ادعای دو نماینده مجلس درباره لایحه حجاب؛ دختران دانش‌آموز متخلف هم دستگیر می‌شوند

ادعای دو نماینده مجلس درباره لایحه حجاب؛ دختران دانش‌آموز متخلف هم دستگیر می‌شوند

پس از آنکه اعلام شد در لایحه حجاب مجازات هایی برای دختران زیر ۱۸ سال متخلف نیز در نظر گرفته شده است، در حالی که دو تن از نمایندگان مجلس مدعی شده اند بر اساس این لایحه دختران دانش آموز متخلف نیز احضار و دستگیر خواهند شد، رئیس مجلس بر دروغ بودن این ادعا اصرار دارد.

هفته ی گذشته بود که حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده رفسنجان درباره ی مجازات های تعیین شده برای دختران زیر ۱۸ سال متخلف در لایحه حجاب گفت: خلاف، خلاف است و جرم هم جرم و حرام نیز حرام است. با این تفاوت که کسانی که زیر سن ۱۸ سال هستند حبس و زندان ندارند، اما سایر جرائم مالی و محرومیت از حقوق اجتماعی در لایحه به تفصیل آمده برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: کسی که زیر سن ۱۸ سال است گواهینامه ندارد، اما پاسپورت، اشتغال، تحصیل، حساب بانکی، اینترنت و تلفن که دارد؛ بنابراین از سایر خدمات اجتماعی محروم می‌شود و جرائم مالی جای خود باقی مانده است و این طور نیست که دختران زیر سن ۱۸ سال هیچ جرمی نداشته باشند.

این خبر با واکنش های زیادی مواجه شد و بسیاری به تعیین چنین مجازات هایی برای دختران زیر ۱۸ سال اعتراض کردند.

با این حال بر اساس ادعای غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس و نماینده بستان آباد که از مخالفان لایحه حجاب است، مجازات های تعیین شده برای دختران دانش آموز متخلف در این لایحه به همینجا ختم نمی شود.

قزلجه در اینباره مدعی شد: این لایحه حتی به حوزه دانش آموزی نیز ورود کرده است، متاسفانه براساس موادی از این لایحه اگر یک دانش آموز ۱۰ ساله‌ای در مدرسه‌ای خلاف این قانون عمل کند، حتما اگر شما صبح دانش آموز خود را به مدرسه فرستاده باشید، شب باید وی را از کلانتری تحویل بگیرید و این می‌تواند جامعه را بهم بریزد.

این اظهارات قزلجه اما با تکذیب رئیس مجلس، محمدباقر قالیباف رو به رو شد.

قالیباف با رد اظهارات نماینده بستان آباد گفت: این اطلاعات جنابعالی کاملاً اطلاعات غلط و اشتباهی بود. در هیچ کجای کار لایحه فوق هیچ فردی و هیچ خانم زیر ۱۸ سالی حتی احضار نخواهد شد و به کلانتری برده نمی‌شود. اینکه شما می‌گویید باید آن‌ها را از کلانتری جمع کنید، کاملا دروغ محض است.

پس از تکذیب قالیباف، غلامرضا نوری قزلجه در گفتگویی با وبسایت خبری «دیده بان ایران» نسخه‌ای از گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی را ارائه کرد که شرح تبصره‌ ۵ ماده ۴۶ آن به شرح زیر است:

«تبصره ۵- در خصوص محصلین و دانشجویان مراکز آموزشی که در داخل مراکز مرتکب بدپوششی یا کشف حجاب یا عدم رعایت حجاب شرعی شوند برای سه بار تعدد یا تکرار، کمیته انضباطی مرکز آموزشی صالح به رسیدگی بوده و مقررات انضباطی درباره آنها اجرا می شود و بار چهارم توسط کمیته انضباطی یا حراست مرکز آموزشی به فراجا جهت اعمال مقررات این قانون معرفی می گردند.»

قزلجه همچنین در این مصاحبه گفت: بعد از سخنان آقای قالیباف من با حضور در جایگاه هیئت رئیسه این متن را به ایشان نشان دادم و خواستار فرصت برای پاسخگویی شدم همچنین با توجه به اینکه ایشان مستقیماً نسبت به بنده صحبت کرده و گفته بود اظهارات من دروغ است طبق آیین نامه داخلی بنده اجازه داشتم که درخواست ماده ۷۵ کرده و نسبت به سخنان ایشان پاسخ بدهم که اجازه پاسخگویی بر اساس ماده ۷۵ نیز به بنده داده نشد.

این نماینده در مصاحبه ی دیگری با روزنامه «شرق» نیز بر ادعای خود اصرار ورزید.

او در این مصاحبه در اینباره گفت: این لایحه وارد حوزه دانش‌آموزی و افراد زیر ۱۸ سال شده که این مسئله برای جامعه و خانواده‌ها مشکل‌ساز و نگران کننده است. قالیباف می‌گوید هیچ دختر زیر ۱۸ سالی احضار نمی‌شود و مطللب من را دروغ تلقی کرد و به بنده فرصت دفاع ندادند. ماده ۶۸ این لایحه به نوجوانان ۹ تا ۱۵ سال و ۱۵ تا ۱۸ سال اشاره دارد. طبق ماده ۴۶ تبصره ۵ لایحه عفاف و حجاب اگر محصلین ۳ بار قانون را رعایت نکنند توسط کمیته انظباطی یا حراست مرکز آموزشی به فراجا معرفی می‌شوند.

وی افزود: ارجاع لایحه حجاب به مواد ۸۸ تا ۹۵ قانون مجازات اسلامی مربوط به مجازات و اقدامات تربیتی اطفال و نوجوانان است. از طراحان این لایحه باید سوال شود در مدارس دنبال چه می‌گردند؟ متاسفانه کسانی که تصمیمات را هدایت می‌کنند اطلاع دقیقی از محتویات آنچه درباره آن تصمیم می‌گیرند ندارند.

اما غلامرضا نوری قزلجه تنها نماینده ای نیست که مدعی شده بر اساس لایحه حجاب دختران زیر ۱۸ سال متخلف احضار و دستگیر خواهند شد.

روز چهارشنبه ۲۵ مرداد در جلسه ی علنی مجلس، جلال محمودزاده، نماینده مهاباد نیز که یکی دیگر از مخالفان لایحه حجاب است، خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس گفت: شما گفتید الزامی برای احضار و دستگیری دختران با سن پایین دیده نشده اما در تبصره ۴ ماده ۴۶ این لایحه اسم محصلین آمده. مگر محصلین زیر سن ۱۸ سال نیستند؟!

یک نظر

ورود

  • اندکی تفکر مرداد ۲۸, ۱۴۰۲

    “محرومیت از حقوق اجتماعی” رو میخوان قانونی کنن
    .
    طرفداران این عزیزان میشه بگن این کارها فرقشون با (آپارتاید) و (هلوکاست) چیه؟؟
    .
    .
    بعدشم آقا اومده و میگه “کسی که زیر سن ۱۸ سال است گواهینامه ندارد، اما اشتغال، تحصیل دارد ” در نتیجه از تحصیل محروم میشه اون دختر …
    این اقدام فرقش با طالبان چیه ؟
    .
    بحث هم فقط زیر ۱۸ یا بالای ۱۸ نیست
    اینه که ی جکومت چقدر باید خودش رو پایین بدونه که بجای رسیدگی به اقتصاد کلان بیاد و درگیر تار مو بشه 😑😑