چندین راهکار طلایی جهت نگهداری از قالی و قالیچه‌ها

چندین راهکار طلایی جهت نگهداری از قالی و قالیچه‌ها

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در خانه هر ایرانی حداقل یک قالی یا قالیچه وجود دارد. چرا که ایرانیان این کالا را یک کالای لوکس و بسیار ارزشمند می‌دانند. به همین منظور آنها برای خرید یک قالی یا قالیچه مدت‌ها وقت می‌گذارند تا بهترین نوع را خریداری کنند. این در حالیست که برخی از خانواده‌ها به دلیل زیباتر شدن دکوراسیون داخلی منزل و همچنین ارزش بسیار زیاد، قالی یا قالیچه دستباف تهیه می‌کنند. اما نکته مهم و قابل توجه این است که این کالای ارزشمند و فوق‌العاده همیشه زیرپای افراد است و به اصطلاح دائما پا می‌خورد. به همین دلیل امکان زود خراب شدن یا آسیب دیدن آن به نسبت سایر کالاهای منزل بیشتر است. اما آیا تا به امروز به این نکته توجه کرده‌اید که چطور می‌توان از قالی یا قالیچه‌های منزل به نحو احسن استفاده نمود؟ چطور می‌توان مراقب آنها بود؟ در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با چندین راهکار طلایی به خصوص انتخاب یک قالیشویی مناسب جهت شستشو نظیر قالیشویی رشت بیشتر آشنا کنیم.

راهکارهای طلایی نگهداری از فرش

منظور از نگهداری و مراقبت از فرش، کلیه اقداماتی است که در نهایت سبب حفظ زیبایی اولیه فرش‌ها می‌شود. روش‌های زیادی وجود دارند که موجب سالم ماندن و افزایش طول فرش قالی یا قالیچه‌های ماشینی و دستباف می‌شوند. با بهره از این هر یک از این روش‌ها فرش‌‎های منزلتان سالم و نو می‌مانند. در نتیجه علاوه بر زیبایی، هزینه خرید مجدد یا ترمیم مجدد قالی یا قالیچه‌ها کاهش پیدا می‌کند. یکی از موارد مهم و کاربردی شستشوی صحیح و به موقع فرش است. برای این منظور شما باید در انتخاب قالیشویی دقت کنید.قالیشویی اصفهان با سالها سابقه می‌تواند در شستشوی بی‌عیب و نقص فرش‌ها به شما کمک کند. چرا که این قالیشویی با بهره‌گیری از متدهای جدید و نو، فرش‌ها را با بهترین مواد شسته و به مشتریان تحویل می‌دهد.  در ادامه بیشتر درباره این موضوع و سایر راهکارها با شما صحبت خواهیم کرد.

چندین راهکار طلایی جهت نگهداری از قالی و قالیچه‌ها

راهکار اول: جاروبرقی کشیدن به موقع عاملی مهم در سالم ماندن قالی و قالیچه‌ها

جاروبرقی درست و به موقع موجب سالم ماندن فرش‌ها می‌شود. بسیاری از ما تصور می‌کنیم تنها با مشاهده آشغال و خوراکی روی فرش باید آنها را جارو بکشیم. اما در حقیقت اینگونه نیست. جاروبرقی اصولی و روتین و به موقع جلوه خاص و زیبایی را به قالی و قالیچه‌ها می‌دهد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که حداقل هفته‌ای یک بار و حداکثر هفته‌ای سه بار باید روی فرش‌ها را جاروبرقی بکشید. در این صورت علاوه براینکه منزلتان همیشه تمیز و مرتب است، طول عمر قالی و قالیچه‌هایتان نیز افزایش پیدا می‌کند.

زمانی که به صورت منظم روی فرش را جاروبرقی می‌کشید، کلیه گرد و غبار نشسته از روی فرش جمع می‌شود. در نتیجه علاوه بر اینکه همیشه رنگ زیبایی دارد، طول عمر آن نیز افزایش پیدا می‌کند و همانند روز اول می‌درخشد. 

جاروبرقی همیشه به عنوان بهترین و ساده‌ترین راهکار نو نگه داشتن فرش به حساب می‌آید. البته اگر آن را به درستی و به موقع فرش‌ها بکشید. جارو را به آرامی روی تمامی قالی‌ها و قالیچه‌ها بکشید و از فشار بیش از حد جدا خودداری کنید. زیرا در این حالت ممکن است تاروپودشان آسیب ببیند. سعی کنید جاروبرقی را در تمامی جهات روی فرش بکشید تا آشغال‌های ریز و درشت و همچنین ذرات گردوغبار از روی آنها به خوبی جمع شوند. 

چندین راهکار طلایی جهت نگهداری از قالی و قالیچه‌ها

راهکار دوم: شستشوی به موقع و دوره‌ای فرش‌ها و انتخاب یک قالیشویی حرفه‌ای و با سابقه

همانطور که در بالا بیان شد، انتخاب یک قالیشویی مناسب و با سابقه می‌تواند موجب سالم ماندن فرش شود. چرا که بسیاری از قالیشویی‌های معتبر و کاربلد نظیرقالیشویی مشهد با بهره از بهترین و به روزترین متدهای شستشوی فرش، قالی و قالیچه‌ها را می‌شویند و آنها را خشک می‌کنند. یکی از روش‌های سالم ماندن و مراقبتی از فرش، شستشوی به موقع و دوره‌ای فرش‌هاست.

در برخی مواقع شما برای آنکه فرشی تمیز و نو داشته باشید باید در یک دوره منظم مانند ۱۲ تا ۱۶ ماه یکبار تمامی قالی‌ها و قالیچه‌ها را به قالیشویی بدهید تا آنها را به طور کامل با مواد عالی و مرغوب بشویند. در این حالت به فرش شما کوچکترین آسیبی وارد نمی‌شود.

برخی از افراد هنوز به فکر شستشوی سنتی در خانه هستند. این روزها شستن فرش‌ها به روش دستی و سنتی کمی سخت و زمانبر است. در بسیاری از شرایط مغایر با فرهنگ آپارتمان‌نشینی نیز هست. اما اگر در یک خانه حیاط‌دار ساکن هستید و قصد دارید فرش‌هایتان را به روش سنتی و دستی بشویید باید این کار را احتیاط و به درستی انجام دهید. زیرا در صورت شستشوی نامناسب و غیراصولی قطعا به قالی و قالیچه‌ها آسیب جدی وارد می‌شود و شما متضرر خواهید شد و باید فرش جدید را خریداری کنید. 

به همین منظور بهترین راهکار بهره از خدمات قالیشویی‌های معتبر است. زیرا نه تنها در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی می‌شود بلکه قالی و قالیچه‌هایتان بدون کوچکترین آسیب شسته و به شما تحویل داده می‌شود. 

اما به طور کلی نحوه صحیح شستشوی فرش در منزل به شرح زیر است: 

  • ابتدا باید قالی و قالیچه‌های خودتان را در محلی سفت و شیبدار پهن کنید و سطح فرش را به طور کامل با آب تمیز خیس کنید.
  • با بهره از محلول آب ولرم، شامپو فرش و همچنین اسفنج همه سطح فرش را بشویید.
  • پس از تمام شدن مرحله قبل، سطح فرشت‌تان را با آب آنقدر بشویید تا تمام کف‌های ناشی از مایع شوینده از تاروپود قالی خارج شود.
  • پس از اتمام مراحل شستشو، فرش را در یک شیب تند قرار دهید تا آب موجود درون تاروپود آن از خارج شود. 
  • سپس آن را به صورت یکنواخت پهن کنید تا به خوبی خشک شود. ماندن کوچکترین رطوبت بین تاروپود فرش موجب پوسیدگی آن خواهد شد.

سخن پایانی

همانطور که در طول این مقاله مطالعه کردید، مراقبت درست و اصولی از فرش موجب سالم ماندن فرش‌ها می‌شود. بنابراین شما برای داشتن فرشی سالم و نو باید به راهکارهای طلایی بالا توجه ویژه‌ای داشته باشید. بهره از خدمات قالیشویی‌های معتبر نظیر قالیشویی اصفهان، قالیشویی رشت و قالیشویی مشهد موجب می‌شود تا شما فرش‌تان را بدون کوچکترین آسیب بشویید و آن را تمیز درب منزل تحویل بگیرید.

بدون نظر

ورود