تایپیست کیست و چگونه می توان یک تایپیست حرفه ای شد؟

تایپیست کیست و چگونه می توان یک تایپیست حرفه ای شد؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی و نفوذ کامپیوتر در زندگی مدرن، تسلط به تایپِ انواع متون فارسی و انگلیسی بیش از پیش حس می‌شود. تایپیست فردی است که با ماشین و کامپیوتر مطلبی را به کمک ده انگشت خود تایپ کرده و سرعت و دقت کافی هم داشته باشد.

همانطور که می‌دانید تسلط به تایپ در بسیاری از مشاغل حس می‌شود و بازار کار برای افرادی که این مهارت را دارند وسیع‌تر است. به همین دلیل هر ساله افراد زیادی سه ماهه تابستان را به آموزش تایپ ده انگشتی اختصاص می‌دهند.

تایپیست حرفه‌ای کیست و دلیل اهمیت آموزش تایپ ده انگشتی

هر تایپری نمی‌تواند کار تایپ را با ده انگشت و به دقت، ظرافت و سرعت انجام دهد. اما با  آموزش تایپ ده انگشتی این توانایی قوت می‌یابد. تایپر حرفه‌ای به کسی گفته می‌شود که به طور همزمان بتواند از ده انگشت دستانش استفاده کند. البته این کار باید در کم‌ترین زمان‌‌ و بدون کوچک‌ترین نقص در نگارش متن باشد. در مورد تایپ حرفه‌ای فقط نوشتن به زبان فارسی و انگلیسی کافی نیست بلکه تایپر باید مهارت‌های زیادی مانند تایپ اعداد، صفحه آرایی، خط چین و درج عکس را هم بداند.

در تایپ حرفه‌ای ممکن است مشتری نیاز به چاپ‌ کتاب‌ داشته باشد. پس فرد باید دست نوشته‌های یک نویسنده را به سرعت تایپ کرده و تا مرحله چاپ همراه صاحب اثر باشد. طراحی مانند پانوشت، صفحه‌آرایی، شماره‌گذاری کتاب را در سریع‌ترین زمان انجام داده و تا پایان کار نویسنده در کنار او باشد. بر کسی پوشیده نیست که بازار کار از کسی که یک تایپیست حرفه‌ای باشد، استقبال خواهد کرد و موقعیت‌های شغلی خوب قطعا برای چنین شخصی بسیار زیاد است.

مهارت‌هایی که یک تایپیست باید آموزش ببیند

مهارت‌های مورد نیاز برای ارتقای شغلی یک تایپیست شامل:

  1. قبل از هر چیز باید اصول و نحوه انجام تایپ کردن را بداند. یعنی کلیدهای روی کیبورد را به خوبی و دقت بشناسد و جای هر کلید را بدون نگاه کردن به صفحه پیدا کند‌. باید موقعیت برجستگی های صفحه کلید (روی حروف  “ت” و “ب” قرار دارد.) را بشناسید. برای یادگیری تایپ دیدن فیلم و یا روخوانی یک نوشته کافی نیست. این مهارت نیاز به تمرین، تکرار و استمرار در کار دارد.
  2. مدیریت زمان، کسی که به دنبال آموزش تایپ ده انگشتی بوده، باید بتواند زمان را به بهترین شکل مدیریت کند تا در کم‌ترین زمان بیشترین متن را بدون غلط نگارشی و تایپی ارائه دهد. 
  3. اگر فرد  سریع تایپ کند، اما متنش معنی، مفهوم و جذابیت نداشته باشد در کار تایپ موفق نخواهد بود. آشنایی با شیوه نوشتن صحیح، به کار بردن کلمات زیبا، نگارش درست و جمله‌بندی اصولی، رعایت فاصله و نیم فاصله  از مهارت های تایپ است که یک تایپیست باید آن را بیاموزد.
  4. فردی که تمایل به تایپری دارد باید تمرین مداوم داشته باشد تا به طور مرتب و روزانه سرعت تایپ را بالا برده و در هر دقیقه حدود ۱۰۰ کلمه را تایپ کند. در ابتدای یادگیری فقط از حروف میانی صفحه کیبورد تکرار و تمرین انجام می‌شود. سپس رفته رفته به سراغ ردیف‌های بالایی و پایینی باید رفت.
  5. لوازم جانبی کامپیوتر مانند چاپگر، اسکنر، دستگاه کپی و نرم افزارهای مرتبط با هر یک را به خوبی شناسایی کرده و تسلط کامل کار با آن‌ها داشته باشد.
  6. تسلط کامل بر برنامه ورد (Word) این نرم افزار یک نرم افزار کامل و آسان برای نوشتن انواع متن است‌ آموزش آن بسیار آسان بوده و با تمرین و تکرار روزانه می‌توان بر آن مسلط شد.
  7. مهارت تایپ متون تخصصی به زبان‌های فارسی و انگلیسی، فرمول‌های ریاضی از دیگر مواردی است که یک تایپر حرفه ای باید بیاموزد.  

چرا یک تایپیست باید با هر دو دست تایپ کند؟

دلایلی که یک فرد تایپیست باید از هر دو دست خود استفاده کند عبارتند از:

خستگی کم‌تر

تایپ کُند و با دو انگشت موجب خستگی می‌شود. بهتر است فرد اقدام به آموزش تایپ ده انگشتی کرده تا دچار خستگی و بی‌حوصلگی نشود.

تایپیست کیست و چگونه می توان یک تایپیست حرفه ای شد؟

صرفه‌جویی در وقت

اگر فرد در مدت یک دقیقه کلمات کمی تایپ کند باید زمان بیشتری از زندگی خود را صرف تایپ کند که چندان مطلوب نخواهد بود. برای جلوگیری از اتلاف وقت تایپ با هر دو دست ضروری است. 

پیدا کردن موقعیت شغلی خوب و مناسب

فردی که با دو دست تایپ می‌کند، همواره موقعیت بهتری برای استخدام در شرکت‌ها و موسسات خصوصی خواهد داشت.

مشاغلی که به تایپیست حرفه‌ای نیاز دارند:

مهارت و آموزش تایپ ده انگشتی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک فرد است که او را از دیگر افرادی که به دنبال شغل هستند، متمایز می‌کند. بسیاری از مشاغل موجود در جامعه برای افزایش بهره وری کار تایپ و کامپیوتری خود چنین افرادی را به کار می‌گیرند که در ادامه نمونه‌هایی از این مشاغل معرفی می‌شوند.

گزارش‌نویسی

گزارش‌نویسی برای یک سونوگرافی است. فردی که به عنوان تایپیست در کنار این پزشک مشغول به کار است باید خیلی تند و سریع تایپ کند. اطلاعات تایپ شده حاوی اطلاعات ریز و دقیق یک بیمار است که کم‌ترین اشتباه در آن بازی با جان انسان‌ها است.

سند‌نویسی در دفتر اسناد

در گذشته اسناد توسط یک فرد خوش‌خط با دست نوشته می‌شد که زمان بسیار زیادی نیاز داشت. در سال‌های اخیر تمامی اسناد قانونی در کامپیوتر و سایت‌های معتبر رسمی نگه‌داری می‌شوند که نیاز به یک سند‌نویس دارند. این فرد باید در زمان تایپ اسناد، خیلی دقیق، عمل کرده و سرعت بالایی هم داشته باشد. هر اشتباه در این اسناد موجب ایجاد یک پرونده قضایی جدید می‌شود.

خبرنگاری

یک خبرنگار علاوه بر آموزش تایپ ده انگشتی باید بتواند در حین گزارش یا دیدن یک برنامه زنده تمامی گفته‌های یک فرد را تایپ کند. او باید یک فایل صوتی که ضبط کرده را در کم‌ترین زمان ممکن تایپ کرده و به کار گیرد.

تایپیست کیست و چگونه می توان یک تایپیست حرفه ای شد؟

باجه‌داری

مشاغلی مانند بانک و یا دفاتر خدمات پستی که به صورت باجه‌ای به مردم خدمات می‌دهند. گاهی مشاهده می‌شود که فردی فقط با دست راست و به کندی اطلاعات را وارد سیستم می‌کند. چنین فردی باید به تایپ ده انگشتی مسلط باشد تا کار سریع‌ پیش رود.

منشی یا مدیر

هر منشی باید بتواند نامه‌ها و درخواست‌ها را به سرعت تایپ کند. یک منشی کارهای دیگری هم در طول روز دارد که تایپ سریع و ده انگشتی به سرعت رسیدگی به دیگر کارها  کمک شایانی می‌کند.

پرستاری و پزشکی

با الکترونیکی شدن تمامی پرونده‌های بیمارستانی و بیمه‌ها نیاز پرستاران و پزشکان به آموزش تایپ ده انگشتی بیشتر حس می‌شود. این افراد با آموزش تایپ سریع، تمرکز و دقت خود را بالا برده و دچار اشتباهات احتمالی هم نخواهند شد.

در نهایت باید گفت که تمامی کسانی که در طول روز با کامپیوتر کار می‌کنند، می‌توانند با گرفتن سفارش تایپ و انجام کار ویراستاری، تبدیل فایل صوتی به متن و تایپ پایان‌نامه شغلی جذاب و پر درآمد برای خود فراهم سازند.

سخن پایانی

با پیشرفت علوم کامپیوتری آموزش تایپ ده انگشتی برای هر فردی ضروری است. سایت‌های آموزشی ایرانی و خارجی زیادی وجود دارند که آموزش‌ها را به صورت آنلاین کاملا اصولی و حرفه‌ای پیش می‌برند. به عنوان مثال مکتب خونه بهترین و به روزترین آموزش‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود