عبدالرضا داوری: «دولت می تواند با عرضه مشروبات الکلیِ استاندارد کسب درآمد کند»

عبدالرضا داوری: «دولت می تواند با عرضه مشروبات الکلیِ استاندارد کسب درآمد کند»

هفته گذشته خبر مسمومیت الکلی در کرج که منجر به فوت ۱۵ نفر و مسمومیت ۱۷۵ نفر شد، جنجال های بسیاری را به پاکرد. البته این اولین بار نیست که چنین اتفاقاتی در ایران می افتد و خبر کور شدن ها و یا مرگ هایی که به خاطر مسمومیت های ناشی از مصرف مشروبات الکلی رخ می دهند، بارها به گوش ما رسیده است. حالا با توجه به حجم آسیب های ماجرای اخیر و جان هایی که از دست رفته، برخی خبرگزاری های دولتی مانند ایرنا و برخی چهره های سیاسی مانند عبدالرضا داوری، تعارف را کنار گذاشته اند و بی پرده درباره معضل مسمومیت مشروبات الکلی در ایران نوشته و اظهار نظر کرده اند.

در بخشی از گزارش تحقیقیِ خبرگزاری ایرنا آمده است: رصد جامعه و فضای مجازی نشان می‌دهد مصرف مشروبات الکلی به ویژه در میان جوانان و نوجوانان روز به روز در حال افزایش است و به موازات آن فروش نیز بسیار سهل‌شده به‌گونه‌ای که خرید آن در کمترین زمان ممکن؛ یعنی نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید.

بر اساس گزارش میدانی نامحسوس خبرنگار ایرنا یک بطری یک و نیم لیتری دست‌ساز ۴۰۰ هزار تومان؛ شیشه پلمپ از ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد!

نکته دیگر اینکه به موازات افزایش مصرف، فروش نیز بالا رفته و به راحتی می‌توان به فروشندگان مشروبات الکلی دسترسی پیدا کرد. همین فروش بالا سبب‌شده برخی به سمت تولید مشروبات تقلبی در بازار روی آورند. این اتفاق خود سبب خطری دیگر می‌شود؛ یعنی واردشدن به بازار مشروباتی که باعث مرگ و یا کور شدن می‌شود.

توییت جنجالی عبدالرضا داوری درباره عرضه مشروبات الکلی استاندارد

مسمومیت مشروبات الکلی

عبدالرضا داوری نیز از چهره هایی است که این روزها طی چند توییت، درباره معضل مسمومیت مشروبات الکلی صحبت کرده و راهکارهایی را ارائه کرده است. داوری که زمانی قائم مقام مدیرعامل و معاون خبر ایرنا بود، دیروز در توییتر خود نوشت: «حکومت اسلامی مکلف به صیانت از جان و سلامت شهروندان خود است. مصرف فراگیر مشروبات الکلی قاچاق و دست ساز، جان و سلامتی شهروندان ایرانی را تهدید و نابود میکند. حکومت مکلف است برای عرضه مشروبات الکلی استاندارد، تمهیدی بیندیشید و از اختیارات ولایت مطلقه فقیه برای این تجویز استفاده کند.»

در ادامه کاربری با لحنی تند خطاب به داوری نوشت: «صرف تعدادی دانشجوی متقی و وطن پرست کنیم تا ناامید نشوند و پیشرفت کنند و برای کشور ماندگار شوند یا هزینه کنیم که عرق استاندارد به نجسی خورها ارائه کنیم»

مسمومیت مشروبات الکلی

مشاور وزیر و رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور در سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲، هم  در پاسخ به حرف های این کاربر در توییت دیگری توضیح داد: «عرضه مشروبات الکلی استاندارد نه تنها برای دولت هزینه ای ندارد، بلکه با میزان مصرف کنونی الکل، دولت را از طریق اخذ مالیات، صاحب درآمدی بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال خواهد کرد که بودجه مناسبی برای تبلیغ و ترویج سبک زندگی بدون الکل و نیز گسترش ورزش و تفریح جایگزین خواهد بود.»

وی در توییت دیگری توضیحات خود را تکمیل کرد و نوشت: «طبق آمار WHO، سرانه مصرف الکل در ایران، یک لیتر، معادل ۸۵ میلیون لیتر در سال است. اگر هر لیتر مشروب الکلی، با احتساب ۵۰% عوارض و مالیات، بطور متوسط به قیمت حدود یک میلیون تومان عرضه شود، دولت سالیانه ۴۲.۵ هزار میلیارد تومان از محل عرضه مشروبات الکلی استاندارد درآمد خواهد داشت.»

مسمومیت مشروبات الکلی

اما روزنامه همشهری رویکرد متفاوتی به موضوع مسمومیت مشروبات الکلی نشان داده است و امروز در عکسِ یک خود، گزارشی من باب مسمومیت و مرگ‌ومیرهای ناشی از مصرف الکل تقلبی نوشت. آن گونه که از تصویر این مطلب (که با عنوان «ضیافت مرگ» منتشر شده است) پیداست، این مرگ‌ومیرها به گردن مصرف‌کننده افتاده و تقریبا هیچ اثری از تقصیر توزیع‌کننده نیست.

مسمومیت مشروبات الکلی

همچنین در سرمقاله این روزنامه، محسن مهدیان، مدیرمسئول همشهری، نوک پیکان اتهام را علنا به سوی مصرف‌کنندگان گرفته است.

مهدیان در این یادداشت، با اشاره به آمار دردناک مرگ ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی، درخواست مردم برای لغو جرم‌انگاری و مجازات در خصوص مصرف الکل را «بدتر» از این مسئله عنوان کرده است: «اما از این بدتر، استدلال جماعت ساده‌دلی است که می‌گویند چرا باید یک امر حرام، جرم‌انگاری شود و همین امر موجب ترس از مجازات و شکل‌گیری مشروبات تقلبی شود؟ جدی‌جدی این عزیزان فکر می‌کنند اگر الکل سالم به ‌دست مصرف‌کننده برسد، برای سلامتی‌شان مفید است؛ مثل اینکه کسی بگوید مصرف مواد مخدر را آزاد کنید تا مثلا شیشه تقلبی دست خریدار نرسد و باعث صدمه نشود.»

وی در ادامه مثالی از ایالت متحده آورد و تحلیل‌های موجود برای آزادی توزیع الکل را کج‌ومعوج خواند: «جهت اطلاع، به قاعده آزادی مسکرات، تنها در آمریکا طی یک سال ۹۵هزار نفر تلف شده‌اند و جالب اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی به سمت محدودسازی مصرف الکل رفته‌اند. بعد این تحلیل‌های کج و معوج داخلی جالب نیست؟»

مهدیان این بار از درِ مقایسه مصرف الکل و کشف حجاب وارد شد و هر دو را از لطمات اجتماعی عنوان کرد که علاوه بر ضرر فردی، سلامت روانی جامعه را در معرض خطر عنوان کرد: «صدمه دیدن فرد، درون حکمت حرام شرعی است و البته این هست و همین نیست. حرام شرعی نه‌تنها به فرد صدمه می‌زند بلکه در امور اجتماعی به جامعه نیز لطمه وارد می‌کند. یکی از دلایل حرمت برهنگی و کشف حجاب همین است. برخی متوجه نیستند که کشف حجاب تنها به ضرر فرد نیست بلکه به یک جامعه صدمه می‌زند و به همین دلیل است که قانون، مانع کشف حجاب می‌شود. ممنوعیت قانونی صرفا برای باحجاب کردن بی‌حجاب نیست و هدف اصلی صیانت از سلامت روانی جامعه است.»

مدیرمسئول همشهری در انتها نیز بدون نتیجه‌گیری برای عنوان اصلی سرمقاله (نسخه‌های الکلی)، برای حجاب نسخه پیچید: «چند روز پیش در شبکه‌های اجتماعی، یک خانم بی‌حجاب به عورت‌نمایی یک آقا در خیابان اعتراض کرده و احساس ناامنی و بلکه توهین کرده بود. حال سؤال این است که با کدام استدلال، برهنگی زن عین آزادی است و برهنگی مرد ضدآزادی؟ فارغ از دستور دین و قانون که آن هم منطق عقلایی روشن دارد، کشف حجاب و برهنگی از حیث یک جامعه دمکراتیک و مردم‌سالار نیز تعرض به حقوق شهروندی است؛ به همین دلیل است که همه جای دنیا برای پوشش، حد و مرز قائلند و تفاوت‌ها بر سر فرهنگ و عرف جوامع است.»

مطالب مرتبط
۳ نظر

ورود

  • میثم تیر ۶, ۱۴۰۲

    چقدر یه انسان میتونه پست و …باشه!

  • حامد تیر ۶, ۱۴۰۲

    تریاک،شیشه،کراک و … رو هم ازاد کنن دولت جنس خوب و اصل دست مردم بده هم دعاش میکنن هم اینکه با پولش فرهنگ سازی کنن
    😅