رونمایی از جزئیات لایحه جدید حجاب در صدا و سیما + ویدئو

رونمایی از جزئیات لایحه جدید حجاب در صدا و سیما + ویدئو

در ویدئوی کوتاهی که از شبکه ۳ پخش شد، صدا و سیما از جزئیات لایحه جدید حجاب رونمایی کرد. در این ویدئو جرایم نقدی در نظر گرفته‌شده برای بدپوششی و کشف حجاب که پیش‌تر در قالب «لایحه حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و حجاب» در ۷۰ ماده منتشر شده بود، برای مخاطبان تلویزیون شرح داده شد.

برنامه «بدون گارد» از شبکه سوم سیما در ویدئویی جزئیات جرایم نقدی لایحه جدید عفاف و حجاب برای «بدپوششی، برهنگی و کشف حجاب سر» را مطرح کرد. بر این اساس جزای نقدی برای کشف حجاب سر در مرتبه اول، ۶ تا ۲۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده که قاضی می‌تواند به تناسب شرایط متخلف تخفیف یا بخشش اعمال کند.

مرتبه دوم جزای نقدی ۲۴ تا ۵۰ میلیون تومان را به دنبال دارد که باز هم قاضی بسته به شرایط توانایی اعمال تخفیف را دارد. تکرار بیش از چهار بار کشف حجاب سر نیز جزای نقدی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان را به دنبال خواهد داشت و درجات تخفیف از سوی قاضی کمتر خواهد شد.

در این ویدئو همچنین درباره برخورد با «برهنگی یا نیمه برهنگی» نیز توضیح داده شد و برهنگی این‌طور تعریف شد: «شخصی که در انظار عمومی یا معابر با پوششی ظاهر شود که عرفا برهنگی محسوب می‌شود» که جریمه آن دستگیری توسط ضابطان قضایی، جزای نقدی تا ۱۵۰ میلیون تومان یا حبس تا ۱۰ سال و در صورت تکرار جزای نقدی ۱۵۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان یا حبس تا ۱۵ سال خواهد بود.

بررسی جزئیات لایحه جدید عفاف و حجاب در صدا و سیما + ویدئو

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس: در نظرسنجی سال ۱۳۹۸، ۷۱ درصد مردم موافق الزامی بودن حجاب توسط حکومت بودند، اما بعد از اتفاقات پارسال ۳۰ درصد ریزش داشتند

همچنین در گفتگوی ویژه خبری که پنج شنبه ۱۲ مرداد از شبکه خبر سیما منتشر شد، جلیل محبی، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس، زهره سادات لاجوردی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عبدالصمد خرم آبادی، معاونت قضائی دادستان کل کشور و همچنین فاطمه محمدبیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی به بررسی لایحه عفاف و حجاب پرداختند.

جلیل محبی، مقام سابق بسیج و دبیر سابق سازمان امر به معروف و نهی از منکر برخلاف دو مهمان دیگر حاضر در برنامه که به لایحه جدید حجاب انتقاد داشتند، از لایحه کنونی دفاع کرد.

بررسی جزئیات لایحه جدید عفاف و حجاب در صدا و سیما + ویدئو

محبی در بخشی از صحبت های خود گفت:

برخی انتظار دارند که میزان مجازات مثلا فردی که یک ذره موهایش بیرون باشد، یک ذره شل حجاب به تعبیری باشد با آن کسی که برهنه بیرون می‌آید و یا آن کسی که کاملا ساختارشکن است، با همدیگر برابر باشد.

یا برخی انتظار دارند که حتما مجازات شلاق مثلا درنظر گرفته شود. یا مجازات‌هایی پیشنهاد می‌کنند که زندگی فرد را مختل می‌کند. مثلا فردی پیشنهاد می‌کرد که برای بدجابی و شل حجابی و این‌ها ممنوعیت شرکت در کنکور درنظر گرفته شود. این‌ها همه‌اش یک اشکالاتی دارد، آن چیزی که مهم است این است که اولا این دست حکومت اسلامی است که چه مجازاتی را بگذارد، ثانیا مجازات باید بازدارنده باشد.

آن چیزی که امروز مطرح است این است که مجازات‌هایی برای مردم در کشور‌های مختلف با توجه به اتفاقاتی که در تمدن جدید افتاده است و سبک زندگی جدید، جزای نقدی مجازات بازدارنده‌ای است که در همه نظام‌های حقوقی چه نظام‌های حقوقی شرقی، چه اروپا و چه امریکای شمالی از این‌ها استفاده می‌شود و در کشور ما هم سابقا این پاسخگو بوده است. اشکال سابق این بوده که میزان جریمه‌ای که قانونگذار برای این نوع جرائم اخلاقی درنظر می‌گرفت، میزان پایینی بود. اما این به این معنا نیست که ما در تحقیقاتمان به عرف مردم بی اعتنا بوده‌ایم.

بررسی جزئیات لایحه جدید عفاف و حجاب در صدا و سیما + ویدئو

او در ادامه گفت:

مهم‌ترین مسئله در این زمینه این است که الان برخلاف آن چیزی که در عموم گفته می‌شود و می‌گویند مردم می‌خواهند بی حجاب باشند، مردم می‌خواهند رعایت پوشش را نکنند، اصلا اینطور نیست.

من یک آماری را برای شما بخوانم با توجه به اینکه گفتم به عرف بی اطلاع نبودیم، ببینید سال ۱۳۹۸ نظرسنجی انجام شد گفتند که چقدر معتقد هستید که حجاب شرعی باید توسط حکومت الزامی باشد، ۷۱ درصد مردم موافق بودند، بعد از اینکه اتفاقات پارسال و فوت خانم امینی اتفاق افتاد، مردم در نظرسنجی بعد از این اتفاقات گفتند که ۷۱ درصد تبدیل به ۴۰ درصد شد و ۳۰ درصد ریزش داشت.

تحقیقات نشان داد یعنی نظرسنجی‌های بعدی که مردم معتقد نیستند کماکان که این باید آزاد باشد این باید الزام آور باشد فقط می‌گویند که شما باید راهی پیدا کنید که با گشت ارشاد و اقدامات سلبی و آن مواردی که پلیس با شهروند درگیر می‌شود اینطور نباشد که این درگیری موجب وقایعی شود که برای مردم تلخ باشد.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • کمی تفکر مرداد ۱۵, ۱۴۰۲

    حالا ی عده … میان و میگن ک قانون مملکته و باید احترام گذاشت و این حرفا …
    دوستان اون موقعی که رضا شاه کشف حجاب رو قانون کرده بود ، شما بودین احترام میزاشتین