با سبدگردانی بیشتر آشنا شوید!

با سبدگردانی بیشتر آشنا شوید!

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سبدگردانی چیست؟ چگونه انجام می‌شود؟ برای انتخاب یک شرکت سبدگردانی مناسب باید چه مواردی را در نظر گرفت؟ و … . در این مطلب به این سوالات پاسخ داده می‌شود تا افرادی که قصد دارند از خدمات سبدگردانی شرکت‌ها استفاده کنند بتوانند با دقت بیشتری نسبت به انتخاب شرکت سبدگردان اقدام کنند.

با سبدگردانی بیشتر آشنا شوید!

پیدایش سبدگردانی

پیدایش اولیه سبدگردانی در کشور آمریکا بود. در ایران نیز با توجه به گستردگی و رشد روزافزون بازار سرمایه و متنوع شدن صنعت‌ها و سهم‌های موجود در بورس و فرابورس، یکی از گزینه‌های جذابی که در حوزه مدیریت پرتفوی به‌وجود آمد، بحث «سبدگردانی» بود. اکثر افرادی که به‌دنبال کسب بالاترین بازدهی و یک سودآوری صحیح و اصولی از بازار سرمایه بودند، از دانش و آگاهی لازم در این حوزه تخصصی برخوردار نبودند، به همین دلیل شرکت‌های سبدگردانی به‌وجود آمدند تا با مدیریت پرتفوی سرمایه‌گذاران، در راستای مدیریت بهتر دارایی‌های آنان کمکی کمک کرده باشند.

سبدگردانی چیست؟

سبدگردانی در بورس، چیدمان صحیح دارایی‌ها در قالب یک سبد سرمایه‌گذاری مشخص است و سبدگردان این چیدمان را اصولی و صحیح، اما تحت مالکیت سرمایه‌گذار انجام می‌دهد و کارمزد آن را دریافت می‌کند.

سبدگردانی چگونه انجام می‌شود؟

قرارداد سبدگردانی فی مابین سرمایه‌گذار و شرکت‌های ارائه دهنده این خدمت منعقد و امضا می‌شود که مدت زمان آن می‌تواند از یک تا چند سال باشد. سرمایه‌گذاران با توجه به میزان سرمایه خود و مراجعه به شرکت‌های ارائه دهنده خدمت سبدگردانی می‌توانند درخواست رسمی تشکیل سبد اختصاصی خود را ارائه بدهند که این درخواست با تکمیل فرم‌های مخصوص سبدگردانی و واریز وجه از سوی سرمایه‌گذاران تکمیل می‌شود. در گام بعدی باید برای سرمایه‌گذار «کد سبدگردانی» تعریف شود. در تکمیل توضیحات در خصوص «کد سبدگردانی» باید به این موضوع توجه شود که این کد با «کد بورسی » متفاوت است. پس از تایید سازمان بورس و هماهنگی با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، کد سبدگردانی برای سرمایه‌گذار اخذ و فعالیت سبدگردانی برای وی آغاز می‌شود.

اعتماد و عملکرد شرکت سبدگردانی، اصلی مهم برای انتخاب

در انتخاب شرکت سبدگردانی، تکیه بر اصل اعتماد بسیار حائز اهمیت است. از این رو سرمایه‌گذار باید شرکتی را انتخاب کند که اعتمادسازی را در بین مشتریان خود به‌وجود آورده باشد. همچنین بررسی سوابق مدیریتی شرکت سبدگردان نیز از مواردی است که باید به آن اهمیت داده شود و در کنار این موارد نیز بررسی خدمات قابل ارائه شرکت سبدگردان خالی از لطف نیست.

با سبدگردانی بیشتر آشنا شوید!

استفاده از خدمات سبدگردانی چه مزایایی دارد؟

●       معاف بودن از مالیات

یکی از مزایای استفاده از سبدگردانی، معافیت این خدمت از مالیات است که برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران به این حوزه و افزایش نقدینگی در بورس، طرح تشویقی معافیت مالیاتی برای این خدمت در نظر گرفته شده است. از این رو، سود کسب شده به‌صورت کامل  و بدون کسر مالیات به سرمایه‌گذار تعلق خواهد گرفت.

  • تشکیل سبد سهام مناسب با میزان ریسک سرمایه‌گذار

سبدگردان با بررسی شخصیت سرمایه‌گذار و هدف او از سرمایه‌گذاری، سبد سهامی مختص وی تشکیل می‌دهد. این عوامل می‌تواند بستگی به نوع ریسک‌‌پذیری، عجول و صبور بودن فرد و… در انتخاب نوع سهم و صنعت برای او تاثیرگذار باشد.

  • مدیریت دارایی سرمایه‌گذار به‌صورت حرفه‌ای

برترین مزیت سبدگردانی استفاده از توان حرفه‌ای مدیر سبد و مشاوره‌های تیم سبدگردانی است. این مسئله باعث می‌شود تمام تصمیمات اخذ شده با دقت و بررسی لازم بر روی گزارش‌های مالی شرکت‌ها و اخبار بازار سرمایه به انجام برسد. به بیانی ساده‌تر مدیریت حرفه‌ای دارایی باعث می‌شود منابع مشتری بر اساس شرایط و نیاز وی و با هدف کسب بازدهی بالاتر در مقابل ریسک کمتر، به انواع دارایی‌ها تخصیص داده شود.

  • عدم نیاز به دانش و صرف زمان

فعالیت در بازار سرمایه نیازمند سپری کردن زمان کافی برای کسب اطلاعات و آموزش و همچنین بررسی مداوم بازار است. برای شروع فعالیت در بورس افراد بهتر است پس از کسب آگاهی‌های لازم اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند. آموزش بورس قبل از ورود به‌بازار می‌تواند از وقوع زیان‌های به مراتب بالا جلوگیری کند. همچنین انجام معاملات و شناسایی سهام‌ ارزنده، خود پروسه‌ای زمان‌بر است که تمامی این نیاز‌ها با سبدگردانی از بین خواهد رفت.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود