آمار کیهان از نظر مردم در مورد حجاب؛ ۸۴.۳ درصد موافق و تنها ۶.۴ درصد بی حجاب

آمار کیهان از نظر مردم در مورد حجاب؛ ۸۴.۳ درصد موافق و تنها ۶.۴ درصد بی حجاب

اسفندماه سال گذشته، روزنامه همشهری آماری را بر اساس یک نظرسنجی درباره حجاب منتشر کرد که بر اساس آن، ۷۹ درصد زنان در صورت لغو قانون حجاب، حجاب خود را حفظ خواهند کرد و تناقض های موجود در آن، دستمایه بحث ها و شوخی های زیادی در شبکه های اجتماعی شد. حالا روزنامه کیهان آماری را که ادعا می کند حاصل نظرسنجی ها و برآوردهای علمی است، منتشر کرده است که وضعیتی از حجاب در جامعه را ترسیم می کند که اصلا نگران کننده نیست. براساس این آمار، بی حجاب ها فقط ۶ درصد جامعه را تشکیل می دهند و مردم می گویند تنها ۱۱ درصد از معترضان پارسال دنبال آزادی حجاب بودند.

آمار کیهان: بی حجاب‌ها فقط 6 درصد جامعه را تشکیل می دهند

بر اساس این آمار، میانگین کسانی که به‌صورت بدون حجاب (نداشتن شال یا روسری و بدون پوشاندن موی سر) در سطح معابر رفت و آمد دارند، ۶.۴ درصد کل بانوان متردد در معابر شهری (در سطح کشور) می‌باشند. این وضعیت در برخی کلان‌شهرها مثل تهران تا ۹.۳ درصد هم می‌رسد. بی‌حجابی به ‌طور طبیعی در برخی مراکز مثل بعضی مراکز خرید و تفریحی بیشتر و در برخی معابر و اماکن عمومی کمتر از این مقدار قابل مشاهده است.
با توجه به تعداد بی‌حجابان، بیش از ۹۰ درصد بانوان در سطح کشور گونه‌ای از حجاب سر را استفاده می‌کنند و ‌اندازه‌ای از موهای خود را می‌پوشانند که طیفی از اقسام حجاب کامل و شرعی یا ضعیف‌الحجابی را در بر می‌گیرد.

آمار کیهان: بی حجاب‌ها فقط 6 درصد جامعه را تشکیل می دهند

سنجش نظر مردم درباره«لزوم داشتن حجاب در محیط‌های عمومی» حاکی از آن است که ۸۴.۳ درصد پاسخگویان (زن و مرد) با الزام اجتماعی حجاب موافق هستند. میزان موافقت «بانوان» با الزام رعایت حجاب، بیشتر و برابر با ۸۶.۵ درصد می‌باشد. البته تلقی همه این افراد با نوع و میزان الزام‌بخشی یکسان نیست و شامل طیفی از الزام قانونی تا الزام فرهنگی و اخلاقی را در بر می‌گیرد. درحالی که بخشی از جامعه برای مقوله حجاب قائل به الزام قانونی و ایفای نقش دولت هستند (۴۶ درصد) طیفی دیگر علاوه‌ بر الزامی دانستن حجاب در محیط عمومی به مواجهه فرهنگی با این الزام موافق می‌باشند (۴۹ درصد).

آمار کیهان: بی حجاب‌ها فقط 6 درصد جامعه را تشکیل می دهند

لزوماً کسانی که نوعی از اجبار را در حجاب خود احساس می‌کنند متمایل به بی‌حجابی نیستند. بلکه تمایل به استفاده از لباس راحت تر، زیباتر و جذاب‌تر، بخشی از تمایلات این افراد محسوب می‌شود. هر چند برخی نیز تمایل خود را به عدم رعایت حجاب ابراز داشته‌اند؛ از میان کسانی که پوشش خود را تابعی از اجبار می‌دانند ۴.۶ درصد بانوان اظهار داشته‌اند پوششان متأثر از اجبار است و در صورت برداشته شدن اجبار، تمایل به بی‌حجابی دارند. ۱۰.۱ درصد دیگر متمایل به استفاده از گونه‌های دیگر حجاب با مشخصه‌های راحتی، رنگی‌تر بودن، زیبایی و جذاب بودن هستند. (جمعاً ۱۴.۷ درصد)

آمار کیهان: بی حجاب‌ها فقط 6 درصد جامعه را تشکیل می دهند

بنا بر گزارش کیهان: تأثیر وقایع پاییز ۱۴۰۱ در کاهش حجاب بانوان یکی دیگر از گزاره‌های تبیین‌کننده واقعیات در جامعه ایران است. در این باره ۱۱ درصد مردم خواسته اصلی معترضان را «آزادی حجاب» قلمداد می‌کنند و در کل ۱۰ درصد بانوان اظهار داشته‌اند «میزان یا نوع حجابشان متأثر از وقایع اعتراضی سال گذشته کمتر شده است». این کاهش اعم از «برداشتن روسری و شال» (۵.۳ درصد)، «تبدیل چادر به مانتو» (۲.۵ درصد) و تبدیل «مانتوی بسته یا گشاد به مانتوی باز یا تنگ» (۱.۸ درصد) عنوان شده است. (جمعاً حدود ۱۰ درصد)

مطالب مرتبط
۸ نظر

ورود

  • Zia شهریور ۱, ۱۴۰۲

    آمارگیری با چاشنی شیره خوب و کنارمنقل بهتر از این نمیشه.

    • بهزاد شهریور ۱, ۱۴۰۲

      پس از چی میترسین حجاب رو آزاد نمیکنین؟

  • حامد شهریور ۱, ۱۴۰۲

    باز خوبه به آمار ۱۵۰ درصد نرسیدن
    از این موجودات هیچ چیزی بعید نیست

  • سندرز شهریور ۱, ۱۴۰۲

    این آمار غلط منتشر شده ؛ الان آمار بگیریم حدود ۱ میلیارد نفر از جمعیت ایران موافق لچک(حجاب) اجباری بودند و تنها ۰.۰۰۰۰۱ درصد توسری رو رد میکنن .
    .
    .
    .
    .
    .
    این تجمع های هفتگی دم مجلس ، پلمپ رستوران ها و مال ها و فروشگاه و کافی شاپ ها ، بنر لچک تو مکان های عمومی مثل مترو و BRT ، لایحه عفاف و حجاب ، بازداشت های خودسرانه ، سلب حقوق اجتماعی هم فقط بخاطر اینکه ۰.۰۰۰۱ درصد از بانوانی هست که لچک رو رعایت نمی کنند.

  • حاج محمود شهریور ۱, ۱۴۰۲

    اگه به ما اجازه بدن در عرض یک هفته ریشه فسق و فجور و بدحجابی رو از بین میبریم منتهی فعلا مراعات میکنیم

    • سکولار شهریور ۲, ۱۴۰۲

      محمود

      به خودت زیاد فشار نیار
      چرا همیشه یه طرفه حرف میزنید ؟؟؟
      اگه به اجازه دادن باشه که شماها حرف کل مردم نمیشید

      فکر کردی حتی ۱۰ درصد کل ۸۰ میلیون ایرانی شماها رو نمی خوان حتی حتی خیلی از مومنین و انقلابیون

      با زور اسلحه ، خوش خیال تشریف دارید.

    • شایان شهریور ۲, ۱۴۰۲

      آره‌جون‌خودت

  • سکولار شهریور ۲, ۱۴۰۲

    آماااااااااااااااااااااااااااااااااااااار کیهان رو خوب اومدی ============

    تا آخرش معلومه