الان زمانی از سال فرا رسیده که به مراسم اسکار نزدیک می شویم. همه مراسم بزرگ اهدای جوایز یک سال گذشته به پایان رسیده و اکنون تنها مراسم و مهم ترین آن ها در حوزه سینما، روز یکشنبه۲۱ اسفند در سالن دالبی تئاتر برگزار خواهد شد. این روزها همه تحلیلگران، کارشناسان و طرفداران سینما در حال گمانه زنی در مورد برندگان اسکار ۲۰۲۳ هستند. در حالی که روز کاغذ، به نظر می رسد که اسکار امسال یکی از قابل پیش بینی ترین اسکارهای تاریخ باشد اما باید به یاد داشته باشید که همین سال گذشته فیلم CODA برخلاف انتظار همگان توانست جایزه اسکار بهترین فیلم را بدست آورد.
سال قبل تر نیز آنتونی هاپکینز نیز به شکل شوکه کننده ای جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول را از چنگ چادویک بوزمن درآورده بود. البته همیشه این امکان وجود دارد که یک رقیب غیرمنتظره از هیاهوی روزهای پایانی منتهی به اسکار سوده برده و همگان را غافلگیر کند، به ویژه در حوزه بهترین بازیگران. پس در شرایطی که بزودی فصل جوایز سینمایی به پایان خواهد رسید، می خواهیم در مورد برندگان احتمالی اسکار ۲۰۲۳ و آن هایی که در واقعیت جایزه اسکار را می برند صحبت کنیم.
۱- بهترین بازیگر زن نقش مکمل
نامزدها:
- آنجلا بست (Black Panther: Wakanda Forever)
- هونگ چائو (The Whale)
- کری کوندون (The Banshees of Inisherin)
- جیمی لی کورتیس (Everything Everywhere All at Once)
- استفانی هسو (Everything Everywhere All at Once)
چه کسی باید برنده شود:
کری کوندون (The Banshees of Inisherin)
بخش نامزدهای اسکار بهترین بازیگران زن نقش مکمل بسیار قوی و رقابت تنگاتنگ است اما در میان بسیاری از بازی های پرزرق و برق در میان فیلم های بزرگ، این بازی زیرپوستی و عمیق کری کوندون است که جلب توجه می کند. او چند هفته پیش جایزه بفتا در این دسته را به دست آورد، هر چند بعید است که موفقیت مشابهی را در اسکار ۲۰۲۳ تکرار کند، علیرغم پشتیبانی عمیقی که از وی وجود دارد.
چه کسی برنده می شود؟
جیمی لی کورتیس (Everything Everywhere All at Once)
صنعت هالیوود همواره جیمی لی کورتیس را دوست داشته است و به وضوح فکر می کند که یک اسکار به این بازیگر بدهکار است، حتی اگر جایزه اسکار دادن به او به مثابه یک انتخاب کمتر قابل قبول باشد، به ویژه وقتی با بازیگران برجسته و بازی های قوی در این دسته رقابت می کند. جایزه اخیر کورتیس در مراسم SAG نشان می دهد که پشتیبانی قوی نسبت به او وجود دارد و در حالی که بردن جایزه اسکار برای او قطعی نیست- بست و کوندون نیز ممکن است این جایزه را بدست آورند- کورتیس بیشترین شانس را دارد.
۲- بهترین فیلمبرداری
نامزدها:
- All Quiet on the Western Front
- Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths
- Elvis
- Empire of Light
- Tár
چه فیلمی باید برنده شود؟
All Quiet on the Western Front
آکادمی اسکار به معنای واقعی کلمه بخش بهترین فیلمبرداری امسال را خراب کرده است و برخی از بهترین کاندیداها مانند Avatar: The Way of Water, The Batman, و Top Gun: Maverick را نادیده گرفته است اما فیلمبرداری بی نقس جیمز فرند در فیلم بازسازی All Quiet on the Western Front از سرویس نتفلیکس به نظر بی رقیب می رسد.
چه فیلمی برنده می شود؟
All Quiet on the Western Front
بار دیگر باید بگوییم که انتخاب های بخش بهترین فیلمبرداری اسکار ۲۰۲۳ چندان خوب نیستند، از این رو نباید انتظار داشت که راجر دیکینز یک بار دیگر برای یکی از فیلم هایش برنده این جایزه می شود. نظرات در مورد فیلم Bardo آنقدر متفاوت است که نمی توان شانسی برای آن در این بخش قائل شد، Elvis هم همین که نامزد شده بسیار خوش شانس است و Tár تنها رقیب فیلم All Quiet on the Western Front در این زمینه است هر چند فاصله کیفیت فیلمبرداریشان بسیار زیاد است. بدین ترتیب به نظر می رسد که All Quiet on the Western Front به راحتی برنده جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری سال ۲۰۲۳ شود.
۳- بهترین فیلم بین المللی
نامزدها:
- All Quiet on the Western Front (آلمان)
- Argentina, 1985 (آرژانتین)
- Close (بلژیک)
- EO (لهستان)
- The Quiet Girl (ایرلند)
چه فیلمی باید برنده شود؟
All Quiet on the Western Front
هر کدام از این پنج فیلم شایستگی بردن جایزه اسکار بهترین فیلم بین المللی را دارند اما دستاورد ادوارد برگر با فیلم All Quiet on the Western Front هم به عنوان یک بازسازی بی نقص و هم یک فیلم جنگی تاثیرگذار بهترین از فیلم های دیگر این دسته است.
چه فیلمی برنده می شود؟
All Quiet on the Western Front
شاانس این فیلم برای بردن جایزه اسکار بهترین فیلم بین المللی ۲۰۲۳ صد در صد است. All Quiet on the Western Front تنها فیلم در میان این پنج فیلم است که در دسته های دیگر اسکار نیز نامزد شده است، از جمله در بخش بهترین فیلم سال که بسیار مهم است و بدین ترتیب شانس این که این فیلم آلمانی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بین المللی نشود تقریباً صفر است. علاوه بر این، این فیلم با فاصله زیادی بزرگ ترین و قوی ترین فیلم در میان پنج نامزد این دسته است، اینکه هم بازسازی یک فیلم جنگی کلاسیک است و هم انتشار باشکوه و پرسروصدای در سرویس نتفلیکس داشته است.
۴- بهترین بازیگر مرد نقش مکمل
نامزدها:
- برندن گلیسون (The Banshees of Inisherin)
- برایان تایری هنری (Causeway)
- جود هیرش (The Fabelmans)
- بری کیوگان (The Banshees of Inisherin)
- کی هوی کوآن (Everything Everywhere All at Once)
چه کسی باید برنده شود؟
کی هوی کوآن (Everything Everywhere All at Once)
چه بازگشت باشکوهی برای کی هوی کوآن بوده است، تقریباً ۴ دهه پس از آنکه به عنون یک کودک در هالیوود شناخته شده و اکنون به عنوان نامزد اسکار به قله هالیوود بازگشته است. اما جدای از روایت های اسکار، او یک بازی غیرمنتظره و به شدت بی نقص از خود ارائه کرده که بسیار باشکوه، هیجان انگیز و تاثیرگذار است. او شایسته بردن این جایزه در دسته ای است که رقبای بسیار قدرتمند و شایسته ای دارد.
چه کسی برنده می شود؟
کی هوی کوآن (Everything Everywhere All at Once)
کوآن تقریباً به درستی در فصل جوایز سینمایی دست بالا را داشته است و وقتی یک بازی بی نقص را با روایت بازگشتی غیرقابل مقاومت ترکیب می کنید، این تنها جایزه بخش بازیگری اسکار ۲۰۲۳ است که به نظر می رسد از همین حالا برنده آن مشخص است.
۵- بهترین فیلم انیمیشن
- Guillermo del Toro’s Pinocchio
- Marcel the Shell with Shoes On
- Puss in Boots: The Last Wish
- The Sea Beast
- Turning Red
چه فیلمی باید برنده شود؟
Guillermo del Toro’s Pinocchio
تمام انیمیشن هایی که نامزد اسکار ۲۰۲۳ شده اند همگی دستکم بسیار خوب هستند اما Guillermo del Toro’s Pinocchio به سادگی در سطحی بالاتر قرار می گیرد، یک انیمیشن استاپ موشن بسیار تحسین برانگیز و نبوغ آمیز از لحاظ تکنیکی با داستانی احساسی که بسیار متفاوت از دیگر فیلم های این بخش است. بدون شک این فیلم یکی از بهترین فیلم های گیرمو دل تورو است.
چه فیلمی برنده می شود؟
Guillermo del Toro’s Pinocchio
اگر چه بخش داوران این دسته بر طبق سابقه تنبل بوده و عمدتاً به فیلم های استودیو پیکسار رأی می دهند، پینوکیو در فصل اهدای جوایز سینمایی جذابیت خود را حفظ کرده و تمام جوایز این بخش در این مراسمات را دریافت کرده است، از جمله در Annies و PGAs. در حالی که پشتیبانی قابل توجهی از انیمیشن Puss in Boots: The Last Wish وجود دارد- تنها رقیبی که پینوکیو در این دسته با آن روبروست- به نظر می رسد که به احتمال فراوان جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال همچنان به فیلم دل تورو خواهد رسید.
۶- بهترین جلوه های ویژه
نامزدها:
- All Quiet on the Western Front
- Avatar: The Way of Water
- The Batman
- Black Panther: Wakanda Forever
- Top Gun: Maverick
چه فیلمی باید برنده شود؟
Avatar: The Way of Water
دنباله بسیار مورد انتظار جیمز کامرون نشان می دهد که اگر پول وزمان کافی داشته باشید می توانید به چه کیفیتی در دنیای سینما دست پیدا کنید. در امسال یا هر سال دیگری، فیلم Avatar: The Way of Water بیشترین شانس را در بخش بهترین جلوه های ویژه خواهد داشت.
چه فیلمی برنده می شود؟
Avatar: The Way of Water
فیلم Avatar: The Way of Water جایزه بهترین جلوه های ویژه در مراسم Visual Effects Society Awards را بدست آورد بعد از اینکه رکورد ۱۴ نامزدی را در این بخش به خود اختصاص دارد و با توجه به جلوه های ویژه فوق العاده زیبایش، به راحتی می تواند برنده جایزه این بخش باشد. به نظر می رسد جایزه آواتار: راه آب در این دسته نیز تضمین شده و قطعی است.
۷- بهترین سناریو اورجینال
نامزدها:
- The Banshees of Inisherin
- Everything Everywhere All at Once
- The Fabelmans
- Tár
- Triangle of Sadness
چه فیلمی باید برنده شود؟
Everything Everywhere All at Once
اگر چه تمام فیلم های این دسته بی نقص و فوق العاده هستند، سناریو Everything Everywhere All at Once بسیار منحصربفرد، خلاقانه، بامزه و تاثیرگذار است و به شکلی باورنکردنی، حال و هوای خود را در طول داستان حفظ می کند که دستاورد بسیار بزرگی است.
چه فیلمی برنده می شود؟
Everything Everywhere All at Once
در این دسته دستکم سه فیلم وجود دارند که شایستگی دریافت جایزه اسکار بهترین سناریو اورجینال را دارند اما از آنجایی که Everything Everywhere All at Once در مراسم WGA Awards این جایزه را بدست آورده، به نظر می رسد که تکرار این موفقیت در اسکار نیز تضمین شده است. اگر چه پشتیبانی و حمایت خاصی از The Banshees of Inisherin در بخش سناریو وجود دارد اما شرط بستن بر روی برنده شدن فیلم دانیل ها بسیار ایمن تر به نظر می رسد.
۸- بهترین سناریو اقتباسی
نامزدها:
- All Quiet on the Western Front
- Glass Onion: A Knives Out Mystery
- Living
- Top Gun: Maverick
- Women Talking
چه فیلمی باید برنده شود؟
Glass Onion: A Knives Out Mystery
این دسته نیز دسته بسیار دشواری است و همه رقبا قوی هستند اما می توان به سرعت فیلم Top Gun: Maverick را از این رقابت خط زد زیرا اگر چه سناریو خوش ساختی دارد اما هرگز در سطح سناریو دیگر فیلم های نامزد شده نیست. اگر چه حضور Glass Onion در این دسته تنها به خاطر قانون بحث برانگیز آکادمی اسکار در مورد دسته بندی دنباله ها در بخش اقتباس هاست، سناریو این فیلم که توسط رایان جانسون نوشته شده بسیار دقیق و کامل است و شایستگی دریافت جایزه این بخش را دارد، بعد از اینکه Knives Out در سال ۲۰۱۹ جایزه بهترین سناریو اورجینال را به سناریو فیلم Parasite باخت.
چه فیلمی برنده می شود؟
Women Talking
سارا پولی جایزه همین چند وقت پیش بود که جایزه بهترین سناریو اقتباسی در مراسم WGA را بدست آورد که او را در جایگاهی قوی برای تکرار این موفقیت در هفته جاری قرار می دهد، به ویژه با توجه به احترامی که آکادمی اسکار برای پولی قائل است و این واقعیت که این تنها شانس واقعی رأی دهندگان برای دادن جایزه ای به فیلم Women Talking خواهد بود زیرا این فیلم در بخش های دیگر شانسی ندارد.
۹- بهترین موسیقی اورجینال
نامزدها:
- All Quiet on the Western Front
- Babylon
- The Banshees of Inisherin
- Everything Everywhere All at Once
- The Fabelmans
چه فیلمی باید برنده شود؟
All Quiet on the Western Front
موسیقی متن بی نقص وولکر برتلمن یک شاهکار تکنیکی است که جنبه احساسی داستان را افزایش می دهد و در حالی که شاید ماجراجویانه ترین نامزد در این بخش نباشد اما به نوبه خود بسیار به یاد ماندنی و اثرگذار است.
چه فیلمی برنده می شود؟
All Quiet on the Western Front
روایت های فوق العاده ای در این دسته وجود دارد- رأی دهندگان جان ویلیامز (The Fabelmans) و کارتر بورول (The Banshees of Inisherin) را دوست دارند و به نظر می رسد که فکر می کنند یک بدهی به این نابغه ها برای جایزه اسکار دارند اما موفقیت برتلمن در مراسم بفتا، مشخص می کند که وی در اسکار نیز جایزه بهترین موسیقی اورجینال را به خود اختصاص خواهد داد. اما اصلاً غافلگیر نشوید اگر Babylon یا Everything Everywhere All at Once این جایزه را بدست آورند، اگر رأی دهندگان بخواهند عشقشان به یک فیلم را کنار بگذارند اما به نظر می رسد که همه داوران در این بخش روی All Quiet on the Western Front توافق دارند.
۱۰- بهترین بازیگر مرد نقش اول
نامزدها:
- آستین باتلر (Elvis)
- کالین فارل (The Banshees of Inisherin)
- برندن فریزر (The Whale)
- پل مسکال (Aftersun)
- بیل نای (Living)
چه کسی باید برنده شود؟
برندن فریزر (The Whale)
فارغ از دیدگاهتان به کلیت فیلم، برندن فریزر یک بازی بسیار بی نقص و غیرمنتظره را در فیلم The Whale ارائه کرده است، بازی که بسیاری فکر نمی کنند او توانایی انجامش را داشته باشد. بازی فریزر در این نقش بسیار واقعی و درون نگرانه است و دیدن او روی صحنه اسکار می تواند منظره بسیار خوشایند و هیجان انگیزی باشد.
چه کسی برنده می شود؟
آستین باتلر (Elvis)
بخش بهترین بازیگر مرد نقش اول با فاصله ای زیاد غیرمنتظره ترین و دشوارترین بخش برای پیش بینی در اسکار ۲۰۲۳ است. برای مدت های طولانی کالین فارل بیشترین شانس را برای کسب این جایزه داشت اما برندن فریزر در هفته های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، به ویژه وقتی روایتی از بازگشت به اوج هالیوود را پشت خود می بیند. اما از سال ۲۰۱۰ و فیلم Crazy Heart، تاکنون جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اول بهکسی داده نشده که فیلمش جایزه اسکار بهترین فیلم نشده باشد و با توجه به اینکه جایزه گلدن گلوب و بفتا به آستین باتلر رسیده است، می توان گفت که شرط بندی روی برنده شده وی امن ترین شرط بندی است. همه ما می دانیم که داوران اسکار چقدر بازی در فیلم های زندگینامه ای را دوست دارند و با توجه به علاقه آن ها به فیلم Elvis، به نظر می رسد که طرفداران فریزر در شب اسکار ناامید خواهند شد.
۱۱- بهترین بازیگر زن نقش اول
نامزدها:
- کیت بلانشت (Tár)
- آنا دی آرماس (Blonde)
- آندرآ رایزبورو (To Leslie)
- میشل ویلیامز (The Fabelmans)
- میشل یئو (Everything Everywhere All at Once)
چه کسی باید برنده شود؟
میشل یئو (Everything Everywhere All at Once)
الان دوران میشل یئو است و او هرگز چنین نقش بزرگی نداشته که بتواند بازی خیره کننده و قابل باوری از خود ارائه کند. این فیلم مثالی از استعدادهای چندوجهی خیره کننده این بازیگر است و در مراسم اسکار نیز تاریخ ساز خواهد شد زیرا یئو به اولین بازیگر آسیایی تبدیل می شود که جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول اسکار را بدست می آورد.
چه کسی برنده می شود؟
میشل یئو (Everything Everywhere All at Once)
رقابت در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول اسکار بین کیت بلانشت و میشل یئو است که گردن به گردن هم پیش رفته و رقابت نزدیکی است. بلانشت جایزه بفتا، گلدن گلوب و Critics Choice در این بخش را از آنِ خود کرده اما یئو نیز اخیراَ جایزه SAG را در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول کسب کرده و فیلمش نیز با فاصله ای زیاد بسیار محبوب تر از فیلم بلانشت است. ممکن است جایزه به بلانشت برسد اما به نظر می رسد که شانس و شایستگی یئو کمی بیشتر است.
۱۲- بهترین کارگردانی
نامزدها:
- مارتین مک دونا (The Banshees of Inisherin)
- دانیل کوان و دانیل شینرت (Everything Everywhere All at Once)
- استیون اسپیلبرگ (The Fabelmans)
- تاد فیلد (Tár)
- روبن اوستلند (Triangle of Sadness)
چه کسی باید برنده شود؟
دانیل کوان و دانیل شینرت (Everything Everywhere All at Once)
در این دسته کارهای فوق العاده ای نامزد شده اند اما دانیل کوان و دانیل شیرنت کار واقعاً بی سابقه و خلاقانه ای با فیلم خود انجام داده اند که به هیچ وجه شبیه چهار فیلم دیگر دسته نامزدهای بهترین کارگردانی اسکار ۲۰۲۳ نیست. از ساختن فیلمی در مورد جسد متعفن دانیل ردکلیف تا بردن جایزه اسکار بهترین کارگردانی می تواند یک تغییر بزرگ برای این دو کارگردان باشد.
چه کسی برنده می شود؟
دانیل کوان و دانیل شینرت (Everything Everywhere All at Once)
در این بخش نیز رقابت بین دو کارگردان است. تقسیم کردن جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم اسکار در سال های اخیر بسیار رایج بوده است و بسیاری از استیون اسپیلبرگ برای جایزه اسکار بهترین کارگردانی امسال حمایت خواهند کرد اما آمار به نفغ دانیل هاست. دانیل ها اخیراًجایزه بهترین کارگردانی DGA را به دست آورده اند که بر اساس آمار تاریخی، پیشگوی مناسبی برای برنده اسکار در این بخش بوده است، از این رو منطقی به نظر می رسد که دانیل ها را برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی ۲۰۲۳ دانست.
۱۳- بهترین فیلم سال
نامزدها:
- All Quiet on the Western Front
- Avatar: The Way of Water
- The Banshees of Inisherin
- Elvis
- Everything Everywhere All at Once
- The Fabelmans
- Tár
- Top Gun: Maverick
- Triangle of Sadness
- Women Talking
چه فیلمی باید برنده شود؟
Everything Everywhere All at Once
بار دیگر، فیلم دانیل ها به سادگی ارائه کننده تجربه ای است که در هیچ یک از فیلم های دیگر نامزد این دسته دیده نمی شود، یک درام علمی تخیلی بسیار خوش ساخت و نبوغ آمیز با یک حس واقعی در مرکز آن و پیامی باشکوه و قوی. بدون شک Everything Everywhere All at Once یکی از بهترین برندگان اسکار بهترین فیلم سال در تاریخ این مراسم خواهد بود.
چه فیلمی برنده می شود؟
Everything Everywhere All at Once
در حالی که وقتی بخش بهترین فیلم سال اسکار رقابتی باشد همه چیز جذاب تر می شود، به نظر می رسد که برنده این جایزه از قبل تعیین شده است. Everything Everywhere All at Once در اکثر مراسمات اهدای جوایز چند ماه اخیر مولق بوده و سخت است که دید فیلمی دیگر از این دسته بتواند جایزه بهترین فیلم اسکار را بدست آورد. البته قبلاً هم شاهد انتخاب های شوکه کننده و غیرمنتظره در بخش بهترین فیلم سال بوده ایم اما هرگز فیلمی با چنین پشتیبانی و محبوبیتی نتوانسته به شکلی غافلگیر کننده ناکام بماند و به همین خاطر امسال انتظار غافلگیر شدن در این دسته را نداریم.
اگر این پیشگویی ها را درست بدانیم که قطعاً چنین نخواهد بود، فیلم Everything Everywhere All at Once هفت جایزه اسکار بدست خواهد آورد که هم جایزه بهترین فیلم و هم دریافت کننده بیشترین جوایز در شب اسکار را تضمین خواهد کرد، ترکیبی که در سال های اخیر بسیار نادر بوده است.
بدون نظر