ماجرای امامزاده شدن قبر پدر نماینده سابق مجلس چیست؟

ماجرای امامزاده شدن قبر پدر نماینده سابق مجلس چیست؟

در روزهای گذشته خبری مبنی بر ثبت قبر پدر سید میرحمایت میرزاده، نماینده ی سابق شهر گرمی ِ اردبیل در مجلس به‌عنوان امامزاده منتشر شد. در این خبر آمده بود که پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه ایران وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه قبر سید میرعزیز میرزاده در شهر گرمی را به عنوان «آستان مقدس امامزاده سید عزیز علیه السلام» ثبت کرده است. برای این قبر ضریح ساخته شده و حتی مردم نذورات خود را در قالب پول به آنجا می آورند.

واکنش سید میرحمایت میرزاده

امامزاده پدر نماینده مجلس

سید میرحمایت میرزاده، نماینده ی مجلس در سال ۹۷ در گفتگویی با روزنامه «شهروند» گفته بود مقبره ی پدرش توسط مردم گرمی و با هزینه ی آن ها ساخته شده و خود نقشی در آن نداشته است.

آیا درست است که پدر شما امامزاده است؟

من به‌عنوان پسر آن مرحوم بهتر است درباره‌اش حرف نزنم. بروید از مردم منطقه که به ایشان ارادت دارند بپرسید که ایشان چه کسی بوده و برای چه مردم از جیب خودشان برای مقبره ایشان هزینه و نذر می‌کنند. پدر مرحوم من یک سیدی بوده که مردم او را صاحب کرامت می‌شناختند و برای ایشان احترام زیادی قائل بوده‌اند. پدر مرحومم در همان زمانی که زنده بودند، بسیار مورد احترام بودند و زمانی هم که به رحمت خدا رفتند، این احترام و ارادت باقی ماند و مردم خودشان تصمیم گرفتند که برای ایشان مقبره‌ای بسازند که محل مراجعه خودشان باشد.

یعنی شما در ساخته‌شدن گنبد و بارگاه برای «آستان مقدس امامزاده سید عزیز» هیچ نقشی نداشته‌اید؟

من اصلا آنجا بزرگ نشدم؛ اینها سال‌ها پیش ساخته شده است. من فرزند کوچک خانواده بودم و از زمانی که پنجم ابتدایی بودم، به تبریز رفتم و کلا در تعطیلاتی مثل تابستان و عید به خانه می‌رفتم. کلا در تبریز بزرگ شدم و تحصیلات و مشاغل مختلفی که داشتم در همان‌جا بوده است؛ نه در زادگاهم.

الان مقبره پدر شما متولی و هیأت امنا دارد؛ شما عضو آنها نیستید؟

نه اصلا؛ اینها قبل از این‌که من نماینده بشوم، ساخته شده بود. ایشان سی‌سال پیش فوت کردند و همان موقع هم مردم خودشان تصمیم گرفتند همان‌طور که زمان حیات او نزدشان می‌رفتند و درخواست‌هایی داشتند و کمک‌هایی می‌خواستند، بعد از فوتشان هم جایی باشد که مراجعه کنند. تمام اینها با پول خود مردم ساخته شده است و خیلی از مردم آن دهات اصلا نمی‌دانند که پسر ایشان نماینده است، خیلی‌ها هم نمی‌دانند که پدر بنده ایشان است. من هیچ اقدامی برای این مسأله نکرده‌ام، حالا ممکن است عده‌ای بگویند پسر چنین سید بزرگواری نباید نماینده مجلس می‌شد، نباید وارد سیاست می‌شد، اینها را می‌پذیرم، اگر اینها جرم است و من به ‌عنوان پسر کوچک آن سید بزرگوار نباید دست به چنین جرمی می‌زدم، می‌پذیرم. بیشتر از این نه کاری از دست من برمی‌آید و نه نقش و تقصیری دارم.

امامزاده پدر نماینده مجلس

امامزاده پدر نماینده مجلس

سید میرحمایت میرزاده در گفتگوی دیگری در همان سال ۹۷ با وبسایت «خبرآنلاین» تأکید کرده بود مسئولیتی برای ممانعت از تبدیل مقبره ی پدرش به امامزاده برعهده ی او نبوده است.

چرا وقتی مقبره پدرتان داشت تبدیل به امامزاده می شد مانع این کار نشدید؟

به من ربطی نداشت که مانع شوم. مضاف بر اینکه آنجا امامزاده نشده است.

اما عکس هایی که از این محل منتشر شده نشان می دهد تابلو امامزاده دارد.

همچین چیزی نیست این محل به عنوان مقبره ثبت شده نه به عنوان امامزاده.

شما در مقابل این موضوع هیچ واکنشی از خود نشان ندادید و تلاش نکردید مانع آن شوید؟

این موضوع نه به من ربطی دارد و نه به نمایندگی . من فقط جرمم این است که پسرش هستم. حال کسی که نماینده می شود باید مراقب باشد خانواده اش قابل احترام نباشد؟

حتما زمین های اطرافش هم گران شده اند؟

شما اصلا آنجا رفتید؟

خیر.

من پیشنهادم این است که شما و رسانه ها به آنجا بروید و با مردم صحبت کنید ببینید آیا آن مقبره باعث عمران و آبادی شده یا باعث گرانی شده است.

عمران و آبادی به دنبال آن گرانی زمین را در پی دارد.

حوزه انتخابیه بنده شهرستانی است که مسافرخانه ندارد و این تنها جایی است که مسافران می توانند در آنجا رایگان اقامت کنند. حوزه انتخابیه من متاسفانه هیچ سرویس بهداشتی برای افرادی که وارد شهر یا از آن میخواهند خارج شوند ندارد. این تنها مکانی است که برای آن سرویس بهداشتی ساخته شده است و مردم شب و روز می توانند از آن استفاده کنند. کجای این موضوع ایراد دارد من نمی دانم. این موضوع هیچ ربطی به بنده و نماینده هم ندارد.شما از مردم بپرسید چرا نذر می اندازند.

اما مردم در آنجا نذورات می آورند.

شما از مردم بپرسید چرا نذر می اندازند.

شما چرا سکوت کردید؟

به من ارتباطی ندارد. شما از مردم بپرسید.

شما توجیه می کنید که سرویس بهداشتی ساخته شده یا مسافران در آنجا استراحت می کنند اما این موضوع را می توان حول یک مسجد هم ایجاد کرد.

از کدام پول ؟

از همان پولی که این امامزاده ایجاد شده.

من چکار کنم مسلمان؟ بروید از مردم بپرسید. اصلا چرا این همه پول در زیارتگاه ها می ریزند همه را ببرند در مناطق محروم هزینه کنند.

بحث اینجاست که این مقبره نباید تبدیل به زیارتگاه می شده و وقتی این اتفاق در حال رخ دادن بود چرا شما مانع آن نشدید؟

اولا در حال حاضر هم افرادی هستند که در قید حیاتند و بسیار قابل احترام هستند. در کشورهای مختلف هم این افراد وجود دارند و صندوق های خیریه به نام آنها وجود دارد. پس این کارها همه جا هست و فقط مخصوص جمهوری اسلامی ایران نیست که پول آن برای عمران و آبادی استفاده می شود. این موضوع مربوط به اعتقادات مردم است.

ما منکر خیریه نیستیم اما این اتفاق کار غلطی است و طبیعی است اگر چنین باوری بین مردم درست شده باید این باور اصلاح شود. حال شما فکر می کنید از کجا باید اصلاح شود؟

این را باید از مسوولین فرهنگی و وزارت ارشاد بپرسید. من همانطور که گفتم فقط یک جرم دارم و آن هم این است که پسرش هستم.

اما در این یک مورد حداقل شما هم مسوول بودید. شما می دانستید پدرتان یک فرد عادی است اما مقابل امامزاده شدن مقبره اش سکوت کردید؟

من چرا باید بگویم؟ اگر مشکلی هست باید حضرات مراجع تقلید، امام جمعه و مسوولان باید بگویند؟ من چه کاره هستم که بگویم.

این مقبره پدر شما بوده و شما وظیفه نداشتید که بگویید؟

اصلا شاید مردم من را قبول نکنند و بگویند تو چه کاره هستی؟

شما نمی توانید به احتمالات متوسل شوید. وظیفه داشتید موضوع را روشن کنید فارغ از اینکه مردم قبول می کنند یا خیر.

من فکر می کنم این بحث کافی است و شما بهتر است از مردم بپرسید.

واکنش اداره اوقاف استان اردبیل

امامزاده پدر نماینده مجلس

حجت‌الاسلام اکبر قیامی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در سال ۹۷ در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران توضیحاتی در خصوص مقبره ی میرعزیز میرزاده ارائه کرده بود.

حجت‌الاسلام قیامی در اینباره اظهار داشت: «سید جلیل‌القدر به نام “میرعزیز میرزاده” فرزند میرشهباز در زمان حیات در منطقه مغان و گرمی یک سید قابل ارجاع و قابل احترامی بود که از سوی مردم منطقه تکریم می‌شده است.»

این مسئول با اشاره به اینکه بعد از فوت مرحوم که در ۱۳۷۵ اتفاق افتاد محل دفن وی به جهت حضور مریدان و ارادتمندان تبدیل به محل رجوع مومنان و ارادتمندان آن شده است، تصریح کرد: «تبدیل این مکان از دو دهه قبل تا به اکنون به یک مکان مقدس و قابل رجوع مومنان به سه جهت اصلی صورت گرفت که در هیچ یک از این موارد اداره کل اوقاف استان اردبیل هیچگونه دخالتی نداشته است.»

قیامی در تشریح سه عامل در تبدیل شدن مقبره پدر نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی به زیارتگاه گفت: «اولین عامل در این اقدام فرهنگی یا غیرفرهنگی وصیت‌نامه مرحوم بوده که خطاب به فرزندان تهیه شده، دومین عامل نظر مراجع و سومین عامل نیز رای مستقیم دادگاه و کسب اجازه توسط فرزندان مرحوم برای احداث چنین بنایی در منطقه بوده که در مجموع سبب احداث چنین آرامگاهی در دهه ۷۰ و دوام این مقبره تا به امروز گردیده است.»

امامزاده پدر نماینده مجلس

وی با بیان اینکه در رای دادگاه فرزندان مرحوم به عنوان اصلی‌ترین متولی و سرپرست این اقدام تعیین و معرفی شدند، صریحا جواب داد: «این مکان بعد از رای دادگاه هم حتی به عنوان امامزاده در میان عام مردم شناخته نشده است و هم‌اکنون هم در سر در این مقبره تابلویی موجود هست که بر روی آن دقیقا نوشته شده “مقبره سید جلیل القدر مرحوم میرعزیز”، یعنی در حالت کلی این مکان به عنوان امامزاده تلقی نمی شود.»

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ادامه داد: «ما یک سامانه جامع موقوفات و امامزادگان داریم که در زمان مدیران گذشته هم در اداره بوده و همچنان هم هست حتی در این سایت هم مقبره میرعزیز میرزاده به عنوان آرامگاه ثبت شده و اداره اوقاف از آنجایی که این مکان را امامزاده نشناخته و نمی‌شناسد و نخواهد شناخت نه در زمان احداث، چه بعد از احداث و چه بعد از این یک ریالی به آنجا کمک نکرده و نخواهد کرد.»

قیامی اظهار کرد: «به احتمال قوی اکنون انگشتان زیادی به سمت اوقاف در این مسئله بلند بوده اما تا به اکنون از سوی اداره اوقاف درخصوص این مقبره تبلیغی صورت نگرفته یا یک اقدام یا برنامه فرهنگی در آنجا از سوی اوقاف اجرا نشده است چون در اصل این مکان امامزاده نیست و در مکانی که نام امامزاده به آن اطلاق نشود اجرای برنامه های فرهنگی از سوی اوقاف جایز نیست.»

سید میرعزیز میرزاده که بود؟

امامزاده پدر نماینده مجلس

حاج احمد، یکی از دوستان سید میرعزیز میرزاده درباره شخصیت این مرحوم به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: «میرعزیز مرد ساده و با ایمانی بود و بیشتر از طریق خواندن قرآن امرار معاش می‌کرد که بعد از فوت وی اهالی گرمی به مزار او می‌آمدند و بخاطر حسن شهرتی که داشت در این جا نذرهایی می کردند.»

وی در ادامه گفته بود: «در این میان گره مشکلات برخی‌ها نیز به خواست خدا گشوده شده و همین مساله باعث شد که این روال ادامه پیدا کند تا اینکه این مکان به عنوان زیارتگاه شناخته شود.»

حاج احمد با بیان اینکه این سید مرحوم دوستداران و ارادتمندان زیادی از اهالی منطقه داشته، افزوده بود: «با حضور پرشمار مردم در مزار این مرحوم و دادن نذورات مختلف و بی شمار تصمیم گرفته شد مقبره و مسجدی برای زیارتش ساخته شود که قابل تاکید است که تمامی بناهای این زیارتگاه با پول مردم ساخته شده است و امروز از تمام نقاط کشور به این مکان می آیند.»

سید میرحمایت میرزاده کیست؟

امامزاده پدر نماینده مجلس

سید میرحمایت میرزاده پسر سید میرعزیز میرزاده، متولد سال ۱۳۴۱ در روستای وانستانق ِ گرمی، دارای کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی و استاد دانشگاه فنی و حرفه ای است.

وی در دوره ی دهم مجلس نماینده ی مردم شهر گرمی بود، سوابقی همچون عضو شورای برنامه‌ریزی و توسعه، رئیس سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل و همچنین مشاور بنیاد ملی نخبگان استان آذربایجان شرقی را در کارنامه فعالیت های سیاسی و فرهنگی خود دارد.

۳ نظر

ورود

  • ایرانی تیر ۴, ۱۴۰۲

    شما فکر کردید چطور بعد از انقلاب ۳۰۰۰ امام زاده تبدیل شده به ۳۰۰۰۰۰۰ امام زاده همینطوری دیگه هرکسی برای کسب درآمد یک امام زاده زده این که خوبه ما امام زاده هایی داریم که طرف فرمانده لشگر اعراب بوده ودر ایران …و….. کرده حالا شده امام زاده

  • رضا تیر ۴, ۱۴۰۲

    کلا”مشکل دارد. اگرم دم آن منطقه می خواهندارادت به سیدمیرعزیزداشته باشن دلیل نداردبرسردرآرامگاه بنویسن سیدجلیل القدرفلان! این رفتارهاکه درروستای ترک زبان اتفاق افتاده باعث می‌شودکه به معصومین هم مردم مسلمان شیعه شک کنن. (بایدمینوشتن آرامگاه مرحوم فلان شخص)

  • رضا تیر ۴, ۱۴۰۲

    کلا”مشکل دارد. اگرمردم آن منطقه می خواهندارادت به سیدمیرعزیزداشته باشن دلیل نداردبرسردرآرامگاه بنویسن سیدجلیل القدرفلان! این رفتارهاکه درروستای ترک زبان اتفاق افتاده باعث می‌شودکه به معصومین هم مردم مسلمان شیعه شک کنن. (بایدمینوشتن آرامگاه مرحوم فلان شخص)