بر اساس علم هر چند وقت یک بار باید به حمام برویم؟

بر اساس علم هر چند وقت یک بار باید به حمام برویم؟

برخی روزها احساس می کنیم یک حمام داغ و حسابی تنها چیزی است که برای دور کردن همه ی اضطراب ها از خود نیاز داریم. بعضی روزها اما به یک دوش سریع کفایت می کنیم و گاهی هم چندین روز را بدون حمام سر می کنیم. در حقیقت، پرهیز از حمام روزانه ممکن است برای پوست بهتر باشد چرا که شستشوی بیش از اندازه ی پوست می تواند باعث خشکی آن شود. البته برنامه ی حمام کردن ما تماماً به سبک زندگی مان بستگی دارد، اما نکاتی در این خصوص هست که باید به آن ها توجه داشته باشیم.

۱- نوع پوست تان را در نظر بگیرید

اگر پوست چربی دارید، شاید حمام کردن بهترین راه برای داشتن یک پوست مات به نظر برسد، اما در حقیقت، برعکس است. مواد شیمیایی مضر درون صابون می تواند پوست را خشک کند، امری که باعث می شود غدد چربی سبوم بیشتری تولید کنند و صورت در نهایت چرب تر و براق تر به نظر برسد. اگر پوست حساس و خشکی دارید یا از مشکلات پوستی ای همچون پسوریازیس رنج می برد، دوش گرفتن بیش از یک بار در روز می تواند باعث ملتهب شدن پوست شود، امری که خارش پوست را بیشتر می کند. برخی متخصصان پوست حتی توصیه می کنند برای جلوگیری از تحریک شدن پوست، بیشتر از ۲ تا ۳ بار در هفته حمام نکنید.

۲- به جنس موهای خود توجه داشته باشید

رفتن به حمام و شستن موها با شامپوی مورد علاقه ی خود در هنگام صبح می تواند حس تمیزی دهد و کمک کند موهای خود را راحت تر مدل دهید. اما شامپو کردن روزانه ی موها باعث می شود نتوانند بهترین شکل خود باشند، بخصوص اگر موها فر یا حالت دار باشند. برای زنانی که موهای فری دارند، یک بار شستشوی موها در هفته کفایت می کند، چرا که موهای آن ها برای حفظ رطوبت در خود به سبوم نیاز دارد.

تنها کسانی که موهای صافی دارند باید موهای خود را هر روز بشویند چرا که موهای صاف و کم حجم به راحتی و به سرعت چرب می شوند.

۳- برنامه ورزشی تان را در نظر بگیرید

اگر زیاد به باشگاه می روید، طبیعی است که بیشتر هم به حمام بروید. دوش گرفتن بلافاصله بعد از ورزش می تواند کمک کند عضلات سریع تر التیام یابند، جلوی جوش زدن بدن را می گیرد و حتی دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کند. این مسأله در مورد کسانی که در محیط بیرون یا در معرض مواد شیمیایی قوی کار می کنند هم صدق می کند و دوش روزانه به طور حتم برای این افراد مفید است.

۴- برنامه ی حمام رفتن خود را با وضعیت آب و هوا تنظیم کنید

در ماه های گرم سال طبیعی است که برای پاک کردن عرق تن خود به دوش روزانه احساس نیاز کنید. در ماه های سرد سال اما بدن تعریق کمتری دارد، به همین دلیل احتمالاً کمتر حمام می کنید. پوست در فصل زمستان ممکن است خشک و حساس شود و دوش روزانه می تواند پوست را تحریک و حتی خشکی آن را بیشتر کند.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • علی مرداد ۲۷, ۱۴۰۲

    ماهی یکبار میرم حموم