افزایش ۲۵ درصدی بهای بلیت مترو و کرایه تاکسی در تهران

افزایش ۲۵ درصدی بهای بلیت مترو و کرایه تاکسی در تهران

با رأی اکثر اعضای شورای شهر تهران بهای بلیت مترو برای سال آینده ۲۵ درصد افزایش یافت و بلیت ورودی مترو به ۳ هزار تومان رسید. ۱۰ درصد تخفیف نیز برای ساعات اوج سفر در نظر گرفته شد. این افزایش بها از اردیبهشت ۱۴۰۲ عملیاتی می‌شود. جزئیات افزایش بهای بلیت مترو، تاکسی و اتوبوس را در ادامه بخوانید.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در جریان یکصد و سی و پنجمین جلسه شورا، بررسی لایحه نرخ بهای خدمات در سال ۱۴۰۲ در بخش حمل‌ونقل عمومی را در دستور کار قرار دادند.

جزئیات افزایش بهای بلیت مترو و کرایه تاکسی در تهران

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی تهران، در این خصوص گفت مبالغ بیشتری برای افزایش قیمت نرخ بلیت کرایه حمل و نقل عمومی تا افزایش ۴۰ درصدی مطرح شد اما شرایط بد اقتصادی مردم مانع از این کار شد و پیش بینی شده حداکثر ۵۰۰ تومان به نرخ کرایه در مترو اضافه شود.

تشکری هاشمی گفت: «۲۵ درصد افزایش متوسط پیش‌بینی شده اما همچنان حدود ۱۰ درصد از مبلغ حمل و نقل عمومی از شهروندان دریافت می‌شود و باقی مبلغ باید از شهرداری تهران و همچنین دولت تامین شود.»

جزئیات افزایش بهای بلیت مترو و کرایه تاکسی در تهران

به گفته او، خطوط حومه ای شهر تهران با توجه به شرایطی که دارند مشمول ۲۵ درصد افزایش شدند اما تبصره ای وجود دارد که شرکت مترو در طول سال ۱۴۰۱ موظف شده است برای خطوط حومه ای شهر تهران و مشخصا مترو تهران_کرج سازو کارهای نظام پرداخت مستقل داشته باشند. در نهایت تصمیم گرفته شد نرخ بلیت مترو تهران_کرج یک هزار تومان باشد.

کسانی که از مترو هشتگرد استفاده می‌کنند نیز بر مبنای ساعت اوج و غیر اوج و خرید بلیت الکترونیک و غیر الکترونیک محاسبه می‌شود که از ۶۲۷۳ تومان و تا حداکثر ۸۲۰۰ تومان این مبلغ تعیین شده است و بلیت فرودگاه امام نیز بر همین مبنا از حداقل ۱۰ هزار و ۴۴۲ تومان تا حداکثر ۱۱ هزار و ۶۰۲ تومان خواهد بود.

جزئیات افزایش بهای بلیت مترو و کرایه تاکسی در تهران

به گفته هاشمی، کسانی که از کارت بلیت مبلغ دار شخصی سازی شده استفاده کنند علاوه بر تمام تخفیفات پیش بینی شده در لایحه، ۵ درصد به ازای هر بار شارژ کارت بلیت تخفیف داده می‌شود و برای کسانی که از درگاه های غیرحضوری مثل اپلیکیشن و یا سایر روش های پرداخت آنلاین، بلیت های تک سفره را خریداری کنند نیز، ۵ درصد تخفیف پیش بینی شده است.

تشکری هاشمی درباره استفاده از کارت‌های تخفیف دار نیز گفت: «کسانی که از کارت های تخفیف دار استفاده می کنند در روز می توانند چهار بار از خدمات مترو استفاده کنند و امکان استفاده بیش از چهار بار نخواهد بود.»

ورودی ۲۲۰۰ تا ۳۰۰۰ تومانی مترو

جزئیات افزایش بهای بلیت مترو و کرایه تاکسی در تهران

او گفت: «پیش بینی شده در مبلغ قابل محاسبه در خطوط به محض اینکه در ایستگاهی کارت بلیت مترو در دستگاه های کارت خوان کشیده شد، حداقل کرایه فرد از کارت کسر شود و در زمان خروج در هر ایستگاه با کشیدن مجدد کارت در کارت خوان های مربوطه مبلغ همان مسیر پرداخت شود و هر شهروندی که اقدام به استفاده از کارت در پایان مسیر نکند و یا زمان سفر بیش از ۲ ساعت باشد کرایه حداکثری محاسبه می‌شود.

به گفته او اگر افراد در ساعت غیرپیک و به صورت الکترونیکی بلیت تهیه کنند مبلغ پایه ۲۲۹۵ تومان خواهد بود و اگر در ساعت پیک و به صورت الکترونیک بلیت خریداری کنند مبلغ ۲۷۰۰ تومان خواهد بود. همچنین چنانچه مسافران بلیت را در ساعت غیر پیک و به صورت حضوری خریداری کنند بلیت ۲۵۵۰ تومان خواهد بود؛ اما اگر در ساعت پیک و به صورت حضوری خرید کنند مبلغ ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.

جزئیات افزایش بهای بلیت مترو و کرایه تاکسی در تهران

بر این اساس مبلغ ورودی مترو از حداقل ۲۲۰۰ تا حداکثر ۳۰۰۰ تومان خواهد بود و به ازای هر کیلومتر مسافت نیز ۲۰۰ ریال به مبلغ پایه اضافه می‌شود که البته تا دو کیلومتر اول رایگان است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: «در حمل و نقل عمومی قیمت پایه هشت هزار تومان پیش بینی شده که این مبلغ به عنوان ودیعه نیست و مبلغ قیمت خرید کارت است و با توجه به موضوع بیماری های واگیر دار و شیوع برخی بیماری ها، کارت ها نیز شخصی سازی خواهد شد.»

تخفیف ۵۰ درصدی برای دانشجویان و دانش آموزان

جزئیات افزایش بهای بلیت مترو و کرایه تاکسی در تهران

به گفته او، جانبازان و خانواده شهدا؛ افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امام خمینی (ره) تخفیف ۱۰۰ درصدی خواهند داشت و برای دانشجویان و دانش آموزان تخفیف ۵۰ درصدی پیش بینی شده و کارت منزلت برای افراد بالای ۶۰ سال نیز با تخفیف ۹۰ درصد ارائه خواهد شد.

افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی نرخ بلیت اتوبوس در تهران

جزئیات افزایش بهای بلیت مترو و کرایه تاکسی در تهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی بلیت اتوبوس در تهران نیز موافقت کردند.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفت: «تخفیفاتی که برای مترو برای اقشار مختلف در نظر گرفتیم برای اتوبوس هم در نظر گرفته شده است.»

به گفته او متوسط افزایش نرخ بلیت بخش خصوصی و عمومی در اتوبوسرانی ۲۵ درصد در نظر گفته شده است و باتوجه به نامتناسب بودن مبلغ کرایه بعضی خطوط اجازه افزایش حداکثر ۳۵ درصد به آنها داده شد.

جزئیات افزایش بهای بلیت مترو و کرایه تاکسی در تهران

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: «همچنین کرایه اتوبوس های دربستی نسبت به سال جاری ۳۵ درصد افزایش یافت و اتوبوس معلولان و جانبازان نیز در این لایحه رایگان پیش بینی شده است.»

عضو شورای تهران با اشاره به تبصره های این لایحه عنوان کرد: «در یکی از تبصره ها آمده است در صورتی که شهرداری بتواند اتوبوس پاک در ناوگان استفاده کند، مبلغ کرایه ۲ برابر می‌شود چرا که ناوگان برقی به لحاظ قیمت ۲ برابر ناوگان معمولی هستند.»

افزایش ۲۵ درصدی نرخ تاکسی در تهران

جزئیات افزایش بهای بلیت مترو و کرایه تاکسی در تهران

مجتبی شفیعی معاون شهردار تهران گفت: «با توجه به سیاست کلی مبنی بر افزایش حداکثر ۲۵ درصد نرخ کرایه و بلیت نیز حداکثر بلیت و کرایه مترو، تاکسی و اتوبوس را تا سقف ۲۵ درصد افزایش در نظر گرفتیم.»

او گفت: «در مترو با اعمال ۲۵ درصد افزایش نرخ بلیت، بلیت تک سفره از ۲ تومان به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، بلیت تک سفره نیز از ۲هزار و ۳۰۰ به ۲هزار و ۸۵۰ تومان، بلیت تک سفره خط هشتگرد از ۶ هزار تومان به هفت هزار و ۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد.»

شفیعی گفت: «در حوزه اتوبوسرانی نیاز داشتیم که کرایه بیشتر از این ها افزایش یابد اما سقف ۲۵ درصد را رعایت کردیم و بلیت اتوبوس بی آر تی حداکثر به یک هزار و ۷۵۰ تومان و برای سایر خطوط نیز حدودا از یک‌هزار و ۸۰۰ تومان به حداکثر ۲ هزار و ۲۵۰ تومان می‌رسد.»

«ارزان ترین بلیت مترو در دنیا را داریم»

جزئیات افزایش بهای بلیت مترو و کرایه تاکسی در تهران

مهدی شایسته مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه یک دهم قیمت بلیت از شهروندان دریافت می شود، گفت: «هم اکنون ارزان ترین بلیت مترو در دنیا را داریم و از این حیث مقام نخست در جهان را داریم و بلیت ارزان به اضافه تخفیفاتی که شورا در نظر می‌گیرد باعث کاهش درآمدهای مترو می‌شود.»

دیجیاتو
بدون نظر

ورود