همه چیز درباره سریال «سوران» آخرین اثر زنده یاد حسام محمودی + ویدئو

همه چیز درباره سریال «سوران» آخرین اثر زنده یاد حسام محمودی + ویدئو

با اتمام پخش سریال تلویزیونی گیلدخت از شبکه یک سیما، مجموعه ی جدیدی به نام سوران به کارگردانی سروش محمدزاده و بازی زنده یاد حسام محمودی جایگزین آن شده که روایتی از عشق و مبارزه در التهابات کردستان در اواخر دهه ی ۵۰ است. در ادامه با این سریال بیشتر آشنا خواهیم شد.

سریال سوران

اطلاعات سریال سوران

سریال سوران به کارگردانی سروش محمدزاده و و نویسندگی عباس ریاحی، برداشتی آزاد از کتاب عصرهای کریسکان نوشته ی کیانوش گلزارراغب است. این سریال که محصول مرکز سریال سوره است، تهیه‌ کنندگی آن برعهده ی مجتبی فرآورده بوده است.

پخش سریال ۱۸ قسمتی سوران از ۱۷ خرداد آغاز شده است.

این سریال چهارشنبه ها و پنجشنبه‌ ها ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما و تکرار دو قسمت‌ آن جمعه‌ ها ساعت ۲۲ از شبکه یک و ساعت ۲۴ از شبکه تماشا پخش می شود.

سروش محمدزاده، کارگردان سریال سوران متولد سال ۱۳۵۷ است که سابقه ی کارگردانی سریال تلویزیونی نوار زرد ۲ و سریال سیاوش در شبکه نمایش خانگی را دارد.

بازیگران سریال سوران

بازیگران این سریال عبارتند از:  مهدی نصرتی، علیرضا جعفری، توماج دانش‌ بهزادی، مریم کاظمی، مصطفی کولیوندی، محمدرضا صولتی، احمد جعفری، روزبه رئوفی، گلنوش قهرمانی، هلن نقی‏لو، علی اکبر اصانلو، احمد صدفی، ارشیا عبدالهی، آرش نیازی، مدیا ذاکری، حمید محرابی، علیرضا حنفی، شاهو شاهمرادی، سیمین بهفر، با معرفی آسو پاشاپور.

سریال سوران

زنده‌ یاد حسام محمودی بازیگر ۳۷ ساله که اردیبهشت ماه امسال بر اثر سکته قلبی در گذشت نیز در این سریال حضور دارد. سریال سوران آخرین نقش آفرینی این بازیگر محسوب می شود. محمودی در این سریال نقش شخصیتی به نام «رستگار» را برعهده داشته که از قسمت چهارم وارد داستان شده است.

سریال سوران

نقش سوران، شخصیت اصلی سریال را مهدی نصرتی ایفا کرده که فعالیت بازیگری خود را با تئاتر و سینما آغاز کرد و سوران نخستین حضور او در یک سریال تلویزیونی است. البته اولین کار تصویری نصرتی به فیلم‌ های سینمایی لباس‌ شخصی و ضد بازمی‌گردد که در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰ برای فیلم ضد کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

داستان سریال سوران

سریال سوران یک تریلر جاسوسی همراه با ملودرامی عاشقانه است که داستان عشق، مبارزه و میهن‌ دوستی مردم کُرد را روایت می‌ کند و و قصه ی آن در اواخر دهه ی پنجاه در منطقه ی ربط سردشت می‌ گذرد.

سوران درباره ی جوانی مبارز به همین نام است که برای حمایت از جریان‌ های انقلابی در آستانه ی پیروزی انقلاب اسلامی ایران فعالیت می‌ کند.

کتاب عصرهای کریسکان به قلم کیانوش گلزارراغب که فیلمنامه ی این سریال برداشتی آزاد از آن است، خاطرات شهید امیر سعیدزاده مبارز کُرد و از رزمندگان جنگ ایران و عراق است.

شهید امیر سعیدزاده که بود؟

بر اساس آنچه در کتاب عصرهای کریسکان آمده:

شهید امیر سعیدزاده ملقب به امیر سردشتی عضو هیچ سازمانی نبود. او یک نیروی آزاد بود و در عین حال، در مأموریت‌های اطلاعاتی و عملیاتی شرکت می‌کرد، مأموریت هایی نیز برای شناسایی در خارج از کشور داشت و پس از آن راهی سپاه شد.

سریال سوران

وی تجربه ی ۳ دوره زندان داشت. نخستین بار در دوران مبارزات رژیم شاهنشاهی توسط ساواک دستگیر و شکنجه شد و سپس ۲ بار توسط گروهک‌ های تجزیه‌طلب اسیر شد. یک مرتبه در سال ۱۳۵۹ و یک مرتبه هم پس از جنگ. او تقریباً تنها زندانی نجات یافته از زندان کریسکان است که موفق به فرار از دست کومله شد. کریسکان منطقه‌ ای در کوه سنجاق در کردستان عراق است که مقر اصلی حزب دموکرات ایران بوده است. اما اسارت مرتبه بعدی ۳ سال و اندی در زندان حزب دموکرات در کریسکان به طول کشید تا وی بالاخره در سال ۷۴ آزاد شد. هم خودش و هم همسر و خانواده‌اش در طول دوران اسارت مشقات زیادی را متحمل شدند، اما با همه اینها‌ از مسیر خود برنگشت. خود روایت جالبی از آن دوران داشت: «اسیر شدم، ولی تسلیم نشدم.»

او در دی ماه ۱۴۰۰ در سن ۶۰ سالگی در پی عوارض جانبازی دفاع مقدس در بیمارستان ساسان ِ تهران به درجه ی شهادت نائل شد.

تیتراژ سریال سوران

تیتراژ پایانی سریال سوران را محمد معتمدی خوانده است. این قطعه که دم زندگی گرم نام دارد را می توانید در ویدئوی زیر بشنوید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود