مروری بر مهم‌ترین اخبار و مرگ و میرهای جهان در سال ۲۰۱۸

مروری بر مهم‌ترین اخبار و مرگ و میرهای جهان در سال ۲۰۱۸

در این مطلب مروری داریم بر مهم‌ترین اخبار و رویدادهای جهان در سال ۲۰۱۸؛ از پیروزی جنبش #MeToo تا اعتراض به سیاست‌های غلط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا.

۲۰ ژانویه ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
همزمان با اولین سالگرد آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ دومین تظاهرات سراسری زنان در اعتراض به سیاست‌های او برگزار شد. مساله آزار جنسی زنان، یکی از موضوعات اصلی مورد توجه شرکت کنندگان در تظاهرات بود. همچنین این حرکت در اعتراض به دونالد ترامپ و برای نشان دادن همبستگی میان اقلیتها در کشور آمریکا انجام شد. حمایت از حقوق مهاجران، برابری دستمزد زنان و مردان، حق سقط جنین، عدالت نژادی و تغییرات آب و هوایی از دیگر موضوعاتی بود که در این تظاهرات مطرح شدند.

۳۰ ژانویه ۲۰۱۸

3 اخبار مهم جهان در سال 2018
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نطق سالانه خود موسوم به «وضعیت ایالات متحده» گفت «درحال ساختن یک آمریکای امن، قوی و سربلند» است. او همچنین با تعریف از وضعیت اقتصادی آمریکا گفت که «هیج زمانی بهتر از مقطع کنونی برای تحقق رویای آمریکا نبوده است.»

۱۴ فوریه سال ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
در حادثه تیراندازی در دبیرستان مارجوری استون‌من-داگلاس در شهر پارکلند فلوریدا ۱۷ نفر جان خود را از دست دادند. مهاجم فردی ۱۹ ساله به نام نیکلاس کروز بود. او زمانی دانش آموز همین دبیرستان بوده و به دلایل انضباطی اخراج شده بود.
در ادامه این حادثه دلخراش،  بازماندگان حوادث تیراندازی در مدارس و جوانان دبیرستانی ایالات متحده در اعتراض به عدم وجود کنترل سلاح راهپیمایی برگزار کردند. هدف این راهپیمایی‌ها فشار بر کنگره برای اصلاح قانون حمل سلاح و امن کردن مدارس در برابر این نوع حملات بود.

۲۷ فوریه ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
هوپ هیکس، مدیر ارتباطات کاخ سفید پس از حضور در یک جلسه ۹ ساعته با کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان کنگره آمریکا از سمت خود استعفا داد. خانم هیکس ۲۹ ساله که از اولین افرادی بود که در سال ۲۰۱۵ برای کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ استخدام شده بود، در جلسه مذکور مجبور بود به سوالاتی درباره موضوع دخالت روسیه در انتخابات پاسخ دهد که بیشتر آنها را بی جواب گذاشت.

بیشتر بخوانید: ۸ نفری که دونالد ترامپ در اینستاگرام دنبال می‌کند چه کسانی هستند؟

۴ مارس ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش یولیا  بیهوش روی نیمکت یک پارک در شهر سالزبوری پیدا شدند. آنها با ماده سمی مخرب اعصاب به نام نوویچوک در بریتانیا مسموم شده بودند. دولت بریتانیا دولت روسیه را در این ماجرا متهم کرد و بر همین اساس تنش دیپلماتیک شدیدی میان روسیه با بریتانیا و متحدان غربی‌اش پدید آمد. اما روسیه اتهام نقش داشتن در مسموم کردن این جاسوس سابق را رد کرد.

۱۰ آوریل ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
مدیرعامل فیس‌بوک، مارک زاکربرگ اعلام کرد  این شبکه اجتماعی از طرف شرکتی در روسیه برای تبلیغات سیاسی “تفرقه‌افکنانه” در انتخابات آمریکا مورد سوء استفاده قرار گرفته است. زاکربرگ در رابطه با این موضوع گفته بود: «یکی از بزرگترین پشیمانی‌های من این است که در شناسایی عملیات روسیه در فیس‌بوک برای انتخابات سال ۲۰۱۶ سرعت لازم را نداشتیم.»

بیشتر بخوانید: با ۱۰ میلیاردری آشنا شوید که از صفر به صد رسیده‌اند

۲۷ آوریل ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی دیداری تاریخی در مرز دو کره داشتند. این برای  نخستین بار پس از ۶۵ سال بعد از پایان جنگ در شبه جزیره کره بود یک رهبر کره شمالی به خاک کره جنوبی قدم می‌گذاشت. سران دو کشور درباره بهبود روابط دو کشور و استقرار صلحی پایدار برای دو کشور جدا شده صحبت کردند.

۱۹ می ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
شاهزاده هری و مگان مارکل هنرپیشه در طی مراسمی در کلیسای سنت جورج واقع در وینزور ازدواج کردند. در این مراسم الیزابت دوم، ملکه بریتانیا و همسرش پرنس فیلیپ به همراه سایر اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا حضور داشتند.

۲۵ می سال ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
دفتر دادستانی ناحیه منهتن در نیویورک هاروی واینستین، تهیه کننده هالیوودی را رسما به تجاوز و عمل مجرمانه جنسی متهم کرد. هاروی وینستیمن، ۶۶ ساله، صاحب و بنیانگذار استودیو فیم میراماگس و شرکت وینستین بوده است و به گفته شاکیان، برای سال‌ها از موقعیت و نفوذ خود برای برقراری ارتباط جنسی اجباری سوء استفاده کرده است. نزدیک به هفتاد زن هاروی واینستین را به تجاوز، آزار و مزاحمت جنسی متهم کردند اما او همه این اتهامات را رد کرده و گفته بود که روابط جنسی مورد اشاره با رضایت طرفین بوده است.

۱۰ ژوئن سال ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در اجلاس سران هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان (G7) شرکت کرد. در این جلسه رهبرانی چون آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان) امانوئل مکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) و شینزو آبه (نخست وزیر ژاپن) حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: ۹ عادت بسیار عجیب دونالد ترامپ که مخصوص خود اوست

۱۲ ژوئن ۲۰۱۸

تصویر گریه این دختر دو ساله از پناهجویان هندوراس در نزدیکی مرز مکزیک که شاهد سوال جواب ماموران با مادرش است، در شبکه‌های اجتماعی جهان وایرال شد. این اتفاق بدنبال سیاست‌های دونالد ترامپ مبنی بر جدا کردن فرزندان و والدین مهاجران غیرقانونی در مرزهای کشور آمریکاست. ترامپ گفته بود که هیچ دلش نمی‌خواهد فرزندان را از والدینشان جدا کند اما این قانون است. به گفته‌ی وی، مهاجرانی که بدون مدارک لازم به آمریکا می‌آیند اگر بازداشت شوند تا زمان تشکیل دادگاه به زندان می‌روند و چون فرزندان اجازه ندارند با والدینشان در زندان باشند، تا دوره دادرسی از والدین خود جدا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اتمام اولین فاز از دیوار مرزی ۱۰ متری «دونالد ترامپ» در مرز مکزیک

۱۳ جولای ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
همزمان با ورود دونالد ترامپ به لندن، شهروندان بریتانیایی با تجمع و سردادن شعار نارضایتی خود را از دیدار رییس جمهوری آمریکا ابراز کردند. یک بادکنک عظیم زرد رنگ که نوزادی با پوشک را با شکل و شمایلی شبیه آقای ترامپ در حال فریاد زدن نشان می‌دهد نیز در مرکز لندن و در اطراف ساختمان پارلمان این کشور به پرواز درآمد.

بیشتر بخوانید: درخواست طلاق شوهر «استورمی دانیلز» بدلیل داشتن رابطه جنسی نامشروع با دونالد ترامپ

۱۶ جولای ۲۰۱۸

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور آمریکا و روسیه در شهر هلسینکی، پایتخت فنلاند با یکدیگر ملاقات کردند. این دیدار در حالی برگزار شد که سه روز پیش از آن وزارت دادگستری آمریکا ۱۲ افسر اطلاعاتی ارتش روسیه را متهم کرد که با هک کردن کامپیوترهای حزب دموکرات در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ تلاش کردند با تخریب هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، بر نتایج انتخابات آمریکا تاثیر بگذارند.

بیشتر بخوانید: از دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در ماه آینده چه می دانیم؟

۱۶ اوت سال ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
آرتا فرانکلین ملقب به «ملکه سول»در سن ۷۶ سالگی در خانه شخصی خود در شهر دیترویت دار فانی را وداع گفت. این هنرمند بنام  در سال ۲۰۱۰ به سرطان لوزالمعده مبتلا شده بود. آرتا فرانکلین در مدت بیش از نیم قرن فعالیت هنری خود ۱۸ جایزه گرمی برد. او در مراسم تدفین مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آواز خواند. خانم فرانکلین همچنین در مراسم سوگند بیل کلینتون و باراک اوباما اجرا داشت.

۳۱ اوت ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
جان مک‌کین، سناتور برجسته آمریکایی یک سال پس از دست و پنجه نرم کردن با سرطان پیشرفته مغز در سن ۸۱ سالگی درگذشت. از سناتور مک کین به عنوان برترین اخلاق‌مدار حزب جمهوری‌خواه یاد می‌شد. مراسم خاکسپاری سناتور مک‌کین چندین روز به طول انجامید.

۸ سپتامبر سال ۲۰۱۸

سرنا ویلیامز در مسابقه‌ای که آن را ۴-۶ و ۲-۶ به نائومی اوزاکا باخت، سر داور (کارلوس راموس) فریاد کشید، او را دزد و دروغگو نامید و به جنسیت‌زدگی متهم کرد و در پایان گفت تمام این کارها را برای حمایت از حقوق زنان انجام داده است.

۱۴ سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی

توفان فلورانس در جنوب شرقی ایالت کارولینای شمالی، جان بیش از ۱۰ نفر را گرفت. به موجب این توفان آب اقیانوس بالا آمده و بسیاری از جاده‌ها به دلیل جاری شدن سیل بسته شده بودند. از جمله قربانیان این طوفان یک مادر و کودک بودند که سقوط یک درخت روی خانه‌شان در شهر ویلمینگتون در کارولینای شمالی باعث مرگ آنها شد.

۱ اکتبر ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
عکس این پسربچه یمنی نوعی اعلامیه بین‌المللی برای جلب توجه جهان به فاجعه سوتغذیه بیش از ۸۴ هزار کودک یمنی بود که در اثر گرسنگی و بیماری‌های ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد روزانه دو کودک زیر پنج سال در یمن به دلیل سوءتغذیه شدید جان خود را از دست می‌دهند. کمبود غذا، آوارگی، سوءتغذیه و شیوع بیماری‌ها به صورت گسترده بر سلامتی بیش از یک میلیون زن باردار و مادر که از سوءتغذیه رنج می‌برند تاثیر گذاشته است.

۱۱ اکتبر سال ۲۰۱۸

کانیه وست در اوال آفیس کاخ سفید با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر ملاقات کرد. کانیه وست، همسر کیم کارداشیان، یکی از طرفداران سرسخت ترامپ است. او در تور کنسرت های خود در زمان نامزدی دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به شکلی آشکار از ترامپ حمایت کرد.

۱۳ اکتبر ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
حدود ۷ هزار از مردم آمریکای مرکز به صورت گروهی و به شکل کاروان نزدیک به ۱۶۰ کیلومتر را برای رسیدن به آمریکا پیاده‌روی کردند. این مهاجران که با پای پیاده همراه کودکان‌شان به امید ورود به خاک ایالات متحده از کشورهای آمریکای مرکزی نظیر هندوراس و گوآتمالا سفری طولانی را آغاز کرده‌اند، به دلیل فقر و خشونت از کشورهای خود گریخته‌اند.

۲۳ اکتبر ۲۰۱۸

محمد بن سلمان،  ولیعهد عربستان با «صلاح بن جمال خاشقجی»، پسر جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی و ستون نویس واشنگتن پست که در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید، ملاقات کرد. پسر جمال خاشقجی سه روز بعد از این ملاقات کشور عربستان را ترک کرد.

۸ نوامبر ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
در پی دو آتش سوزی گسترده در کالیفرنیا ۸۵ نفر کشته شدند. بیش از ۱۵۰ هزار نفر مجبور به تخلیه محل سکونت خود شده‌اند. یک شهر بر اثر این آتش سوزی در عرض کمتر از یک روز ویران شد. آتش سوزی کالیفرنیا که با نام کمپ فایر (Camp Fire) شناخته می‌شود، مخرب‌ترین آتش سوزی تاریخ این ایالت نام گرفت. آتش سوزی دیگری در جنوب ایالت موسوم به وولزی باعث مرگ دو نفر شد و به شهر ساحلی مالبو که محل زندگی بسیاری از چهره‌های هالیوود است آسیب رسانده بود.

۱۷ نوامبر ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
۱۷ نوامبر مصادف با ۲۶ آبان اولین روز اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه بود. در آن روز آنا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشتند و محورها و بزرگراه‌های استراتژیکی را در سراسر فرانسه بند آورده بودند. دلیل اصلی تظاهرات آنها افزایش مالیات بر فرآورده های نفتی، افزایش قیمت سوخت و کاهش قدرت خرید مردم است. (جلیقه‌های زرد جلیقه‌های است که بنابر قانون باید در خودروهای همه فرانسوی‌ها باشد تا وقتی ماشین آنها خراب می‌شود و شرایط اضطراری پیش می‌آید، آن را بر تن کنند و منتظر کمک بمانند.)

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از مرگبارترین و خشونت‌بار‌ترین شورش‌ها و جنبش‌های اعتراضی تاریخ

۲۵ نوامبر ۲۰۱۸

اخبار مهم جهان در سال 2018
زمانی که بیش از یکصد مهاجر مکزیکی تلاش داشتند از میان سیم‌ها و موانع بین مرز دو کشور عبور کرده و داخل خاک آمریکا شوند، ماموران آمریکا از گاز اشک آور استفاده کردند. پلیس مرزبانی آمریکا چندین بار مقابل مهاجرانی که قصد نفوذ به مرز این کشور را داشتند از گاز اشک آور استفاده کرده است.

۵ دسامبر ۲۰۱۸

مراسم تشییع و بزرگداشت جورج هربرت واکر بوش رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا  که در سن ۹۴ سالگی درگذشت، در واشنگتن برگزار شد. در این مراسم دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در صف اول شرکت کنندگان حضور داشتند. جورج دبلیو بوش، چهل و سومین رئیس جمهوری آمریکا از جمله سخنرانان مراسم تشییع و ترحیم پدرش بود.

بیشتر بخوانید: جرج دبلیو بوش؛ چهل و یکمین رییس جمهور ایالات متحده، در سن ۹۴ سالگی درگذشت

منبع: thisisinsider
یک نظر

ورود

  • محمد حسین دی ۱۳, ۱۳۹۷

    این خبر مروری بر مهم ترین اخبار، مرگ و میر و رویدادهای آمریکا بود، نه جهان.
    برام جالبه که حس میکنم آمریکا موفق شده دهکده جهانی آمریکا رو به وجو بیاره، نه دهکده جهانی خالی.
    آمریکا کلا سیصد میلیون و خورده ای جمعیت داره، اما جوری خبراش همه جا ولو هست که انگار کل جهان آمریکاست.