خبرساز شدن حجاب وزیر امور خارجه لیبی در ایران؛ نجلا منقوش کیست؟

خبرساز شدن حجاب وزیر امور خارجه لیبی در ایران؛ نجلا منقوش کیست؟

نجلا منقوش وزیر امور خارجه لیبی دیروز در حالی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در محل وزارت امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد که این نخستین سفر یک وزیر خارجه لیبی به ایران پس از ۱۷ سال محسوب می شود. اما آنچه از این دیدار بیش از همه مورد توجه قرار گرفته حجاب نجلا منقوش در سفر به ایران بوده است که تصاویر آن بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشته است.

در حالی که طرح پیشنهادی جدید مجلس درباره ی تعیین جرایم نقدی بسیار سنگین برای بدپوششی و کشف حجاب، در روزهای اخیر سر و صدای زیادی در فضای مجازی و رسانه‌ ها به پا کرده است، تصاویر منتشر شده از پوشش نجلا منقوش در دیدار وی با همتای ایرانی خود توجه کاربران را به خود جلب کرده است.

نجلا منقوش

نجلا منقوش

نجلا منقوش

نجلا منقوش

نجلا منقوش

نجلا منقوش

مرکز پژوهش‌ های مجلس در طرحی جدید که به عنوان جایگزینی برای گشت ارشاد در نظر گرفته شده است، ارقامی را به عنوان جریمه ی نقدی مطرح کرده که موجی از واکنش ها را به دنبال داشته است.

بر همین اساس برای بدپوششی تا ۱۰۰ میلیون تومان و برای کشف حجاب سر در دفعات اول تا ۵۰ میلیون تومان و در صورت تکرار تا ۱۵۰ میلیون تومان جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

همزمانی انتشار خبر جریمه ی ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی برای بی حجاب ها و انتشار تصاویری از پوشش نجلا منقوش، وزیر امور خارجه لیبی در تهران واکنش کاربران را به دنبال داشته است.

کاربری به اسم مصطفی نوشت: این میزان از پوشش بازخواست ندارد؟

آرمان هم توئیت زد: مطابق قانونی که مجلس قصد دارد راجع به حجاب مصوب کند، این زن (وزیر امور خارجه کشور لیبی) اگر شهروند ایران بود، بابت این پوشش باید تا پنجاه میلیون تومان جریمه نقدی می‌شد! البته چنین قانونی هنوز تصویب نشده است.

محدثه هم در توئیتر خود اینگونه نظر داد: ایشون وزیرخارجه لیبی هستن. به نظرتون چند میلیون جریمه از حسابش میشه برداشت؟

نجلا منقوش کیست؟

نجلا منقوش نخستین زن در تاریخ لیبی از زمان استقلال این کشور آفریقای شمالی در سال ۱۹۵۱ است که وزیر امور خارجه می شود. البته پس از سقوط معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی این کشور دو پاره شده و دو دولت دارد و نجلا منقوش نیز وزیر دولت طرابلس است که سازمان ملل به رسمیت می‌ شناسد و بخش‌های دیگر این کشور عملاً در اختیار نیروهای مسلح است.

نجلا منقوش

نجلا منقوش

نجلا منقوش در سال ۱۹۷۰ در کشور ولز در خانواده ای با اصالت لیبیایی متولد شد اما در شهر بنغازی در شرق لیبی بزرگ شد. او متخصص امور حقوق جنایی است، سابقه عضویت و فعالیت در شورای ملی انتقالی لیبی را دارد. او دکتری خود در مدیریت نزاع‌ها و صلح را از دانشگاه «جورج مایسون» آمریکا گرفته در حالی که پیش از آن فوق لیسانس خود را در همین زمینه از دانشگاه «ایسترن مینی نایت» آمریکا دریافت کرده بود.

این فعال مدنی که به دلیل تحصیلات و اقامت در آمریکا طبعاً به زبان انگلیسی کاملا مسلط است مدتی هم با‌حجاب ظاهر می‌شده است.

نجلا منقوش

بدون نظر

ورود