۱۰ نماینده مجلس با کمتر از نیم درصد رأی کل مردم ایران مسئول رسیدگی به لایحه حجاب

۱۰ نماینده مجلس با کمتر از نیم درصد رأی کل مردم ایران مسئول رسیدگی به لایحه حجاب

در شرایطی که هر روز اخبار جدید و البته ضد و نقیضی از مراحل بررسی و تصویب «لایحه عفاف و حجاب» به گوش می‌رسد، تصویب رسیدگی به این لایحه بر اساس اصل ۸۵ یعنی سپردن آن به کمیسیون قضایی مجلس حواشی زیادی ایجاد کرده است. در این میان اشاره به این موضوع که اعضای کمیسیون قضایی «تنها ۱۰ نفر» هستند که برای رسیدن به کرسی نمایندگی «کمتر از نیم درصد» رای کل مردم ایران را داشته‌اند به این حواشی دامن زده است.

روز یکشنبه ۲۲ مرداد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» بر اساس اصل ۸۵ رسیدگی شود؛ یعنی نه در صحن علنی بلکه در کمیسیون قضایی مجلس.

واکنش ها به رسیدگی به لایحه حجاب توسط ۱۰ نماینده مجلس با مجموع آرایی زیر ۴۱۷,۰۰۰

ادعای دو نماینده مجلس درباره لایحه حجاب؛ دختران دانش‌آموز متخلف هم دستگیر می‌شوند

این موضوع مورد اعتراض بسیاری از حقوقدانان و فعالان سیاسی قرار گرفته است. حتی برخی از نمایندگان مجلس نیز با این موضوع که لایحه‌ای که با نیمی از جامعه سر و کار دارد تنها در یک کمیسیون و دور از چشم مردم و رسانه‌ها بررسی شود مخالفت کردند.

معین‌ الدین سعیدی یکی از نمایندگان مخالف است که گفته بعید می‌داند در کمیسیون قضایی برای بررسی این لایحه از نخبگان دعوت شده باشد. او به سایت انتخاب گفت:

مثل دیگر لوایح که مشمول اصل ۸۵ شده‌اند، این لایحه هم در کمیسیون‌های مربوطه و با حضور اعضای خاص آن صحبت خواهد شد. من بعید می‌دانم که این طرح مانند صیانت و جوانی جمعیت بر خلاف آنچه می‌گفتند مردم و نخبگان در جریان روند بررسی قرار خواهند گرفت، این اتفاق رخ نداد، من هم امید چندانی ندارم که هم اندیشی نخبگان در این حوزه صورت بگیرد.

سعیدی همچنین به این نکته اشاره کرده که «اجتماعی‌ترین لایحه کشور در کمیسیون اجتماعی مطلقاً بررسی نشده است» و این موضوع را باعث نگرانی‌های جدی دانسته است.

واکنش ها به رسیدگی به لایحه حجاب توسط ۱۰ نماینده مجلس با مجموع آرایی زیر ۴۱۷,۰۰۰

سیما پروانه گهر، روزنامه نگار، در توییتر درباره تعداد اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس که وظیفه تصویب این لایحه را دارند نوشت:

سایت رسمی مجلس اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی را ۱۰ نفر ثبت کرده است یعنی در بهترین حالت و حضور همه اعضا با رای ۱۰ نماینده برای بالغ بر ۸۵ میلیون نفر ایرانی قانون حجاب نوشته شد، ۱۰ نفری که مجموعا تنها ۴۱۶ هزار و ۷۱۰ رای داشتند.

واکنش ها به رسیدگی به لایحه حجاب توسط ۱۰ نماینده مجلس با مجموع آرایی زیر ۴۱۷,۰۰۰

اشاره به این موضوع واکنش های زیادی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشته است. احسان بداغی نیز به این موضوع اشاره کرد که این نمایندگان زیر ۵۰ درصد مجموع آرای حوزه های انتخابیه خود را به دست آورده‌اند. این روزنامه نگار در توییتر نوشت:

این ده نفر در مجموع کمتر از نیم درصد یعنی ۴۳ صدم درصد رای کل ملت ایران را دارند. همچنین زیر ۵۰ درصد یعنی حدود ۴۸ درصد مجموع آراء ماخوذه حوزه‌های انتخابیه خود را به دست آورده‌اند. توجه کنید از «آراء ماخوذه» حرف می‌زنیم نه «واجدان شرایط» رای دادن.

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور در دولت سابق نیز به بررسی لایحه حجاب در مجلس براساس اصل ۸۵ قانون اساسی واکنش نشان داد. او در توئیتی کنایه آمیز نوشت:

‏خود دانید؛ ولی شاید صلاح نباشد که اخذ تصمیمی بزرگ و سرنوشت ساز -که حال و آینده ده‌ها میلیون نفر از یک ملت بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد-به ۱۰ نفر از اعضای مجلسی سپرده شود که همه با هم کمتر از ۱۰ میلیون رأی آورده‌اند و از عمر نمایندگی‌شان کمتر از ۱۰ ماه باقی مانده است.

واکنش ها به رسیدگی به لایحه حجاب توسط ۱۰ نماینده مجلس با مجموع آرایی زیر ۴۱۷,۰۰۰

گفتنی است که روز یکشنبه ۲۹ مرداد موسی غضنفرآبادی، رییس کمیسیون قضایی مجلس اعلام کرد که بررسی لایحه حجاب و عفاف در این کمیسیون به پایان رسیده و منتظر قرار گرفتن این لایحه در دستور کار صحن علنی مجلس هستند.

واکنش ها به رسیدگی به لایحه حجاب توسط ۱۰ نماینده مجلس با مجموع آرایی زیر ۴۱۷,۰۰۰

اما روز بعد محسن پیرهادی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اخبار منتشرشده در رابطه با تصویب این لایحه در کمیسیون قضایی و ارسال آن به شورای نگهبان را تکذیب کرد. او درباره برخی اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه این لایحه از کمیسیون حقوقی به شورای نگهبان ارسال شده است، گفت:

پس از رای مجلس برای بررسی لایحه عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی‌ این لایحه به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد اما این کمیسیون هنوز پیشنهاد مهلت اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب را به صحن علنی نداده است چرا که ارجاع مصوبات درباره این لایحه به شورای نگهبان بعد از تصویب مدت اجرای آزمایشی آن در صحن علنی صورت می‌گیرد.

مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • خود خودمم مرداد ۳۱, ۱۴۰۲

    همین نشون میده حکومت چقدر نظر مردم باش مهمه