ماجرای غرامت ایران به انگلیس به دلیل شعارنویسی روی دیوار سفارت این کشور چیست؟

ماجرای غرامت ایران به انگلیس به دلیل شعارنویسی روی دیوار سفارت این کشور چیست؟

پس از ادعای عبدالرضا داوری، مشاور سابق محمود احمدی‌ نژاد درباره ی غرامت ۳۲ میلیارد تومانی ایران به انگلیس به دلیل شعارنویسی ها روی دیوار سفارت این کشور در تهران که سال گذشته رخ داده بود، خبرگزاری دولتی ایسنا این ادعا را تکذیب کرد، اما تاکنون واکنش رسمی ای از سوی مقامات ایران و انگلیس به این موضوع داده نشده است.

داوری روز پنجشنبه ۱۹ مرداد در توییتی مدعی شد ایران به دلیل شعارنویسی هایی که زمستان سال گذشته روی دیوار سفارت این کشور صورت گرفته بود، مجبور به پرداخت خسارتی بسیار سنگین شده است.

او نوشت:

دولت ایران بابت نگارش این شعارها بر دیوار سفارت انگلیس در تهران، بیش از ۵۰۰ هزار پوند، معادل ۳۲ میلیارد تومان به بریتانیا خسارت پرداخت کرد!

غرامت ایران به انگلیس

دی ماه سال گذشته بعد از اعلام حکم اعدام علیرضا اکبری به جرم جاسوسی و انتقال اطلاعات ایران به دولت انگلیس و همینطور به بهانه ی حمایت های انگلیس از اعتراضات ایران، عده ای دست به شعارنویسی بر روی دیوار سفارت این کشور در تهران زدند. گرچه هویت این افراد هرگز اعلام نشد اما عده ای از چهره ها و رسانه های اصولگرا و گروهی از کاربران موسوم به ارزشی، از این اقدام استقبال و حمایت کردند.

تصاویر این شعارنویسی ها روی دیوار سفارت انگلیس بازتاب جهانی پیدا کرد و پس از چند روز تصاویر دیگری منتشر شد که نشان می داد سفیر انگلیس در ایران به همراه عده ای دیگر برای پاک کردن شعارها از روی دیوار سفارت این کشور دست به کار شده است.

غرامت ایران به انگلیس

غرامت ایران به انگلیس

غرامت ایران به انگلیس

ادعای عبدالرضا داوری درباره ی غرامت ایران به انگلیس به دلیل این شعارنویسی ها با واکنش های زیادی در شبکه های اجتماعی مواجه شد.

غرامت ایران به انگلیس

غرامت ایران به انگلیس

غرامت ایران به انگلیس

با این حال خبرگزاری دولتی ایسنا در خبری به نقل از یک منبع مطلع، ادعای عبدالرضا داوری را تکذیب کرد و مدعی شد ایران خسارتی به انگلیس پرداخت نکرده است.

این خبرگزاری نوشت:

یک منبع مطلع، برخی از ادعاهای منتشر شده مبنی بر این‌که دولت جمهوری اسلامی ایران به دولت انگلیس بابت شعارهای نوشته‌شده بر روی دیوار سفارت لندن در تهران خسارت پرداخت کرده است را تکذیب کرد.

یک منبع مطلع ادعاهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر این‌که دولت جمهوری اسلامی ایران به دولت انگلیس به‌خاطر شعارهایی که در پی اغتشاشات پائیز سال گذشته و در اعتراض به دخالت‌های آشکار لندن در امور داخلی ایران، بر روی دیوار سفارت این کشور در تهران نوشته شده بود، خسارت پرداخته کرده را «کذب کامل» دانست.

این منبع مطلع همچنین از دارندگان حساب‌های مجازی خواست در انتشار مطالب «رعایت جانب صداقت» را داشته باشند.

به‌تازگی برخی از دارندگان حساب‌های کاربری در فضای مجازی مدعی شده‌اند که ایران به خاطر این شعارها بیش از ۵۰۰ هزار پوند به دولت انگلیس خسارت پرداخته است.

با وجود تکذیب خبرگزاری ایسنا، داوری روز گذشته با انتشار توییتی تازه ضمن تأکید دوباره بر ادعای پیشین خود مبنی بر پرداخت خسارت به انگلیس به دلیل شعارنویسی ها روی دیوار سفارت این کشور، این بار مدعی شد پی برده مبلغ این غرامت بسیار بیشتر، به میزان ۴۴ میلیارد دلار بوده است.

داوری نوشت:

یک منبع آگاه در تماس با اینجانب اعلام کرد: پرداخت ۵۰۰ هزار پوند غرامت از سوی ایران به انگلیس، بابت شعارنویسی روی دیوار سفارت این کشور در تهران کذب است، چون مبلغ غرامت پرداخت شده از سوی ایران به انگلیس، ۷۰۰ هزار پوند، معادل ۴۴ میلیارد تومان است.

غرامت ایران به انگلیس

با وجود این ادعاها و تکذیب ها، مقامات ایران و انگلیس تاکنون واکنش رسمی ای به این خبر نداشته اند.

۳ نظر

ورود

  • امیرمسعود مرداد ۲۱, ۱۴۰۲

    اینا کشور رو دو دستی به روسیه و چین دادند از سهم دریای خزر بگیر تا نفت نصف قیمت و حق ماهیگیری دریای شمال و واگذاری جزایر و…

  • شکوه مرداد ۲۱, ۱۴۰۲

    ایرانی ها از بچگی دوست دارن رو دیوار نقاشی کنن …یه خانم طرفدار زن زندگی ازادی رفت رو قله دماوند همین کارو کرد و صدای فدراسیون کوهنوردی را در اورد …گردشگران تخت جمشید هم با همین شعار رو دیوار تخت جمشید صدای میراث فرهنگی را در اوردن …ایرانین دیگه کاری نمیشه کرد هر دو طرف مخشون ور پوکیده

  • امیر مرداد ۲۳, ۱۴۰۲

    گوسفند گوسفنده هیچ کاریش نمیشه کرد