فعالیت بروس لی در داخل و خارج از هالیوود ژانر فیلم های رزمی را متحول کرد. قبل از اینکه او به عنوان یک ستاره جهانی شناخته شود، این نوع از فیلم های اکشن قطعا وجود داشتند، اما لی ویژگی منحصربهفردی را به فیلمهایی که در آن بازی میکرد اضافه کرد که در نهایت منجر به تغییر گسترده ای در نحوه دیده شدن بازیگران آسیایی در فیلم ها و نحوه نگرش جهان به هنرهای رزمی به طور کلی شد.
لی در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا به دنیا آمد، اما در هنگ کنگ بریتانیایی بزرگ شد، بنابراین او در یک محیط چند فرهنگی و چند زبانه بزرگ شد. همین امر تأثیر قابل توجهی بر حرفه او داشت. کارهای اولیه او در هالیوود پر از نقش های مکمل بود که برای لی بسیار ناامیدکننده بود و در نهایت منجر به بازگشت او به هنگ کنگ شد، جایی که او در فیلم هایی مانند رئیس بزرگ، خشم اژدها و راه اژدها بازی کرد. با کمال تعجب، این فیلمهای چینی رسماً بروس لی را به قهرمانی مشابه ستارههای فیلم های وسترن تبدیل کردند و موقعیت شغلی بروس لی در فیلمهای هنرهای رزمی هالیوود را برای همیشه تغییر دادند.
۹. بروس لی هنرهای رزمی را در هالیوود رایج کرد
اگرچه فیلمهای اکشن در هالیوود ساخته می شدند، اما سبک آسیایی هنرهای رزمی که لی روی پرده آورد تا زمانی که رئیس بزرگ به موفقیت رسید، برجسته نبود. حتی در زنبور سبز، سریال ۱۹۶۶ که لی تقریباً یک دهه قبل از رئیس بزرگ در آن بازی کرده بود، از او خواسته شده بود که از سبک آمریکایی در مبارزات استفاده کند و بروس لی از انجام آن امتناع کرد. پس از موفقیت فیلم های چینی لی، دیگر هرگز از او نخواستند که چنین کاری را انجام دهد.
۸. سبک ترکیبی هنرهای رزمی غیر متعارف بروس لی
لی تحت آموزش چندین سبک هنرهای رزمی بزرگ شده بود و حتی قبل از اینکه حرفه بازیگری او در ایالات متحده شروع شود، شروع به ساخت سبک منحصر به فرد خود با ترکیب آنها کرد. او معتقد بود هر کدام از سبک ها محدودیتی دارند که با ترکیب آنها می توان سبکی منحصر به فرد و بدون محدودیت در مبارزه خلق کرد. اینگونه بود که جیت کان دو (Jeet Kune Do) متولد شد، تکنیکی که لی ابداع کرد و آن را «سبک بدون سبک» نامید. برخی معتقدند که جیت کان دو به معنای تولد هنرهای رزمی ترکیبی است و از آنجایی که این سبک کم تر ساختارمند است، برای مبارزات خیابانی فیلم های هالیوودی مناسب تر بود.
۷. بروس لی باعث شد که هنرهای رزمی طراحی شده باورپذیرتر به نظر برسند
قبل از فیلمهایی مثل رئیس بزرگ هنرهای رزمی طراحی شده و تصنعی به نظر می رسیدند، اما این طراحی ها، مخاطبان غربی را به همان شکل جذب نمی کرد. لی رویکرد بسیار عملی تری برای مبارزه های طراحی شده در پیش گرفت. تک تک مشت ها و لگدها دیده می شد و واقعی به نظر می رسید.
۶. بروس لی دید تماشاگران آمریکایی را نسبت به بازیگران آسیایی تغییر داد
لی اساساً به این خاطر که به بازیگران آسیایی در هالیوود نقش های کلیشه ای نامناسب داده می شد آنجا را ترک کرد. اما فیلم های هنگ کنگی لی ثابت کرد که تماشاگران غربی می توانند بازیگرانی مانند او را به عنوان قهرمانی جدی بپذیرند. این اقدام وی مسیر را برای بازیگران آسیایی دیگر مانند جکی چان، جت لی، میشل یئو، دنیل دای کیم و صدها نفر دیگر باز کرد.
۵. بروس لی بازیگرانی را که بدلکاری های خود را انجام می دهند را در هالیوود محبوب کرد
لی از اینکه بدلکاران کارهای او را انجام دهند متنفر بود، در نتیجه سعی کرد کارهای بدلکاران را خودش انجام دهد که در نهایت استانداردی را برای بازیگری در هالیوود و سراسر جهان ایجاد کرد. امروزه بازیگری که بتواند بدلکاری هایش را خودش انجام دهد، جایگاه ویژه ای دارد. این امر راه را برای ستاره های اکشنی مانند تام کروز که به انجام بدلکاری های بزرگ معروف هستند هموار کرد.
۴. بروس لی نحوه ترکیب کمدی سر و شکل دار را با هنرهای رزمی نشان داد
لی کمک کرد تا بازیگران آسیایی از نقش کمدی خارج شوند، اما این بدان معنا نیست که شخصیتهای او همیشه جدی بودند. برعکس، دعواهای فیلم های او اغلب پر از کمدی بود. حریفانی که به طرز خندهداری با یک حرکت خلع سلاح میشوند، طعنههای خندهدار قهرمان کاریزماتیک و سکانسهای اکشن بزن و بکوبی لی، با وجود جذابیت های اکشن، باعث خنده تماشاگران هم می شد. اکنون، کمدی اکشن یکی از اصلیترین فیلمهای هنرهای رزمی است و فیلم های بازیگری مانند جکی چان، مانند ساعت شلوغی و ظهر شانگهای از نمونه های موفق آن هستند.
۳. بروس لی تنوع نژادی را در هالیوود به سطح جدیدی رساند
بروس لی به دلیل تبار انگلیسی اش از برخی تمرینات هنرهای رزمی و به دلیل ظاهرش از بازی در نقش های هالیوودی منع شد. در نهایت، این موضوع بر نحوه انجام تمرینات جیت کان دو او تأثیر گذاشت. شاگردان او تقریباً از هر نژادی بودند. علاوه بر این، فیلمهای او، بهویژه آنهایی که پس از مرگ منتشر شدند، مانند اژدها وارد می شود، مجموعهای از فرهنگها و نژادهای مختلف را به نمایش می گذاشت.
۲. بروس لی کلیشه قهرمان درشت هیکل را از بین برد
شخصیت هایی مانند سوپرمن و ستارگانی مانند جان وین، این تصور را ایجاد کرده بودند که یک قهرمان قوی باید درشت هیکل باشد. اما لی اغلب در فیلمهایش با دشمنان درشت تر از خودش روبرو میشد، مانند مبارزهاش با کریم عبدالجبار در بازی مرگ. او درها را به روی قهرمانان هالیوود با هر شکل و اندازه ای باز کرد.
۱. بروس لی صحنه های مبارزه را به مکان های واقعی منتقل کرد
فیلمهای هنرهای رزمی اولیه هالیوود صحنههایی را نشان میدادند که در فضاهای باز فیلمبرداری میشدند. وقتی مبارزات در مکان های روزمره مثل سوپرمارکت، انجام می شد، مبارزان میتوانستند از محیط اطراف خود برای جذابتر کردن دعوا استفاده کنند کاری که اکنون جزء اصلی هر فیلم اکشنی است؛ تمام این موارد ثابت می کند که بروس لی در طول فعالیت کوتاه مدت خود، چقدر بر هالیوود تأثیر گذاشته است.
آیا مسول یا مسلمانی هست فقط برای یک لحظه خودش را جای من بزارن و کمک کنه، به امام حسین ع من کلاهبردار نیستم، من کارگر سرگزر چند روزه کار گیرم نیامده دو تا بچه کوچیک دارم و سه ماهه اجاره ندادم و صاحبخانه داره بیرونم میکنه، به فاطمه زهرا ع یکی از کلیه هام فروختم خرج بیماری زنم کردم و الان دوباره بیماریش برگشته و جلوی چشمام داره میمیره اما نمیتونم حتی دکتر ببرم، به حسین شهید و همین محرم عزیز دو تا بچه هام از دیشب چیزی نخوردن و با شکم گرسنه چشم انتظارن و نمیدانم با چه رویی دست خالی به خانه برم، جز گریه هیچ کار نمیتونم کنم، مقداری که نون خالی بگیرم
۵۰۴۷۰۶۱۰۳۱۰۸۲۰۰۷
محسن ب