راهنمای بای پس معده: برای جلوگیری از پشیمانی بعد از عمل بای پس معده

راهنمای بای پس معده: برای جلوگیری از پشیمانی بعد از عمل بای پس معده

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بای پس معده چیست؟ امکان مرگ در اثر بای پس معده وجود دارد؟ بر اساس تجربیات کسانی که عمل بای پس انجام داده اند آیا پشیمانی بعد از عمل بای پس معده حقیقت دارد؟…در این مقاله به سوالاتی از این قبیل پاسخ داده خواهد شد…

راهنمای بای پس معده: برای جلوگیری از پشیمانی بعد از عمل بای پس معده

با جراحی بای پس معده می‌توان به وزن ایده‌آل و پایدار رسید. میزان تخصص جراح بای پس و تغییرات در سبک زندگی شما، بر میزان کاهش وزن شما تاثیر خواهد گذاشت. در عرض دو سال، ممکن است بتوانید نیمی یا شاید بیشتر از وزن اضافی خود را کاهش دهید. پشیمانی بعد از عمل بای پس نیز همچون پشیمانی بعد از عمل اسلیو معده دغدغه افراد زیادیست که قصد انجام این عمل را دارند. در این مقاله راه‌های جلوگیری از این پشیمانی با توجه به تجربیات کسانی که عمل بای پس معده انجام داده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عمل بای پس معده چیست؟

در عمل بای پس معده، جراح لاغری معده را به اندازه یک توپ گلف کوچک می‌کند. در فرآیند عمل بای پس، به اندازه یک کیسه کوچک معده توسط یک جفت منگنه بای پس معده از بقیه معده جدا می‌شود. این کیسه سپس به بخش پایینی روده کوچک متصل می‌شود. مکانیسم جراحی بای پس معده باعث میانبر زدن غذا می‌شود و بخش پایینی روده کوچک غذا را مستقیما از کیسه کوچک دریافت کند. این روش کاهش دهنده جذب غذا است؛ زیرا بدن غذای کمتری را جذب می‌کند و هرچه غذا در روده کوچک کمتر بماند، کم تر جذب می‌شود.

مزایای جراحی بای پس معده چیست؟

علاوه بر کمک به بیماران برای لاغری، نشان داده شده است که جراحی بای پس معده بسیاری از اختلالات مرتبط با چاقی مرضی را بهبود یا درمان می‌کند، مانند :

  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • آپنه انسدادی خواب
  • دیابت نوع ۲
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی
  • بیماری ریفلاکس دستگاه گوارش (گاستروفاژیال)
  • استئوآرتریت یا ناراحتی مفاصل.

علاوه بر این، بای پس معده با افزایش توان شما برای کارهای معمول روزمره، کیفیت زندگی شما را افزایش می‌دهد .

خلاصه – عمل بای پس معده با کوچک کردن معده و اصلاح نحوه پردازش غذا توسط معده و روده کوچک، به کاهش وزن کمک می‌کند. با وجود تفاوت و فرق اسلیو و بای پس، هر دو عمل لاغری فواید کاهش وزن را به همراه خواهند داشت.

جراحی بای پس معده برای چه کسانی مناسب است؟

اگر BMI بسیار بالایی دارید و رژیم و ورزش برای شما جواب نداده است؛ عمل بای پس معده روشی کارآمد و ساده است که می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف وزنی‌تان کمک کند. جراحی بای پس معده به شما در کاهش اضافه وزن و کاهش خطر مشکلات و بیماریهای فشار خون، کلسترول و … کمک خواهد کرد.

معمولا جراحی بای پس معده تنها پس از آن انجام می شود که شما تلاش کرده اید با تغییر عادات غذایی و ورزش وزن خود را کاهش دهید. همه کسانی که واقعا اضافه وزن دارند واجد شرایط عمل بای پس معده نیستند. شما احتمالا یک فرآیند غربالگری شامل معاینات و آزمایشات دقیق را پشت سر خواهید گذاشت تا متوجه شوید که آیا عمل بای پس معده برای شما مناسب است یا خیر. پس از بررسی دقیق، جراح لاغری به شما توصیه خواهد کرد که این عمل را انجام دهید .

راهنمای بای پس معده: برای جلوگیری از پشیمانی بعد از عمل بای پس معده

سابقه پزشکی: اگر دچار آپنه خواب، مشکلات قلبی، اختلالات کبدی، سنگ کلیه یا لخته شدن خون هستید، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

سلامت عمومی  روان: چاقی گاهی اوقات می‌تواند نشانه ای از شرایط روانی خاصی باشد. باید این شرایط بررسی شوند تا از افسردگی بعد از عمل بای پس معده جلوگیری شود.

علاوه بر این، شما باید آماده باشید تا به یک سبک زندگی بهتر طولانی مدت هم قبل و هم بعد از عمل چاقی متعهد شوید. استراتژی‌های پی‌گیری طولانی مدت شامل مراقب رژیم بعد از عمل بای پس (و قبل از آن)، سبک زندگی و مسائل پزشکی شما ممکن است بخشی از این موارد باشند .

عوارض عمل بای پس معده چیست ؟

عمل معده برای لاغری فواید متعددی دارد؛ اما ماننده هر عمل مداخله در سیستم بدن ممکن است با برخی خطرات و عوارض جانبی همراه باشد. عوارض عمل بای پس معده که می‌تواند عامل پشیمانی بعد از عمل بای پس معده باشد عبارتند از:

  • خونریزی بیش از حد
  • عفونت
  • واکنش های نامطلوب به بی هوشی
  • لخته شدن خون
  • مشکلات ریوی یا تنفسی
  • نشت در دستگاه گوارش
  • کم آبی
  • سندرم دامپینگ
  • یبوست
  • انسداد کیسه معده

علی رغم این عوارض، جراحی بای پس کلاسیک معده انتخاب خوبی برای افرادی است که اضافه وزن و چاقی دارند. در صورتی که جراحی چاقی توسط یک فلوشیپ لاپاراسکوپی متخصص گوارش انجام شود، احتمال عوارض بای پس معده بسیار کاهش می‌یابد. بنابراین پشیمانی بعد از عمل بای پس به دلیل عوارض و همینطور مرگ بر اثر بای پس معده بسیار نادر است.

آیا عمل بای پس معده باعث سرطان میشود؟

براساس تجربیات کسانی که عمل بای پس معده انجام داده اند و پژوهش های پزشکی، تاکنون رابطه معنی داری بین عمل بای پس معده و سرطان مشاهده نشده است.

رژیم جراحی بای پس معده

بعد از عمل بای پس معده چه بخوریم؟ برای موفقیت عمل بای پس کلاسیک معده، باید غذاهای مغذی را در رژیم غذایی روزمره خود بگنجانیم .گوشت بدون چربی، ماهی، غلات پخته شده، شیر و پنیر کم چرب و برنج بخشی از رژیم جراحی بای پس معده هستند. خوردن این غذاها به جلوگیری از پشیمانی بعد از عمل بای پس معده کمک می‌کند .

آیا عمل بای پس معده ایمن است؟

جراحی بای پس معده یکی از ایمن‌ترین عمل‌های لاغری بوده و خطر بیماری و میزان مرگ و میر کمی دارد. این جراحی می‌تواند به افراد چاق بیمارگونه کمک کند تا برای همیشه وزن خود را کاهش دهند. رفع عوارض چاقی با عمل بای پس معده کیفیت زندگی فرد بهبود زیادی می‌دهد. با توجه به طیف گسترده بیماری‌های مرتبط با چاقی که چندین سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، عمل بای پس ایمن ترین عمل لاغری برای این بیماران است.

آیا جراحی بای کلاسیک معده دردناک است ؟

درد عمل بای پس معده زیاد نیست زیرا تحت بی هوشی عمومی انجام می‌شود. با این حال، تنها درد کمی پس از عمل چاقی همراه با درمان وجود دارد و می تواند در جایی که برش ایجاد شده است، احساس شود. درد بعد از عمل را می‌توان با داروهای مسکن تجویز شده مدیریت کرد.

دوره نقاهت عمل بای پس معده چقدر است؟

بسته به بیمار و نوع درمان، بهبودی و دوره نقاهت عمل بای پس معده ممکن است متفاوت باشد. تکنیک‌های لاپاراسکوپی کم‌تهاجمی امروزی بهبودی سریع تر با خطراتی کم تر خواهند داشت. دوره نقاهت بای پس معده معمولا حدود سه تا شش هفته طول می کشد .

پس از برخی جراحی‌ها، بیماران حتی ممکن است بتوانند همان روز به خانه بازگردند. با این حال، در برخی موارد، بیماران ممکن است پس از جراحی در مجموع دو یا سه روز را در بیمارستان بگذرانند. ممکن است لازم باشد تا شش هفته از فعالیت شدید اجتناب کنید. با رعایت دوره نقاهت عمل بای پس معده ممکن است تا دوازده هفته طول بکشد تا یک رژیم غذایی طبیعی را ازسر بگیرید .

به طور کلی دوره نقاهت عمل بای پس معده معمولا متغیر است اما تقریبا ۱.۵ ماه طول می کشد .

مراقبت های بعد از عمل لاغری برای جلوگیری از پشیمانی بعد از عمل بای پس معده

از آنجا که تجربه عمل بای پس معده سیستم گوارشی ما را تغییر می‌دهد و همچنین بر عادات غذایی و آشامیدنی ما تاثیر می‌گذارد، توصیه هایی وجود دارد که باید پس از جراحی برای سلامت دستگاه گوارش خود رعایت کنیم.

راهنمای بای پس معده: برای جلوگیری از پشیمانی بعد از عمل بای پس معده

رژیم جراحی بای پس

یک نمودار رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه به شما داده می شود که باید سه تا چهار ماه پس از ترخیص از بیمارستان دنبال شود. رژیم غذایی شما در حال حاضر شامل غذاهای نرم و سبکی است که هضم آن ها ساده است چرا که پس از جراحی بای پس معده، مصرف مواد غذایی به دلیل ظرفیت نسبتا محدود معده برای ذخیره مواد غذایی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

مصرف آب به میزان کافی

به دلیل کوتاه شدن معده، مصرف آب یا هر مایع دیگری به ۱.۹ لیتر در روز محدود می شود که می‌تواند شانس ابتلا به عفونت کلیه و مثانه را افزایش دهد. برای جلوگیری از کم آبی به اندازه کافی آب مصرف کنید. اگر علائمی مانند ادرار به رنگ تیره، غش کردن، تهوع و خشکی دهان را تجربه می کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

تامین مجدد مواد مغذی

مصرف مکمل های غذایی و ویتامین بعد از عمل بای پس معده باید تا آخر عمر ادامه یابد. مصرف ویتامین بعد از عمل لاغری باید طبق نظر جراحی لاغری و بر اساس آزمایشات باشد. زیرا کمبود و مازاد ویتامین هر دو می‌توانند برای بدن مضر باشند.

ورزش یک عامل موثر برای جلوگیری از افسردگی بعد از عمل بای پس معده

عامل مهم دیگر در جلوگیری از بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده، ورزش منظم است. ورزش بعدد از عمل بای پس نقش مهمی در کاهش وزن شما دارد. بدن به طور طبیعی ترجیح می‌دهد برای جبران دریافت کم کالری، از عضلات انرژی بگیرد. این بدان معناست که حفظ یک برنامه منظم ورزشی بعد از جراحی لاغری بسیار مهم است. حداقل سه بار در هفته ورزش توده عضلانی لاغر را حفظ می‌کند، چربی می‌سوزاند و شانس موفقیت طولانی مدت شما را بهبود می‌بخشد.

مراقبت های بعد از عمل بای پس معده

در ماه های اولیه پس از تجربه عمل بای پس معده، معاینات پزشکی معمول برای پی گیری سلامت خود را نیز خواهید داشت. برای درمان شل شدن و افتادگی پوست بعد از عمل لاغری، عمل پیکرتراشی بدن می‌تواند مفید باشد. مراقبت بعد از غذا بسیار مهم است و شامل ورزش بدنی، رژیم غذایی مغذی، مصرف آب به میزان کافی و غیره می شود.

بدون نظر

ورود