کابینت ملامینه و کابینت چوب، کدام بهتر است؟

کابینت ملامینه و کابینت چوب، کدام بهتر است؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

شاید عنوان این نوشته از نظر شما عجیب باشد، چرا که هیچ چیز نمی‌تواند با کابینت اصیل و زیبای چوبی رقابت کند، اما بهتر بودن یا بدتر بودن صفتی نسبی است و با توجه به شرایط خاص شما مانند بودجه، دکوراسیون آشپزخانه و کارایی و توقع شما از کابینت، ممکن است پیشنهاد ما برای کابینت آشپزخانه متفاوت باشد. در این نوشته قصد داریم دو مدل از کابینت‌های پرفروش خود را بررسی کرده و به شما در انتخاب مدل مورد نظرتان کمک کنیم.

کابینت ملامینه چیست؟

از جمله رایج‌ترین روش‌هایی که برای پوشاندن سطح ام دی اف خام مورد استفاده قرار می‌گیرد روکش ملامینه است. روکش‌های ملامینه دارای برجستگی‌های قابل لمس هستند که موجب می‌شوند ام دی اف از حالت سادگی خود خارج شود. چسباندن روکش‌های ملامینه بر روی این تخته‌ها و یا ام دی اف خام، به دو شکل اتفاق می‌افتد. این نوع از روکش MDF کاربرد و تقاضای زیادی در ساخت انواع وسایل چوبی دارد. به همین جهت ام دی اف را با روکش ملامینه یکی از مهم‌ترین محصولات کارخانجات تولیدی ام دی اف است. روکش ملامینه در مقایسه با روکش‌های چوبی از مقاومت بالاتری بر خوردار است اما باید قبول کرد که زیبایی کابینت روکش چوب نسبت به کابینت ‌های ام دی اف مات و براق ساده بیشتر است.

انواع کابینت با ام دی اف ملامینه

روکش ملامینه مورد استفاده در تهیه و تولید کابینت ملامینه دارای چند نوع است. این عامل سبب می‌شود تا کابینت به وجود آمده از این انواع مختلف، نیز دارای چند رنگ و طرح باشند. از جمله کابینت‌های ملامینه را می‌توان در سه دسته کلی جای داد. این سه دسته روکش ملامینه عبارتند از کابینت  براق، کابینت مات و کابینت طرح کتان که هر یک از این کابینت‌ها، دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

کابینت ملامینه براق

کابینت با روکش ملامینه براق یکی از محبوب‌ترین گزینه ‌ها برای خانه ‌هایی با متراژ پایین است. به کار رفتن سطح براق در طراحی و اجرای این نوع از کابینت‌ها، خود دارای مزایا و معایبی است. از جمله مزایای سطح براق کابینت با روکش ملامینه می‌توان به درخشندگی و زیبایی منحصر به فرد آن و سهولت در تمیز کردن لکه ‌ها اشاره کرد. مهم‌ترین عیب این مدل کابینت این است که بعد از مدتی مات می‌شود و نسبت به خراش و اشیاء تیز حساس است. در مقایسه با کابینت هایگلاس براق روکش ملامینه ضعیف‌تر است و درخشندگی کمتری دارد. اگر به سبک ‌های لوکس‌تر و گران قیمت‌تر علاقه دارید و در عین حال دوست دارید کابینت آشپزخانه براق داشته باشید اولین و بهترین گزینه برای شما کابینت پولیشی خواهد بود.

کابینت ملامینه سفید کتان

کابینت ملامینه کتان نیز دارای سطحی مات و زبر است. به طور معمول بر روی سطح ام دی اف ملامینه کتان، یک ظاهر بافت مانند وجود دارد. این نوع از کابینت نیز دارای مزایا و معایبی است. از جمله از مزایای این نوع از کابینت می‌توان مقاومت آن را نام برد. این نوع از کابینت در برابر خط و خش و ضربه مقاومت بیشتری دارد و میزان لک و کثیفی نیز در این مورد کم‌تر مشاهده می‌شود. در مجموع کابینت ام دی اف با روکش ملامینه دارای مزایایی زیادی است از جمله این مزایا می‌توان قیمت مناسب آن، تنوع طرح و رنگ آن، مقاومت بالا و … را نام برد.

کابینت ملامینه مات

بر خلاف کابینت ملامینه برق، این نوع از کابینت، دارای روکش و سطحی کاملا مات است. این عامل موجب می‌شود تا خاصیت بازتاب نور و درخشندگی در این نوع از کابینت‌ها پایین بیاید. از طرف دیگر میزان لک و کثیفی در این نوع از کابینت ملامینه کم‌تر به چشم بیاید. استفاده از ورق ‌های ام دی اف مات هم در طراحی و اجرای کابینت کاربرد زیادی دارد اما به دلیل کیفت متوسطی که دارند در ساخت کابینت چوبی و سبک ‌های لوکس جایی ندارند.

کابینت تمام چوب چیست؟

کابینت تمام چوب اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین نوع کابینت آشپزخانه است که اغلب در خانه‌های مجلل و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و زینت بخش فضای خانه و محیط طبخ غذا است. به طور معمول بدنه کابینت چوب از MDF درجه یک و بقیه قسمت‌ها که شامل درب، ستون و سر‌ستون، تاج و زیرچراغ از چوب و روکش چوب طراحی می‌شود.

کابینت ملامینه و کابینت چوب، کدام بهتر است؟

به دلیل آسیب پذیر بودن چوب خام در برابر رطوبت و عوامل محیطی تمامی کابینت‌های چوب طبیعی احتیاج به رنگ آمیزی دارند. روکش رنگ هم از سطوح چوبی محافظت می‌کند و هم باعث زیبایی بیشتر کابینت می‌شود. مهم‌ترین مزایا کابینت آشپزخانه تمام چوب عبارتند از :

  • جذابیت و گرمی خاص بدلیل استفاده از چوب طبیعی
  • تولید سفارشی و تطابق حداکثری با سلیقه کارفرما
  • استفاده بهینه از فضا با کم‌ترین پرتی ممکن
  • تنوع بالا در انتخاب مدل و رنگ کابینت
  • طول عمر و دوام زیاد

در مورد نحوه ساخت کابینت چوب طبیعی و پارامتر ‌هایی که در هنگام خرید کابینت تمام چوب باید مد نظر قرار بگیرد و همچنین انتخاب مدل و رنگ و … نظرات متعددی وجود دارد که بخشی از آنها سلیقه ای بوده و بخش دیگر مربوط به نکات فنی و تجربی است که به مرور به هریک از آنها خواهیم پرداخت.

قیمت کابینت چوب طبیعی

به محض اینکه اسم کابینت تمام چوب می‌آید خیلی ‌ها از قیمت آن شکایت می‌کنند و می‌گویند قیمت کابینت کلاسیک تمام چوب خیلی بالاست. به شکل کلی این نوع کابینت قیمت بالاتری نسبت به کابینت‌های ام دی اف دارد اما راهکارهایی وجود دارد که با صرف هزینه کمتر شما را به هدفتان یعنی خرید کابینت تمام چوب برساند. مهم‌ترین چوب‌هایی که در ساخت کابینت چوبی استفاده می‌شوند : راش، بلوط، ملچ، گردو، توسکا، افرا و … هستند که از نظر قیمتی و مشخصات فنی تفاوت‌های زیادی باهم دارند. انتخاب آنها به بودجه و سلیقه کارفرما و همچنین رنگ کابینت آشپزخانه بستگی زیادی دارد. داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، قبل از انتخاب نوع چوب کابینت می‌تواند کمک زیادی به شما نماید.

کابینت تمام چوب راش

مهمترین ویژگی کابینت چوب راش قیمت مناسب‌تر نسبت به سایر کابینت‌های چوب طبیعی است. بهترین چوب راش متعلق به کشور‌های اروپایی (آلمان و گرجستان) است که کیفیت مناسبی دارند. چوب‌های راش ایرانی هم هستند که بافت یکنواختی ندارند و بصورت مناسب خشک نشده اند و گره ‌های زیادی دارند.

کابینت تمام چوب گردو

کابینت چوب گردو بدلیل قیمت بسیار بالای چوب گردو درجه یک جزو کابینت‌هایی است که کمتر طراحی و تولید می‌شود. در عوض می‌توان از چوب‌های با قیمت مناسب‌تر استفاده کرد، کابینت چوب روسی یا راش با روکش گردو محصول همین ایده است. با این کار می‌توان تا حدود ۵۰ درصد در هزینه‌ها صرفه جویی کرد. برای افزایش استحکام کار می‌توان از لایی گردو که ضخامت بیشتری دارد بجای روکش گردو استفاده کرد که کمی هزینه آن بیشتر خواهد شد اما کیفیت و طول عمر کابینت به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

کابینت تمام چوب بلوط

کابینت چوب بلوط از نظر قیمتی مابین کابینت‌های چوب راش و گردو قرار می‌گیرد. یعنی از راش گران‌تر و از گردو ارزان‌تر و تقریباً پر متقاضی‌ترین نوع کابینت تمام چوب است. کابینت چوب بلوط استحکام زیادی دارد و تا سال‌ها می‌تواند برای شما کار کند. بهترین رنگ‌هایی کابینت چوب بلوط ، وایت واش (سفید) و سایر رنگ‌های روشن مثل کرم است.

بهترین رنگ برای کابینت چوب

بر اساس آمار فروش با اختلاف کابینت چوب سفید رنگ عنوان پر‌فروش‌ترین را به خود اختصاص می‌دهد. کابینت کلاسیک سفید بدلیل بزرگنمایی بیشتر فضای آشپزخانه و همچنین زیبایی بیشتر نسبت به سایر رنگ‌های کابینت آشپزخانه دارد طرفداران زیادی دارد. معمولاً در ساخت این مدل کابینت از روکش و چوب بلوط کانادایی یا آمریکایی استفاده می‌شود. در مواردی هم بنا به سلیقه مشتری می‌توان از ترکیب رنگ سفید و پتینه طلایی برای زیباتر شدن کار استفاده می‌شود.

معرفی قسمت‌های چوبی کابینت

قسمت‌های چوبی کابینت عبارت است از: منبت‌ها، تاج، ستون و سرستون‌ها و سایر قسمت‌های نما و بخشی از درب‌های کابینت. سایر قسمت‌ها بصورت ترکیبی از چوب و ام دی اف یا به طور کامل از ام دی اف تولید می‌شود. فریم درب‌ها (قاب دور) از چوب طبیعی و قسمت میانی آن که تونیک نام دارد از MDF و روکش چوبی ساخته می‌شود.

بدنه کابینت (چه کلاسیک و چه مدرن) بصورت کلی از ورق MDF ساخته می‌شود چون هم در هنگام نصب کابینت و دیگر اتصالات، ورق MDF استحکام بیشتری دارد و بهتر جواب ‌می‌دهد و هم استفاده از ام دی اف بجای چوب طبیعی در تولید بدنه کابینت تمام چوب باعث پایین‌تر آمدن قیمت تمام شده کابینت خواهد شد.

کابینت ملامینه و کابینت چوب، کدام بهتر است؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد در زمان طراحی دکوراسیون منزل انتخاب طرح و رنگ کابینت‌های آشپزخانه است. انتخاب کابینت ام دی اف به سبک مدرن و کابینت آشپزخانه تمام چوب به سبک کلاسیک بستگی زیادی به میزان هزینه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید، دارد.

عوامل موثر بر کیفیت کابینت چوب

مهم‌ترین مسئله در مورد کابینت چوب طبیعی ظرافت و دقت در طراحی و رنگ آن است، بنابراین لازم است طرح مورد نظرتان را به شرکتی واگذار کنید که به اهمیت و ارزش چوب واقف باشد.

کابینت تیره بهتر است یا روشن؟

همانطور که اشاره شد فاکتوری که در زیبایی کابینت چوب طبیعی تاثیر بسزایی دارد انتخاب رنگ آن است. رنگ کابینت معمولاً بر اساس اندازه فضای داخل آشپزخانه و سلیقه افراد صورت می‌گیرد. ضمن اینکه اکثر مشتریان کابینت کلاسیک تمام چوب رنگ قهوه‌ای تیره و روشن را می‌پسندند، به این جهت که این رنگ به حفظ اصالت و زیبایی چوب کمک می‌کند. چنانچه آشپزخانه شما کوچک باشد معمولا رنگ‌های سفید و کرم برای این فضا پیشنهاد می‌شود. در حال حاضر بهترین رنگ کابینت با توجه به سلیقه افراد مختلف و تجربه ای که طی سال‌های اخیر کار گریت کابینت بدست آمده شامل موارد زیر می‌شود:

  • سفید
  • سفید طلایی
  • قهوه ای (شتری، فندقی، گردویی، ماهگونی)
  • کرم یا شیری
  • طوسی و خاکستری

مزایای کابینت چوب

به دلیل اینکه کابینت کلاسیک ماهیتی فاخر و لوکس دارد، بیشتر مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرید. توجه داشته باشید که اگر از کابینت تمام چوب استفاده می‌کنید بهتر است، سایر وسایل منزل را نیز با آن هماهنگ کنید تا زیبایی آنها دوچندان شود.  پیوند بین روح بشر و طبیعت پیوندی ناگسستنی است به همین جهت استفاده از کابینت چوب می‌تواند حس طراوت یک محیط طبیعی را به شما القا نماید. در کنار حس خوبی که کارهای چوبی در فضای خانه ایجاد می‌کند دانستن این نکته خالی از لطف نیست که چوب در مقایسه با سایر متریال از مقاومت بالاتری برخوردار است. این امر سبب می‌شود تا فقط یکبار برای کابینت منزلتان هزینه کنید و برای مدت زیادی از دوام و زیبایی آن بهره ببرید.

قیمت کابینت تمام چوب

اگر قصد دارید با تهیه کابینت تمام چوب از کیفیت، زیبایی و اصالت آن بهره ببرید باید به تبع هزینه‌ای متناسب با کیفیت و زیبایی آن پرداخت کنید، البته همانطور که اشاره شد دوام این کابینت‌ها زیاد است و برای مدت طولانی می‌توانید از مزایای آن استفاده کنید. وقتی شما به سراغ انواع ارزان قیمت کابینت می‌روید قطعاً کیفیت را فدای قیمت کرده‌اید پس انتظار زیادی نمی‌توانید از چنین کابینتی داشته باشید.  درصورت انتخاب کابینت تمام چوب این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی چوب‌ها از نظر کیفی، ظاهری و قیمتی با یکدیگر تفاوت دارند پس می‌توانید چوب‌هایی با قیمت پایین‌تر را برای تولید کابینت انتخاب کنید. چوب‌های معمول برای این منظور به ترتیب افزایش قیمت عبارتند از چوب روسی، چوب راش، چوب شاه بلوط، چوب بلوط و چوب گردو.

از کجا کابینت ملامینه و کابینت چوب باکیفیت بخریم؟

آشپزخانه شما قلب خانه‌تان است و طراحی درست و اصولی این محل تاثیر زیادی در زیبایی خانه شما دارد. اگر در انتخاب مدل کابینت خود مردد هستید، بودجه‌ی کافی ندارید یا‌‌‌ نمی‌دانید باید از چه کسی کمک بگیرید و به چه طراحانی اعتماد کنید،‌‌‌ می‌توانید همه روزه از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۸۲۵۱۲۵۲ با کارشناسان و طراحان گروه گریت کابینت در ارتباط بوده و از طریق سایت نمونه کارها و پروژه‌‌‌‌های انجام شده را مشاهده نمایید. همچنین با مراجعه به سایت شرکت کابینت گریت می‌توانید از مشاوره‌ی واتساپی و آنلاین ما بهره‌مند شوید. ما به شما کمک می‌کنیم که جانی دوباره به آشپزخانه و منزلتان ببخشید!

بدون نظر

ورود