روایت ۸ سلبریتی زن از نگاه بی رحمانه هالیوود به زنان پا به سن گذاشته

روایت ۸ سلبریتی زن از نگاه بی رحمانه هالیوود به زنان پا به سن گذاشته

در فیلم های هالیوود، نزدیک به ۸۰ درصد از نقش های اصلی مرد به بازیگران مرد بالای ۴۰ سال تعلق دارد. اما سهم زنان بالای ۴۰ سال از نقش های اصلی زن در فیلم ها تنها ۲۰ درصد است. این موضوع ریشه در معضل سن گرایی هالیوود دارد که برخی زنان مشهور این عرصه به صراحت درباره ی آن صحبت کرده اند.

لیو تایلر

لیو تایلر از جمله بازیگران زنی است که منتقد حضور کمرنگ زنان پا به سن گذاشته در هالیوود هستند. او در اینباره گفته: «تا وقتی نوجوان یا در بیست و چند ساله هستید، پیشنهادهای مهیج زیادی برای بازی در نقش دخترهای جوان و خواستنی هست. اما وقتی به سن حالای من می رسید، معمولاً نقش همسر یا شریک عاطفی یک مرد به شما پیشنهاد می شود، یک جور شهروند درجه دو.»

هلن میرن

هلن میرن بازیگر دیگری است که از رفتار غیرعادلانه ی هالیوود با زنان بازیگر انتقاد کرده است. او در اینباره گفته: «همه ی ما فیلم های جیمز باند را دیده ایم. این شخصیت هر چه پیرتر می شد، معشوقه هایش جوان تر می شدند. خیلی آزاردهنده است.»

سارا جسیکا پارکر

چند سال قبل تصویری از سارا جسیکا پارکر به دلیلی غیر منتظره در فضای مجازی مورد توجه کاربران قرار گرفت. در حقیقت، موهای سفید او در این تصویر انتقاد کاربران را برانگیخته بود. پارکر بعدها در مصاحبه ای در اینباره گفت: «زن ستیزی بیداد می کند. من در آن عکس کنار اندی کوهن ایستاده بودم که سرش پر از موهای سفید است. چرا این موضوع برای من ایراد دارد اما برای او نه؟»

شِر

شِر در جایی از کتاب خود به نام Fifty on Fifty: Wisdom, Inspiration, and Reflections on Women’s Lives Well Lived نوشته: «من فکر می کنم در معقوله ی پیری، زن ها با استانداردی متفاوت از مردها مواجه اند. بعضی ها به من می گفتند: “فکر نمی کنی برای خواندن آهنگ های راک اند رول خیلی پیر شده باشی؟” من هم می گفتم: “بهتر است این سؤال را از میک جگر بپرسید.”» (میک جگر خواننده ی گروه موسیقی مشهور رولینگ استونز است که اکنون ۷۹ سال دارد و کماکان به خوانندگی مشغول است.)

مریل استریپ

معضل سن گرایی در هالیوود حتی داد یکی از شناخته شده ترین بازیگران زن هالیوود را نیز درآورده است. مریل استریپ یک بار در مصاحبه ای در اینباره گفت: «یادم است حول و حوش ۴۰ سالگی که بودم، هر فیلمی که بازی می کردم واقعاً فکر می کردم دیگر آخرین کارم باشد.» او همچنین سؤال تأمل برانگیزی را مطرح کرد: «این اواخر چند فیلم دیده اید که در آن ها نقش جدی ای برای زن های ۵۰ ساله باشد؟»

جنیفر آنیستون

به گفته ی جنیفر آنیستون، در هالیوود فشاری برای پیری ناپذیر بودن بر روی بازیگران زن وجود دارد و او خود شاهد تأثیر این موضوع بر زنان این صنعت بوده است. او در اینباره گفته: «فکر می کنم چیزی که شاهدش بوده ام تلاش زن ها برای پیر نشدن با دستکاری کردن ظاهر خود بوده است. خوشحالم که از اشتباهات آن ها درس گرفتم.»

مگی جیلنهال

مگی جیلنهال، بازیگر و کارگردان و خواهر جیک جیلنهال می گوید در فیلم ها معمولاً زنان جوان نقش معشوقه ی مردان مسن را بازی می کنند. او در مصاحبه ای در اینباره گفت: «من حالا ۳۷ سالم است و همین چند وقت پیش به من گفتند که برای بازی در نقش معشوقه ی یک مرد ۵۵ ساله زیادی پیر هستم.»

کیت وینسلت

کیت وینسلت مدتی قبل در سریالی تلویزیونی به نام «میر اهل ایست تاون» (Mare of Easttown) حضور داشت که در آن نقش یک کاراگاه زن میانسال را ایفا می کرد. وقتی کارگردان سریال به او گفت که برآمدگی شکم او در یکی از سکانس های احساسی سریال را ویرایش خواهند کرد، وینسلت با آن مخالفت کرد.

او در مصاحبه ای در اینباره گفت: «او زنی با شخصیتی سالم و با بدن و چهره ای منطبق بر سن و زندگی و تجربیات گذشته اش بود. فکر می کنم در هالیوود چنین چیزی را کم می بینیم.»

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • و به نقل از گلشیفته اسفند ۱۵, ۱۴۰۱

    و به نقل از گلشیفته فراهانی به من فقط نقشهای تروریستا رو میدادن

  • حامد اسفند ۱۵, ۱۴۰۱

    خب یکی از مشکلاتی که تو این زمینه وجود داره کمبود کارگردان و تهیه کننده زنه. وقتی بیش از ۹۰ درصد کارگردانای مطرح مرد هستن طرز فکر مرد سالارانه خواهی نخواهی وارد جریان فیلم سازی هم میشه. بنظر من باید ورود زنا به عرصه فیلم سایزی، تهیه کنندگی و کارگردانی بیشتر بشه تا وضعیتشون توی بازیگری هم بهتر بشه

  • امیرمسعود اسفند ۱۵, ۱۴۰۱

    بهترین بازیگران دنیا همگی مرد هستند بهترین فیلم های جهان رو اگه ببینید مردا بازی کردن انتظار دارن ، کل دنیا رو با این افکار فمنیستی مسموم و آلوده کردن…

    • Rayne اسفند ۱۸, ۱۴۰۱

      بابا همین یه بازیگری مونده خواهشا این روهم جنسیتیش نکنید