اضافه وزن گربه خود را کنترل کنیم؛ بهترین روش‌های کاهش وزن گربه چیست؟

اضافه وزن گربه خود را کنترل کنیم؛ بهترین روش‌های کاهش وزن گربه چیست؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

امروزه رایج‌ترین اختلال تغذیه که در گربه‌های خانگی مشاهده می‌شود مشکل اضافه وزن گربه است. بیش از ۵۰ درصد حیواناتی که به دامپزشکی مراجعه می‌کند دارای اضافه وزن هستند. منظور ما از چاقی و اضافه وزن حیوانات این است که حیوان خانگی ۲۰ درصد سنگین‌تر از وزن طبیعی خود باشد. با مراجعه به دامپزشک متوجه خواهید شد که آیا گربه خانگی شما دچار مشکل چاقی است یا نه.

چاقی برای حیوانات مضر است و در صورت بروز چاقی، خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و آرتروز افزایش می‌یابد و طول عمر حیوان کاهش پیدا می‌کند. برای دریافت راهکاری برای کنترل اضافه وزن گربه این مطلب را از دست ندهید.

چرا امروزه اضافه وزن گربه مشکل ساز شده است؟

 در سال‌های گذشته اکثر حیوانات، فعال و شکارچی بودند و در فضا باز زندگی می‌کردند. آن‌ها دائما در حال حرکت بودند و تنها از غذاهای حاوی پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین مانند ملخ و موش تغذیه می‌کردند. امروز این حیوانات در خانه‌های کوچک زندگی می‌کنند و تحرک بالایی ندارد. آن‌ها تقریبا به جز خوابیدن و خوردن غذا کار دیگری انجام نمی‌دهند.

نگهداری از حیوان خانگی تاثیرات مثبتی از جمله پیوند انسان و حیوان، کنترل جمعیت گربه‌سانان و کاهش مرگ ناشی از تصادف و عفونت خواهد داشت؛ اما نکته منفی این قضیه این است که حیوانات در منزل در یک مکان می‌نشینند و فعالیت چندانی ندارند. آن‌ها دائما غذا می‌خورند و با گذشت زمان چاقی در آنها ظاهر می‌شود. در واقع کالری بالایی از طریق غذا خوردن به بدن حیوان وارد می‌شود و حیوان کالری کافی از دست نمی‌دهد. زیرا که فعالیت کافی ندارد.

وعده غذایی حیوان را در حجم زیاد تهیه نکنید

یکی از مشکلات اصلی چاقی حیوانات خانگی دریافت کالری زیاد از طریق تغذیه است. این کالری با عدم تحرک در بدن ذخیره می‌شود و به چاقی حیوانات کمک می‌کند. اغلب حیوانات خانگی روزانه تنها به میزان ۲۷۰ تا ۲۹۰ کیلوکالری نیاز دارند.

اکثر صاحبان این حیوانات خانگی در روز، غذای حیوان را افزایش می‌دهند .کنترل حجم غذا مهم‌ترین قدم در مبارزه با چاقی و کنترل اضافه وزن حیوانات است. درباره مقدار غذای گربه خود با دامپزشک مشورت کنید. آن‌ها مقدار غذا مورد احتیاج روزانه حیوان خانگی شما را تعیین می‌کنند و رژیم غذایی مناسبی در اختیار شما قرار ‌می‌دهد.

اضافه وزن گربه خود را کنترل کنیم؛ بهترین روش‌های کاهش وزن گربه چیست؟

ظرف غذا آهسته‌خور به کنترل اضافه وزن گربه کمک می‌کند

 برخی از حیوانات تغذیه را بیش از حد دوست دارند. آن‌ها تصور می‌کنند ساعت ۴ صبح زمان بسیار مناسبی است که از صاحب خود غذا درخواست کنند. برای حل اینگونه از مشکلات ظرف غذای آهسته‌خور راه‌حل مناسبی به شمار میرود. کاسه تغذیه آهسته‌خور گربه به شکل‌های مختلف طراحی شده و دسترسی به غذا را برای حیوان دشوار می‌کند. این کاسه تغذیه حیوان را به آرام‌تر خوردن و دریافت کالری کمتر وادار می‌کند.

برخی از این کاسه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که گربه چاق شما باید مانند یک بازی آن را حل کند. این وضعیت علاوه بر کاهش تغذیه، به ایجاد تحرک حیوان کمک می‌کند و برای رفع کسالت او روش فوق‌العاده‌ای است. غذا آهسته خور یک کاسه تغذیه آهسته در سطح مبتدی است. این کاسه مارپیچ‌های مخروطی شکل از جنس سیلیکون دارد. حیوان شما مجبور است غذا خود را از اطراف آن میل کند یا با استفاده از پنجه‌های خود غذا را به بیرون بکشد. شما می‌توانید این ظرف را از پت شاپ ها تهیه کنید.

نکات لازم درباره لاغری حیوانات

  • شما باید بتوانید به حجم غذا حیوان به میزان کافی نظارت کنید. اگر بیش از مقداری که کالری می‌سوزاند کالری دریافت کند لاغر نخواهد شد. اگر مقدار غذایی که به مصرف یک روز گربه اختصاص داده‌اید خورده شد، غذای اضافی به او ندهید.
  • لاغری حیوانات باید یک روند تدریجی داشته باشد. هرگز حیوان خود را گرسنه نگه ندارید. اگر او را از غذا خوردن محروم کنید ممکن است به بیماری لیپیدوز کبدی مبتلا شود. این بیماری کبدی کشنده است و در حیواناتی که به مدت چند روز غذا کافی نخورند ایجاد می‌شود. اضافه وزن گربه باید در مدت ۶ تا ۸ ماه رفع شود و به وزن نرمال برسد.

 کنترل وزن گربه برای حفظ سلامتی او بسیار مهم است. برند رویال کنین برای کنترل وزن یک محصول اختصاصی با نام رویال فیت دارد. این غذای خشک گربه به حفظ وزن ایده‌آل دلبندتان کمک می‌کند. این غذا مقدار کالری مطلوبی به گربه می‌دهد و انرژی موردنیاز او را تامین می‌کند.

آیا گربه‌ شما چاق است؟

برای اینکه متوجه اضافه وزن گربه‌تان شوید کنار گربه بنشینید و با انگشتان خود قفسه سینه یا مهره پشت کمر را لمس کنید؛ اگر توانستید بدون فشار آن را حس کنید به احتمال زیاد گربه شما اضافه وزن ندارد.

 راه حل دیگری نیز وجود دارد. هنگامی که گربه در حال راه رفتن و جست‌وخیز است به ساختار بدن او دقت کنید. گربه‌های چاق شکم بزرگی دارند و دنبه‌های اضافه شده آن‌ها هنگام راه رفتن تکان می‌خورد.

اضافه وزن گربه خود را کنترل کنیم؛ بهترین روش‌های کاهش وزن گربه چیست؟

نکات کاهش وزن گربه

برای اینکه گربه خود را لاغر کنید باید رژیم غذایی در نظر بگیرید. نکات مهمی در این باره وجود دارد که با یکدیگر مرور می‌کنیم.

  1. از غذاهایی با کالری کمتر استفاده کنید. به جای اینکه حجم غذای گربه را کم کنید غذاهایی با کالری کمتر به گربه خود دهید. در این صورت گربه راحت‌تر رژیم غذایی را می‌پذیرد.
  2. آب تمیز و فراوان در دسترس گربه قرار دهید. آب خوردن کمک می‌کند گربه احساس گرسنگی بیهوده را از بین ببرد.
  3. تحرک او را بیشتر کنید. گربه را مجبور کنید حرکت بیشتری داشته باشد و کالری بیشتری بسوزاند.
  4. در رابطه با حجم غذای گربه با دامپزشک مشورت کنید و برای هر گربه ظرف مخصوصی در نظر بگیرید و غذای او را با سایر گربه‌ها جابجا نکنید.
  5. دقت کنید که رژیم غذایی گربه را به طور ناگهانی عوض نکنید زیرا ممکن است منجر به ناراحتی معده شود و در نهایت گربه میلی به غذا نداشته باشد.
  6. از دادن تشویقی گربه بی‌رویه به شدت پرهیز کنید.

تغذیه گربه‌ها از تاثیرگذارترین عوامل کاهش وزن یا اضافه وزن گربه است. با رعایت رژیم غذایی مناسب، می‌توانید به گربه خود کمک کنید لاغر شود و به وزن ایده‌آل خود برسد. در رژیم غذایی از مواد موردنیاز آن غافل نشوید و مقدار کافی پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی را در غذای گربه قرار دهید.

بدون نظر

ورود