ماجرای شناسایی زنان بی حجاب با دوربین های شهری و واکنش ها به آن

ماجرای شناسایی زنان بی حجاب با دوربین های شهری و واکنش ها به آن

فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از استفاده از دوربین های شهری برای شناسایی زنان بی حجاب خبر داده است. بر اساس اعلام فراجا، مستندات کشف حجاب این زنان به همراه یک پیام اخطار به آن ها ارسال خواهد شد تا از عواقب قانونی تکرار اقدام خود مطلع شوند.

دیروز شنبه ۱۹ فروردین ماه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای اعلام کرد: در اقدامی ابتکاری، پلیس به جهت جلوگیری از بروز هرگونه تنش و تزاحم با هموطنان در برقراری قانون حجاب، با استفاده از ابزار و دوربین‌های هوشمند در اماکن و معابر عمومی، نسبت به شناسایی افراد هنجارشکن اقدام و با ارسال مستندات و پیام اخطار به ناقضان قانون حجاب و عفت عمومی، در زمان و مکان مورد نظر، آنها را نسبت به عواقب قانونی تکرار این جرم مطلع می‌کند.

همچنین سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سؤال که آیا موارد کشف حجاب توسط دوربین‌های ثبت تخلفات و جرایم رانندگی که در سطح شهر وجود دارند، رصد می‌شوند، اظهار کرد: بله، تمامی سامانه‌هایی که در سطح شهر کار می‌کنند، بهره‌برداری‌های چند منظوره دارند و هر اطلاعاتی را در خود ذخیره می‌کنند.

وی افزود: البته دوربین‌های نظارتی که در سطح شهر وجود دارد را شهرداری تهیه کرده است و مسئولیت نگه داشتن آنها هم با شهرداری است، اما این دوربین‌ها بانک‌های اطلاعاتی مختلفی دارند که هر نهاد و سازمان می‌تواند اطلاعات مربوط به خود را از این بانک‌ها استخراج کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ یادآور شد: پلیس راهنمایی و رانندگی داده‌های مربوط به حوزه ترافیک را از این دوربین‌ها بهره‌برداری می‌کند و بخش‌های دیگر هم اطلاعاتی که مورد نیاز دارند را برداشت می‌کنند.

سردار احمدرضا رادان، فرماندهی کل انتظامی کشور نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی به ارائه ی توضیحاتی در خصوص برنامه ی پلیس برای برخورد با بی حجابی پرداخت.

سردار رادان در این رابطه گفت: از شنبه ۲۶ فروردین همکاران من به صورت جدی به سه حوزه معابر عمومی، خودرو و صنوف ورود خواهند کرد. به صورتی که در حوزه معابر با استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته فرد شناسایی می شود؛ به فرد توجه و تذکر داده می شود و بعد از آن فرد با مدارک به دستگاه قضایی معرفی می‌شود تا به مورد آن رسیدگی کنند.

وی افزود:در حوزه خودرو بار اول به فرد تذکر و توجه داده میشود و بار دوم خودرو توقیف می شود به سه نحو ممکن؛ توقیف الکترونیکی یا توقیف در محل یا توقیف در پارکینگ هرکدام که عملی باشد که توصیه می‌کنیم که رانندگان عزیز دقت داشته باشند به خصوص صاحبان خودرو.

فرمانده کل انتظامی کشور در رابطه با حوزه صنوف گفت: در حوزه صنوف هم صنوفی که متصدیانش احیاناً کشف حجاب می کنند حتماً مورد توجه جدی قرار می‌گیرد ، توجه به آنها داده شده و اخطار پلمب گرفته و پلمب می‌شوند و این موضوع شامل باغ تالار ها و رستوران ها و مراکز بزرگ از این دست هم می‌شود که باید متوجه باشند.

سردار رادان در پاسخ به این سوال که در اطلاعیه پلیس خبر از وجود مستندات آمده بود، اعلام کرد: ما بار اول تذکر می‌دهیم و در همان تذکر از فردی که تذکر می گیرد با همان سر پیامک می‌خواهیم اگر ما اعلام کردیم و نظری بود و اشتباهی بوده به ما اعلام کند و حرف ایشان را می‌پذیریم؛ اما اگر دو بار تکرار شد نشان می دهد شاید اشتباهی صورت نگرفته و بار دوم حتماً هم اگر همان سر پیامک باشد دیگر به آن توجه نمی شود.

وی گفت: قطعاً از فناوری هوشمندی استفاده خواهیم کرد و مدارک قطعیت خواهد داشت حتی در مرحله اول هم که مدارک قطعیت دارد اگر فرد گفت نبوده، می پذیریم چرا که اعتماد به مردم مان داریم اما فقط در یک مرحله.

واکنش ها به شناسایی زنان بی حجاب با دوربین های شهری

خبر ثبت موارد کشف حجاب با استفاده از دوربین های شهری بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشته است.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی در واکنش به این خبر در توییتی نوشت:

خطای بزرگی می‌کنند؛ دقت سیستم بررسی امنیتی و پلیسی را در معرض و تقابل با عموم می‌گذارند. هم ضعفهایش آشکار می‌شود و هم ممکن است کارآیی خود را از دست بدهد.

از فردا احتمالا تبلیغ «آرایش (گریم) ضد تشخیص چهره پلیس» یا چیزی شبیه این رونق خواهد یافت!

همچنین محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده پیشین مجلس در این رابطه در توییتر خود نوشت:

بیش از دو سال است فیلم کامل سرقت از آپارتمان را که چهره دزدها از چند زاویه بوضوح قابل شناسایی است گرفته‌اند هنوز خبری از شناسایی آنها به مال‌باخته نداده اند. حالا میخواهند با تجهیزات هوشمند! برای مردم در کوچه و خیابان پرونده‌سازی کنند.

۶ نظر

ورود

  • حاج محمود فروردین ۲۰, ۱۴۰۲

    بسیار کار پسندیده ای است زمان آن رسیده که بی حجاب ها به خودشان بیایند کشور را فساد فرا گرفته بود

  • !!!! فروردین ۲۰, ۱۴۰۲

    اینا همش بازی سازیه برای انحراف افکار عمومی
    مساله رو بزرگ میکنن که مردم دغدغه فکری دیگه نداشته باشن
    که مساله تورم کم کم عادی بشه برا مردم، روابط با عربستان و مساله برجام سوال نشه! مسمومیت دانش آموزان فراموش بشه! حمله های اسراییل و آمریکا به ایران، دخالت در اکراین و …..
    دغدغه جامعه رو به کنترل حجاب و پلمپ کردن مغازه ها تقلیل میدن. همه برای کنترل افکار عمومیه

    • .. فروردین ۲۰, ۱۴۰۲

      اره بابا کار خودشونه????
      وگرنه ش*اه که خیر و صلاح مارو میخواد بدبخت کل عمرشو با پول ایرانیا خوش گذرونده از گلوش پایین نمیرفت بیچاره همش کار ایناست گرونی و مشکلات اقتصادی فرهنگی همه کار ایناس کار خودشونه?

      • واقعیات رو بپذیریم فروردین ۲۰, ۱۴۰۲

        واقعا چقدر با منطق، اون بنده خدا در مورد مشکلات گفته، شما ربطش میدی به ش*اه.

      • سندرز فروردین ۲۰, ۱۴۰۲

        عجیبه واسه دارایی شاه دو متر زبون دارین ؛ اما وقتی صحبت از دارایی بیش از ۹۰ میلیارد دلاری بتی که می پرستید میشه ، لال اید

  • ........... فروردین ۲۰, ۱۴۰۲

    شاه مرد و صدتا کفن پوسوند این عرررزشی ها هنوز ول کنش نیستن. چرا؟ چون ۴۴ سال نفت فروختن و خوردن و مملکت دچار ورشکستگی شده. بالاخره باید بندازن گردن شاه یا آمریکا و غرب
    حالا شما داری از منطق با یه عرررزشی صحبت میکنی؟ اصلا اگه منطق حالیشون بود که اسمشون عرررزشی نبود