هزینه ۲۷ میلیاردی فدراسیون فوتبال برای اعزام تماشاچی به جام جهانی قطر و حواشی آن

هزینه ۲۷ میلیاردی فدراسیون فوتبال برای اعزام تماشاچی به جام جهانی قطر و حواشی آن

یکی از حواشی مورد توجه رقابت های جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر برای ایرانیان مسافرانی بودند که با حمایت های اورگان های دولتی برای تشویق تیم ملی فوتبال ایران به قطر فرستاده شدند. از همان روزها هزینه ای که برای این مسافران پرداخت شد، مورد سوال و توجه قرار گرفته است. حال شش ماه پس از جام جهانی پرحاشیه برای ایران، حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران از هزینه ۲۷ میلیاری فدراسیون فوتبال برای ارسال مسافران معرفی شده و بدهی ۷ میلیاردی این فدراسیون خبر داد.

ماجرای بدهی فدراسیون فوتبال بابت مسافران جام جهانی معرفی شده این سازمان چیست؟

رفیعی همچنین گفته که «با گذشت بیش از شش ماه از پایان جام جهانی فوتبال در قطر، فدراسیون فوتبال هنوز بخشی از طلب خود را بابت تورها و مسافران جام جهانی، که خودش به آژانس‌ها معرفی کرده بود، صاف نکرده و بدهکار است. بدهکاری فدراسیون فوتبال فقط در یک مورد به حدود هفت میلیارد تومان می‌رسد. علاوه‌بر این، خدماتی برای پرواز از برخی آژانس‌های دیگر گرفته شده که به تعهدات مالی خود نسبت به آن‌ها نیز هنوز عمل نکرده است.»

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره جزییات مذاکره فدراسیون فوتبال گفته است: در جریان اجرای سفرهای جام جهانی، ما منتقد بودیم که فدراسیون فوتبال خودش نباید بلیت‌ها را عرضه کند و یا تور جام جهانی اجرا کند، چون به تجربه مشکلات آن را پیش‌بینی کرده بودیم. آن موقع فدراسیون شرط گذاشت که به تعداد محدودی از آژانس‌ها سهمیه بلیت می‌دهد، اما در ازای آن مسافران را خودش معرفی می‌کند.»

به گفته رفیعی پس از این توافق فدراسیون «با یکی از آژانس‌ها طرف قرارداد شد، ولی پس از گذشت شش ماه هنوز به تعهدات مالی خود کامل عمل نکرده است. درحالی که متعهد شده بود تا پایان جام جهانی، هزینه اجرای تور جام جهانی برای مسافرانی را که معرفی کرده است پرداخت کند.»

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران

ارزش قراردادی که فدراسیون فوتبال با مجری منتخب تورهای جام جهانی بسته است، حدود ۲۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده که در ازای آن، آژانس طرف قرارداد به عنوان مجری تور جام جهانی ۲۰۲۲ متعهد شده بود به تعداد ۲۲۰ مسافر معرفی‌شده از سوی این فدراسیون، خدمات پروازی (با هواپیمای ایران‌ایر به صورت رفت و برگشت)، ترانفسر، تغذیه و اسکان ارائه دهد.

بنابر اظهارات مجری تور جام جهانی ۲۰۲۲ که با فدراسیون فوتبال طرف قرارداد بوده، حدود هفت میلیارد تومان از مبلغ این قرارداد باقی مانده که فدراسیون فوتبال متعهد بود تا پایان قرارداد (نهم آذرماه ۱۴۰۱) پرداخت کند که با وجود نامه‌نگاری و وعده‌های متعدد، هنوز عملی نشده است.

فدراسیون فوتبال همچنین در ازای اجرای این تور مطابق قرارداد به آژانس مربوطه سهمیه ۱۰۰ بلیت در هر سه بازی ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ را با قیمت مصوب واگذار کرده بود.

ماجرای بدهی فدراسیون فوتبال بابت مسافران جام جهانی معرفی شده این سازمان چیست؟

در روزهای برگزاری جام جهانی در سال گذشته انتقادات زیادی در خصوص افراد اعزام شده به قطر مطرح شد، چرا که در حالی که از اعزام خبرنگاران ورزشی خودداری شده بود، تعداد قابل توجهی از چهره های اصولگرا و دولتی و مجریان صدا و سیما در جام جهانی حضور یافته بودند که ارتباطی با ورزش و فوتبال نداشتند. وزارت ورزش درباره ی اینکه این افراد با چه هزینه‌ ای برای تماشای جام جهانی قطر فرستاده شده‌ اند، پاسخی ارائه نکرد.

ماجرای بدهی فدراسیون فوتبال بابت مسافران جام جهانی معرفی شده این سازمان چیست؟

مصطفی وثوق‌ کیا از اصولگرایان فعال در حوزه فرهنگ، امیرحسین ثابتی مجری برنامه تلویزیونی «جهان‌ آرا»، محمدرضا شهبازی مجری برنامه تلویزیونی «پاورقی»، مهدی خانعلی‌ زاده مجری برنامه تلویزیونی سیاسی «بدون توقف»، حسین دارابی کارگردان اصولگرا، دانیال معمار سردبیر روزنامه همشهری در دوره زاکانی، علی رجبی مجری و برنامه‌ ساز سیاسی و … از جمله چهره‌ هایی بودند که به عنوان خبرنگار به قطر رفتند، در حالی که هیچ یک خبرنگار ورزشی نبودند.

ماجرای بدهی فدراسیون فوتبال بابت مسافران جام جهانی معرفی شده این سازمان چیست؟

یکی از این مسافران که حواشی زیادی به همراه داشت به خانم بیکاز معروف شده است که برخی ادعا می کنند فرح عبدی نام دارد و کارمند وزارت ارشاد در بخش رسانه های خارجی است. تلاش او برای انگلیسی حرف زدن با خبرنگار خارجی درحالی که ابتدایی‌ترین جملات انگلیسی را هم نمی‌داند مدت ها سوژه شبکه های اجتماعی بود.

چندی پیش برخی از فعالان با به راه انداختن کارزاری خطاب به وزیر ورزش با ٢٣۶٨ امضاء، درخواست انتشار لیست مسافرین قطر و شفافیت در خصوص هزینه‌های صورت گرفته را داشتند.

ماجرای بدهی فدراسیون فوتبال بابت مسافران جام جهانی معرفی شده این سازمان چیست؟

ماجرای بدهی فدراسیون فوتبال بابت مسافران جام جهانی معرفی شده این سازمان چیست؟

پیرو آن کارزار و پس از صحبت های رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران درخصوص بدهی فدراسیون فوتبال، دوباره بحث شفاف سازی در خصوص هزینه هایی که برای فرستادن این افراد به قطر مطرح بود داغ شد و برخی کاربران توییتر به این خبر واکنش نشان دادند.

کاربری نوشت: «فدراسیون فوتبال ۷ میلیارد تومان بابت هزینه ۲۲۰ مسافر سفارشی به مجری تور جام جهانی بدهکاره… سوای همه پشت‌پرده‌های سفر جام جهانی، پول ملی چنان به خاکستر نشسته که رقم بدهکاری اصلا به حساب نمیاد!»

کاربری هم پرسشی درباره منبع بودجه پرداختی برای این مسافران شد و نوشت :«منبع این بودجه، کدام ردیف است؟»

کاربری هم به افشای هویت مسافران اشاره کرده و کوتاه و مختصر نوشت: «نام شان را اعلام کنید»

شخص دیگری تنها راه را شفاف سازی خواند و تاکید کرد: «به نظرم تنها راه چاره شفافیت در این خصوص هست؛ من چند بارى به سامانه دسترسى آزاد به اطلاعات شکایت کردم اما راه چاره نیافتم. به نظرم با فشار بیشتر باید اصرار به افشاء قرارداد کرد».

مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود