیجه را به سمع و نظر شهروندان خواهد رساند».

پس از آن روابط عمومی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح با انتشار اطلاعیه‌ای به این حادثه واکنش نشان داد. در این اطلاعیه تأکید شد «تمامی پرسنل نیرو‌های مسلح موظف به رعایت قوانین و حدود شرعی و اخلاقی در برخورد با شهروندان و متهمان یا حتی مجرمان هستند و با هرگونه تخلفی در این زمینه برخورد قانونی خواهد شد».

احمد وحیدی وزیر کشور نیز در نامه ای از سردار رادان فرمانده کل انتظامی کشور خواست «عامل یا عوامل برخورد نامناسب با یکی از بانوان که فیلم آن در فضای مجازی منتشر شده است، شناسایی و به مراجع ذی‌صلاح معرفی شوند».

ساعاتی بعد، مرکز اطلاع رسانی پلیس از شناسایی و دستگیری عوامل دخیل در ماجرای ضرب و شتم یک زن در مقابل مدرسه‌ شهدای ۱۳ آبان تهرانسر خبر داد.

واکنش ها در شبکه های اجتماعی و رسانه ها

محسن برهانی، حقوقدان در توییتی نوشت:

زنی که در اعتراض به وجود مسمومیت در مدرسه فرزند دانش‌آموزش جیغ می‌زند مجرم نیست، معترض است و نگران.

جیغ زدن یک مادر را امنیتی نکنید؛ همدردی کنید.

کشیدن مو و لمس صورت و دهان وی برای قطع صدایش حلال شد ؟بر کدامین شریعت و آیین هستید؟

مسعود فروغی، سردبیر روزنامه اصولگرای فرهیختگان درباره ی این ویدئو نوشت:

در این فیلم چند ثانیه‌ای علت مشاجره و دعوا معلوم نیست ولی از تیپ آن مرد و فضای تصویر مخاطب ناخودآگاه حس منفی علیه نیروی امنیتی پیدا می‌کند. می‌دانیم تمرکز سیستم امنیتی روی پیدا کردن پشت پرده ماجرای مسمومیت‌هاست ولی این صحنه‌ها می‌تواند فضای منفی ایجاد شده را تشدید کند و حتی مخل حل کردن ماجرا باشد.

با توجه به اینکه چهره این مرد و کار غیر قابل توجیه‌ش مشخص است، لطفا با او در هر مقام و لباسی برخورد کنید. اگر او یک نیروی رسمی است باید هزینه این کار تاسف برانگیز را بدهد و اگر هیچ ربطی به دستگاه‌های مسئول ندارد به خاطر رعب و وحشتی که ایجاد کرده و برخورد فیزیکی با آن خانم، باید مجازات شود. در هر دو صورت اعتماد عمومی آسیب نخواهد دید.

محمد فاضلی، جامعه شناس در توییتی نوشت:

انتظار دارید جامعه فیلم چنین رفتار وحشیانه ای را ببیند و عصبانی نشود؟ این افراد را از کجا پیدا می‌کنید؟ چگونه آموزش می‌دهید؟ چه منفعتی دارند که به ازای آن چنین رفتار می‌کنند؟ شرم‌آور است.

جلال رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مجلس نیز در توییتر خود نوشت:

تکلیف این فرد و این رفتار باید از سوی مسئولان قضایی؛ امنیتی و انتظامی در اسرع مشخص شود و الا علیه هر مسئول اجرایی که مقصر باشد یا کوتاهی نماید در مجلس اقدام می‌کنیم. اینجا جنگل نیست. مردم ایران دارای حقوقی شهروندی هستند. افسار این وحشی را چه کسی رها کرده؟!

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • امنیتی شد اسفند ۱۳, ۱۴۰۱

    بستر جامعه طوریه که حتی همین اعتراض ساده که با یه چایی و کلوچه و دعوت به دفتر مدیر میتونست حل بشه ، الان شده امنیتی. کل روزناهای اپوزیسیون پوشش دادن. روزنامه های خارجی پوشش دادن.

  • خودم اسفند ۱۴, ۱۴۰۱

    چرا ماسک اون سفیده و اون یکی آبی؟