فخری خوروش بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون در ۹۴ سالگی درگذشت

فخری خوروش بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون در ۹۴ سالگی درگذشت

فخری خوروش با نام اصلی فخری آسودی، هنرپیشه قدیمی سینما، تلویزیون و تئاتر که در برخی آثار درخشان موج نو سینمای ایران با بهترین کارگردانان ایرانی از جمله ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی، محمدرضا اصلانی و بهمن فرمان آرا همکاری کرده بود، ساعت ۸:۳۰ صبح روز۲۰ خرداد ۱۴۰۲، در ۹۴سالگی در بیمارستانی در شهر لس آنجلس دیده از جهان فروبست.

فخری خوروش در 94 سالگی درگذشت
فخری خوروش در فیلم «یک بوس کوچولو»

وی از سال ۱۳۸۴ و پس از حضور در فیلم «یک بوس کوچولو» ساخته بهمن فرمان‌آرا، در هیچ فعالیت بازیگری دیگری حضور نداشت و به امریکا مهاجرت کرد.

فخری خوروش در 94 سالگی درگذشت
بازی در نقش مهدعلیا، مادر ناصرالدین شاه
فخری خوروش در 94 سالگی درگذشت
فخری خوروش در «شازده احتساب»

تثبیت جایگاه سینمایی فخری خوروش با بازی در فیلم «آقای هالو» داریوش مهرجویی رقم خورد.

فخری خوروش در 94 سالگی درگذشت
فخری خوروش در سریال‌ «پهلوانان نمی‌میرند»

فخری خوروش در مجموعه‌های تلویزیونی متعددی در سال‌های بعد از انقلاب بازی کرد که از آن جمله می‌توان به «امیرکبیر» و بازی در نقش مهدعلیا، مادر ناصرالدین شاه، اشاره کرد که از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های وی است.

فخری خوروش در 94 سالگی درگذشت
فخری خوروش در سریال‌ «خانه ای در تاریکی»

فخری خوروش در سریال‌های «امام علی» و «پهلوانان نمی‌میرند» نیز بازی کرده‌است.

در سال ۲۰۱۰ در سومین دوره جشنواره «فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو» از فخری خوروش برای ۵۰ سال فعالیت هنری تقدیر شد.

بیوگرافی فخری خوروش

فخری خوروش در 94 سالگی درگذشت

فخری خوروش متولد ۱۰ خرداد ۱۳۰۹ در کرمانشاه بود. در ۱۶ سالگی دیپلم گرفته و سپس به دانشسرا رفت، مدت ها معلم بود تا اینکه وارد بازیگری شد و به شهرت عجیبی رسید. وی از سال ۱۳۸۵ در آمریکا اقامت داشت.

از معلمی تا اولین تئاتر

قبل از بازیگری دوست داشتم پزشک بشود به همین خاطر بعد از دیپلم در ۱۶ سالگی وارد دانشسرا شد، ولی به سمت معلمی کشیده شد. زمانی که معلم بود در یک انجمن حضور داشت که تئاتر اجرا می کردند در آنجا او برای بازیگری انتخاب شد و بعد از ۴ ماه تمرین و یادگیری در نمایشی بنام «دست های آلوده» نوشته اثر ژان پل سارتر بازی کرد.

طرد ۹ ساله از خانه

فخری خوروش در 94 سالگی درگذشت

وقتی بصورت حرفه ای وارد بازیگری شد ۹ سال پدر و مادرش را ندید. بعد از ۹ سال پدرش بخاطر بیماری که داشت توسط یکی از دوستانش عمل شد؛ بعد از عمل پدر به مادرش گفته بود که «فخری باعث شده است حال من خوب شود بگویید بیاید تا ببینمش».

اینطور شد که بعد از سال ها با پدرش آشتی کرد.

شهرت با تئاتر

حضور مستمر او در تئاتر اواخر دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ بود که وی را به مشهورترین بازیگر تئاتر ایران تبدیل کرد.

درخشش در سینما

فخری خوروش در 94 سالگی درگذشت

زنده‌یاد فخری خوروش در شماری از فیلم‌های مهم سینما حضوری هنرمندانه داشت. «نفرین» ناصر تقوایی، «جنوب شهر» ابراهیم گلستان، «شازده احتساب» بهمن فرمان‌آرا، «شطرنج باد» محمد اصلانی، «سوته‌دلان» علی حاتمی و…

فخری خوروش در 94 سالگی درگذشت

سایر فیلم هایی که فخری خوروش در آنها نقش آفرینی کرده است:

نفرین، یک بوس کوچولو، تارا و تب توت فرنگی، مه بانو، هما،  مردی از جنس بلور، ‌شیرین و فرهاد، بگذار زندگی کنم، صاعقه، تاراج، تفنگ شکسته، ستاره دنباله‌دار، ملخ زدگان، مترسک، تفنگدار، قرنطینه، زخمه، دادا،  گرداب، پرواز در قفس، زمزمه محبت، پنجمین سوارسرنوشت، غبارنشین‌ها،سوته دلان، شهر شراب، والده آقا مصطفی، فیلم خورشید در مرداب، بیقرار، فیلم حسن سیاه، شیر تو شیر، طلوع، آقای هالو، آسمون جل، لات جوانمرد، همه گناهکاریم،بهلول، مستشار جزیره و فیلم برای تو.

ازدواج اول

فخری خوروش در 94 سالگی درگذشت

فخری خوروش اولین بار در سال ۱۳۲۷ وقتی ۱۸ ساله و هنوز بازیگر نبود با یک معلم آموزش و پرورش در کرمانشاه ازدواج کرد و به تهران آمد اما چند سال بعد طلاق گرفتند

خانم خوروش دومین بار با شاپور شیبانی ازدواج کرد. همسرش یک شخصیت خوش نام فرهنگی و هنردوست است، شاپور شیبانی برادر جمشید شیبانی کارگردان و تهیه کننده موسیقی می باشد.

در برخی منابع به اشتباه از جمشید شیبانی بعنوان همسر ایشان نام برده می شود که سال ۸۸ فوت کرده است، اما شاپور شیبانی در قید حیات می باشد.

فرزندان و اقامت آمریکا

فخری خوروش در 94 سالگی درگذشت

ثمره زندگی فخری خوروش و همسرش شاپور شیبانی دو فرزند یک دختر و یک پسر است که حالا چند سالیست در کشور آمریکا ساکن شدند و در این کشور زندگی می کنند.

خانم خوروش آخرین بار در سال ۱۳۸۱ در سریال خانه ای در تاریکی و سال ۱۳۸۴ در فیلم یک بوسه کوچولو به کارگردانی بهمن فرمان آرا بازی کرده است. خانم خوروش در مورد اقامت خود در آمریکا گفته بود: «علت آمدنم به آمریکا این بود که این آمدن و رفتن ها برایم خیلی سخت بود و باید کاری میکردم که اقامتم دستم باشد و سالی یک دفعه راحت بیایم برای همین ۵ سال اینجا ماندم و وقتی دخترم سیتی زن شد از طریق دخترم گرین کارتم را گرفتم.»

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود